Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:51

martichr schreef:
Babootje schreef:
Ik weet niet of dit toeval is maar dit nieuws leidt behoorlijk af van het interview van Tucker Carlson met Putin dat vanavond om 18:00 uur te zien zou zijn op de website van TC :D :D :D

Rat interviewt slang, mooi voor national geographic channel

ik heb beeld :')

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:56

martichr schreef:
Karl66 schreef:
Een opperbevelhebber hoeft geen populaire commandant ten velde te zijn. Hij is de voorzitter van de generale staf, dat is een hele andere rol. En er is één ding wat we wel weten, onder de vorige opperbevelhebber zat Oekraïne in een patstelling, die niet wist te doorbreken. Of de nieuwe het wel kan, dat zullen we moeten zien.

De nieuwe heeft al bewezen dat hij het niet kan. Dat is het hele probleem. Het probleem is niet de opperbevelhebber gebleken, maar het gebrek aan buitenlandse steun. Wiens verantwoordelijkheid is dat ?

Ik denk niet dat alle feitjes van deze generaal bekend zijn martichr. Ik las dat hij al sinds 2013 betrokken is in de Donbass en al zolang tegen de Russen vecht als zij daar aan het stoken zijn. Ook is hij al vanaf die tijd betrokken bij het omvormen van de Ukraïnse leger in een meer zoals NAVO-opererende krijgsmacht. Dus dat de lagere rangen bij het offensief meer eigen beslissingen hebben genomen is waarschijnlijk op zijn bevel gebeurd, dit is namelijk precies zoals de NAVO troepen opereren.

Het zou ook heel goed kunnen dat dat de reden is dat hij tussen de Amerikanen en Zalushny is geschoven.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:03

irmaz schreef:
martichr schreef:

De nieuwe heeft al bewezen dat hij het niet kan. Dat is het hele probleem. Het probleem is niet de opperbevelhebber gebleken, maar het gebrek aan buitenlandse steun. Wiens verantwoordelijkheid is dat ?

Ik denk niet dat alle feitjes van deze generaal bekend zijn martichr. Ik las dat hij al sinds 2013 betrokken is in de Donbass en al zolang tegen de Russen vecht als zij daar aan het stoken zijn. Ook is hij al vanaf die tijd betrokken bij het omvormen van de Ukraïnse leger in een meer zoals NAVO-opererende krijgsmacht. Dus dat de lagere rangen bij het offensief meer eigen beslissingen hebben genomen is waarschijnlijk op zijn bevel gebeurd, dit is namelijk precies zoals de NAVO troepen opereren.

Het zou ook heel goed kunnen dat dat de reden is dat hij tussen de Amerikanen en Zalushny is geschoven.

Alles wat ik lees is juist het tegenovergestelde.. Google even op Debaltseve 2015, ook zijn tactiek bij Bakhmut is zeer discutabel, zie ook de link vorige pagina die ik plaatste. Het hele beeld is juist oude Sovjet generaal met verouderde tactieken. Ik hoop van harte dat je gelijk krijgt maar ik zie dit vooral als een blunder van grote proporties.

BigOne

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:06

Had Oekraïense kennissen bericht gestuurd dat ik de wissel van generaals niet snapte en zelensky wel eens verkeerd gehandeld kan hebben, hetzelfde antwoord als wat Pien kreeg, wij snappen er helemaal niets van.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:21

Zalushny snapt het dan weer wel. Hij blijft in een andere rol binnen de generale staf actief en zei na afloop van zijn onderhoud met Zelensky dat het tijd was voor verandering met nieuwe mensen.

Maar blijkbaar snappen de politieke en militaire top in Oekraïne, je weet wel die mensen die met hun neus bovenop elke beslissing en elk overleg in de militaire top zitten, niet wat de rest van de wereld, je weet wel al die mensen die er niet met hun neus bovenop zitten, wel snappen. Namelijk dat die gast helemaal niets van strategie en het leiden van een leger afweet. Dat hij niks klaarspeelt en dat hij alleen maar wat lijkt door zijn ondergeschikten. Je moet namelijk nooit luisteren naar mensen die hem in de praktijk aan het werk zien, je kan je veel beter baseren op twitter. Want iedereen weet dat twitter de bron van alle wijsheid in de wereld is. Oh ja en op twitter heb je geen last van rabbit holes met gelijkdenkenden, waar je in gezogen wordt.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:23

Karl66 schreef:
Zalushny snapt het dan weer wel. Hij blijft in een andere rol binnen de generale staf actief en zei na afloop van zijn onderhoud met Zelensky dat het tijd was voor verandering met nieuwe mensen.

Maar blijkbaar snappen de politieke en militaire top in Oekraïne, je weet wel die mensen die met hun neus bovenop elke beslissing en elk overleg in de militaire top zitten, niet wat de rest van de wereld, je weet wel al die mensen die er niet met hun neus bovenop zitten, wel snappen. Namelijk dat die gast helemaal niets van strategie en het leiden van een leger afweet. Dat hij niks klaarspeelt en dat hij alleen maar wat lijkt door zijn ondergeschikten. Je moet namelijk nooit luisteren naar mensen die hem in de praktijk aan het werk zien, je kan je veel beter baseren op twitter. Want iedereen weet dat twitter de bron van alle wijsheid in de wereld is. Oh ja en op twitter heb je geen last van rabbit holes met gelijkdenkenden, waar je in gezogen wordt.

Dit was voor mij bedoeld? Succes met je eigen gelijk in dat geval.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:28

Karl66 schreef:

Jij kan bij de Speld gaan werken :D
Eens hoor!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 22:50

Niet helemaal terecht Karl, er zijn hier een aantal mensen die hier de mening en zorgen van hun kennissen in Ukraïne plaatsen, dus niet alleen Twitter. Overigens heeft Twitter ook gewoon een zoekfunctie en kun je je eigen rabbit hole bouwen :j

Ik denk dat deze tweet het beste advies geeft:
Citaat:
Het steunen van Oekraïne betekent het steunen van de besluiten van president Zelenskyy, generaal Sirskyi, en het wensen van generaal Zaluzniy.

Het steunen van Oekraïne betekent ook het buitensluiten van de binnenlandse zaken van Oekraïne, en NIET het voeden van Ruschistische pogingen om Oekraïne te verdelen
. https://twitter.com/DecodingTrolls/stat ... 8880001235

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:23

Het gaat erom dat men in Oekraïne, en het is geen dictatuur dus het idee dat Zelensky in zijn eentje opereert zonder met anderen te overleggen is echt onzin, er voor kiest om een andere koers in te slaan. We weten dat de oorlog nu in een impasse zit en ze dus dingen anders moeten gaan, maar we weten niet of dat positief uitpakt.

Wat we wel weten is dat de politieke en militaire top echt een veel beter idee van de capaciteiten van hun generaals heeft dan wij hebben. Zelfs dan de soldaten in het veld hebben. Zij zien namelijk in de eerste hand hoe deze mensen handelen, wat voor ideeën ze hebben, wat voor keuzes ze maken. Als je dan hier in Nederland vanuit je leunstoel gaat vertellen dat hij er niks van kan, dat hij een slager is en dat hij niks gaat bereiken en dat ook nog met heel veel aplomb doet, dan overschat je je eigen kunde schromelijk.

Ik ben het dan ook helemaal eens met de tweet die je hier plaatst. Als Oekraïne naar beste weten deze keuze maakt, dan moeten we ze daar in steunen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:35

Wie zegt dat hij een slager is? Tjemig. En mijn bericht kwam niet via Twitter maar via mail, van iemand waar ik al wat langer dan deze oorlog duurt contact mee heb. En gedeelte van de bevolking snapt het gewoon niet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 00:42

Wouw Karl......

Ik ben blij dat de ontslagen man in ieder geval in de staf blijft. Hopelijk werkt het positief allemaal en zoals BigOne schreef in oekraïne begrijpen ze er in elk geval ook niets van. Ik heb dit van mijn vriendin wiens man i n het leger vecht en net als BigOne persoonlijk gehoord.
De nieuwe generaal heb ik geen oordeel over. IK hoop dat het het allemaal goed uitpakt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 01:26

Mega brand in Moskou centrum nu

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 08:27

BigOne schreef:
Wie zegt dat hij een slager is? Tjemig. En mijn bericht kwam niet via Twitter maar via mail, van iemand waar ik al wat langer dan deze oorlog duurt contact mee heb. En gedeelte van de bevolking snapt het gewoon niet.

Ik reageerde ook niet op jou

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 08:53

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 08:56

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:09

Voor de mensen die graag lezen, er is een nieuwe vertaling uit van Babi Jar van Anatoli Koeznetsov. Het boek geeft een heel goed beeld van de geschiedenis van Oekraïne, de Sovjets, waarom in Oekraïne de nazi’s aanvankelijk als bevrijders werden gezien etc. Voor de liefhebbers staat er een heel artikel over in de nrc. Ik zal kijken of ik dat online kan vinden.

https://www.nrc.nl/nieuws/2024/02/08/an ... m=20240208

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:22

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 10:34

martichr schreef:
https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... rlson.html

Het genoemde interview met Poetin staat blijkbaar online, ik sla hem even over.

Ik ben benieuwd hoe de voorbereiding is gegaan. De opdracht is vast geweest "er moet absoluut een klein tafeltje staan, klein!" :D

Ik denk dat dat het enige vermeldingswaardige gaat zijn van het interview, ik sla 'm ook over.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:00

Mooie plaatjes van de indrukwekkende brand vannacht in het centrum van Moskou. Volgens Russische autoriteiten ontstaan door de elektrische bedrading van de ontdooiinstallatie op het dak. Knap dat dat al zo snel duidelijk is.
Kan natuurlijk ook zomaar een drone op het dak zijn geland.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1755854292714459321

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:04

De vervanging van Zalushny is geen los staand iets maar onderdeel van een grote reorganisatie (professionalisering) van het hele Ukraïnse leger.
Kort samengevat: Een gedetaileerd aktieplan om de Russen uit Ukraïne te drijven, betere logistiek, beter getrainde manschappen, alleen generaals die zelf aan het front hebben gediend (van Zalushny heb ik geen frontervaring kunnen vinden), iedere eenheid moet beschikken over Westerse wapens waarbij de eerste lijn voorrang krijgt, onnodig veel mensen in de hoofdkwartieren moeten daar weg en er wordt een nieuwe eenheid opgezet speciaal voor onbemande gevechtsmiddelen (drones ed.)

Afbeelding
https://threadreaderapp.com/thread/1755 ... =topunroll

Dat er zorg is tegen Syrski is vanuit de bevolking is heel begrijpelijk. Hij was de commandant van de eindeloze verdediging van Bakhmut afgelopen jaar. Voor buitenstaanders was dit een knap staaltje van de Ukraïners en waarschijnlijk zijn de verliezen aan Ukraïnse zijde zo beperkt mogelijk gehouden, maar er zijn uiteindelijk ontzettend veel mannen gewond en gedood. Al deze mannen hadden familie en vrienden en ik kan me heel goed indenken dat de verdediging van zo'n puinhoop absoluut niet opweegt tegen het leven van je geliefde.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 11:54

Wat met Zaluzhny natuurlijk ook niet anders is. Wat er nu bij Avdiivka gebeurt is nauwelijks anders dan bij Bachmoet. De Russen blijven er soldaten bij bosjes tegenaan gooien.
En een misser de riolering niet goed in de gaten te hebben (gehad).

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:01

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 12:07

Babootje schreef:
Wat met Zaluzhny natuurlijk ook niet anders is. Wat er nu bij Avdiivka gebeurt is nauwelijks anders dan bij Bachmoet. De Russen blijven er soldaten bij bosjes tegenaan gooien.
En een misser de riolering niet goed in de gaten te hebben (gehad).

Nee uiteraard niet, Zalushny was zelfs opperbevelhebber toen. Maar het perspectief is logischerwijze gewoon heel anders als je direct betrokkene bent.

Ik bedacht me iets, zou Zalushny meer ingezet gaan worden voor de PR van Ukraïne en wat nodig is aan wapens en hulp? Dat zou m.i. wel een goede zet zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 15:14

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-24 16:08

irmaz schreef:
Zaluzhny en Budanov de onderscheiding voor 'Held van Ukraïne' krijgen uitgereikt.

Een filmpje van het moment:
https://mastodon.nl/@noelreports@mstdn. ... 2486111126

Zaluzhny ziet er echt niet uit als de opzij gezette generaal :)

Nee, pff wat een emotioneel moment tussen die twee. Dit is echt geen theater.