pmarena schreef:Ik heb geen idee wat Rusland een acceptabel voorstel zal vinden, dat zullen we af moeten wachten

Ik heb het ook niet zozeer over nu, maar meer over de toekomst. Want het hele NAVO-verhaal blijft door-etteren als we daar geen goede oplossing voor vinden. Rusland kan dan wel fout zitten als ze met geweld hun zin proberen te krijgen, maar het zou fijn zijn als we een beetje ons best doen om te voorkomen dat dit nogmaals gebeurt.
Of denk je dat het prima is om
bvb. Finland er bij te laten en dan meteen heel provocerend allerlei NAVO wapentuig daar aan de grens te stationeren, wetend dat dat vanalles uit kan lokken?En denk je dat we het achteraf gezien misschien beter anders aan hadden kunnen pakken met de Ukraïne en het voorhouden van die worst van aansluiten bij de NAVO, wetend dat dat echt een gruwelbeeld was voor Rusland / Putin...?
Nogmaals: het is absoluut fout dat het Russische leger er op afgestuurd werd, maar we mogen ook wel een beetje hand in eigen boezem steken dat we ons niet echt de-escalerend hebben opgesteld hier

Het is misschien wel verstandig om dat met andere landen te proberen te voorkomen in plaats van die zich (ook) in het onheil te laten storten...
Graag wil ik hier op reageren.
Zoals je in deze informatie ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Noord-Atl ... rganisatie )
kunt lezen is na het einde van de Koude Oorlog Tsjechië, Polen en Hongarije zich aan (12 maart 1999),Estland) , Letland en later Litouwen, Slowakije, Slovenië, Roemenië en Bulgarije (29 maart 2004) aangesloten bij de NAVO. Helaas was er indertijd geen consensus over Oekraïne en Georgië.
Finland twijfelde zelf en daar zullen ze ongetwijfeld heel erg veel spijt van hebben onder de huidige ontwikkelingen. Als Finland gewild had waren ze allang lid geweest van de NAVO. Helaas toen het tijdstip er rijp voor was hebben ze het laten gaan.
Jouw zie hieronder quote ligt mijn inziens wel wat genuanceerder
Citaat:
Of denk je dat het prima is om[b] bvb. Finland er bij te laten en dan meteen heel provocerend allerlei NAVO wapentuig daar aan de grens te stationeren, wetend dat dat vanalles uit kan lokken?[/b]
Zie dit interessante artikel uit de NRC waarin ik citeer:
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/03/09/fi ... o-a4099894
Citaat:
Stubb is al jaren voorstander van een NAVO-lidmaatschap. En hij ziet dat Poetin met de oorlog in Oekraïne bereikt wat de Russische president juist niet wilde: een Europa dat meer dan ooit eensgezind is. Hij verwacht dat meer landen zich zullen willen aansluiten bij de NAVO. „Na dit conflict zullen we een verdeeld Europa krijgen. Aan de ene kant het autoritaire Rusland en aan de andere kant een verbond van democratieën. Het IJzeren Gordijn is dan terug. Dat is de realiteit waar we mee moeten leven.”
Er staan nog meer interessante zaken in maar het is echt niet zo dat 1 + 1 = 2 pmarena en
Door deze inval voelen veel meer landen zich bedreigd in Europa ook die landen die niet gelijk grenzen aan Rusland. Wat in Oekraïne gebeurt is zo ingrijpend, er valt zo niet te praten en zaken te doen met Poetin. Je suggereert nu met je post, dat dus als Finland lid wordt van de NAVO, Rusland binnenvalt. Dit vind ik net zo dubieus om te voorspellen dat als Finland lid wordt dan vallen de Russen niet Finland binnen.
In jouw citaat doe je de suggestie dat door allerlei acties door het Westen de Russen DUS maar binnen zijn gevallen in Oekraïne. Ik betwijfel dit meer en meer. De NAVO was eigenlijk helemsal niet zo bezig meer met Rusland de afgelopen 10 tallen jaren. Pas in 2014 bij de inval in de KRim schrok iedereen zich een hoedje. Toen is er niet gereageerd en wellicht is dat de reden dat Poetin de Navo een grote slappe hap vindt en het dus eens stevig overdoet maar dan in de rest van Oekraïne. Het is een reëele vraag waar dit gaat stoppen?
Citaat:
maar we mogen ook wel een beetje hand in eigen boezem steken dat we ons niet echt de-escalerend hebben opgesteld hier
Vind je?
Het westen heeft zich buitengewoon zachtaardig opgesteld toen Rusland de Krim binnenviel. Wat halfzachte maatregelen voor het oog van de "bühne" en dat was het dan. Heeft dat geholpen? Ik dacht het niet.
Ik heb het idee dat inderdaad Oekraïne lid van de NAVO een gruwel is in het oog van de Russen. MAAR het gaat veels te ver om dus maar de NAVO provocerend gedrag te verwijten. Voor de NAVO was de koude oorlog allang voorbij. De defensie budgetten werd enorm op bezuinigd en dat blijkt een grote fout te zijn met de huidige kennis.
Citaat:
Het is misschien wel verstandig om dat met andere landen te proberen te voorkomen in plaats van die zich (ook) in het onheil te laten storten..
Voortbordurend op je eigen stukje stel je dat wij , het westen, het in ons hebben om te voorkomen dat andere landen zich in het onheil storten. Daarmee impliceer je dus dat bepaalde landen dit veroorzaakt hebben.
Ik vind dat een veels te vergaande conclusie waar ik zelf totaal anders in sta. Ik heb totaal niet het idee dat het westen ook maar iets kan voorkomen door zaken na te laten.
Het ligt niet in onze aard, maar het zou wel eens kunnen dat de huidige spierballen taal met al die sancties, de eenheid van Europa , het militair opschalen en proberen een inhaal slag te doen binnen de NAVO en wellicht landen zoals Finland lid te laten worden (wouw wat een extra militair potentieel komt er opeens bij de NAVO die toch aardig heeft zitten dutten) Poetin meer zal afschrikken als wat dan ook.
Ik sta er dus totaal anders in. En ook ik weet het niet, maar slap reageren heeft zeker niet geholpen, zie maar naar het arme Oekraïne . De NAVO wilde Oekraïne er helemaal niet bij, heeft het afgewezen toen ja zeggen geen inval zou hebben veroorzaakt.