Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 07:42

IMANDRA schreef:
Pareltjes schreef:

Poetin legt ooit het loodje en dan gaan ze gewoon alsnog bij de Navo.

Maar wie komt na hem?
En wie zegt dat niet het riedeltje opnieuw gaat, van “nee nee want er zijn afspraken in 2022 gemaakt!”

Als we alles van te voren zouden weten gaan we vast liggen vóór we vallen.
Je zult iets moeten, en contractbreuk is niets bijzonders. Als de juiste persoon op de post zit zal het weinig problemen geven. Zoals bij Gorbatsjov bijvoorbeeld.

pien_2010

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 07:48

Pareltjes ik had mijn bericht nog aangevuld met wat interessante tweets.

Als Oekraïne bij de NAVO zou willen in de toekomst dan zal dat opnieuw uitonderhandeld moeten worden daar er nu andere afspraken worden gemaakt. Als dan de zittende Russische regering akkoord geeft is er niet zoveel aan de hand en kan het gewoon.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:07

Wellicht is NATO-lidmaatschap van buurlanden voor Rusland al minder "bedreigend" als er afspraken worden gemaakt over waar er legerbasissen gestationeerd "mogen" worden, hoeveel km van hun grens af?

Daar kan je best afspraken over maken vind ik, om elkaar een beetje tegemoet te komen als buren op hetzelfde continent.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:11

Cowboy55 schreef:
Deze is wel amusant: een tweet van het Russische Ministery of Foreign Affairs.

MFA Russia @mfa_russia·28 mrt. Russia government organization
⛓ #ON This Day in 1658, the Dutch brought the first large group of slaves to the Southern Africa region - a milestone in the tragic history of the slave trade.

☝️ Our country never took part in the division of Africa and was not engaged in the slave trade.

Een dag later stuurt Nederland 17 Russische spionnen diplomaten naar huis. Toeval? Kip of ei? Zeg t maar…….Er staat in elk geval minsten 1 leugen Russische Waarheid in het bericht: “Our country never took part in the division of Africa“.

mmm... ik vind die tweet doodeng om eerlijk te zijn. Over niet al te lange tijd zitten daar 140 miljoen Putines met een zwartgallig wereldbeeld van gegevens verzameld over de eeuwen heen, maar wel met de wapens van nu.

Nu snap ik ook die discussie op Twitter over de verdeling van Afrika in 1884 en hoe mensen dit nu aangrijpen om de NATO te dissen (alsof die toen al bestond :roll: )

Ik heb Putine even gegoogled en kwam op de game Dragon Ball uit. Interessante vergelijking van karakters := https://dragonball.fandom.com/wiki/Putine

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:19

pmarena schreef:
Wellicht is NATO-lidmaatschap van buurlanden voor Rusland al minder "bedreigend" als er afspraken worden gemaakt over waar er legerbasissen gestationeerd "mogen" worden, hoeveel km van hun grens af?

Daar kan je best afspraken over maken vind ik, om elkaar een beetje tegemoet te komen als buren op hetzelfde continent.

Vergeet dat maar, de overeenkomst is een truc. Wat precies daar moeten we nog achterkomen. Misschien proberen ze alle legereenheden uit Kiev weg te trekken naar Oost en Zuid Ukraïne om daarna weer gewoon op te rukken naar Kiev, mogelijk met sterkere eenheden dan de jonge gastjes die ze in eerste instante hebben gestuurd.

Citaat:
▪️ In de gebieden Volyn, Polissya, Siversky en Slovjansk proberen de bezetters de voorheen bezette gebieden te behouden.

Dit is ten noorden (ook richting het westen) van Kiev waar ze dus gewoon blijven vechten. Kiev zelf was al zo goed als leeggeveegd door Ukraïne.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:22

irmaz schreef:
pmarena schreef:

Vergeet dat maar, de overeenkomst is een truc. Wat precies daar moeten we nog achterkomen. Misschien proberen ze alle legereenheden uit Kiev weg te trekken naar Oost en Zuid Ukraïne om daarna weer gewoon op te rukken naar Kiev, mogelijk met sterkere eenheden dan de jonge gastjes die ze in eerste instante hebben gestuurd.

Ik snap deze reactie eigenlijk niet zo goed, die lijkt niets te maken hebben met mijn post.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:29

Niet bij de nato maar wel bescherming van vijf landen in geval van een aanval is exact hetzelfde. Dus daar zal Poetin nooit mee akkoord gaan. Poetin wil blijkbaar Donbas en Luhansk hebben zodat hij samen met de Krim daar een groot gebied heeft. Dat hij het nu plat bombardeert maakt niets uit voor hem, hij kan dan via deze route gewoon in en uit de Krim .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:50

"Our country never took part in the division of Africa" - een grote leugen.

Nee, ze hadden er geen kolonie.

Tijdens de koude oorlog hebben ze tonnen en tonnen wapens ingevoerd, om enge regimes te steunen. (Bijvoorbeeld Idi Amin.)
Of ze boden wapens aan, zodra de buren wapens van de VS kregen...

Reken maar dat dat verdeeldheid zaait.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:10

De nachtupdate

Citaat:
⚡️Nieuws Nieuws Digest:

▪️Midnight Oekraïne was bedekt met sirenes. Het werd bekend over de luchtaanvallen op een aantal steden. In Kiev werkte de luchtverdediging 100%. In de regio Khmelnytsky meldden de lokale bevolking explosies. Vanaf 06:00 uur hebben officiële overheidsbronnen de informatie echter nog niet bevestigd.

▪️ Russische media zeggen dat de Russen twee gevangenen van het Azov Oekraïense Regiment gevangen hebben genomen. Maar het bleek een leugen te zijn. Hele en ongedeerde jongens namen een video op uit Kharkiv voor de bezetters. Alles wat je moet weten over propaganda.

▪️ De Russen voerden een provocatie om de aanval op de Oekraïense grenspost te rechtvaardigen. De racisten zetten hun gepantserde personeelswagen neer en bliezen die vervolgens zelf op. En toen, alsof ze wraak wilden nemen op de Oekraïners, verbrandden ze de Oekraïense grenspost aan de grens met de orks.

▪️ Rusland steekt de Zwarte Zee over met behulp van zeemijnen die in 2014 in beslag zijn genomen door Oekraïense militaire depots, aldus het ministerie van Buitenlandse Zaken. Zo wil Rusland Oekraïne in diskrediet brengen ten overstaan ​​van internationale partners.

▪️ In de Verchovna Rada hebben afgevaardigden een wetsontwerp geregistreerd dat het Patriarchaat van Moskou op het grondgebied van Oekraïne verbiedt.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:29

pmarena schreef:

Rusland blijft bewijzen dat ze geen betrouwbare onderhandelpartner zijn in mijn ogen. Ik vraag me daarom af wat voor waarde dergelijke afspraken gaan hebben?

Dank je wel voor de update, Daks!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:32

pien_2010 schreef:
Ja ik las het. INderdaad heeft Nederland goed verdiend aan de slavenhandel en had de twijfelachtige eer een van de meest efficiënte en wreedste slavenhandel te hebben ter wereld |( Gelukkig weten we inmiddels dat die tijd absoluut niet deugde en wordt daar nu ook officieel excuses voor gemaakt. Dat bewustzijn stukje mis ik nog bij Poetin als ik kijk naar zijn daden hier en in zijn eigen land.

Of dat zo was is een vraagteken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Arabische_slavenhandel
Lief en netjes absoluut niet, maar inkeer is er bij ons wel van gekomen.
Verder is slavernij en ook het van ver halen van mensen specifiek hiervoor iets van vrijwel alle tijden vanaf dat steden beetje maat hadden en er genoeg agrarische activiteit was om die extra arbeid aantrekkelijk te maken, te kunnen voeden en te kunnen vasthouden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:44

Ann schreef:
pmarena schreef:

Rusland blijft bewijzen dat ze geen betrouwbare onderhandelpartner zijn in mijn ogen. Ik vraag me daarom af wat voor waarde dergelijke afspraken gaan hebben?

Wellicht de waarde van niet zelf bewust gaan lopen provoceren?

Je kan wel zeggen "krijg de schijt maar" maar daar is het gewone volk ook niet mee geholpen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:15

Ik zag gister een gesprek met een Ruslandkenner van de KU Leuven.
Wat betreft de vredesonderhandelingen, gooide ze een balletje op dat de garantie op veiligheid van Oekraïne als neutraal land best zou komen vanuit de OVSE.
Uit belgische diplomatieke hoek wordt dit ook regelmatig aangehaald. Misschien moeten ook de Helsinki akkoorden maar weer vanonder het stof gehaald worden.
Dit is dan weer een andere kijk op de zaak, maar daarom niet minder interessant.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:24

Lekker ironisch, die beschuldigingen van Rusland aangaande slavenhandel. Rusland was zelf één grote kolonie tot halverge de negentiende eeuw. Feodale samenleving tot het communisme met lijfeigenschap tot halverwege de negentiende eeuw.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:35

Ann schreef:
pmarena schreef:

pmarena schreef:

Je kan wel zeggen "krijg de schijt maar" maar daar is het gewone volk ook niet mee geholpen.

Ik geloof anders dat dat precies de mening van de gewone bevolking in Ukraïne is :=

Wat is jouw idee dan? Ukraïne heeft al meermalen gezegd dat ze het lidmaatschap van de NAVO willen laten varen en dat ze kernwapen vrij blijven en dat er geen bases of oefeningen op hun grondgebied zullen plaatsvinden, maar Rusland gaat daar niet op in. Wat denk jij dat Rusland een acceptabel voorstel vindt om de oorlog te staken?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:39

Pandora2 schreef:
Wat betreft de vredesonderhandelingen, gooide ze een balletje op dat de garantie op veiligheid van Oekraïne als neutraal land best zou komen vanuit de OVSE.
Uit belgische diplomatieke hoek wordt dit ook regelmatig aangehaald. Misschien moeten ook de Helsinki akkoorden maar weer vanonder het stof gehaald worden.
Dit is dan weer een andere kijk op de zaak, maar daarom niet minder interessant.

Ik vind dat ook wel een interessante insteek. Mooi toeval is dat Polen dit jaar voorzitter van de OVSE is. Het is volgens mij alleen volstrekt onduidelijk wat Rusland nu precies wil. Als het inderdaad uit is op een groot 4e rijk dan heeft geen enkele organisatie of overleg zin ben ik bang.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:40

tamary schreef:
pien_2010 schreef:
Ja ik las het. INderdaad heeft Nederland goed verdiend aan de slavenhandel en had de twijfelachtige eer een van de meest efficiënte en wreedste slavenhandel te hebben ter wereld |( Gelukkig weten we inmiddels dat die tijd absoluut niet deugde en wordt daar nu ook officieel excuses voor gemaakt. Dat bewustzijn stukje mis ik nog bij Poetin als ik kijk naar zijn daden hier en in zijn eigen land.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Arabische_slavenhandel
Lief en netjes absoluut niet, maar inkeer is er bij ons wel van gekomen.
Verder is slavernij en ook het van ver halen van mensen specifiek hiervoor iets van vrijwel alle tijden vanaf dat steden beetje maat hadden en er genoeg agrarische activiteit was om die extra arbeid aantrekkelijk te maken, te kunnen voeden en te kunnen vasthouden.

Tamary ik heb die post van je link gelezen. Ik snap alleen niet waar je als het om mijn bericht gaat een vraagteken zet
Citaat:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:55

irmaz schreef:
Ann schreef:

pmarena schreef:

Ik geloof anders dat dat precies de mening van de gewone bevolking in Ukraïne is :=

Wat is jouw idee dan? Ukraïne heeft al meermalen gezegd dat ze het lidmaatschap van de NAVO willen laten varen en dat ze kernwapen vrij blijven en dat er geen bases of oefeningen op hun grondgebied zullen plaatsvinden, maar Rusland gaat daar niet op in. Wat denk jij dat Rusland een acceptabel voorstel vindt om de oorlog te staken?

Ik heb geen idee wat Rusland een acceptabel voorstel zal vinden, dat zullen we af moeten wachten :j

Ik heb het ook niet zozeer over nu, maar meer over de toekomst. Want het hele NAVO-verhaal blijft door-etteren als we daar geen goede oplossing voor vinden. Rusland kan dan wel fout zitten als ze met geweld hun zin proberen te krijgen, maar het zou fijn zijn als we een beetje ons best doen om te voorkomen dat dit nogmaals gebeurt.

Of denk je dat het prima is om bvb. Finland er bij te laten en dan meteen heel provocerend allerlei NAVO wapentuig daar aan de grens te stationeren, wetend dat dat vanalles uit kan lokken?

En denk je dat we het achteraf gezien misschien beter anders aan hadden kunnen pakken met de Ukraïne en het voorhouden van die worst van aansluiten bij de NAVO, wetend dat dat echt een gruwelbeeld was voor Rusland / Putin...?

Nogmaals: het is absoluut fout dat het Russische leger er op afgestuurd werd, maar we mogen ook wel een beetje hand in eigen boezem steken dat we ons niet echt de-escalerend hebben opgesteld hier :(:)

Het is misschien wel verstandig om dat met andere landen te proberen te voorkomen in plaats van die zich (ook) in het onheil te laten storten...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:56

Qua wreedheid om te beginnen, VOC had veel meer interesse om ze in leven te houden en had geen probleem met de voortplanting van deze mensen. Zat van wat er naar het m.o. ging had op zijn minst al de ballen er af (en wat dat overleefde zou iets van 8% geweest zijn). En de cijfers qua sterfte onderweg kom ik een percentage van 80% tegen, De Tsavo leeuwen die destijds veel spoorwerkers doden, waren zo gewend aan mensen eten die langs die route stierven dat ze niet meer wisten hoe te jagen.
Daarnaast heeft de huidige huishoudsters in huis groep die daar werkt vrijwel dezelfde status en behandeling.

West-europese slavenhandel wordt als het gruwelijke horrorvoorbeeld gezien omdat daar een heel stuk schuldgevoel en erfzonde op te gooien valt. In het middden oosten kost je dat vingerwijzen je de kop of ze negeren het straal / doen het af met Allah's wil. Slavernij is een fenomeen dat veel ouder is dan de VOC periode en veel andere groepen hebben daar gruwelijke dingen gedaan. Mijn eigen voorouders zijn vrijgemaakte horigen (slaven sec gezien), met alle horror die daar toen ook gebruikelijk/mogelijk was afhankelijk van de luimen van de heer/eigenaar en hoe goed/slecht de oogsten waren. Zelfs in Hammurabi staan al wetten die slaven iets aan rechten geven. En kennelijk was dat dus noodzakelijk toen al in gevallen van mensen die een stuk dichter bij elkaar stonden dan van de andere kant van Europa gesleept of zelfs de oceaan over en daarmee makkelijker apart gezet qua hoe echt mens ze waren.
Als er weer eens voor de zoveelste keer enkel naar die periode West-europese slavenhandel gewezen wordt met de boodschap alleen daar zijn de monsters wordt ik wel licht pissig. De groep die ellende heeft gekend door slavenhandel is veel groter dan dat en dat onder tafel schoffelen wegens "eigenaren" die zich geen boetekleed laten aantrekken of waar vanuit nakomelingen slaven geen stem is (bv omdat die er niet zijn). Hoort net zo goed bekend te zijn, ook hun verhalen dienen gehoord te worden. Niet verzwegen omdat er geen harde schreeuwers voor zijn of geen sorry van de andere kant zal komen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:05

Dank je wel Tamary, ik begrijp nu wat je bedoelt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:55

pmarena schreef:
Ik heb geen idee wat Rusland een acceptabel voorstel zal vinden, dat zullen we af moeten wachten :j

Ik heb het ook niet zozeer over nu, maar meer over de toekomst. Want het hele NAVO-verhaal blijft door-etteren als we daar geen goede oplossing voor vinden. Rusland kan dan wel fout zitten als ze met geweld hun zin proberen te krijgen, maar het zou fijn zijn als we een beetje ons best doen om te voorkomen dat dit nogmaals gebeurt.

Of denk je dat het prima is om bvb. Finland er bij te laten en dan meteen heel provocerend allerlei NAVO wapentuig daar aan de grens te stationeren, wetend dat dat vanalles uit kan lokken?

En denk je dat we het achteraf gezien misschien beter anders aan hadden kunnen pakken met de Ukraïne en het voorhouden van die worst van aansluiten bij de NAVO, wetend dat dat echt een gruwelbeeld was voor Rusland / Putin...?

Nogmaals: het is absoluut fout dat het Russische leger er op afgestuurd werd, maar we mogen ook wel een beetje hand in eigen boezem steken dat we ons niet echt de-escalerend hebben opgesteld hier :(:)

Het is misschien wel verstandig om dat met andere landen te proberen te voorkomen in plaats van die zich (ook) in het onheil te laten storten...

Graag wil ik hier op reageren.

Zoals je in deze informatie ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Noord-Atl ... rganisatie )
kunt lezen is na het einde van de Koude Oorlog Tsjechië, Polen en Hongarije zich aan (12 maart 1999),Estland) , Letland en later Litouwen, Slowakije, Slovenië, Roemenië en Bulgarije (29 maart 2004) aangesloten bij de NAVO. Helaas was er indertijd geen consensus over Oekraïne en Georgië.
Finland twijfelde zelf en daar zullen ze ongetwijfeld heel erg veel spijt van hebben onder de huidige ontwikkelingen. Als Finland gewild had waren ze allang lid geweest van de NAVO. Helaas toen het tijdstip er rijp voor was hebben ze het laten gaan.

Jouw zie hieronder quote ligt mijn inziens wel wat genuanceerder
Citaat:
Of denk je dat het prima is om[b] bvb. Finland er bij te laten en dan meteen heel provocerend allerlei NAVO wapentuig daar aan de grens te stationeren, wetend dat dat vanalles uit kan lokken?[/b]

Zie dit interessante artikel uit de NRC waarin ik citeer:
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/03/09/fi ... o-a4099894

Citaat:
Stubb is al jaren voorstander van een NAVO-lidmaatschap. En hij ziet dat Poetin met de oorlog in Oekraïne bereikt wat de Russische president juist niet wilde: een Europa dat meer dan ooit eensgezind is. Hij verwacht dat meer landen zich zullen willen aansluiten bij de NAVO. „Na dit conflict zullen we een verdeeld Europa krijgen. Aan de ene kant het autoritaire Rusland en aan de andere kant een verbond van democratieën. Het IJzeren Gordijn is dan terug. Dat is de realiteit waar we mee moeten leven.”

Er staan nog meer interessante zaken in maar het is echt niet zo dat 1 + 1 = 2 pmarena en
Door deze inval voelen veel meer landen zich bedreigd in Europa ook die landen die niet gelijk grenzen aan Rusland. Wat in Oekraïne gebeurt is zo ingrijpend, er valt zo niet te praten en zaken te doen met Poetin. Je suggereert nu met je post, dat dus als Finland lid wordt van de NAVO, Rusland binnenvalt. Dit vind ik net zo dubieus om te voorspellen dat als Finland lid wordt dan vallen de Russen niet Finland binnen.
In jouw citaat doe je de suggestie dat door allerlei acties door het Westen de Russen DUS maar binnen zijn gevallen in Oekraïne. Ik betwijfel dit meer en meer. De NAVO was eigenlijk helemsal niet zo bezig meer met Rusland de afgelopen 10 tallen jaren. Pas in 2014 bij de inval in de KRim schrok iedereen zich een hoedje. Toen is er niet gereageerd en wellicht is dat de reden dat Poetin de Navo een grote slappe hap vindt en het dus eens stevig overdoet maar dan in de rest van Oekraïne. Het is een reëele vraag waar dit gaat stoppen?

Citaat:
maar we mogen ook wel een beetje hand in eigen boezem steken dat we ons niet echt de-escalerend hebben opgesteld hier

Vind je?
Het westen heeft zich buitengewoon zachtaardig opgesteld toen Rusland de Krim binnenviel. Wat halfzachte maatregelen voor het oog van de "bühne" en dat was het dan. Heeft dat geholpen? Ik dacht het niet.

Ik heb het idee dat inderdaad Oekraïne lid van de NAVO een gruwel is in het oog van de Russen. MAAR het gaat veels te ver om dus maar de NAVO provocerend gedrag te verwijten. Voor de NAVO was de koude oorlog allang voorbij. De defensie budgetten werd enorm op bezuinigd en dat blijkt een grote fout te zijn met de huidige kennis.

Citaat:
Het is misschien wel verstandig om dat met andere landen te proberen te voorkomen in plaats van die zich (ook) in het onheil te laten storten..

Voortbordurend op je eigen stukje stel je dat wij , het westen, het in ons hebben om te voorkomen dat andere landen zich in het onheil storten. Daarmee impliceer je dus dat bepaalde landen dit veroorzaakt hebben.

Ik vind dat een veels te vergaande conclusie waar ik zelf totaal anders in sta. Ik heb totaal niet het idee dat het westen ook maar iets kan voorkomen door zaken na te laten.
Het ligt niet in onze aard, maar het zou wel eens kunnen dat de huidige spierballen taal met al die sancties, de eenheid van Europa , het militair opschalen en proberen een inhaal slag te doen binnen de NAVO en wellicht landen zoals Finland lid te laten worden (wouw wat een extra militair potentieel komt er opeens bij de NAVO die toch aardig heeft zitten dutten) Poetin meer zal afschrikken als wat dan ook.

Ik sta er dus totaal anders in. En ook ik weet het niet, maar slap reageren heeft zeker niet geholpen, zie maar naar het arme Oekraïne . De NAVO wilde Oekraïne er helemaal niet bij, heeft het afgewezen toen ja zeggen geen inval zou hebben veroorzaakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:08

Pmarena? Deëscalerend ? Hoe dan? Alsjeblieft meneer Poetin , hier heb je de Oekraïne en veel plezier ermee?
Gewoon nog veel harder aanpakken zodat hij goed beseft dat het grote Russische rijk er nooit weer komt en het westen waar de Oekraïne bij hoort zich niet nog een keer als lammetjes naar de slachtbank laat voeren.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:14

Slap gedrag van de navo, lokt alleen nog maar bizardere acties uit. Let wel, ik weet ook niet de juiste actie in deze. Wat ik wel weet is dat de economische ( energie, staal, granen etc) afhankelijkheid van Rusland uitermate schadelijk is. De huidige westerse sancties tegen Rusland zullen op termijn niet effectief blijken te zijn, omdat Rusland vanzelf met tegenacties komt om het effect daarvan te minimaliseren.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:17

irmaz schreef:
Pandora2 schreef:

Ik vind dat ook wel een interessante insteek. Mooi toeval is dat Polen dit jaar voorzitter van de OVSE is. Het is volgens mij alleen volstrekt onduidelijk wat Rusland nu precies wil. Als het inderdaad uit is op een groot 4e rijk dan heeft geen enkele organisatie of overleg zin ben ik bang.

Ah kijk, dat wist ik niet van Polen.
Zou hij zelf nog weten wat hij nu precies wil ? :P
Of ja, weten misschien wel maar het ook nog in de praktijk omzetten zal toch wat anders zijn is ondertussen al gebleken.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:20