steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 08:21

Na het halveren van de veestapel is er veel meer aan de beurt. Zo is bijvoorbeeld het streven ons dorp binnen 10 jaar volledig gasvrij en zelfvoorzienend te hebben met zonnepanelen en veel mogelijkheden voor elektrische auto's. Zulke projecten zullen er meer komen. De industrie zal ook fors moeten aanpassen ja. Vliegverkeer moet nu al krimpen en zal me niets verbazen dat dat meer gaat worden.

Plus daarna een omslag in je dagelijks leven waarbij elke dag een stuk vlees op je bord moeten hebben perse steeds minder de norm wordt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 08:24

je vindt elektrische auto's dus een goede ontwikkeling Spenk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 08:31

Ik vind de auto's op waterstof een betere ontwikkeling maar dat gaat nog niet zo rap. Maar ga er maar vanuit ja over 10 jaar veel mensen elektrisch zullen rijden. Zeker diesel zal uitgebannen gaan worden en daarna is benzine aan de beurt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:20

In het noorden zijn ze druk bezig met waterstof, daar haast achter zetten is een stuk beter dan elektrische auto’s met hun accu’s :
Drentse primeur: eerste commerciële waterstofvulpunt voor vrachtverkeer
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/147634 ... chtverkeer
#rtvdrenthe
Tiepfoudt , ik denk dat ze eens goed moeten kijken hoe de cijfers tot stand komen, echt inventariseren hoeveel koeien er nu werkelijk zijn. En vooral ook de kalveren, alleen kalveren naar de opfok die hier geboren worden en niet het dubbele uit het buitenland ( 750.000) erbij halen. Die schijten hier en gaan na een periode hier geslacht worden en voor 90 % weer naar het buitenland. Krijgen de boeren ook een betere prijs voor hun kalveren.
Dat er koeien weg moeten, prima. Eerst kijken wie willen stoppen en dan niet alleen waar de stikstof het hoogste is, verplaats die mest naar gebieden waar het laag is. Zeer intensieve veehouderij weg bij natuurgebieden snap ik maar dat zijn niet die boeren met 100 koeien.
Ik ben geen boer, ook niet tegen de boer maar er moet gewoon iets gebeuren , alleen is de lobby van de grote jongens , van Drie enz, zo sterk dat de politiek aan hun leiband heeft gelopen de afgelopen 30 jaar. En heel eerlijk? Daar zijn de boeren nu de dupe van. Want zij zijn de grote spelers die miljarden omzetten.
En de Groot kun je het beter niet over hebben, die en sommige anderen banketstaaf naar diegene die hun portemonnee vult. Net als Gert Jan Oplaat, die is politicus en voorzitter van de pluimvee sector.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:06

Ik las net dat onder aanvoering van Frans Timmermans Nederlands gas toegeëigend kan worden tbv de EU. Dus Nederland moet van t gas af en allerlei dure klimaatmaatregelen nemen maar wel alles afstaan aan de EU. Wanneer maakt Nederland zich ns sterk en gaat het voor eigen land en bevolking opkomen ipv het af te laten breken door de roofbouw die de EU op ons pleegt ?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:31

Dat is niet nieuw en geldt ook niet enkel voor Nederland, maar voor de hele EU. Als landen in een deel van Europa vrijwel zonder gas zitten en er in een ander deel van Europa nog meer dan voldoende is, kan een deel van dat extra gas naar de regio waar men een groot tekort heeft. Daar staat dan wel financiële compensatie tegenover. Dat zal nu nog niet zozeer spelen, maar met name voor de winter een ding zijn. Niet alle Europese landen beschikken namelijk over opslagpunten voor gas. De landen die die wel hebben moeten zorgen dat die gevuld worden, maar landen zonder opslag die toegang krijgen tot de gasopslag van andere landen moeten daar gewoon aan meebetalen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:51

Dan moet de NL staat het zo duur verkopen dat de Nederlander gecompenseerd kan worden in z'n veel te hoge energierekening.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:01

Gaat niet gebeuren. Nederland gaat het niet voor 2/3/4 keer de waarde verkopen. Dat zou ook niet in het belang van Nederland zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 12:05

Nee, het is in het belang van Nederland om onze bevolking uit te knijpen tot de laatste druppel en maar geld en gas aan de EU te geven en voor de problemen van andere landen op te draaien....

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 13:07

Het is in het belang van Nederland om lid te zijn en blijven van de EU, en de EU (en Euro) niet om te laten vallen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 13:12

Exitium schreef:
Het is in het belang van Nederland om lid te zijn en blijven van de EU, en de EU (en Euro) niet om te laten vallen.

De EU brengt niks goeds en zal ook niks goeds brengen. Nexit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 13:16

Als je dat soort oneliners bedenkt, dan moet je je nodig eens gaan verdiepen in de EU. Of niet, is ook prima, maar er dan geen onzin over uitkramen ;)

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 14:35

Een rake column van Rosanne Hertzberger, in het NRC nota bene :D

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/06/25/he ... l-a4134631

bigone schreef:
Tiepfoudt , ik denk dat ze eens goed moeten kijken hoe de cijfers tot stand komen, echt inventariseren hoeveel koeien er nu werkelijk zijn. En vooral ook de kalveren, alleen kalveren naar de opfok die hier geboren worden en niet het dubbele uit het buitenland ( 750.000) erbij halen. Die schijten hier en gaan na een periode hier geslacht worden en voor 90 % weer naar het buitenland. Krijgen de boeren ook een betere prijs voor hun kalveren.
Dat er koeien weg moeten, prima. Eerst kijken wie willen stoppen en dan niet alleen waar de stikstof het hoogste is, verplaats die mest naar gebieden waar het laag is. Zeer intensieve veehouderij weg bij natuurgebieden snap ik maar dat zijn niet die boeren met 100 koeien.

Fijn dat we het daarover eens zijn. Nu het kabinet nog, want als ik het stikstofkaartje bekijk kunnen wij het komende jaar ook een verzoek verwachten tot uitkoop met daarbij een postscriptum dat onteigening zal volgen als we niet snel genoeg akkoord gaan. Hier zijn geen megastallen maar wel verschillende Natura2000-gebieden met forse overschrijdingen van KDW.

bigone schreef:
Ik ben geen boer, ook niet tegen de boer maar er moet gewoon iets gebeuren , alleen is de lobby van de grote jongens , van Drie enz, zo sterk dat de politiek aan hun leiband heeft gelopen de afgelopen 30 jaar. En heel eerlijk? Daar zijn de boeren nu de dupe van. Want zij zijn de grote spelers die miljarden omzetten.

Volgens mij zijn de boeren de dupe van onhaalbare KDW's die door het kabinet zijn opgesteld, niets meer en niets minder. Daar hebben Van Drie, A-Ware en co. zich nooit mee bemoeid, voor zover ik weet.

bigone schreef:
En de Groot kun je het beter niet over hebben, die en sommige anderen banketstaaf naar diegene die hun portemonnee vult. Net als Gert Jan Oplaat, die is politicus en voorzitter van de pluimvee sector.

Ik denk júist dat we het er wel over moeten hebben. De man zit in de tweede kamer maar is zo onbetrouwbaar als wat. Continu wordt door politici/media/e.a. iedereen die de afgelopen jaren ook maar iets met stikstof/pas/veehouderij te maken heeft gehad, door de mangel gehaald. Ze hebben problemen voor zich uit geschoven, het enige wat ze hebben gedaan is pappen en nathouden en nu 'zijn de boeren daar de dupe van'. Daarin heeft Tjeerd de Groot net zo goed een dikke vinger in de pap gehad, maar dat wordt voor het gemak achterwege gelaten. Volgens mij omdat het niet zo lekker is voor de geloofwaardigheid van hem zelf en van D66 als partij in het geheel.

Omdat je Oplaat in één adem noemt met een oplichter zoals Tjeerd, neem ik aan dat Oplaat ook een dergelijke uitglijder heeft gemaakt? Als in eerst pleiten voor het één en tien jaar later voor compleet het tegenovergestelde? Het zou zomaar kunnen hoor, ik weet vrij weinig van hem.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 14:44

De EU heeft zeker grote voordelen. Alleen sommige dingen zoals de habitatrichtlijn zijn een groot probleem.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 14:57

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 14:59

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 15:22

elnienjo schreef:
Loretta schreef:
Er zijn nu geen verkiezingen. Maar het zijn lang niet alleen meer boeren die overwegen BBB te stemmen

https://www.boerenbusiness.nl/melk/arti ... and-worden

Omtzigt zou zich bij BBB moeten aansluiten,dan blazen ze het hele partij kartel omver.

Dan zou ik ook niet meer twijfelen. Als Omtzigt zich bij BBB aan zou sluiten zou ik een voorkeursstem op hem geven.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:32

Exitium schreef:

Daar heb ik toch mijn twijfels bij. Niet EU leden zijn de afgelopen jaren niet ten onder gegaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:28

Caroline stelt kritische vragen aan Tjeerd over het weg moffolen van kritiek van wetenschappers.

https://youtu.be/sIematmRkn8

D66 pikt eruit wat hun uit komt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 17:49

CharleyT schreef:
Exitium schreef:

Daar heb ik toch mijn twijfels bij. Niet EU leden zijn de afgelopen jaren niet ten onder gegaan.

Niet Zwitserland of Noorwegen, die hun zaakjes volledig op orde hebben middels handelscontacten. Maar de Brexit heeft het VK tot nu toe weinig gebracht.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:17

Leuk plaatje }:0 :j

Afbeelding

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:29

Als het zo doorgaat is het enige dat gehalveerd gaat worden D66 zelf <<)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:31

mysa schreef:
CharleyT schreef:

Niet Zwitserland of Noorwegen, die hun zaakjes volledig op orde hebben middels handelscontacten. Maar de Brexit heeft het VK tot nu toe weinig gebracht.

Sterker nog, het VK is er qua handel op achteruit gegaan en heeft de nodige problemen gekend met grenscontroles, vervoer, etc. Zeker de visserij, een paradepaardje van de Britten, is hard geraakt. Er werd altijd veel vis geëxporteerd door de Britten, maar nu moeten ze verschillende checks doen en documenten invullen. Dat kost geld en als er wat fout bij gaat wordt het transport tegengehouden. Krijg je de vis wel geëxporteerd, dan is die een stuk minder vers dan voorheen.

En dan is het VK nog een behoorlijk groot land op zichzelf waardoor je sterker staat bij onderhandelingen. Voor Nederland zou een Nexit dramatisch zijn. Handelsverdragen afsluiten met andere landen waarbij je als Nederland veel minder sterk staat dan als onderdeel van de EU, extra import- en exportheffingen, etc. Juist een handelsnatie als Nederland verdient indirect flink aan de EU en de interne markt.

Tiepfoudt schreef:

En het CDA, en de VVD is ook hard op weg :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:41

Tiepfoudt schreef:

Echter zijn er nu geen verkiezingen en strand het kabinet hier ook niet zomaar om. De plannen zullen al dan niet in aangepaste vorm gewoon tot uiting worden gebracht. Bovendien is veel zetels hebben geen garantie op een plek in het kabinet. Dat zie je al jaren aan de PVV.

Wij zijn afhankelijk van EU en Europa en we zullen gewoon aan onze reductie moeten voldoen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:56

Tiepfoudt schreef:

Ik snap niet waar de D66 aanhang zo kwaad over is. Dit is toch precies wat ze wilden. De boeren eruit werken.