Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:31

160 wolven die allemaal schuw zouden moeten zijn en we zouden ze eigenlijk nooit zien.

1,8 miljoen honden in Nederland.
In huiselijk kring.

En poffertjes van eigenaren die onderstaande filmpjes als grappig en lief beschouwen.
Waar de hond later de schuld van krijgt
https://fb.watch/Dhn1k2Dn3K/

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 09:36

Roedel van 10 wolven in Denemarken.
Citaat:
10 november 2025/Denemarken
Bo ving 10 wolven in dezelfde videoclip: - Nu wordt het gewelddadig

Een roedel van 10 wolven werd gespot en gefilmd door Bo Sørensen terwijl hij in zijn jachttoren zat.
Hij had al eerder wolven in de omgeving gezien, maar nog nooit zo erg als deze keer.

Bo Sørensen zat zaterdagochtend vroeg in een jachttoren bij Skarrild, tussen Herning en Brande, toen iets hem deed duizelen.
En het was niet slechts één wolf die hij zag. Hij moest tellen, want er waren er 10 tegelijk.
Het was eigenlijk best wel wild, zegt Bo Sørensen, die zich haastte om alle wolven te filmen.

Hij vond het een beetje eng om zoveel wolven tegelijk te zien.
Ik dacht: "Nu wordt het gewelddadig." Dat we wolven in het wild hebben is één ding, maar nu is er een roedel van tien. Hoe zal dat er volgend jaar uitzien? vraagt ​​hij zich af.

Bo Sørensen benadrukt dat hij zich op geen enkele manier onveilig voelde toen hij de tien wolven zaterdagochtend filmde. Toch roept het wel wat gedachten bij hem op.
Als de tien bijvoorbeeld samenkomen in een weide, kunnen ze alles uit elkaar scheuren, schat de jager in.

https://www.tvmidtvest.dk/herning/bo-fa ... Eiskg4CVEQ

Filmpjes via bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/r/16XiFb ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 09:38

Citaat:
Op 4 april 2025 diende ik een handhavingsverzoek in bij de NVWA ivm het niet nemen van preventieve maatregelen tegen de wolf ter bescherming Exmoorpony’s van Mekelogisch Beheer in het Drents Friese Wold van Staatsbosbeheer. De behandeling van mijn handhavingsverzoek vergt weer meer tijd en verlengt de NVWA voor de zoveelste keer de beslistermijn wederom met 8 weken. Ja NVWA hoe gaan jullie je hier uit kletsen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Bron Annemieke van Straaten
https://www.facebook.com/share/p/1DK7VP ... tid=wwXIfr

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:05

tienus63 schreef:
Lezing Werkgroep wolf Leusden
Citaat:
Werkgroep Wolf Leusden en Werkgroep Wolf Nederland wederom handen in elkaar geslagen.

Zondagmiddag 9 november
Lezing “kennismaking met de wolf” - door Maurice Schalker (Werkgroep Wolf Nederland)

Vandaag woonden we de lezing van Maurice Schalker van Werkgroep Wolf Nederland bij – en dat was bijzonder verhelderend. Maurice liet zien hoe belangrijk het is om gebalanceerd te kijken tegen - en te begrijpen hoe dit dier écht leeft en functioneert in onze natuur.

De wolf staat in Nederland op nummer 10 van de dieren die schade veroorzaken, liet hij zien. Ter vergelijking: notabene de koolmees staat op nummer 9, omdat die in boomgaarden aan appels en peren in geld zelfs ruim twee keer zoveel schade veroorzaakt. Het zette de discussie direct in perspectief.

Zowel Werkgroep Wolf Nederland als Werkgroep Wolf Leusden richten zich op hoe we er als samenleving op een verstandige manier mee omgaan – hoe we mét de wolf kunnen leven.

De zaal zat goed vol, met aanwezigen uit allerlei hoeken. De hele adviesgroep was er, samen met een aantal van onze vrijwilligers, wat het extra waardevol maakte om ervaringen en kennis te delen.

Na afloop was er nog ruim de tijd om samen koffie te drinken en na te praten. Sommige bezoekers bleven nog gezellig napraten, en onze voorzitter liet één van hen zelfs de synagoge van binnen zien – een bijzonder extra moment dat zeer werd gewaardeerd.

We kijken terug op een geslaagde en goed bezochte bijeenkomst, en hadden bovendien het voorrecht om onze kalenders te mogen verkopen.

Dank aan iedereen die erbij was, en natuurlijk aan Maurice voor zijn bevlogen verhaal.

We hopen in de toekomst vaker zulke bijeenkomsten te organiseren

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Bron werkgroep wolf Leusden
https://www.facebook.com/share/p/1BvxFc ... tid=wwXIfr

Hier gaat het over financiele schade. De koolmees zou schadelijker zijn dan de wolf omdat ze aan appels en peren pikken? Volgens mij eten koolmezen voornamelijk rupsen waardoor er minder bestrijdingsmiddelen op die appels en peren gebruikt hoeven te worden. Sorry ik vind dit echt belachelijk. Al die andere schade veroorzakende dieren, allemaal vogels, op die lijst zijn allemaal planteneters en je zult door hen niet je ( huis)dieren vermoord en zwaar gewond aantreffen en ook zijn zij geen gevaar voor spelende kinderen of recreanten in de bossen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:08

Leusden is in de hoek van zéér (eat mij persoonlijk betreft zelfs extreem, maar daarover zullen de meningen verschillen) pro wolf,
Werkgroep wolf is ook pro wolf.

Dus met deze combinatie kun je redelijk verwachten dat de problemen rondom wolf gebagatelliseerd worden en de door hun geziene voordelen benadrukt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:31

F_T schreef:
Leusden is in de hoek van zéér (eat mij persoonlijk betreft zelfs extreem, maar daarover zullen de meningen verschillen) pro wolf,

Dus met deze combinatie kun je redelijk verwachten dat de problemen rondom wolf gebagatelliseerd worden en de door hun geziene voordelen benadrukt.

Er zijn geen voordelen aan de wolf. Behalve voor mensen die geld verdienen met lezingen en rondleidingen over de wolf. Of die een verborgen agenda hebben waar de wolf nuttig voor is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 11:20

Aanval Barneveld Gld, 4 schapen gedood, 3 gewond
Citaat:
Barneveld Gelderland
10-11-2025

Aanval op schapen, 4 schapen gedood en 3 gewond

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1CgFLV ... tid=wwXIfr

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:26

Is er hier op bokt een topic speciaal voor kudde beschermingshonden?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 11:27

Is er nog niet.
Misschien goed idee om die aan te maken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 11:29

Zichtmelding Epe Gld, 3 wolven
Citaat:
Epe Gelderland
10-11-2025
08.50 uur

3 wolven staken de dellenweg over en liepen tussen de auto's door.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp of via geenwolf.com/meldingen

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19wuiW ... tid=wwXIfr

Aanvulling
Citaat:
‼️ Aanvulling op deze melding, het was een roedel van 6 tot 8 wolven, waarvan 3 tussen de auto's doorliepen‼️
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 10-11-25 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 11:33

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:47

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:48

tienus63 schreef:
Is er nog niet.

Ok ik wil deze wel aanmaken. Onder welk kopje op het forum maak ik deze het beste aan?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:25

DuoPenotti schreef:
https://www.destentor.nl/redactie/wolf-in-nederland/

Geen verkeerd stuk, niet verwacht van de Sentor :o

Het lijkt toch dat ze het zachtjesaan geen snappen dat de experts niet zoveel expertise hebben.

Ik was ook aangenaam verrast. Heb tijdenlang nauwelijks iets over wolven gelezen in die krant, en nu dit. :j

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 12:53

Skyla schreef:
tienus63 schreef:
Is er nog niet.

Ok ik wil deze wel aanmaken. Onder welk kopje op het forum maak ik deze het beste aan?

Vraag even aan beheer of die ook bij nieuws en maatschappij geplaatst kan worden.
Op die manier is het onderwerp beter vinden voor mensen die geen bokt account hebben.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 12:55

DuoPenotti schreef:
https://www.edestad.nl/112/overig/12233 ... t-jongetje

zou er ook zo snel en groot opgeschaald zijn geweest zonder wolven?

(kind vermist, niets aan de hand)

Ik kreeg het gisteren binnen, bewust niet geplaatst. Maar we hebben allemaal voormeet helaas niet ondenkbare scenario gevreesd en de opluchting was groot dat ie gezond en wel gevonden is.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:59

tienus63 schreef:
Vraag even aan beheer of die ook bij nieuws en maatschappij geplaatst kan worden.
Op die manier is het onderwerp beter vinden voor mensen die geen bokt account hebben.

Hmm goed idee.
Ik had hem al bij verzorging/stalling/weide geplaatst omdat ik net even tijd vrij had maar ik vraag even of het kan verplaatst worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 13:01

Plaats je de link ook even hier?

En wat mij betreft mag je vragen of een mod de link in de openingspost knutselt.
Het sluit mooi aan bij de alinea over wolfwerende afrastering en maatregelen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 13:03

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 13:07

MyChoice schreef:
Echt, wat een geld gaat erin om. Las laatst geloof ik ergens dat elke wolf ca 1 miljoen kost….. NL is echt flink de we kwijt. Op meerdere vlakken.

En dat horen en zien mensen die geen dieren hebben ook.
Dit weekend was ik met de muziek weg en we hadden het toevallig over de wolf. Ik vertelde dat wij hoogstwaarschijnlijk een mooie subsidie kunnen krijgen voor nieuwe afrastering. Een van de mannen reageerde erop, ja en wij betalen dat.

Waardoor we een wel goed gesprek hebben gehad, het was geen verwijd maar wel een opmerking waarvan ik dacht, hmm ja dat klopt zeker zo gaat dat wel :j kwam erop neer dat er dus gewoon beheer gedaan moet worden. Wel interessant om hierover het gesprek te hebben gehad

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 13:55

F_T schreef:

Inderdaad. En dit is dus weer een voorbeeld van cijfers gebruiken zoals het uitkomt. Niet aantallen, maar een top 10 van schade.
Want er zijn tussen de 500.000 en 700.000 broedparen koolmezen in Nederland (dus tussen de 1.000.000 en 1.400.000 koolmezen) en er overwinteren zo’n 1.000.000 tot 2.000.000 koolmezen in Nederland.
En die aantallen staan qua schade maar 1 plek hoger dan 160 wolven.
En dan hebben we het nog maar niet over het soort schade dat de verschillende diersoorten aanrichten. Want gewas of weidedier heeft een heel andere impact.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:06

Waarom eigenlijk vergelijken met andere dierschades?
Je kunt net zo goed zeggen: in verhouding met verkeersongevallen is wolvenschade veel/ minder erg.
Of: in verhouding met waterschade f wat dan ook.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 14:34

Aanval Kootwijkerbroek Gld in totaal 13 schapen gedood
Citaat:
Kootwijkerbroek Gelderland
10-11-2025
5.30 uur.

Aanval op schapen.

6 schapen direct gedood. 7 schapen zwaar gewond en geëuthanaseerd.

Sterkte voor de eigenaar.

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1GKvUo ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 15:48

Aanval Amerongen U, 1 schaap gedood, 2 schapen gewond
Citaat:
Amerongen Utrecht
10-11-2025

Aanval op schapen.

1 schaap gedood, 2 schapen gewond en kreupel.

De eigenaar:
"Afgelopen nacht is de wolf bij mij langs geweest! Hij heeft één schaap verslonden. Het maakt mij boos en verdrietig dat dit zomaar kan gebeuren. Je zorgt elke dag met aandacht voor je dieren en dan doet het pijn om ze zo te moeten verliezen."

Sterkte voor de eigenaar.

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1Apz4G ... tid=wwXIfr

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:00

DuoPenotti schreef:

Ja kind vermist is altijd snel handelen en dus groot opschalen.
tienus63 schreef:
DuoPenotti schreef:

Ik kreeg het gisteren binnen, bewust niet geplaatst. Maar we hebben allemaal voormeet helaas niet ondenkbare scenario gevreesd en de opluchting was groot dat ie gezond en wel gevonden is.

Zo ook mijn gedachte over de paarden in Culemborg die in blinde paniek uitgebroken waren.