Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 07:15

Cer schreef:
Ik sluit me aan bij journee.. Details zijn belangrijk, woorden zijn belangrijk, vooral in een discussie. (En vooral met de waarschuwingen die hier voorbij komen voor de toekomst, is dit zeer belangrijk, vind ik)

Blijkbaar is het erg facultatief over wie er over details mag vallen, en welke woorden belangrijk zijn. De ene keer wordt een post tot op de puntkomma ontleed en de andere keer (als iemand in het voorbijgaan heel casual even een extreem rechtse sticker krijgt bijvoorbeeld, dat is mij al een paar keer gebeurt) dan doen details er ineens niet toe?
Dat is natuurlijk wel een beetje gek

Wie bepaalt trouwens waar het over moet gaan? Zijn daar ook al regels voor?

Niemand bepaalt waar de discussie over gaat.
Maar als je reageert (in het geval van de commotie op het bericht over burgemeesters en rechters) moet je wel vanaf het begin alles meenemen en niet halverwege je plas doen en dan boos worden als anderen je niet goed begrijpen.

De discussie gaat soms heel snel en dan ben je zo een paar pagina's verder en loopt er van alles door elkaar.

Maar sommige bokkers komen dan even het vuurtje opstoken of komen ff cherry-picking.

Dat herken ik inmiddels wel ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 07:35

Citaat:
Denk jij dat de partij überhaupt nog zou blijven bestaan als Geert Wilders weg zou vallen? Bij veel andere gevestigde partijen zou ik er niet aan twijfelen, maar bij de PVV...

De vraag is niet aan mij gesteld door Journee maar ik geef er wel een antwoord op, want ik vind het een interessante vraag en ook inhoudelijk.

Ik denk dat de partij binnen no time enorm zakt en uit elkaar valt, maar hun ideeën niet. Die leven breed onder een hele groep mensen en daar zal voordat de nieuwe Wilders opstaat die dan Wilders ++ zal zijn wel beleid voor moeten komen. Het lijkt dat de grootste groep aangegaan is op het asielbeleid en velen ook op de antimoslim tendens van de partij.
Dus asielzoekers beleid is alleen nog maar belangrijker en met name zijn mensen boos dat er geen woningen zijn en vrijwel voor de grootste groep ook geen perspectief. De vluchtelingen dan voorrang geven zorgt voor begrijpelijke maar ook gevaarlijke aanwijzen van de zondebok.

Dus veestapel zal echt iets mee moeten gebeuren met een goede uitkoopregeling, dat getouwtrek al veertig jaar lang moet nu stoppen, dan komt er ruimte vrij om de woningbouw los te trekken en zal de doorstroming weer op gang komen. Tevens zal het traject waar de vluchtelingen in terecht komen anders moeten. Sneller bv beslissen: "jij vraagt terecht aan en jij niet", de " nieters" spoedig terug (zeer moeilijke dossiers) en diegene die mogen blijven slachtoffer hulp geven zo nodig, integreren zsm , laten werken en studeren zsm zodat ze waardevolle burgers worden van hun nieuwe land.

Het zijn hardnekkige dossiers. Daarnaast zal er echt beleid moeten komen van voorlichting en samenwerking tussen allerlei gemeenschappen , zodat veel mensen persoonlijk ervaren dat moslims in Nederland deugen en waardevol zijn net als Christenen, Joden, atheïsten, agnosten, humanisten, boeddhisten etc etc. En dat in al die groepen mensen ook niet deugen.

De kans dat de ideeën van de PVV die niet vruchtbaar zijn voor ons land, Europa en de wereld, anders nog extremer zullen worden en de mensen nog bozer zullen worden, is erg groot aanwezig. Daarom hoeft voor mij Wilders ook niet weg, want de ideeënleven wereldwijd, we zitten in een golf die groeiende is en nog radicaler zal worden vrees ik. . Maar er mag wel eens meer openheid komen bij het publiek over het feit dat de partij het partijprogramma van de SP heeft overgenomen en als het op stemmen aankomt anders stemt. Dat de Kamerleden hun geld opstrijken en er niet voor werken. Ik vind Wilders wel een harde werker by the way. Maar zo gemakkelijk als het is opgeschreven zo moeilijk en hardnekkig de problemen zijn. Want de problemen zijn zo hardnekkig ook omdat de grote industrieën de boel lopen te traineren (denk aan agro industrie), denk aan de vervuilende bedrijven zoals Tatasteel e.a. Dat is wereldwijd zo en dat maakt het voor een klein landje als Nl zo complex ook . Het gaat om grote financiële b3langen, macht en grote witte boordencriminaliteit en mensen die de mazen vd wet opzoeken om het foute te doen, voor eigen gewin of gewin van een kleine rijke groep.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:14

Electra63 schreef:
D66 zit wel links van het spectrum, maar is vooral een progressieve partij, met hele andere idealen en uitgangspunten als SP en GL/PvdA

Net zoals er een verschil is tussen VVD, SGP en bijvoorbeeld PVV.
Met hele andere kernpunten, ook al zijn ze rechts.

Ik vind jou erg gevoelig over kleine details.
Er is genoeg te vinden over het opleidingsniveau per politieke partij.
Ik krijg de plaatjes niet geplakt.
Nu wil ik zeker niet zeggen dat als je laagopgeleid bent, je dom bent.
Maar als ik soms TV kijk en ik zie wat voor typen het zijn, bij protesten tegen de komst van AZC's bijvoorbeeld, dan zijn het gewoon domme figuren.

Maar inhoudelijk ga jij niet in op de kern van de lopende discussie.
Maar leidt af.

Wordt door burgemeesters en rechters het beleid van dit kabinet tegengehouden?
Wordt door PVV de media, de wetenschap, de rechtspraak in discrediet gebracht en vind je dat gevaarlijk? Zoals zijn vriend Orban in Hongarije doet.
Zouden coalitiepartijen daar afstand van moeten nemen?
Zeker NSC heeft goed bestuur in haar kernpunten staan. Maar ook VVD als ervaren bestuurderspartij moet hier toch iets van vinden?
Maar ze houden hun mond, stel dat er verkiezingen komen, dan komt die ontevreden kiezer misschien wel naar hun.

Vind je dat een glijdende schaal?
Vind je het gevaarlijk?

Ik heb zo'n beetje al deze dingen al behoorlijk uitgebreid besproken in de verschillende posts hierboven. Maar daar heb je misschien overheen gelezen? Dus misschien loont het wel om iets meer op te letten en even terug te lezen voor je beweerd dat ik niet inhoudelijk op het onderwerp in ga...

Ik probeer gewoon een discussie te voeren. Informatief, met linkjes en het verzoek de dingen te benoemen zoals ze zijn. Als ik zeg dat Wilders soms uit de bocht springt met zijn uitspraken, dan wordt het bagatelliseren genoemd. Terwijl mijn uitspraak gewoon een nette manier is om dingen te verwoorden.

Maar als mensen overdrijven door een radicale partij onder extreemrechts te scharen en ik vraag gewoon bij de feiten te blijven dan mag dat niet? Dat vind ik dus met twee maten meten. Dit is een discussie forum, maar mij wordt verteld dat ik niet op alle geposte tekst mag reageren. Vind je dat zelf dan ook niet een beetje vreemde situatie? Je komt hier toch om informatie en meningen te delen? Als je geen antwoord wil geven op mijn posts of vragen, staat het iedereen vrij om ze te negeren.

En die glijdende schaal in de samenleving. Tja, jij hebt blijkbaar ook al een oordeel over mensen die je niet kent. Hierboven heb je het over mensen die bij een AZC demonstreren. Maar jij kent die mensen niet persoonlijk. Hun leefomstandigheden, hun beweegredenen om daar te staan. Je noemt mensen dom en zegt iets over hun opleidingsniveau. Terwijl een laag opleidingsniveau ook niet betekent dat mensen dom zijn. Niet iedereen heeft namelijk dezelfde kansen in het leven, maar daar ga je aan voorbij. Dus hoewel jijzelf mischien het gevoel hebt dat de dingen die jij zegt oké zijn, denk ik daar gewoon anders over.

Als we het hebben over een glijdende schaal in de samenleving dan zie ik inderdaad hoe makkelijk mensen op afstand een oordeel vellen over een ander. En dan wijs ik dus even op de details, maar dat mag dan ook niet?

Ik zou 'gevoelig' zijn op de details? Ik probeer hier gewoon inhoudelijk een discussie te voeren. Ik stel gewoon vragen, die blijkbaar bij anderen gevoelig liggen, maar ik ben niet degene die anderen beschuldigd van ruzie te zoeken of aanmatigend noemt. Ik reageerde gewoon op dingen die in verschillende posts gezegd worden, maar als niet mag, wat doe ik hier dan nog?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:19

Eerlijk gezegd vind ik het ook niet echt een kwestie van overdrijven. De PVV is echt wel een grensgeval als het gaat om rechtsextremisme.
De enige argumenten tegen die benaming zijn dat ze niet direct tegen de democratie zijn, al zijn die dingen als linkse rechter en burgemeesters willen ontslaan natuurlijk wel behoorlijk antidemocratisch, en hun beleid op het gebied van zorg. Tegelijk worden ze in het buitenland meestal in een adem genoemd met echte extreem rechtse partijen als Vlaams Belang en de partij van Orban.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:24

In ons dorp woont een echte racist, dom, grof en met verschrikkelijk taalgebruik. Die gaat zich voor pvv beschikbaar stellen voor de gemeenteraad volgend jaar. Terwijl hij alleen maar kan schreeuwen en opjutten blijken ze bij de provinciale pvv gecharmeerd van hem want hij heeft de toets blijkbaar doorstaan. Soort Sebastiaan Kruis, verschrikkelijk.
Maar ongetwijfeld zal hij stemmen krijgen want pvv er.
Even over het verschil tussen radicaal en extreem, de eerste gebruikt geen geweld, de tweede wel. Verder zijn ze exact dezelfde. Geweld in politieke zin want er zijn nogal wat pvv ers met een strafblad, grootste deel van de kamerleden.

Libra76

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:52

Na een persconferentie van Wilders en een Faber voor het afgelopen ministerraad, die schreeuwde om haast en spoed. Schrijft minister Faber op Kamervragen dat de asielnoodmaatregelenwet gefaseerd ingevoerd kan worden.
Ik vind het voor de schermen scheeuwige, opportunistische beleid van de pvv en het achter de schermen doorschuif beleid, lastig, verwarrend ook wel. Want welke Wilders moet je serieus nemen. De schreeuwlelijk of diegene achter de schermen die enigszins bereid is te onderhandelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 09:57

Journee je had een vraag gesteld aan BigOne die ik erg interessant vond om twee redenen:"
1. je geeft het topic een kans om uit het welles en nietes te komen, 2. Het is voor mij interessant om na te denken wat er gebeurt met de PVV als Wilders weg valt.
Dus geef ik je een vrij uitgebreid antwoord op je vraag na erover nagedacht te hebben.

Vervolgens negeer je mijn antwoord volledig want je kiest ervoor om die inhoudelijke vraag van jou en het antwoord erop volledig te laten liggen en verder te gaan met "kissebissen". Waarom is dat? Ik vind dat zo weinig constructief dat soort discussies voor een topic, waar je notabene zelf de kans voor biedt om er uit te stappen? Waarvoor hulde!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:08

Blue_Eyes schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het ook niet echt een kwestie van overdrijven. De PVV is echt wel een grensgeval als het gaat om rechtsextremisme.
De enige argumenten tegen die benaming zijn dat ze niet direct tegen de democratie zijn, al zijn die dingen als linkse rechter en burgemeesters willen ontslaan natuurlijk wel behoorlijk antidemocratisch, en hun beleid op het gebied van zorg. Tegelijk worden ze in het buitenland meestal in een adem genoemd met echte extreem rechtse partijen als Vlaams Belang en de partij van Orban.

Dat is een goede samenvatting!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:12

BigOne schreef:
In ons dorp woont een echte racist, dom, grof en met verschrikkelijk taalgebruik. Die gaat zich voor pvv beschikbaar stellen voor de gemeenteraad volgend jaar. Terwijl hij alleen maar kan schreeuwen en opjutten blijken ze bij de provinciale pvv gecharmeerd van hem want hij heeft de toets blijkbaar doorstaan. Soort Sebastiaan Kruis, verschrikkelijk.
Maar ongetwijfeld zal hij stemmen krijgen want pvv er.
Even over het verschil tussen radicaal en extreem, de eerste gebruikt geen geweld, de tweede wel. Verder zijn ze exact dezelfde. Geweld in politieke zin want er zijn nogal wat pvv ers met een strafblad, grootste deel van de kamerleden.

Precies!

Natuurlijk zijn er ook "gewone" burgers die PVV stemmen.

Maar lees gewoon de reacties onder berichten van Wilders op SM en je weet genoeg.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:35

pien_2010 schreef:
Journee je had een vraag gesteld aan BigOne die ik erg interessant vond om twee redenen:"
1. je geeft het topic een kans om uit het welles en nietes te komen, 2. Het is voor mij interessant om na te denken wat er gebeurt met de PVV als Wilders weg valt.
Dus geef ik je een vrij uitgebreid antwoord op je vraag na erover nagedacht te hebben.

Vervolgens negeer je mijn antwoord volledig want je kiest ervoor om die inhoudelijke vraag van jou en het antwoord erop volledig te laten liggen en verder te gaan met "kissebissen". Waarom is dat? Ik vind dat zo weinig constructief dat soort discussies voor een topic, waar je notabene zelf de kans voor biedt om er uit te stappen? Waarvoor hulde!

Pien, de post van Electra heb ik vanochtend nog net gelezen en op ook op gereageerd. Jouw post staat daarachter en heb ik nu pas gelezen, dus ook nog geen kans gehad om op te reageren. Sommige mensen hebben namelijk ook nog een leven naast bokt. ;)

Als ik later nog tijd heb zal ik even inhoudelijk reageren. Dus niet zo snel oordelen graag. :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 11:18

Electra63 schreef:
En dat wordt gewoon door een groot deel van de politiek en media geaccepteerd. Vaak onder het mom van vrijheid van meningsuiting.

Bijzonder vind ik ook hoe weinig protest er ontstaat nu Trump wel duidelijk heeft gemaakt wat de vrijheid van meningsuiting echt waard is: censuur, boekverbrandingen, een verbod op allerlei lesinhoud, het ontnemen van subsidies als iets hem niet zint, laten ontslaan van mensen die iets zeggen dat hem niet zint...

Echte liefhebbers van de vrijheid van meningsuiting zouden daar toch wel een paar bezwaren tegen moeten hebben zou je denken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:18

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:
En dat wordt gewoon door een groot deel van de politiek en media geaccepteerd. Vaak onder het mom van vrijheid van meningsuiting.

Bijzonder vind ik ook hoe weinig protest er ontstaat nu Trump wel duidelijk heeft gemaakt wat de vrijheid van meningsuiting echt waard is: censuur, boekverbrandingen, een verbod op allerlei lesinhoud, het ontnemen van subsidies als iets hem niet zint, laten ontslaan van mensen die iets zeggen dat hem niet zint...

Echte liefhebbers van de vrijheid van meningsuiting zouden daar toch wel een paar bezwaren tegen moeten hebben zou je denken.

De vrijheid van meningsuiting geldt alleen voor gelijkgestemden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:55

Net als naastenliefde ook vaak alleen geldt voor gelijkgestroomden :\

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 13:19

Nou, inderdaad :j

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:11

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:28

prompter schreef:
Omdat ik het in dit topic langs zag komen als onderwerp, hier een uitgebreid achtergrondartikel over het gebruik van schadelijke staalslakken her en der in het land:

https://afvalonline.nl/nieuws/43379/jan ... lakkengate

Merci beaucoup!!! We wachten het af, maar als deze staatssecretaris dit kan stoppen en ook het liefst nog terugwerkende de boel kan reinigen dan maak ik een hele diepe buiging voor hem en ben ik echt opgelucht.

Daar zit ook een persoonlijk tintje aan. Iemand van wie ik zeer veel hou, onwetend met de hond elke dag liep waar die troep is opgespoten, is overleden, ten gevolge van een onverklaarbare nare kanker.
Een en een is nooit gelijk twee en nooit heb ik er iets over gezegd want hij had wel wat anders aan zijn hoofd. Maar ik heb me altijd afgevraagd of dat te maken zou kunnen hebben met die rotzooi die daar zoveek opgespoten is. (Is ook ooit uitzending over geweest).

Dus hopelijk pakt deze PVV staatssecretaris echt door. Dan krijgt hij alle respect van mij. Want dit is zo'n naar dossier. En goed van volt om dit aan te kaarten..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:39

Is niet op te lossen Pien, alleen verwijderen is al bijna onmogelijk op veel plekken. Op sommige plaatsen wel maar laten ze eerst die fabrieken maar eens aanpakken. Het ligt in de westerschelde ( bijna geen kreeftjes meer) onder zeer veel snelwegen enzenz.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:41

BigOne schreef:
Is niet op te lossen Pien, alleen verwijderen is al bijna onmogelijk op veel plekken. Op sommige plaatsen wel maar laten ze eerst die fabrieken maar eens aanpakken. Het ligt in de westerschelde ( bijna geen kreeftjes meer) onder zeer veel snelwegen enzenz.
Vertel mij wat. Ik weet het, maar voor die mensen die daar wonen is het gewoon heel erg verdrietig en ongezond.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:43

pien_2010 schreef:
BigOne schreef:
Vertel mij wat. Ik weet het, maar voor die mensen die daar wonen is het gewoon heel erg verdrietig en ongezond.

https://www.platform-investico.nl/onder ... lindustrie.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:11

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 18:45

prompter schreef:
Omdat ik het in dit topic langs zag komen als onderwerp, hier een uitgebreid achtergrondartikel over het gebruik van schadelijke staalslakken her en der in het land:

https://afvalonline.nl/nieuws/43379/jan ... lakkengate

Ik blijf mij verbazen over hoe dit soort dingen kunnen.
Ik heb mij meer dan 15 jaar bezig gehouden met het laten onderzoeken en keuren van een inerte reststroom voor de inzet als niet vormgegeven bouwstof. Dat was best ingewikkeld.

En als je dit dan leest, dan denk ik "hoe dan?"

En het levert voor mij ook een ergernis op. Want het werpt ten onrechte een smet op de industrie als geheel.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 20:47

Als er op ons bedrijventerrein een matras even nog niet in de container ligt krijgen we een boete van de omgevingsdienst (milieu-impact = nul), maar dat van die slakken kon gewoon ongestoord jarenlang :(

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 21:28

prompter schreef:
Als er op ons bedrijventerrein een matras even nog niet in de container ligt krijgen we een boete van de omgevingsdienst (milieu-impact = nul), maar dat van die slakken kon gewoon ongestoord jarenlang :(

Het is een bizar verhaal en ongelooflijk dat mensen hier zo nonchalant over zijn geweest.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 22:26

Vanuit mijn jarenlange ervaring met het bouwstoffen besluit, de wet bodembescherming en het besluit bodembescherming (nu allemaal onder de Omgevingswet geveegd) durf ik te stellen dat "nonchalant" wel, euhm, heel vriendelijk is uitgedrukt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 22:48

Pure druk vanuit tata, de voormalige hoogovens zijn blijkbaar heilig, nog steeds .