martichr schreef:Degene die zuinig is op mensen is Zalushny, ik geloof inderdaad dat Zelensky het niet beter weet zoals je zegt. Maar net als zijn volkomen verkeerde tactiek voor de oorlog.. door blijven praten met Poetin en niet voorbereid zijn op wat er komt.. los van al het goede wat hij wel doet.. is dit weer een van zijn kolossale inschattingsfouten.. zoek 3 mensen die positief zijn over de opvolger.. een generaal uit het Sovjet tijdperk die zeer impopulair is onder de troepen door zijn mensverslindende tactieken tot nu toe.
Ja dat verhaal heb ik ook gelezen maar dat is volledig gefabriceerd door allerlei feiten en gebeurtenissen in een andere volgorde te zetten als dat ze zijn gebeurd en een aantal zaken flink op te poetsen.
De Amerikanen beweren nu dat ze Zelensky al heel lang van te voren hadden gewaarschuwd dat de Russen grootschalig zouden binnenvallen. Als ik me goed herinner waren het juist de Britten die waarschuwden dat er een kans was dat de oefening, die de Russen rondom Ukraïne hadden uitgevoerd, misschien over zouden gaan in een grootschalige inval. Maar niemand geloofde het echt dat de Russen zo gek zouden zijn...
Er wordt voor het gemak vergeten dat de oorlog in Ukraïne al sinds 2014 woedde in de Donbass. En er wordt vergeten dat Zuid-Ukraïne (Mariupol en Odesa) in 2020 helemaal niet zo Ukraïns gezind waren maar dat er krachten waren die onafhankelijke republieken wilden worden.
Er wordt ook vergeten dat Zelensky de verkiezingen in is gegaan met een belofte om te proberen vrede te sluiten met Rusland (men dacht dat hij pro-Russisch zou zijn), dus helemaal niet zo vreemd dat hij eerst probeerde te praten met Putin. Niemand ter wereld dacht in die eerste weken dat Putin een volledig doorgedraaide maniac was waar niet mee te praten viel, zie hoe lang Europa zaken met hem probeerde te blijven doen.
Er wordt ook voor het gemak vergeten dat Ukraïne geen geld had om zich te bewapenen en dat corruptie nog steeds hoogtij vierde toen Zelensky aantrad. Dus al hadden ze het iets eerder aan kunnen zien komen dat de Russen zo grootschalig zouden binnenvallen dan hadden ze niet meer kunnen doen dan dat er nu gedaan is.
En er wordt voor het gemak vergeten dat de bondgenoten steevast te weinig en te laat de spullen leveren om een voorsprong te creeeren voor Ukraïne.
Zelensky is degene die van heel Ukraïne in een ongelooflijk korte tijd 1 land wist te maken en Zelensky is degene die over de hele wereld de handen op elkaar kreeg en vervolgens de nodige steun kreeg voor Ukraïne. Ukraïne was ineens Europa en niet een of ander obscuur land aan de rand dat eigenlijk als een soort pseudo Rusland werd gezien.