Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:36

Babootje schreef:
martichr schreef:
Whatever de reden.. je kiest geen slager als je brood wil bakken. Of het moeten worstenbroodjes zijn.. wat mij onwenselijk lijkt.

Snap ik, maar hoe uitstekend Zaluszny ook lijkt, we weten het niet. Ik kan me niet voorstellen dat Zelensky zo'n besluit neemt als er niet iets ernstigs speelt.

Ik kan het me juist wel voorstellen. De brenger van slecht nieuws is in de geschiedenis nooit bijster populair geweest. En Zalushny is wat dat betreft waarschijnlijk te eerlijk geweest. Zelensky heeft een soort goed nieuws show opgetuigd om support te krijgen, en begrijpelijk, en nu heeft hij besloten dat de boodschap belangrijker is dan de feitelijke situatie. Ik vind dat bijzonder zorgelijk. Want zijn oplossing is oude wijn met een nare zure geur, geen fris nieuw plan. Misschien breng ik het nu wat negatief, maar ik maak me nu echt serieus zorgen over de richting die hij inslaat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:37

Het kan zijn dat je gelijk hebt Martichr. We gaan het zien. Ik blijf het gewoon raar vinden dat Zaluzhny zo de media opzocht.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 08-02-24 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:38

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:39

De tweet van Zelensky zelf:
Citaat:
Ik had een ontmoeting met generaal Valerii Zaluzhnyi.
Ik bedankte hem voor de twee jaar waarin hij Oekraïne verdedigde.
We bespraken de vernieuwing die de strijdkrachten van Oekraïne nodig hebben.
We bespraken ook wie deel zou kunnen uitmaken van het hernieuwde leiderschap van de strijdkrachten van Oekraïne.
De tijd voor een dergelijke vernieuwing is nu.
Ik stelde generaal Zaluzhnyi voor om deel uit te maken van het team.
Wij zullen zeker winnen!
Eer aan Oekraïne!
https://twitter.com/ZelenskyyUa/status/ ... 5478128947
Laatst bijgewerkt door irmaz op 08-02-24 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:39

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:40

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:41

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:42

irmaz schreef:
martichr schreef:
Degene die zuinig is op mensen is Zalushny, ik geloof inderdaad dat Zelensky het niet beter weet zoals je zegt. Maar net als zijn volkomen verkeerde tactiek voor de oorlog.. door blijven praten met Poetin en niet voorbereid zijn op wat er komt.. los van al het goede wat hij wel doet.. is dit weer een van zijn kolossale inschattingsfouten.. zoek 3 mensen die positief zijn over de opvolger.. een generaal uit het Sovjet tijdperk die zeer impopulair is onder de troepen door zijn mensverslindende tactieken tot nu toe.

Ja dat verhaal heb ik ook gelezen maar dat is volledig gefabriceerd door allerlei feiten en gebeurtenissen in een andere volgorde te zetten als dat ze zijn gebeurd en een aantal zaken flink op te poetsen.

De Amerikanen beweren nu dat ze Zelensky al heel lang van te voren hadden gewaarschuwd dat de Russen grootschalig zouden binnenvallen. Als ik me goed herinner waren het juist de Britten die waarschuwden dat er een kans was dat de oefening, die de Russen rondom Ukraïne hadden uitgevoerd, misschien over zouden gaan in een grootschalige inval. Maar niemand geloofde het echt dat de Russen zo gek zouden zijn...

Er wordt voor het gemak vergeten dat de oorlog in Ukraïne al sinds 2014 woedde in de Donbass. En er wordt vergeten dat Zuid-Ukraïne (Mariupol en Odesa) in 2020 helemaal niet zo Ukraïns gezind waren maar dat er krachten waren die onafhankelijke republieken wilden worden.
Er wordt ook vergeten dat Zelensky de verkiezingen in is gegaan met een belofte om te proberen vrede te sluiten met Rusland (men dacht dat hij pro-Russisch zou zijn), dus helemaal niet zo vreemd dat hij eerst probeerde te praten met Putin. Niemand ter wereld dacht in die eerste weken dat Putin een volledig doorgedraaide maniac was waar niet mee te praten viel, zie hoe lang Europa zaken met hem probeerde te blijven doen.
Er wordt ook voor het gemak vergeten dat Ukraïne geen geld had om zich te bewapenen en dat corruptie nog steeds hoogtij vierde toen Zelensky aantrad. Dus al hadden ze het iets eerder aan kunnen zien komen dat de Russen zo grootschalig zouden binnenvallen dan hadden ze niet meer kunnen doen dan dat er nu gedaan is.
En er wordt voor het gemak vergeten dat de bondgenoten steevast te weinig en te laat de spullen leveren om een voorsprong te creeeren voor Ukraïne.

Zelensky is degene die van heel Ukraïne in een ongelooflijk korte tijd 1 land wist te maken en Zelensky is degene die over de hele wereld de handen op elkaar kreeg en vervolgens de nodige steun kreeg voor Ukraïne. Ukraïne was ineens Europa en niet een of ander obscuur land aan de rand dat eigenlijk als een soort pseudo Rusland werd gezien.

Grotendeels waar en toch ben ik van mening dat die inschattingsfout niet gefabriceerd is zoals je zegt.. hij zat er gewoon naast.. en dat kan gebeuren. En al het goede wat hij doet 100 procent eens, maar dat maakt niet dat je het negatieve dan maar moet negeren vind ik.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:45

Yullia in Oekraïne reageerde op mijn bezorgdheid met

Citaat:
No one in Ukraine can consider it right

Citaat:
niemand in Oekraïne kan dit als juist beschouwen

Tjonge jonge.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:49

Babootje schreef:
Het kan zijn dat je gelijk hebt Martichr. We gaan het zien. Ik blijf het gewoon raar vinden dat Zaluzhny zo de media opzocht.

Ik krijg de indruk dat hij dit gedaan heeft om tegenwicht te bieden aan het gedeelte van de staf/ politiek die een grootschaliger tegenaanval voorstonden terwijl hij vond dat ze daar de middelen niet voor hadden. Mede reden waarom hij onder de troepen zeer populair is. Maar goed blijft speculeren, eerst maar zien dat Oekraïne deze maand door komt en dat de leverantie vanuit de VS weer op gang komt. Het ziet er nu op diverse plekken beroerd uit.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:52

Ik zit op dit ogenblik meer met het feit, dat hulp door de VS lamgelegd wordt door Trump via zijn invloed op de republikeinse partij. Nu kan Rusland bijna onbeperkt zijn gang gaan. Zie bijv. het bezoek dat die t. Carlson nu aan Rusland brengt, en het interview met Putin.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 08-02-24 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:52

Een willekeurig Ukraïns account dat ik tegen kwam:
Citaat:
Het idee was dus om generaal Załużny te vervangen door generaal Syrski. 'Experts' op Twitter gaan kapot, maar UKR-soldaten op Telegram zijn positief over de verandering.
https://twitter.com/MKot316/status/1755637204272009680

Syrski heeft zijn opleiding in Moskou gehad en is dus erg goed op de hoogte van de Russische tactieken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:56

Hij heeft maar twee hartjes als reactie op zijn tweet, en de Russen hebben te weinig respect voor het leven van de soldaten en ook weinig verstand van strategisch oorlogsvoering. Dus ook de opleiding in Moskou vind ik geen pré!

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:57

irmaz schreef:
Een willekeurig Ukraïns account dat ik tegen kwam:
Citaat:
Het idee was dus om generaal Załużny te vervangen door generaal Syrski. 'Experts' op Twitter gaan kapot, maar UKR-soldaten op Telegram zijn positief over de verandering.
https://twitter.com/MKot316/status/1755637204272009680

Syrski heeft zijn opleiding in Moskou gehad en is dus erg goed op de hoogte van de Russische tactieken.

Niet om flauw te doen, maar dit is echt die ene zwaluw..

pien_2010

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:58

Eens Martichir. En het feit dat Oekraïne volk zo negatief is vind ik ook zorgelijk.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:59

Syrski is blijkbaar ook de verantwoordelijke generaal voor de snelle herovering van Kharkiv.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:00

Nu.nl post

Citaat:
De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft een nieuwe opperbevelhebber aangesteld. Generaal Oleksandr Syrskyi vervangt Valerii Zaluzhnyi als commandant der strijdkrachten. Zaluzhnyi blijft wel deel uitmaken van de legertop.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:01

irmaz schreef:
Syrski is blijkbaar ook de verantwoordelijke generaal voor de snelle herovering van Kharkiv.

Hij claimde de eer.. verantwoordelijk waren de lagere officieren die een mogelijkheid zagen en volgens de niet Sovjet methode eigen initiatief toonden.

https://twitter.com/Tatarigami_UA/statu ... 9600232737

Let op de datum

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:31

Een opperbevelhebber hoeft geen populaire commandant ten velde te zijn. Hij is de voorzitter van de generale staf, dat is een hele andere rol. En er is één ding wat we wel weten, onder de vorige opperbevelhebber zat Oekraïne in een patstelling, die niet wist te doorbreken. Of de nieuwe het wel kan, dat zullen we moeten zien.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:38

Karl66 schreef:
Een opperbevelhebber hoeft geen populaire commandant ten velde te zijn. Hij is de voorzitter van de generale staf, dat is een hele andere rol. En er is één ding wat we wel weten, onder de vorige opperbevelhebber zat Oekraïne in een patstelling, die niet wist te doorbreken. Of de nieuwe het wel kan, dat zullen we moeten zien.

De nieuwe heeft al bewezen dat hij het niet kan. Dat is het hele probleem. Het probleem is niet de opperbevelhebber gebleken, maar het gebrek aan buitenlandse steun. Wiens verantwoordelijkheid is dat ?
Laatst bijgewerkt door martichr op 08-02-24 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:39

Nee, jij vindt dat hij het niet kan, en dat is toch echt wat anders.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:41

Karl66 schreef:
Nee, jij vindt dat hij het niet kan, en dat is toch echt wat anders.

Als het alleen ik was dan was het geen probleem

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:45

Ik weet niet of dit toeval is maar dit nieuws leidt behoorlijk af van het interview van Tucker Carlson met Putin dat vanavond om 18:00 uur te zien zou zijn op de website van TC :D :D :D

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:46

Babootje schreef:
Ik weet niet of dit toeval is maar dit nieuws leidt behoorlijk af van het interview van Tucker Carlson met Putin dat vanavond om 18:00 uur te zien zou zijn op de website van TC :D :D :D

Rat interviewt slang, mooi voor national geographic channel

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 21:50