Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22918
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 13:01

Cer schreef:
Nou ja wat jij volgens mij al vaak zegt Janneke2.. ze hadden nooit deze richting op moeten gaan, maar ja, dat is een spreekwoordelijke koe in de kont kijken..

... in tijden van crisis benoemden de oude Romeinen iemand die gedurende een half jaar maximaal de absolute macht had, want democratie is niet altijd het handigste.

(Please mind dat een deel van de absolute machthebbers die macht acuut misbruikte. Dus ik stel voor dat we democratisch doorploeteren.)

Het roer moet helaas radicaal om,
de provincies hebben hierbij een grote rol,
en als de BBB dit kan doen met begrip voor hoe het is voor boeren en met oog voor de menselijke maat - dan is het alleen maar goed.

Jessix

Berichten: 16490
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 13:03

juval schreef:
dat geeft inderdaad wel even ademruimte. meer tijd om te innoveren en hopelijk voor de pas melders ook een goede oplossing. Investeren zal altijd nodig blijven, en er komen ook steeds meer innovaties zoals deze : https://www.lely.com/nl/oplossingen/hui ... ng/sphere/ wat een mooie oplossing zou kunnen zijn.
Een langjarig plan zou heel fijn zijn, in plaats van al die hak-op-de-tak oplossingen met terugwerkende kracht, veranderende regels de hele tijd is erg onduidelijk en onzeker.

voedsel zal altijd nodig zijn, dus boeren ook. Hoe en waar is de vraag.


Dank voor je antwoord. Ik hoop inderdaad ook op meer duidelijkheid voor jullie. Zou fijn zijn als er een goed plan komt waarmee je de toekomst in kan.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 13:06

juval schreef:
Jessix schreef:
Stel de stikstof plannen worden aangepast. Geen gedwongen uitkoop en 2030 is geen keiharde datum meer. (ik zie het daar wel van komen) Ben je als boer dan opgelucht en durf je dan weer te investeren in de hoop op een toekomst? Wat ik bedoel, ben je dan niet bang dat dit alsnog weer een keer de kop op steekt? Het blijft allemaal zo onzeker, lijkt mij. (en dat lijkt me onwijs moeilijk)


dat geeft inderdaad wel even ademruimte. meer tijd om te innoveren en hopelijk voor de pas melders ook een goede oplossing. Investeren zal altijd nodig blijven, en er komen ook steeds meer innovaties zoals deze : https://www.lely.com/nl/oplossingen/hui ... ng/sphere/ wat een mooie oplossing zou kunnen zijn.
Een langjarig plan zou heel fijn zijn, in plaats van al die hak-op-de-tak oplossingen met terugwerkende kracht, veranderende regels de hele tijd is erg onduidelijk en onzeker.

voedsel zal altijd nodig zijn, dus boeren ook. Hoe en waar is de vraag.


Maar denk je niet dat er alsnog wel druk (en hulp) moet komen vanuit de overheid?
Dat zelf laten doen en de problemen vooruit schuiven hebben we schijnbaar al jaren gedaan en blijkbaar is het niet genoeg. Door de regels te laten vallen, vervalt het probleem niet.

Hoe zou jij het zien? Stel de stikstofregels en gedwongen uitkoop vervallen, wat voor innovatie/regels zouden in jouw optiek wel geschikt zijn om z.s.m. de agrarische sector te verduurzamen? Uiteindelijk zitten we wel aan europese regels gebonden en zullen we onze negatieve impact op de omgeving toch moeten terugdringen, binnen de gestelde termijn. Zijn innovaties als Lely sphere dé oplossing? Is dat genoeg?

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat met een andere meting het probleem verdwijnt. Hooguit wordt het iets minder hoog, maar er zal toch nog echt werk zijn aan de winkel, nietwaar? Dus onzekerheid in de agrarische sector zal nog wel even blijven?

Janneke2

Berichten: 22918
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 13:10

... en geeft de firma Lely ook garanties?

Stel het ding realiseert 25% uitstoot.
Op zich leuk, maar dan wel graag een fiks deel van de prijs retour en/of schadeloosstelling van de boeren die nog steeds niet voldoen aan de emissie normen.

juval

Berichten: 13304
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 14:00

nou ja, het 'probleem' lost zich voor een deel ook zelf op. Er zijn heel veel oudere boeren zonder opvolger die gaan stoppen. En vrijwillig uitkopen kan nog steeds een optie blijven. Het aantal boeren daalt al jaren.

Andere oplossingen kunnen wellicht in het voer gezocht worden, daar worden volgens mij al proeven mee gedaan.

Garanties door de fa Lely weet ik niet, zou wel moeten. Net als met de emissie arme vloeren waar veel boeren in hebben geinvesteerd, en die toch niet genoeg blijken te doen.

Er schijnt een nulmeting te zijn gedaan voor wat betreft de staat van de natuur, maar dit is blijkbaar niet openbaar. Laat dat eerst maar eens duidelijk worden wat de precieze uitstoot en natuurschade op bedrijfsniveau is. maatwerk.

julius_juut

Berichten: 3108
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 14:06

juval schreef:
Janneke2 schreef:
Ondertussen meldt de NOS dat 'Brussel' minder voetangels en klemmen heeft voor onteigening dan voor vrijwillige uitkoop.

En er 'dus' een advies is uitgesproken richting onteigening.

.... en vóór 'Brussel' nu de kwaaie pier wordt: het is een trieste kwestie van wegkijkende politici.
In 1987 was er al sprake van een mestoverschot en werd al gesproken over 'dat de maatregelen pijn ging doen'.
|(
Anno nu, 36 jaar later is de pijn gigantisch.
|(
(... zachte heelmeesters, stinkende wonden?)


mest = goud

als er een mestoverschot zou zijn, waarom worden de boeren dan nu gedwongen om meer kunstmest te gaan gebruiken?



Ik denk dat het zeer onwaarschijnlijk is dat het vervangen van dierlijke mest met kunstmest gewoon getolereerd gaat worden. Het is Nederland dus het zal een tijdje duren, maar daar komen heus ook regels voor. Het probleem is de vervuiling van het water, als er straks vanuit kunstmest net zo goed een partij stikstof te veel in het water terecht komt zal daar gewoon óók regelgeving omheen komen.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 14:06

Met een andere meting "verdwijnt" het probleem niet, maar het kan dan misschien blijken dat het iets genuanceerder ligt.. of dat er een andere oplossing mogelijk is.
ik heb daar berichten over gelezen maar die kan k zo snel niet vinden..

En volgens mij is er niks 'van de baan' maar wordt de datum verschoven, zodat er meer tijd is voor oplossingen, zoals bijv inderdaad natuurlijke afvloeiing van bedrijven..

Daarnaast heeft de overheid die regels verschoven, meen ik? Dat hebben boeren niet helemaal alleen gedaan, dacht ik? Ik heb daarover op bokt best wat gelezen... (iets met moeten investeren dus moeten vergroten om nog wat te verdienen en dat kon allemaal prima)

Ik ben heel benieuwd of het nu wel lukt om structureel iets op te lossen.. En zo dat mensen ook nog wat kunnen eten :j (even gechargeerd)

Loretta
Berichten: 8818
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 14:09

Cer schreef:
Ik vind het ook wel interessant wat er nu met andere onderwerpen gaat gebeuren, zoals energietransitie.. Omdat BBB nu de grote nieuwkomer is, is de focus logischerwijs de boeren, maar er speelt nog veel meer natuurlijk.. Wat ook met provinciale staten te maken heeft..denk ik?


Het is nog te bezien wat er nog mogelijk is op andere onderwerpen zoals bijvoorbeeld energietransitie.

Loretta
Berichten: 8818
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 14:10

juval schreef:
Er schijnt een nulmeting te zijn gedaan voor wat betreft de staat van de natuur, maar dit is blijkbaar niet openbaar. Laat dat eerst maar eens duidelijk worden wat de precieze uitstoot en natuurschade op bedrijfsniveau is. maatwerk.


Is ook weer zoiets vreemds.
Een nulmeting achterhouden.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 14:14

juval schreef:
nou ja, het 'probleem' lost zich voor een deel ook zelf op. Er zijn heel veel oudere boeren zonder opvolger die gaan stoppen. En vrijwillig uitkopen kan nog steeds een optie blijven. Het aantal boeren daalt al jaren.

Andere oplossingen kunnen wellicht in het voer gezocht worden, daar worden volgens mij al proeven mee gedaan.

Garanties door de fa Lely weet ik niet, zou wel moeten. Net als met de emissie arme vloeren waar veel boeren in hebben geinvesteerd, en die toch niet genoeg blijken te doen.

Er schijnt een nulmeting te zijn gedaan voor wat betreft de staat van de natuur, maar dit is blijkbaar niet openbaar. Laat dat eerst maar eens duidelijk worden wat de precieze uitstoot en natuurschade op bedrijfsniveau is. maatwerk.


Denk je dat het wachten tot de oudere boeren zonder opvolger gestopt zijn in combinatie met oplossingen -die, zover ik van jou begrijp, nog in de ontwikkelfase zitten- voldoende zijn om ons zsm aan de richtlijnen van de EU te houden? Is dat realistisch?

Ik snap dat de nuance anders kan liggen wbt metingen, maar we zullen toch (snel) dingen moeten doen, toch? Gezien door stikstof toch natuurkwaliteit afneemt en soorten verdwijnen? Afhankelijk van hoe snel dat gebeurt (weten anderen hier vast beter dan ik) zal je toch snel dingen moeten doen?

Ik vraag me af of wachten op ontwikkelingen en wachten tot boeren met pensioen gaan dan de oplossing is...

juval

Berichten: 13304
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 14:19

IMANDRA schreef:
Ik snap dat de nuance anders kan liggen wbt metingen, maar we zullen toch (snel) dingen moeten doen, [u]toch?[/u] Gezien door stikstof toch natuurkwaliteit afneemt en soorten verdwijnen? Afhankelijk van hoe snel dat gebeurt (weten anderen hier vast beter dan ik) zal je toch snel dingen moeten doen?

Ik vraag me af of wachten op ontwikkelingen en wachten tot boeren met pensioen gaan dan de oplossing is...


je zet de vraagtekens op precies de goede plaats... :)

Kinke

Berichten: 20576
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 14:19

er zijn ook boeren die nu wel willen stoppen, maar voor het wachten op die 'woest aantrekkelijke uitkoopregeling' moet je ontzettend veel geduld hebben :+ }:0

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 14:47

juval schreef:
IMANDRA schreef:
Ik snap dat de nuance anders kan liggen wbt metingen, maar we zullen toch (snel) dingen moeten doen, [u]toch?[/u] Gezien door stikstof toch natuurkwaliteit afneemt en soorten verdwijnen? Afhankelijk van hoe snel dat gebeurt (weten anderen hier vast beter dan ik) zal je toch snel dingen moeten doen?

Ik vraag me af of wachten op ontwikkelingen en wachten tot boeren met pensioen gaan dan de oplossing is...


je zet de vraagtekens op precies de goede plaats... :)


Ben jij dan van mening dat we niet (snel) moeten veranderen en dat de natuurkwaliteit etc niet afneemt door toedoen van o.a. stikstof?

juval

Berichten: 13304
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 15:34

nou ja, mijn mening doet er niet helemaal toe denk ik :)
Ik woon op een prachtig plekje in de nederbetuwe, prachtig groene omgeving met veel bomen, groen, vogels en insecten. Ik zie in mijn omgeving niet dat de natuur op omvallen staat, dus mijn mening is dat het wellicht niet zo ernstig is als dat sommige partijen je doen willen geloven.
Tevens denk ik, dat het voor de natuur en het milieu niet beter is om hier boeren te gaan onteigenen terwijl in de rest van de wereld industrie alleen maar meer en vervuilender wordt. Er steeds meer mensen komen die steeds luxer willen leven. Druppel op een gloeiende plaat.

Het klimaat verandert, dat merk ik uiteraard ook. Maar naar mijn mening is dat een te groots iets dat wij als klein landje niet kunnen stoppen of voorkomen.

Dat ik me zorgen maak voor de toekomst van mijn kinderen: ja, dus ik probeer wel zo goed mogelijk te leven en mijn footprint zo klein mogelijk te houden. Alle beetjes helpen misschien. Maar de overtuiging dat we echt iets kunnen veranderen heb ik niet.

Ik vind ook dat de overheid zich teveel fixeert op boeren en dat zij vervuilende industrie als schiphol of tata de hand boven het hoofd houdt.

Jessix

Berichten: 16490
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 15:36

Kinke schreef:
er zijn ook boeren die nu wel willen stoppen, maar voor het wachten op die 'woest aantrekkelijke uitkoopregeling' moet je ontzettend veel geduld hebben :+ }:0

Ja dat lijkt me ook weer zo lastig. Ook daaromheen nog veel onduidelijk en ik kan me heel goed voorstellen dat je echt de best mogelijke deal wil voor je zo’n beslissing neemt.

Jessix

Berichten: 16490
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 15:42

Ik zie wel verandering in de natuur door het klimaat. Ik heb een eigen bos waar ik al mijn hele leven woon en zie het veranderen. Of we het tegen kunnen gaan vraag ik me ook af. Maar ik wil het wel proberen / er aan bijdragen.

Tegelijkertijd, geef ik eerlijk toe, wil ik ook hierin zoveel mogelijk mijn eigen keuzes kunnen maken. En eigenlijk ook nog wel een beetje leuk en lekker kunnen leven. Wat regels betreft en ook financieel.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 15:45

Ik vond/vind dat inderdaad lastig aan de discussie.. het wordt overheerst door de 'boerenproblematiek', en heel mondjesmaat werd er soms wat gezegd over industrie.
Dan zeiden mensen 'ja maar de industrie!! We horen er niks over" en dan kwam er ergens iets wat je goed moest zoeken, dat er in de industrie ook innovaties zijn.
Ik vind het jammer dat ze dat nooit gelijkwaardig meegenomen hebben in de berichtgeving, vooral als het hele onderwerp zoveel onrust geeft. Dan moet je daar toch heel open en duidelijk over communiceren als overheid zijnde?

Zelfde een beetje als t gas in groningen en de toeslagen.. je hoort er best weinig (meer) over.. Kan de journalistiek er niks aan verdienen? (het is gewoon zo dat 'toestanden' beter verkopen, en boeren/klimaatdemonstranten zijn 'makkelijk nieuws'. Een goed in-depth stuk ergens over moet je best zoeken. En sja, dagelijks een huilende moeder als slachtoffer van de toeslagen verkoopt misschien ook niet?). Ik vraag me af of de politiek dat belangrijk vindt, dat het land best wel onrustig is? (of 'gemaakt wordt'?)

juval

Berichten: 13304
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 15:49

misschien is dat het wel, een boze boer met een trekker is misschien wat spannender om te filmen dan weer een scheur in een muur in Groningen, of kinderen die niet thuis mogen wonen

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 15:58

En dat is voor de mensen met de scheur en voor de moeder heel rot denk, dat die kwesties ook maar slepen en slepen.. ?
Ik ben benieuwd hoe het straks met dat soort zaken gaat...

anjali
Berichten: 15210
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:27

Boeren krijgen overal de schuld van. Maar de vreselijke milieuvervuiling die door gewapende conflicten, bijv. de oorlog in Oekraine wordt veroorzaakt, met ook het gevaar van zeer ernstige nucleaire vervuiling ,o.a. door de voortdurende aanvallen op de grootste kernreactor van Europa die daar staat en al verschillende malen van de stroom af is geweest waardoor die niet meer gekoeld kan worden ,daar hebben ze het niet over. 70% van Oekraine is landbouwgrond en dat en de daarop geteelde gewassen worden ook vervuild door de oorlog daar. Het kan dus van levensbelang zijn om landbouwgrond elders bijv. in Nederland te behouden. Ten tijde van de kernramp in Tsjernobyl in 1986 was in Nederland overigens ook de sla en melk etc. vergiftigd.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 16:35

Ik las dat eerder ook.. wat gaan we doen als er ergens anders een ramp oid gebeurd, we niet kunnen importeren of anderen moeten voorzien van voedsel?
En, die kans is gewoon aanwezig... gaan we dan toch op de marge zitten terwijl het iets is waar we hier blijkbaar heel goed in zijn?

ruitje

Berichten: 12376
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 17:00

Janneke2 schreef:
'Brussel' / Timmermans dringt niet zo zeer aan op gedwongen uitkoop -
maar wel op voortmaken.


Het is mooi dat je Brussel zelf tussen aanhalingstekens zet.

Uit het artikel van de NOS:

Citaat:
Formeel gaat de Europese Commissie niet over de wijze waarop Nederland zijn stikstofdoelen haalt.
Brussel controleert weliswaar of lidstaten zich aan alle Europese regels houden, maar het is voor een groot deel aan de landen zelf om te bepalen hoe ze aan de vastgestelde natuurdoelen voldoen. De Europese Commissie kan daarbij wel advies geven.


Dat laatste lijkt Samsom in het gesprek te hebben gedaan.


Misschien dat dit het antwoord is op: ' Waarom stemmen boeren geen PvdA' :+

Brussel is in dit geval Samson. Niet 'Brussel' .

ruitje

Berichten: 12376
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 17:08

Wat ik zo leuk vind in dit topic. Ik ga mij daardoor soms verdiepen ij dingen wat ok nooit had gedaan. Wisten jullie dat PvdA echt veel zetels heeft in het Europees Parlement?

Hier de verdeling:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_v ... _2019-2024

Daarnaast is Frans Timmermans natuurlijk ook PvdA.

Is ook boeiend, wij moeten als NL voldoen aan de wetten van 'Brussel' , maar wie is dan 'Brussel' voor ons. En daar mag 'rechts' zich ook voor inzetten, want als 'links' meer kiezers naar de stembus haalt...

Alles is zo met elkaar verweven toch he.

IMANDRA

Berichten: 9824
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 17:11

Cer schreef:
Ik las dat eerder ook.. wat gaan we doen als er ergens anders een ramp oid gebeurd, we niet kunnen importeren of anderen moeten voorzien van voedsel?
En, die kans is gewoon aanwezig... gaan we dan toch op de marge zitten terwijl het iets is waar we hier blijkbaar heel goed in zijn?


Nederland kan zichzelf prima voorzien van voedsel aldus een onderzoek wat ik een tijd terug had gevonden. Daar hebben we niet eens alle huidige landbouwgrond voor nodig, meen dat we prima konden halveren wat dat betreft.

Dat soort situaties houden dan wél in dat iedereen de 'luxeproducten' kwijtraakt en we echt alleen dingen kunnen eten die van Nederlandse bodem komen. Maar goed, als er een ramp is die dat veroorzaakt hebben we wel meer problemen denk ik.

@Juval: Maar dan heb je het over wat jij als leek in de natuur ziet toch? Ten opzichte van de experts die elk beestje en plantje kennen? Ik denk dat 'de natuur staat op omvallen' misschien niet helemaal de juiste benaming is, maar de balans binnen die natuur valt weg. Beestjes, dieren en planten die het wel goed doen op stikstofrijke grond vs. de oorspronkelijke dier- en plantsoorten die het dan niet goed doen. Dus 'natuur' blijft, maar verandert wel.

Persoonlijk vind ik het een beetje onzinnig om te zeggen 'wij als klein landje kunnen er niks aan doen'. Ik denk dat we zeker ons steentje kunnen bijdragen. En gezien we op innovatiegebied ook best slim zijn, kunnen we ánderen daar ook in helpen. En dan heb je het over klimaat als geheel, tov lokale natuurgebieden die door lokale vervuiling blijkbaar slecht gaan waar dus die balans wegvalt. Op dat laatste hebben wij als Nederland natuurlijk wel behoorlijke invloed.

Ook denk ik dat het wel meevalt met boven het hoofd houden. Ja, ook ik vind dat er meer mag gebeuren in andere industrieën (schiphol bijv), maar ik zie ook dat óók bij andere sectoren er diverse regels en wetten komen die deze sectoren dwingen om te verduurzamen en dus hun uitstoot te beperken. Het is niet zo dat alleen de boeren worden "geraakt" rondom de klimaat- en milieuwetgeving.

Ik denk dat boeren vs industrie ook in de media uitmaakt, maar anders dan jullie hier beschrijven. Ik denk dat de meeste industrieen/sectoren veel minder hard "tegenstribbelen" als het ware. En ja, dat heeft ook zo zijn redenen, dat snap ik, maar daardoor komen die andere industrieeen ook minder in de media met nieuwe wetgeving etc. Minder interessant om verslag van te doen ten opzichte van de boeren die weer naar Den Haag trekken op de tractoren.

Loretta
Berichten: 8818
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-23 17:24

ruitje schreef:
Is ook boeiend, wij moeten als NL voldoen aan de wetten van 'Brussel' , maar wie is dan 'Brussel' voor ons. En daar mag 'rechts' zich ook voor inzetten, want als 'links' meer kiezers naar de stembus haalt...

Alles is zo met elkaar verweven toch he.


Tja, de opkomst voor de Europese verkiezingen is dan ook altijd erg laag.

https://www.parlement.com/id/vhx1b38yhh ... ezingen_in