Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 20:04

fransje23 schreef:
Denk dat het cruciaal is om als EU diplomatiek te blijven.
Er komt nog genoeg op ons af..

Iran was een bondgenoot van Rusland dus van die hoek kun je ook problemen verwachten.

Dan de afsluiting van de straat van Hormuz met alle gevolgen van dien.

Tel daarbij een nieuwe stroom vluchtelingen op.
In Iran waren volgens mij ook veel Afghaanse vluchtelingen die zullen mogelijk ook op zoek gaan naar een andere plek?

Ik ben eerder bang dat China zich gaat mengen in dit conflict dan Rusland. China is een bondgenoot van Iran. Ik hoop dat China voor nu zich niet gaan mengen in deze oorlog.

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 20:32

China heeft zich al op afstand gemengd, ze hebben plattegronden van alle usa basissen met de vliegtuigen doorgegeven aan Iran .

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:25

Maar nog op afstand. Thank god. Ik ben bang voor dat moment dat ze zich echt gaan mengen. Laten we hopen dat China op een afstand blijft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:58

Doen ze niet, die wachten en kijken rustig toe hoe het westen zichzelf naar de filistijnen helpt. Dan nemen ze Taiwan in , hebben ze grote delen Rusland in handen en worden wij en de usa de derde wereld landen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 22:27

Doemscenario inderdaad. Al denk ik dat wij niet de enigen zijn die dat scenario mee laten wegen. Ondanks incompetentie hier en daar, zijn sommige inlichtingendiensten behoorlijk goed.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 22:39

De usa is nu al een derde wereld land..

Rusland had/heeft goede banden met Iran.

Het zal zomaar een hoop dingen kunnen veranderen maar ik wil niet uitgaan van het ergste doemscenario.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:59

Ik hoop alleen maar dat wij, Nederland, deze keer niet meegezogen worden in een onrechtvaardige oorlog. Zoals toendertijd in Irak en Afghanistan. Ik hoop dat dit kabinet zich blijft inzetten op diplomatieke oplossingen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:16

Ik hoop dat de EU verstandig genoeg is om het diplomatiek op te lossen.

Dat het regime in Iran verschrikkelijk was staat buiten kijf maar op oorlog zit ook niemand te wachten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:52

fransje23 schreef:
De usa is nu al een derde wereld land..

Alleen beschikken ze wel nog steeds over het meest geavanceerde leger.
De vraag is hoe lang zijn ze nog in staat die voorsprong te behouden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:05

Weer een reden om alles duurder te laten worden. Er komt een dag dat hier in Nederland ook de p uitbreekt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:11

purny schreef:
Weer een reden om alles duurder te laten worden. Er komt een dag dat hier in Nederland ook de p uitbreekt.

Denk dat we weinig te klagen hebben gezien alle brandhaarden in de wereld.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:19

Nou, de olieprijzen zijn al bij voorbaat verhoogd. Nog voordat die schepen die nu vertraagd zijn volgens hun schema de haven binnen gerold zouden zijn.

Het probleem is, dat beleggers de prijzen bepalen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:23

BigOne schreef:
purny schreef:

Van mij mogen mensen die zo of zo al moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen best klagen.
Sterker nog. Zolang we kabinetten hebben die steeds zorgen dat vooral de rijkste Nederlanders er op vooruit gaan is kritiek daarop meer dan terecht.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:39

Ja het komt mij persoonlijk ook allemaal heel slecht uit. Maar dan maar minder met de auto weg. Het is nou eenmaal zo. Er valt tenminste geen bom op mijn huis. :P

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:48

MarlindeRooz schreef:
Ja het komt mij persoonlijk ook allemaal heel slecht uit. Maar dan maar minder met de auto weg. Het is nou eenmaal zo. Er valt tenminste geen bom op mijn huis. :P

Dat is helemaal waar. Maar om daarom het probleem maar niet meer te benoemen kun je je ook af vragen hoe slim dat is.

Als straks de vluchtelingenstroom op gang gaat komen dan gaat het in ieder geval niet over de kromme verdeling van welvaart. Maar hoe je weer ouderwets. Door de vluchtelingen wordt alles duurder, hun eten alles op, hun maken onze sociale zekerheid kapot en blablabla. Terwijl de allerrijksten zich weer een scheur lachen.

Afbeelding

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:51

BigOne schreef:
purny schreef:

Jij hebt misschien weinig te klagen maar er zijn zat mensen in dit land die stukken maand aan het einde van hun geld overhouden.
En de verhogingen van alles heeft niets met de situatie in de wereld te maken maar met het feit dat de top steeds maar weer meer geld opstrijken.

Neem nou de topman van ahold. Gaat van een bonus van 8,4 miljoen naar 12,5 miljoen euro.
Er komt een dag…

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:52

MarlindeRooz schreef:

Ik heb zaterdag een verjaardag in Baarle. Gooi er voor een tientje in en de rest in België

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:01

purny schreef:
Jij hebt misschien weinig te klagen maar er zijn zat mensen in dit land die stukken maand aan het einde van hun geld overhouden.
En de verhogingen van alles heeft niets met de situatie in de wereld te maken maar met het feit dat de top steeds maar weer meer geld opstrijken.

Neem nou de topman van ahold. Gaat van een bonus van 8,4 miljoen naar 12,5 miljoen euro.
Er komt een dag…

Niets met de situatie in wereld is wat gechargeerd. Het is uiteraard zo dat er goed verdiend wordt maar ook zo dat schaarste en onzekerheid prijzen opdrijft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:52

Loretta schreef:
Dat is helemaal waar. Maar om daarom het probleem maar niet meer te benoemen kun je je ook af vragen hoe slim dat is.

Als straks de vluchtelingenstroom op gang gaat komen dan gaat het in ieder geval niet over de kromme verdeling van welvaart. Maar hoe je weer ouderwets. Door de vluchtelingen wordt alles duurder, hun eten alles op, hun maken onze sociale zekerheid kapot en blablabla. Terwijl de allerrijksten zich weer een scheur lachen.

[ Afbeelding ]

Wilders is nu aan het juichen dat de Iran verlost is van de tiran..
Maar de vluchtelingen die voor het geweld in het Midden Oosten op de vlucht zijn willen we uiteraard hier niet hebben..
Die moeten maar lekker daar in de regio blijven en ze mogen ook gerust uithongeren..

De gewone man/vrouw is altijd de klos -O-

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:19

_chou schreef:
Aah, dan snap ik je angst. Ik zit daar ook niet op te wachten, een oorlog met de NAVO. Maar ik gok dat dat nog wel een ding wordt, zeker met Trump die Groenland wilt, dus bijvoorbeeld Denemarken zal niet staan te springen om Trump te willen helpen.

Tja, en wat nou als Trump vindt dat de EU (Frankrijk) ook geen recht heeft om kerwapens te hebben? Omdat de EU hem tegenwerkt met het 'bevrijden' van de Groenlandse bevolking?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:29

Lieser schreef:
_chou schreef:
Aah, dan snap ik je angst. Ik zit daar ook niet op te wachten, een oorlog met de NAVO. Maar ik gok dat dat nog wel een ding wordt, zeker met Trump die Groenland wilt, dus bijvoorbeeld Denemarken zal niet staan te springen om Trump te willen helpen.

Tja, en wat nou als Trump vindt dat de EU (Frankrijk) ook geen recht heeft om kerwapens te hebben? Omdat de EU hem tegenwerkt met het 'bevrijden' van de Groenlandse bevolking?

Dat is echt een ander geval. Iran heeft getekend om geen kernwapens te ontwikkelen en experts toe te laten. Daardoor is dit ontstaan. Het is niet zo dat Trump bedacht heeft dat Iran geen kernwapens mag hebben.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:44

Benzz schreef:
Lieser schreef:

Dat is echt een ander geval. Iran heeft getekend om geen kernwapens te ontwikkelen en experts toe te laten. Daardoor is dit ontstaan. Het is niet zo dat Trump bedacht heeft dat Iran geen kernwapens mag hebben.

Dan mis je de essentie. Want wie heeft ooit bepaald wat wanneer getekend moet worden? De Verenigde Staten, Israël en Soedan erkennen het Internationaal Strafhof bijvoorbeeld niet meer. Zij hebben wel ooit getekend hiervoor. Is dat dan niet hetzelfde als Iran met de kernwapenverdragen?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:47

Lieser schreef:
[
Dan mis je de essentie. Want wie heeft ooit bepaald wat wanneer getekend moet worden? De Verenigde Staten, Israël en Soedan erkennen het Internationaal Strafhof bijvoorbeeld niet meer. Zij hebben wel ooit getekend hiervoor. Is dat dan niet hetzelfde als Iran met de kernwapenverdragen?

Het ICC en het NPV op één lijn zetten klopt niet. Het ICC is een vrijwillig juridisch hof; landen mogen dat erkennen of niet zonder veiligheidsrisico. Het NPV gaat over kernwapens en mondiale stabiliteit. Iran schendt een veiligheidsverdrag dat bedoeld is om nucleaire escalatie te voorkomen. Dat is totaal iets anders dan een land dat het Strafhof niet erkent.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:06

Iran beweert volgens mij zelf dat ze geen nucleaire wapens maken en zich dus aan het verdrag houden.
Toch?

Of dat waar is, is uiteraard een tweede.

Iran was afgelopen week nog in overleg met de USA voor een vreedzame oplossing.
Dat gaat voorlopig niet meer lukken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:10

Er was een verdrag! En daar hielden alle partijen zich aan , echter , Trump heeft het in de vuilnisbak gegooid zogenaamd omdat Obama dit had bereikt.
Wie hier niet de hand van het verderfelijke regime van Netanyahu in ziet is ( sorry) stekeblind.
Netanyahu kwam het totaal niet uit dat Iran zich netjes aan het verdrag hield dus wat je verder ook van de verschrikkelijke despoten van Iran vindt, Netanyahu vertelt al 40 jaar dat er bijna een bom is, alle usa presidenten hebben geweigerd aan te vallen behalve trump en dat komt omdat Netanyahu gruwelijk veel macht over de GOP incl trump heeft.

Op dit moment zijn veel Israelis stomverbaasd dat ze de schuilkelder in moeten want ze waanden zich veilig.
Tja, FAFO , de goeden nagalaten.