Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 00:14

Dat doet Janneke ook niet, ze geeft een voorbeeld.
Maar het is wel zo, dat iedere dictatuur begon met boeken verbranden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 00:15

Pegida is gevaarlijker dan je denkt!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 00:23

Avalanche schreef:

Dat is waar ja. Heel wat dictacturen zijn begonnen met het verbranden van boeken.
Edwin Wagensveld is gelukkig niets meer dan een hele vervelende en nare man. Het is gewoon kinderachtig treitergedrag waar hij zich mee bezig houdt. Het is ook wel een klap in het gezicht richting burgemeester Mardouch en straks richting Aboutaleb.

Kortom een hele vervelende nare man.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 00:26

BigOne schreef:

Zijn al die grote extreemrechtse politieke partijen in heel Europa waaronder ook in Nederland niet veel gevaarlijker?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 00:37

Alle partijen met extreem rechts gedachtegoed zijn gevaarlijk maar helaas is bij de huidige generatie de tweede wereldoorlog uit het geheugen.
Zou goed zijn wanneer er bij onderwijs veel aandacht aan gegeven wordt, vooral hoe hitler aan de macht kwam.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 00:47

Janneke2 schreef:
Citaat:
Je moet nu eenmaal roeien met de riemen die je hebt. En dat houd ook in je beste beentje voorzetten. Want wie goed doet, die goed ontmoet. Want wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet.

... mooie woorden, maar ook vaagtaal.

Janneke2, ik heb altijd bewondering voor het feit dat jij elke post ontleed en elke zin apart beantwoord! Maar daardoor verlies je vaak wel de context uit het oog doordat uitspraken uit zijn verband worden getrokken. Als je dan ook nog een spreekwoord plaatst en deze uit zijn verband trekt, komt dit niet ten goede aan de leesbaarheid van je post. Maar gezien je inzet vind ik wel dat je post een reactie verdient.

Omdat ik ben opgegroeid in een familie die voor elke situatie een spreekwoord of gezegde paraat heeft, kon ik het niet laten om even in 'vaagtaal' te antwoorden. :+

Maar ik ben blij dat jijzelf ook de conclusie trekt dat het erg moeilijk is hier een betekenis aan te geven! :D
Laatst bijgewerkt door journee op 24-03-24 00:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 00:47

BigOne schreef:
Alle partijen met extreem rechts gedachtegoed zijn gevaarlijk maar helaas is bij de huidige generatie de tweede wereldoorlog uit het geheugen.
Zou goed zijn wanneer er bij onderwijs veel aandacht aan gegeven wordt, vooral hoe hitler aan de macht kwam.

Daar heb je zeker een punt. De lessen van de tweede wereldoorlog zijn vergeten en dezelfde fouten dreigen opnieuw gemaakt te worden. Natuurlijk is Pegida niet ongevaarlijk. Maar ik denk ook niet dat je Pegida groter moet maken dan dat ze zijn. Edwin wagensveld krijgt wel heel erg veel eer voor als je kijkt wat hij feitelijk doet. Hij dreigt continu een koran te verbranden en zelfs dat heeft hij nog nooit gedaan. maar hij krijgt het wel steeds weer voor elkaar om met heel weinig middelen een hele hoop onrust te creëren. Vandaag heeft hij Arnhem op stelten gezet zonder zelf ook maar in de buurt van Arnhem te zijn.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 00:59

Loretta schreef:
BigOne schreef:

Daar heb je zeker een punt. De lessen van de tweede wereldoorlog zijn vergeten en dezelfde fouten dreigen opnieuw gemaakt te worden. Natuurlijk is Pegida niet ongevaarlijk. Maar ik denk ook niet dat je Pegida groter moet maken dan dat ze zijn. Edwin wagensveld krijgt wel heel erg veel eer voor als je kijkt wat hij feitelijk doet. Hij dreigt continu een koran te verbranden en zelfs dat heeft hij nog nooit gedaan. maar hij krijgt het wel steeds weer voor elkaar om met heel weinig middelen een hele hoop onrust te creëren. Vandaag heeft hij Arnhem op stelten gezet zonder zelf ook maar in de buurt van Arnhem te zijn.

Alle extremen zijn gevaarlijk, dit geldt zowel voor extreem links als extreem rechts. De wereld oorlogen worden in het onderwijs overigens nog steeds uitgebreid behandeld.

Dat er helaas nog steeds mensen zijn die er niets van geleerd hebben is helaas een feit. Het blijft mij dagelijks verbazen hoeveel landen er anno 2024 in oorlog zijn. Wat dat betreft is er in de afgelopen eeuwen nog niets veranderd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 09:32

Loretta schreef:
Avalanche schreef:

Dat is waar ja. Heel wat dictacturen zijn begonnen met het verbranden van boeken.
Edwin Wagensveld is gelukkig niets meer dan een hele vervelende en nare man. Het is gewoon kinderachtig treitergedrag waar hij zich mee bezig houdt. Het is ook wel een klap in het gezicht richting burgemeester Mardouch en straks richting Aboutaleb.

Kortom een hele vervelende nare man.

Dat kan wel wezen dat kinderachtige treiter gedrag. Maar als het hem wel lukt om een koran te verbranden dan geeft dat zo'n golf van geweld in Nederland vanuit de (internationale ) radikale moslim groepen daar zit niemand op te wachten want dat wordt weer wereldwijd enorm opgeklopt. En met die mensen die korans verbranden ben ik ook wel helemaal klaar mee.
Ook die gasten in Zweden die dat elke keer weer flikken. Puur vanwege de enorme reacties die dat oplevert.
Ik vind het goed gedaan van deze burgemeester.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:20

pien_2010 schreef:
Dat kan wel wezen dat kinderachtige treiter gedrag. Maar als het hem wel lukt om een koran te verbranden dan geeft dat zo'n golf van geweld in Nederland vanuit de (internationale ) radikale moslim groepen daar zit niemand op te wachten want dat wordt weer wereldwijd enorm opgeklopt. En met die mensen die korans verbranden ben ik ook wel helemaal klaar mee.
Ook die gasten in Zweden die dat elke keer weer flikken. Puur vanwege de enorme reacties die dat oplevert.

Mee eens! Aanslag in Rusland is zeer waarschijnlijk ook gepleegd door Is. En bij dit soort aanslagen zijn onschuldige omstanders de pineut. Dus heel verstandig om geen dingen toe te staan die een terroristische aanslag kunnen uitlokken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 12:10

journee schreef:
Maar ik ben blij dat jijzelf ook de conclusie trekt dat het erg moeilijk is hier een betekenis aan te geven!

Lief dat je mij op het gevaar wijst van de context uit het oog verliezen.
Ik ben van mening dat jij expres moeilijk deed - om wel dingen te suggereren,
maar ook in deze reactie geef je geen duidelijkheid.
Je kiest dus voor vaagtaal, en dat is echt iets anders dan een spreekwoord gebruiken.
Spreekwoorden 'slaan de spijker op de kop', als ik me zo mag uitdrukken.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 13:10

Janneke2 schreef:
journee schreef:
Maar ik ben blij dat jijzelf ook de conclusie trekt dat het erg moeilijk is hier een betekenis aan te geven!

Lief dat je mij op het gevaar wijst van de context uit het oog verliezen.
Ik ben van mening dat jij expres moeilijk deed - om wel dingen te suggereren,
maar ook in deze reactie geef je geen duidelijkheid.
Je kiest dus voor vaagtaal, en dat is echt iets anders dan een spreekwoord gebruiken.
Spreekwoorden 'slaan de spijker op de kop', als ik me zo mag uitdrukken.

Ik gaf alleen mijn mening op de opmerking van Nikass, over het feit dat zij er voorstander van was dat mensen principieel niet willen samenwerken met partijen die niet aan hun standaard voldoen. Omdat naar mijn mening het landsbelang voorop moet staan, zou alleen de inhoud van een wetsvoorstel belangrijk moeten zijn. Hoewel de opmerking van Caroline de discussie heeft gestart,
was deze niet de aanleiding of zelfs van belang voor mijn post. 'Dat zijn dus aardbeien met slagroom'

Doordat jij de verschillende posts met elkaar verweeft, zorg je ervoor dat een ander 'door de bomen het bos niet meer kan zien.' Het is een beetje raar om mij dan te verwijten dat ik expres moeilijk doe, een geval van 'de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet.'

En die 'vaagtaal' waar jij naar verwijst bestaat volledig uit spreekwoorden en gezegden. Iets waar jijzelf ook kwistig mee strooit. Dus misschien in dit geval ook even 'de hand in eigen boezem steken.'

En om 'de spijker op zijn kop te kunnen slaan' is het wel van belang dat het duidelijk is wat het hele punt is waar een discussie om draait. Dat is in dit geval dus nogal discutabel. Meer een geval van 'de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.'
Laatst bijgewerkt door journee op 24-03-24 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 13:12

Citaat:
Omdat naar mijn mening het landsbelang voorop moet staan, zou alleen de inhoud van een wetsvoorstel belangrijk zou moeten zijn.

Zo denk ik er ook over. Zowel als het gaat om voorstellen als ook het leveren van vakmensen (ik weet dat ik daar alleen in sta en alle argumenten van Karl en meer mensen die anders denken heb ik gelezen en ik begrijp ze ook en zie ook het gevaar ervan).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 13:16

Loretta schreef:
BigOne schreef:

Zijn al die grote extreemrechtse politieke partijen in heel Europa waaronder ook in Nederland niet veel gevaarlijker?

Het grootste gevaar van pegida is dat ze extreemrechtse partijen als de PVV redelijk laten lijken. Maar ondertussen is de PVV nog steeds een extreemrechts gevaar voor onze democratie.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 13:40

pien_2010 schreef:
Citaat:
Omdat naar mijn mening het landsbelang voorop moet staan, zou alleen de inhoud van een wetsvoorstel belangrijk zou moeten zijn.

Zo denk ik er ook over. Zowel als het gaat om voorstellen als ook het leveren van vakmensen (ik weet dat ik daar alleen in sta en alle argumenten van Karl en meer mensen die anders denken heb ik gelezen en ik begrijp ze ook en zie ook het gevaar ervan).

Politiek blijft altijd een evenwichtsoefening. Zelf ben ik er wel voorstander van dat er mensen met verstand van zaken de boel gaan regelen. En dan bijvoorkeur mensen die zich niet vast bijten op details, maar juist personen die ook het grotere plaatje zien. Want veel beslissen die genomen worden blijken achteraf vaak niet het resultaat te leveren dat men voor ogen had.

Als er een wetsvoorstel wordt gedaan dat voor sommige partijen misschien maar voor 50% (of zelfs minder) aan hun visie voldoet hoop ik toch dat men in het landsbelang handelt. Want ook een kleine stap voorwaarts is een stapje in de goede richting. Dat betekent dus ook soms als partij een stapje terug doen, maar wel voor stemmen op een voorstel waar je niet 100% achterstaat. Want als je niets doet gebeurt en verandert er ook niets en daar is niemand bij gebaat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 13:42

pien_2010 schreef:
Citaat:

nee hoor, je staat niet alleen. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 13:51

Een politieke partij moet zelf capabele politici kunnen leveren.
NSC en BBB hebben veel ex-CDA-ers in hun midden en de VVD heeft natuurlijk ook bestuurders onder hun leden.
Dus het gaat om de PVV; je kan niet verwachten van D66 en PvdA/GL dat zij ministers leveren die hier beleid van PVV uitvoeren, dat staat zo ver weg van hun grondbeginselen.
Of je moet erg aan het pluche of de bekendheid hechten, dan zou Plasterk kunnen, maar dan moet hij wel zijn lidmaatschap PvdA opgeven.

Ik vind het wel bijzonder, dat men zo makkelijk voorbij gaat, dat de grootste partij, geen capabele mensen binnen de partij heeft.
Geen formateurs, geen informateurs en straks ook geen MP of ministers......

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 14:10

Electra63 schreef:
Een politieke partij moet zelf capabele politici kunnen leveren.
NSC en BBB hebben veel ex-CDA-ers in hun midden en de VVD heeft natuurlijk ook bestuurders onder hun leden.
Dus het gaat om de PVV; je kan niet verwachten van D66 en PvdA/GL dat zij ministers leveren die hier beleid van PVV uitvoeren, dat staat zo ver weg van hun grondbeginselen.
Of je moet erg aan het pluche of de bekendheid hechten, dan zou Plasterk kunnen, maar dan moet hij wel zijn lidmaatschap PvdA opgeven.

Ik vind het wel bijzonder, dat men zo makkelijk voorbij gaat, dat de grootste partij, geen capabele mensen binnen de partij heeft.
Geen formateurs, geen informateurs en straks ook geen MP of ministers......

Ik ben allang blij als partijen zelf erkennen dat ze geen capabele mensen hebben en opzoek gaan naar mensen die wel capabel zijn. Mensen aan het roer die van toen noch blazen weten vind ik zowiezo een heel slecht idee.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 14:26

pien_2010 schreef:

Heb je dan wel begrip voor de mensen die dat geweld plegen. Want dat is toch eigenlijk van hetzelfde nivo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:02

Loretta schreef:
pien_2010 schreef:
heeft

Heb je dan wel begrip voor de mensen die dat geweld plegen. Want dat is toch eigenlijk van hetzelfde nivo.

Pardon?

Nee dat is niet van hetzelfde niveau, en nee ik heb er geen begrip voor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:04

Citaat:
(...) het feit dat zij er voorstander van was dat mensen principieel niet willen samenwerken met partijen die niet aan hun standaard voldoen. Omdat naar mijn mening het landsbelang voorop moet staan, zou alleen de inhoud van een wetsvoorstel belangrijk moeten zijn.

Misschien is vaagtaal niet het goede woord.
Maar het is een verdraaiing van wat er speelt.
1) Er zijn principiële grenzen. Niet in een kabinet willen zitten met de pvv is een uiterst te respecteren standpunt,
2) er is manipulatie (.. tenzij tegenbericht, blijft uit tot op heden...) van CvdPlas
3) en jij klutst nog eens gezellig allerlei zaken door elkaar.

Landsbelang voorop klinkt op zich niet slecht.
Al kan ik zeggen dat ik geen trek heb in het Nederland dat Wilders voor ogen staat - gewoon efkes duidelijk zijn.
Duidelijk wezen: het gaat niet om 'partijen die niet aan een standaard voldoen' (maar de Grondwet overtreden).

En of een partij of een individueel Kamerlid vóór of tegen een bepaald wetsvoorstel stemt is weer iets totaal anders dan wel of niet in een kabinet zitting nemen.

En ondertussen blijft de impliciete leugen van CvdPlas on weersproken 'we worden gesaboteerd'.

Dat wilde ik even onder het tapijt vandaan hebben.

Citaat:
Doordat jij de verschillende posts met elkaar verweeft

Nou, ik wil graag dat je dit aantoont met data en al, want ik doe dit expres en expliciet niet.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:20

journee schreef:
Nikass schreef:
Ik heb het filmpje bekeken, maar het ligt ietsje anders.
Allereerst is het een mening/visie van Caroline van der Plas - dus bepaald geen onafhankelijke bron - maar laten we aannemen dat het zo gezegd is als zij beweert, dan betekent dat wellicht, dat er partijen zijn die weigeren om samen te werken met de PVV.
Dat is niets nieuws, dat weten we al heel lang, en Godzijdank zijn er nog mensen die weigeren om mee te werken met een partij die de grondwet niet respecteert. *\o/*

Ja, stel je voor dat mensen echt naar de inhoud van een wetsvoorstel kijken en daar op stemmen in plaats van te kijken naar de ideeën van een partij! :') (sarcasme uit)

Het lijkt mij dat alleen de inhoud van een voorstel belangrijk is en niet wie het voorstel indient. Als partijen niet willen samenwerken vanwege de achtergrond van een partij is dat naar mijn mening ronduit kinderachtig, met zo'n houding kom je nergens.

Janneke2, om het voor jou iets duidelijker te maken:
Ik reageer in deze post puur en alleen in algemene zin op de dik gedrukte zin.

In mijn reactie heb ik het ook over partijen die niet willen samenwerken vanwege achtergrond
Hierbij noem ik geen namen omdat ik vind dat dit op de politiek als geheel van toepassing is.

Omdat jij je puur focust op de details, ontgaat deze boodschap jou duidelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 15:25

Plasterk geeft meteen z’n lidmaatschap op zodra hij voor de pvv aan de slag kan! Bewaarpost :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 16:09

En het gehak op X van Wilders is weer terug. Zo kan je toch nooit een coalitie vormen :n

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 16:32

prompter schreef:
En het gehak op X van Wilders is weer terug. Zo kan je toch nooit een coalitie vormen :n

Dat volg ik niet op X maar ik had dit wel verwacht daar vorige week onder de PVV door oa RTL de achterban van Wilders is gepolst middels vragenlijsten waaruit blijkt dat ze ontevreden zijn over de "ijskast" die voller en voller raakt en over hoe het allemaal gaat.( Hij zou teveel weggeven).
De geschiedenis heeft gebleken dat zijn achterban smult van zijn (rascistische) retoriek, pittige immigratie uitspraken en het schofferen van mensen.
Dus toen Femke Halsema een koekje Kaag kreeg vond ik het al duidelijk dat we weer een rondje schofferen krijgen. Is goed voor de cijfers voor de PVV.

Vraag me niet hoe dit kan, want dat dit werkt is iets dat ik echt niet begrijp. Maar dat dit zo werkt heeft de tijd ons allang geleerd.