Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:12

irmaz schreef:
En tot zover de tegenkandidaat voor Putin:
Citaat:
De Russische Centrale Verkiezingscommissie weigerde officieel oppositiepoliticus Boris Nadezjdin te registreren als kandidaat voor de post van president van Rusland.
https://mastodon.nl/@noelreports@mstdn. ... 7620037889

BigOne schreef:
Maar de fsb heeft nu wel 105.000 namen van mensen die niks met Putin hebben .

Poeh.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:20

Voor mensen die (onze) geschiedenis interessant vinden en willen zien hoe het Nederland van zo'n 80 jaar geleden heel dicht bij het Rusland van nu ligt is deze film een aanrader:

https://www.filmvandaag.nl/film/134709- ... cooptijden

Quote van oud minister Ben Bot in de film:
Die proclamatie (Indonesië vrij) zei ons (Nederland) niks. Wij Nederlanders zijn toch de baas? We komen daar de bevolking bevrijden, het is geen oorlog want je kunt toch geen oorlog tegen jezelf voeren?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:24

BigOne schreef:
irmaz schreef:
En tot zover de tegenkandidaat voor Putin:

Maar de fsb heeft nu wel 105.000 namen van mensen die niks met Putin hebben .

Er waren er toch 15.000 als vals geïdentificeerd?
(en de rest was waarschijnlijk net zo onbestaand :x )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:28

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 18:50

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 18:54

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 18:56

https://twitter.com/jurgen_nauditt/stat ... 2596248951
Trump heeft strafmaatregelen tegen de EU beloofd als hij de presidentsverkiezingen wint, – Bloomberg

De Europese Commissie is al begonnen met het bestuderen van de mogelijke gevolgen van de terugkeer van Trump naar het Witte Huis en bereidt een actieplan voor, aldus de publicatie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 18:57

martichr schreef:
https://twitter.com/saintjavelin/status ... 6638861661

Zoals verwacht, ik denk dat dit een kolossale fout is van Zelensky, vooral veroorzaakt door zijn bij tijd en wijle ongefundeerde optimisme over de capaciteiten van het Oekraïense leger.

Ik weet t niet. Ik heb geen idee wat hierachter zit. De tijd zal het leren.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:03

Babootje schreef:
martichr schreef:

Zoals verwacht, ik denk dat dit een kolossale fout is van Zelensky, vooral veroorzaakt door zijn bij tijd en wijle ongefundeerde optimisme over de capaciteiten van het Oekraïense leger.

Zelensky wil koste wat kost een positief verhaal kunnen vertellen en heeft daarvoor resultaten nodig, Zaluzhny is een realist die bovendien liever voor de lange termijn gaat en dan met minder slachtoffers, dan voor de het risico en de snelle doorbraak waar Zelensky blijkbaar nog in gelooft. Kwestie van marketing, vanuit het oogpunt van fondsenwerving in het buitenland snap ik hem nog.. maar militair komt nú generaal meatwave op de hoogste positie.. ik duim maar voor een goede afloop

https://twitter.com/Tatarigami_UA/statu ... 9600232737
Laatst bijgewerkt door martichr op 08-02-24 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:04

Vandaag wordt beslist door het Hooggerechtshof of Trump nog aan de verkiezingen mag deelnemen.
Ik ben benieuwd...

Onze minister van defensie heeft trouwens iedereen opgeroepen om reservist te worden.
Dat gaat 'm niet worden denk ik :')

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:12

Pandora2 schreef:
Vandaag wordt beslist door het Hooggerechtshof of Trump nog aan de verkiezingen mag deelnemen.
Ik ben benieuwd...

Onze minister van defensie heeft trouwens iedereen opgeroepen om reservist te worden.
Dat gaat 'm niet worden denk ik :')

We hebben nog gewoon dienstplicht, al zal het wat tijd kosten om dat hele proces weer op te starten.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:20

Babootje schreef:
martichr schreef:

Ik vraag me ook af wat er precies achter zit, het is te eenvoudig om te denken dat Zelensky het beter zou weten wat er nodig is om militair gezien de Russen te kunnen verslaan. Hij heeft zich nooit uitgelaten over militaire zaken.

Ook geloof ik niet dat Zelensky te koste van mensenlevens kleine doelen op het slagveld wil behalen. Als iemand tot nu toe zuinig is op mensen dan is hij het.

Wat ik me nog voor kan stellen is dat de nieuwe opperbevelhebber een bliksemafleider wordt om de Amerikanen bezig te houden zodat het Ukraïnse leger zijn eigen strategie kan bepalen.
Is al bekend wat Zalushny nu gaat doen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:34

martichr schreef:
We hebben nog gewoon dienstplicht, al zal het wat tijd kosten om dat hele proces weer op te starten.

Hier in belgië is die afgeschaft ergens in de jaren '90. Maar kan uiteraard wel weer ingevoerd worden mocht het nodig zijn.
Het opstarten zal inderdaad veel tijd kosten, net als de wapenindustrie. Hebben ze een paar jaar voor nodig om weer obussen van de band te laten rollen heb ik horen zeggen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:35

irmaz schreef:
Babootje schreef:

Ik vraag me ook af wat er precies achter zit, het is te eenvoudig om te denken dat Zelensky het beter zou weten wat er nodig is om militair gezien de Russen te kunnen verslaan. Hij heeft zich nooit uitgelaten over militaire zaken.

Ook geloof ik niet dat Zelensky te koste van mensenlevens kleine doelen op het slagveld wil behalen. Als iemand tot nu toe zuinig is op mensen dan is hij het.

Wat ik me nog voor kan stellen is dat de nieuwe opperbevelhebber een bliksemafleider wordt om de Amerikanen bezig te houden zodat het Ukraïnse leger zijn eigen strategie kan bepalen.

Degene die zuinig is op mensen is Zalushny, ik geloof inderdaad dat Zelensky het niet beter weet zoals je zegt. Maar net als zijn volkomen verkeerde tactiek voor de oorlog.. door blijven praten met Poetin en niet voorbereid zijn op wat er komt.. los van al het goede wat hij wel doet.. is dit weer een van zijn kolossale inschattingsfouten.. zoek 3 mensen die positief zijn over de opvolger.. een generaal uit het Sovjet tijdperk die zeer impopulair is onder de troepen door zijn mensverslindende tactieken tot nu toe.

Karl66

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:57

Je vergeet even één toch wel heel belangrijk punt. Het gaat hier over een opperbevelhebber, niet over een dictator. Het beleid wordt bepaald door de generale staf, waar een opperbevelhebber de voorzitter van is. Ja die neemt wel de uiteindelijke beslissing, maar het is echt niet zo dat je nu opeens een totaal andere manier van oorlog voeren gaat zien. En ja, er is een patstelling, maar is het niet aan de generale staf en de opperbevelhebber om met een plan te komen om die te doorbreken?

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 19:58

In ander nieuws heeft de US senate zojuist een steunpakket voor Oekraïne, Taiwan en Israël goedgekeurd.. nu moet het nog door het huis van afgevaardigden, waarvan de voorzitter, een Maga mafklapper, het waarschijnlijk weigert in stemming te brengen. Hopelijk staan de normaal denkende Republikeinen nu eindelijk eens op…

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:02

Karl66 schreef:
Je vergeet even één toch wel heel belangrijk punt. Het gaat hier over een opperbevelhebber, niet over een dictator. Het beleid wordt bepaald door de generale staf, waar een opperbevelhebber de voorzitter van is. Ja die neemt wel de uiteindelijke beslissing, maar het is echt niet zo dat je nu opeens een totaal andere manier van oorlog voeren gaat zien. En ja, er is een patstelling, maar is het niet aan de generale staf en de opperbevelhebber om met een plan te komen om die te doorbreken?

De richting wordt vanaf nu toch vooral bepaald door een impopulaire generaal die zeer slecht ligt bij de troepen, er is geen enkele reden om aan te nemen dat hij met een plan gaat komen om die patstelling te doorbreken. ik zie geen enkel positief punt in dit besluit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:16

Babootje schreef:

irmaz schreef:

martichr schreef:
Degene die zuinig is op mensen is Zalushny, ik geloof inderdaad dat Zelensky het niet beter weet zoals je zegt. Maar net als zijn volkomen verkeerde tactiek voor de oorlog.. door blijven praten met Poetin en niet voorbereid zijn op wat er komt.. los van al het goede wat hij wel doet.. is dit weer een van zijn kolossale inschattingsfouten.. zoek 3 mensen die positief zijn over de opvolger.. een generaal uit het Sovjet tijdperk die zeer impopulair is onder de troepen door zijn mensverslindende tactieken tot nu toe.

Ik ben het ermee eens dat Zelensky in het begin van de oorlog fouten heeft gemaakt en Poetin verkeerd is ingeschat. Maar ik kan me niet voorstellen dat hij dat alleen heeft besloten.
Verder is die man in de oorlog enorm gegroeid.
Wat er tussen die muren speelt of heeft gespeeld hebben we geen weet van. Zaluzny heeft gemeend daar iets over te moeten zeggen in de media en daarmee de Russen in de kaart gespeeld. Ik moet zeggen dat dat ook niet heel verstandig is. Zelensky heeft gezwegen. Dat is verstandiger.
Eerlijk? We weten helemaal niets van de reden. Zaluzny kan een uitstekend generaal zijn en goed liggen bij het leger, maar als hij bv corrupt is is hij niet te vertrouwen.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:24

Whatever de reden.. je kiest geen slager als je brood wil bakken. Of het moeten worstenbroodjes zijn.. wat mij onwenselijk lijkt.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:27

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:27

martichr schreef:
Whatever de reden.. je kiest geen slager als je brood wil bakken. Of het moeten worstenbroodjes zijn.. wat mij onwenselijk lijkt.

Snap ik, maar hoe uitstekend Zaluszny ook lijkt, we weten het niet. Ik kan me niet voorstellen dat Zelensky zo'n besluit neemt als er niet iets ernstigs speelt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:30

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:33

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:33

Karl66 schreef:

Klopt maar ik ben hier toch ook bezorgd over!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 20:35

martichr schreef:

Ja dat verhaal heb ik ook gelezen maar dat is volledig gefabriceerd door allerlei feiten en gebeurtenissen in een andere volgorde te zetten als dat ze zijn gebeurd en een aantal zaken flink op te poetsen.

De Amerikanen beweren nu dat ze Zelensky al heel lang van te voren hadden gewaarschuwd dat de Russen grootschalig zouden binnenvallen. Als ik me goed herinner waren het juist de Britten die waarschuwden dat er een kans was dat de oefening, die de Russen rondom Ukraïne hadden uitgevoerd, misschien over zouden gaan in een grootschalige inval. Maar niemand geloofde het echt dat de Russen zo gek zouden zijn...

Er wordt voor het gemak vergeten dat de oorlog in Ukraïne al sinds 2014 woedde in de Donbass. En er wordt vergeten dat Zuid-Ukraïne (Mariupol en Odesa) in 2020 helemaal niet zo Ukraïns gezind waren maar dat er krachten waren die onafhankelijke republieken wilden worden.
Er wordt ook vergeten dat Zelensky de verkiezingen in is gegaan met een belofte om te proberen vrede te sluiten met Rusland (men dacht dat hij pro-Russisch zou zijn), dus helemaal niet zo vreemd dat hij eerst probeerde te praten met Putin. Niemand ter wereld dacht in die eerste weken dat Putin een volledig doorgedraaide maniac was waar niet mee te praten viel, zie hoe lang Europa zaken met hem probeerde te blijven doen.
Er wordt ook voor het gemak vergeten dat Ukraïne geen geld had om zich te bewapenen en dat corruptie nog steeds hoogtij vierde toen Zelensky aantrad. Dus al hadden ze het iets eerder aan kunnen zien komen dat de Russen zo grootschalig zouden binnenvallen dan hadden ze niet meer kunnen doen dan dat er nu gedaan is.
En er wordt voor het gemak vergeten dat de bondgenoten steevast te weinig en te laat de spullen leveren om een voorsprong te creeeren voor Ukraïne.

Zelensky is degene die van heel Ukraïne in een ongelooflijk korte tijd 1 land wist te maken en Zelensky is degene die over de hele wereld de handen op elkaar kreeg en vervolgens de nodige steun kreeg voor Ukraïne. Ukraïne was ineens Europa en niet een of ander obscuur land aan de rand dat eigenlijk als een soort pseudo Rusland werd gezien.