Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 08:57

Sizzle schreef:
Rusland begaat vliegtuig diefstal:
Citaat:
Meer dan 400 passagiersvliegtuigen van onteigende westerse leasemaatschappijen zijn momenteel geblokkeerd in Rusland. Er staat een waarde van meer dan tien miljard Zwitserse frank op het spel. "De Russische regering heeft de terugkeer van het toestel naar het Westen verboden", zegt Laurent Chassot, een expert in luchtvaart- en verzekeringsrecht bij het advocatenkantoor gbf in Genève. De kansen om de jets terug naar het westen te krijgen zijn nu klein.

De geblokkeerde vliegtuigen waren voorheen geregistreerd in verschillende landen, voornamelijk Ierland en Bermuda. Rusland is nu begonnen met het inschrijven in zijn eigen land. "Dubbele inschrijvingen zijn verboden en vormen een schending van het internationaal recht," verklaart Chassot.

https://www.srf.ch/news/wirtschaft/krem ... milliarden

Ik geloof niet dat Poetin er van wakker ligt dat hij iets doet wat niet mag.

Kan iemand me uitleggen wat het verschil is met wat het westen doet? Boten aan de ketting leggen, tegoeden vd oligarchs bevriezen, banktegoeden blokkeren idem met de huizen bv Italië is zeer fanatiek (Nederland moet nog beginnen alles in kaart te brengen hoorde ik gisteren op het journaal, maar een werkgroep is geformeerd), voetbalclubs die niet verkocht mogen worden etc etc. :list:
Ik had dit wel verwacht en in het kader wie kaats moet de bal verwachten vind ik het ook logisch dat Poetin dit doet. Of ontgaat mij nu iets?
Dus die verontwaardiging heb ik niet.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:02

Ja kijk als het westen “ dit spelletje” speelt mag rusland dat natuurlijk ook. Vind dat er regelmatig een dubbelmoraal wordt gebruikt. Het westen mag het in kader van redt de democratie wel, maar als rusland hetzelfde doet is het ineens door en door slecht.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:06

Cowboy55 schreef:
De toonzetting:”Soldaten door de knieën schieten en ze laten creperen” is (zacht gezegd) suggestief, maar de keiharde militaire strategie is de facto valide.

|(
Klopt.
... een ander mens beschieten zodat-ie pijn heeft of doodgaat: zo is het op het slagveld.
|(
(Sprak de pacifist die jarenlang les had van een beroepsmilitair.)
Citaat:
Als je je tegenstander doodt dan is ie……nou ja, dood. Als je hem verwondt dan moeten er 4 soldaten komen om hun collega te redden. 1 man op elke hoek van een brancard = 4 man. Dat zijn 4 soldaten die niet op je schieten. Klinkt l*llig, maar waar.
(...) Harde, zieke realiteit, maar heel erg waar.

Is daar iets tegen te doen? Ja, maar alleen door zwaar getrainde soldaten.
(...)
De oplossing is door collectief vooruit te bewegen waardoor de snipers andere doelen moeten kiezen dan de 2 gewonden. Verplaats de vuurlinie naar voren. Dan kun je de gewonden help.Maar daar heb je goed getrainde soldaten voor nodig.

... en de man van wie ik jarenlang les had, zou zeggen dat je vooral loyale soldaten nodig hebt.

Loyaal aan elkaar, ten eerste.
En aan het doel van de oorlog.

We weten dat tsaar Poetin de oude Stalin strategie hanteert: in de achterste linie zijn 'verspieders' die oa de offieceren van wie te veel soldaten desereten dreigen dood te schieten.
... en een aantal van deze officieren 'gaven zich als de wiedeweerga' over aan de Oekraïners.

Wat mij betreft groot gelijk: bedreigd worden door je eigen mensen: de groeten. Bij de Oekraïners ben je welkom. En dat laten ze regelmatig weten per SMS.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:12

Pareltjes schreef:
Ja kijk als het westen “ dit spelletje” speelt mag rusland dat natuurlijk ook. Vind dat er regelmatig een dubbelmoraal wordt gebruikt. Het westen mag het in kader van redt de democratie wel, maar als rusland hetzelfde doet is het ineens door en door slecht.

Precies!

Het is oorlog, geen sportwedstrijd met regeltjes, een scheidsrechter en rode kaarten.

Hannanas

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:20

Sowieso wel dom om dat soort dure dingen te laten staan in Rusland. Was een kwestie van tijd voordat.. denk sowieso dat je verder als westers bedrijf en westerse burgers daar serieus na moet denken of je blijft. Al zijn er al velen Rusland uit gevlucht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:23

Hier nog een artikel over de functie van drones in de oorlog en hoe Oekraïne mbv drones die lange Russische kolonne heeft uitgeschakeld.

Pareltjes schreef:

Dit dus.

Kijk Rusland moet gewoon uit Oekraïne. Laat dat duidelijk zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:26

Daks dankje voor de nachtelijke update weer !

Citaat:
Als de Wit-Russen al willen meevechten, dan is het tégen Poetin

Wit-Rusland, officieel een trouwe bondgenoot van Rusland, talmt om zijn soldaten naar Oekraïne te sturen. De mensenrechtenorganisatie ‘Ons Huis’ roept de mannen op om het land te verlaten vooraleer ze als reservisten worden opgeroepen. “Elke dag vluchten ruim vierhonderd mannen naar Litouwen”, zegt Olga Karatch.

+:)+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:29

Wat betreft die vliegtuigen, Poetin heeft dit direct al als dreigement gebruikt in het begin. Hij confisqueert gewoon alles wat op Russische bodem staat. Waarschijnlijk ook de bezittingen van bedrijven uit het buitenland die in Rusland vestigingen hebben, dat is gewoon jatten.
En de buitenlandse bezittingen van de Russen op de lijst zijn niet geconfisqueerd, daar kunnen ze tijdelijk geen gebruik van maken, groot verschil.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:32

bigone schreef:
Wat betreft die vliegtuigen, Poetin heeft dit direct al als dreigement gebruikt in het begin. Hij confisqueert gewoon alles wat op Russische bodem staat. Waarschijnlijk ook de bezittingen van bedrijven uit het buitenland die in Rusland vestigingen hebben, dat is gewoon jatten.
En de buitenlandse bezittingen van de Russen op de lijst zijn niet geconfisqueerd, daar kunnen ze tijdelijk geen gebruik van maken, groot verschil.

Precies dit. Het zou ziets zijn als wanneer we gewoon gas blijven afnemen van Rusland maar er niet meer voor betalen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:43

elnienjo schreef:
Pareltjes schreef:

Precies!

Het is oorlog, geen sportwedstrijd met regeltjes, een scheidsrechter en rode kaarten.

Ja, dat is de paradox.

Poetin treedt het internationale recht met voeten. En baalt, naar ik vurig hoop, van de sancties.

En dat hij tegenmaatregelen neemt 'snap ik'. Maar in wezen isoleert hij zich steeds verder.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:45

pien_2010 schreef:
Sizzle schreef:
Rusland begaat vliegtuig diefstal:

https://www.srf.ch/news/wirtschaft/krem ... milliarden

Ik geloof niet dat Poetin er van wakker ligt dat hij iets doet wat niet mag.

Kan iemand me uitleggen wat het verschil is met wat het westen doet? Boten aan de ketting leggen, tegoeden vd oligarchs bevriezen, banktegoeden blokkeren idem met de huizen bv Italië is zeer fanatiek (Nederland moet nog beginnen alles in kaart te brengen hoorde ik gisteren op het journaal, maar een werkgroep is geformeerd), voetbalclubs die niet verkocht mogen worden etc etc. :list:
Ik had dit wel verwacht en in het kader wie kaats moet de bal verwachten vind ik het ook logisch dat Poetin dit doet. Of ontgaat mij nu iets?

Tussen tijdelijk bevriezen en confisqueren zit een verschil :). Bij de een krijg je na vrijgave je spullen weer terug, bij de ander ben je je spullen kwijt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 09:58

Dat klopt San, alleen vanuit Russisch perspectief gezien zal dat wel in twijfel worden getrokken.
Ik vind dit van een totaal andere orde als al die oorlogsmisdaden. Het alsmaar bombarderen vsn gebouwen, ziekenhuizen,
en nog eens terugkomen als men gaat redden om weer te bombarderen, zoals in Mariupol dat er bijna is niet meer is.
Dus als er dan ruzie moet worden gemaakt dan graag op deze manier.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:04

De update van de nacht

Citaat:
Samenvatting van het nieuws voor de nacht:

▪️De chemische en stralingsachtergronden rond het oliedepot in de regio Rivne, dat werd geraakt door een raket van de Russische indringers, is normaal, — het hoofd van de Rivne RSA Vitaliy Koval. Informatie over de slachtoffers wordt gespecificeerd.

▪️In Melitopol hebben Russische indringers het hoofd van de onderwijsafdeling van de gemeenteraad van Melitopol, Iryna Shcherbak, ontvoerd.

▪️De Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBRD) heeft de sluiting aangekondigd van haar vertegenwoordigingen in Moskou en Minsk vanwege de Russische militaire invasie van Oekraïne. De Bank merkte op dat zij van plan is actief te helpen bij de toekomstige wederopbouw van Oekraïne, in samenwerking met de EU, de VS en andere internationale financiële instellingen.

▪️Het hoofd van de territoriale gemeenschap van Balakliya, Ivan Stolbovyi, stemde ermee in om samen te werken met de bezetters. Op het netwerk verscheen een video met Stolbovyi, waarin hij de inwoners informeert dat "Oekraïne tegenwoordig niets meer volledig geeft", dus besloot Stolbovyi in samenwerking met het Russische leger de distributie van humanitaire hulp te organiseren.

▪️Russen lanceerden "Rosgram" - een analoog van Instagram van Meta. Het ontwerp van de applicatie kopieert het originele ontwerp van Instagram, maar het is slechts een goedkope nep zonder de belangrijkste functies en gemak. De toegang is al opengesteld voor bloggers en investeerders, in april zijn ze van plan om het voor iedereen open te stellen.

▪️De strijdkrachten van Oekraïne in de regio Cherson sloegen de aanval van Russische troepen af, vernietigden de BMP-2 en ontvingen trofeeën: twee T-64-tanks (met een volledige set munitie) en een 2M luchtafweerkanon

▪️De afgelopen dag heeft de luchtmacht van de strijdkrachten van Oekraïne 17 luchtdoelen geraakt: acht vliegtuigen, drie helikopters, vier UAV's en twee kruisraketten van de Russische indringers.

▪️Onlangs zijn meer dan 50 gemeenschappen in Oekraïne naar de OCU verhuisd, ongeveer 100 zijn in transitie, — Metropolitan Epiphanius.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 10:39

pien_2010 schreef:

Verschil is dat Rusland de vliegtuigen min of meer 'steelt' door ze in te schrijven, waar het westen zaken aan de ketting legt en tegoeden bevriest, maar er verder geen eigendom over claimt. Het zou vergelijkbaar zijn met wat 'wij' doen als de Russen de vliegtuigen achter slot en grendel neerzet en er verder niets mee doet, of ze gewoon blijft gebruiken (volgens mij gaat het in dit geval om geleaste vliegtuigen) maar ze niet inschrijft.

Hannanas schreef:
Sowieso wel dom om dat soort dure dingen te laten staan in Rusland. Was een kwestie van tijd voordat.. denk sowieso dat je verder als westers bedrijf en westerse burgers daar serieus na moet denken of je blijft. Al zijn er al velen Rusland uit gevlucht.

Gaat volgens mij om vliegtuigen die geleast zijn aan Russische vliegtuigmaatschappijen, dus er viel weinig te doen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:04

Oh ik dacht dat 't westen dat geld van de oligarchen zou gebruiken voor de wederopbouw van Oekraïne.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:10

Janneke2 schreef:
... die soldaten gaan als eerste in op de SMS 'bommen' van Oekraïne.
Met gedetailleerde informatie hoe over te lopen / te deserteren.

Janneke2 schreef:
... en de man van wie ik jarenlang les had, zou zeggen dat je vooral loyale soldaten nodig hebt.

Loyaal aan elkaar, ten eerste.
En aan het doel van de oorlog.

We weten dat tsaar Poetin de oude Stalin strategie hanteert: in de achterste linie zijn 'verspieders' die oa de offieceren van wie te veel soldaten desereten dreigen dood te schieten.
... en een aantal van deze officieren 'gaven zich als de wiedeweerga' over aan de Oekraïners.

Wat mij betreft groot gelijk: bedreigd worden door je eigen mensen: de groeten. Bij de Oekraïners ben je welkom. En dat laten ze regelmatig weten per SMS.

Hee Janneke, hoe zit dat SMS verhaal dan precies...?

Want dat zijn dus 3 dingen die ik mij al weken afvraag:

- hebben die soldaten iets van een telefoon mee? (contact met thuis / bereikbaar voor berichten binnen een regio)
- hebben de Ukraïners een manier om de soldaten te bereiken
- doen ze dat ook, om hen een alternatief te bieden

Want dat lijkt mij al weken het belangrijkste dat moet gebeuren: die soldaten die helemaal niet de Ukraïne in puin willen leggen, een "out" bieden zodat ze niet hoeven te vechten.

Maar stukje terug kwam het ook ter sprake van hebben die jongens dan wel een telefoon bij zich waarop ze zo makkelijk bereikbaar zijn? Ik kan allerlei redenen bedenken waarom dat niet zo zijn. En dan hebben SMS-bommen ook niet zoveel zin.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:13

Russen stelen telefoons van Oekraïners , deze mensen geven hun nummer door aan Oekraïne en die kunnen berichtenverkeer lezen .

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:23

Ouderwets pamfletten laten droppen dan _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 11:26

Kan je nog beter gewoon hier en daar een bord langs de weg zetten denk ik, beetje lüllig als je je tank / vrachtwagen uit moet om zo'n pamflet te pakken waar iedereen van je bataljon het ziet dat je dat doet :=

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:45

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:51

Eerst zien en dan geloven... En misschien is het ook wel een rookgordijn om de troepen te hergroeperen, waarna er alsnog een stevige aanval komt (daar of elders in Oekraïne).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:53

Nou nee, dan kunnen ze die groepen naar Luhansk en Donbas sturen. Kiev veroveren lukt niet en daaromheen worden ze fiks terug gedrongen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:02

bigone schreef:
Nou nee, dan kunnen ze die groepen naar Luhansk en Donbas sturen. Kiev veroveren lukt niet en daaromheen worden ze fiks terug gedrongen.

Dat verwacht ik ook.

Maar hopelijk krijgen de Russen voor de bühne alle credits zodat Poetin eervol de ruimte krijgt om deze oorlog te stoppen.
Honen en vernederen helpt niet echt daarin.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:04

Goede wil tonen excuus is beter te verkroppen dan verlies te moeten toegeven. Of het echt en permanent is moet nog blijken. Ja kan best dat er een soort dnjepr? rivier is nieuwe grens eis realiteit uit gaat komen (problematisch, want daar liggen de grote graanvelden). Maar o.a. qua verdedigbare grens interessant voor Rusland.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 15:11

De Dnjepr loopt dwars door Kiev en dat zou het land in twee delen.. met zoveel gebieds verlies gaan de Oekraïners nooit akkoord, Rusland wil duidelijk meer op de Donbas en zuidkust inzetten.. of het zo doen voorkomen nu. ben alleen benieuwd of ze dat wel veroverd krijgen. Vooralsnog valt het grote Russische leger een beetje door de mand..