Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 08:37

Dat klinkt als een vuurtje aanwakkeren.

Het is wel degelijk zo dat Rusland systematisch „vluchtelingen“ naar Rusland haalt om ze vervolgens en masse de grens over te duwen om Europa bezig te houden.
Tevens zijn veel van die gammele bootjes georganiseerd door Rusland.

Daar kunnen die vluchtelingen echter niets aan doen, die zijn dubbel slachtoffer. Die met geweld (leger) tegenhouden is precies wat Poetin wil, want dan wordt Europa instabiel.

Ze kunnen beter investeren in een beter process.
De hoofdreden waarom veel vluchtelingen naar bijv. Duitsland komen is niet omdat het daar nou zo perfect is, maar omdat de procedures zo langzaam zijn dat je je de komende 10 jaar geen zorgen hoeft te maken.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:04

Sizzle schreef:
Dat klinkt als een vuurtje aanwakkeren.

Het is wel degelijk zo dat Rusland systematisch „vluchtelingen“ naar Rusland haalt om ze vervolgens en masse de grens over te duwen om Europa bezig te houden.
Tevens zijn veel van die gammele bootjes georganiseerd door Rusland.

Daar kunnen die vluchtelingen echter niets aan doen, die zijn dubbel slachtoffer. Die met geweld (leger) tegenhouden is precies wat Poetin wil, want dan wordt Europa instabiel.

Ze kunnen beter investeren in een beter process.
De hoofdreden waarom veel vluchtelingen naar bijv. Duitsland komen is niet omdat het daar nou zo perfect is, maar omdat de procedures zo langzaam zijn dat je je de komende 10 jaar geen zorgen hoeft te maken.

Ja maar dat is niet wat hij zegt Sizzle. Hij probeert te zeggen dat terwijl wij bezig zijn met onze vriend Rusland als vijand voor te stellen er andere groepen mensen ons land overstromen die een binnelandse oorlog gaan veroorzaken. Hoe die mensen hier komen dat laat hij in het midden. Zijn redenatie volgende zullen die wel speciaal om ons land af te pakken met z'n allen hier heen komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 10:11

Ik had het meer gelezen als wat er in o.a. Frankrijk gaande is: massieve opkomst van extreem rechts en daardoor een enorme onrust onder de bevolking die makkelijk kan escaleren o.a. door de vluchtelingen politiek (of eerder het ontbreken eraan).

Dat je dat gaat stoppen met een leger en door lief te zijn tegen Putin is nogal wereld vreemd uiteraard.

pien_2010

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 10:23

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:12

Sizzle schreef:
Ik had het meer gelezen als wat er in o.a. Frankrijk gaande is: massieve opkomst van extreem rechts en daardoor een enorme onrust onder de bevolking die makkelijk kan escaleren o.a. door de vluchtelingen politiek (of eerder het ontbreken eraan).

Dat je dat gaat stoppen met een leger en door lief te zijn tegen Putin is nogal wereld vreemd uiteraard.

Het is iets dat je wereldwijd ziet en juist dat maakt het wel heel erg zorgelijk vind ik. In de US wordt rechts steeds extremer. Overal hoor je grenzen dicht en eigen volk eerst. En iedereen die vreemdelingenlast in de portemonnee beginnen te voelen en ervaart dat er geen woningen meer zijn zegt Yes! En kijkt niet wat er daarachter nog allemaal speelt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 11:56

https://twitter.com/Gerashchenko_en/sta ... 6323808469
Een hackergroep Prana Network zou de servers van Sahara Thunder, de fabrikant van Shahed-drones in Iran, hebben gehackt en een grote hoeveelheid documenten hebben bemachtigd en gepost, zowel technisch als gerelateerd aan hun levering aan Rusland.

Tot nu toe blijkt uit de gelekte documenten dat:
▪️ In 2022 werd een contract van $1,75 miljard getekend voor 6.000 Shaheds + hardware + software. Rusland betaalde in letterlijk goud; er werd iets meer dan 2 ton aan edelmetaal verscheept!
▪️ De aankoopkosten van de Shaheds uit Iran bedragen:
- ongeveer $193.000 per eenheid bij bestelling van 6.000 eenheden;
- ongeveer $290.000 per eenheid bij bestelling van 2.000 eenheden.
▪️ Als de productie in Rusland wordt gelokaliseerd, zouden de kosten voor het Russische ministerie van Defensie moeten dalen tot 165.500 dollar. De productiekosten van de Shahed zouden $ 48.800 bedragen.
▪️ De door het Iraanse leiderschap aangekondigde startprijs was $375.000 per eenheid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:03

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 0390298657
Grote raketaanval vanmorgen op Oekraine
Kiev - op een flatgebouw in het Holosiivskyi district. 9 slachtoffers
Charkiv - infrastructuur beschadigd, geen slachtoffers.
Mykolaiv - energie infrastructuur, gas en water netwerk beschadig, 1 slachtoffer

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 12:23

Babootje schreef:
Het is iets dat je wereldwijd ziet en juist dat maakt het wel heel erg zorgelijk vind ik. In de US wordt rechts steeds extremer. Overal hoor je grenzen dicht en eigen volk eerst. En iedereen die vreemdelingenlast in de portemonnee beginnen te voelen en ervaart dat er geen woningen meer zijn zegt Yes! En kijkt niet wat er daarachter nog allemaal speelt.

Iedereen die de vreemdelingenlast in zijn portomonnee voelt? Serieus? -O-
Leg eens uit hoe dat werkt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 13:20

Er is de „normale“ vluchtelingsstroom en die extra stroom vanuit Rusland.
Daar moet uiteraard ook echt iets mee, en daar gebeurd ook veel achter de schermen. Overheden maken zich daar terecht zorgen over.
Het zou goed zijn als daar betere communicatie werd opgezet naar de bevolking zodat „we“ niet het gevoel hebben dat het gewoon zijn beloop gelaten wordt.

Een beetje populistisch praten over leger inzetten maakt de boel zeker niet beter.

Dat mensen het in eigen Portemonnaie zouden voelen geloof ik niet zo veel van en die woningnood is al 30 jaar een schandvlek door verkeerde prioriteiten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 16:07

irmaz schreef:
Babootje schreef:

Ik bedoel het in de zin van dat "iedereen" en ik bedoel dat natuurlijk niet zo letterlijk - die ja zegt tegen (extreem) rechts - de problemen die zij ondervinden wijten aan de vreemdelingenlast hetzij door overlast in hun buurt, hetzij financieel, hetzij door het tekort aan woningen of anderszins en dan een zwaai naar rechts maakt. De rest is bang dat dat gaat gebeuren.
En dat zie je niet alleen in NL gebeuren.

Als je bedenkt dat maar 17% van de vrijkomende betaalbare woningen bestemd is voor de reguliere woningmarkt (en nee dat komt niet alleen maar door statushouders die voor op de urgentielijst staan, maar ook arbeidsmigranten, en andere aandachtsgroepen) en jongeren niet aan een woning komen en mensen die gescheiden of dakloos worden of soms gedwongen een dak moeten delen. Waarom denk je dat zo vreselijk veel jongeren PVV hebben gestemd? De wachttijd voor een betaalbare woning is inmiddels gestegen tot 9 jaar (in de Randstad). Veel jongeren kunnen niet aan hun leven beginnen omdat ze geen woning kunnen huren of kopen en blijven dus thuis wonen. Het enige dat er nog te krijgen is, is een studio'tje voor 8 a 900 per maand. Daar kun je geen gezin in beginnen.
En als je bedenkt dat de kosten voor de noodopvang van asielzoekers gemiddeld 53.400 euro per asielzoeker per jaar kost (zie financieel jaarverslag COA). Ze gemiddeld 9 maanden in de noodopvang zitten tot een besluit en er in 2022 35.500 1e asielaanvragen in NL waren en in 2023 nog eens 48.500 bijkwamen. En er miljarden steun naar Oekraine gaat. En het bericht van de Overheid is, dat er bezuinigd moet worden.
En je dan hoort met je lage inkomen dat de noodmaatregel het energieplafond niet meer bekostigd kan worden. Waaraan denk je dan dat die mensen hun legere portemonnee aan wijten?

Het is zeker niet mijn mening, laat dat duidelijk zijn. Ik heb geen politieke mening en ik volg de wereldgebeurtenissen om een heel andere reden, zoals jullie wel weten. Maar ik heb zelf ook zo'n jongere thuiswonende midden 20er en daarvan hoor ik terug dat er heel veel PVV hebben gestemd. Om dit soort redenen en vermoedelijk ook zonder grondige kennis van de hele achtergrond van de PVV. Dat is om van te schrikken.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 20:53

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 22:40

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 22:52

irmaz schreef:
Babootje schreef:

Babootje schreef:
Ik bedoel het in de zin van dat "iedereen" en ik bedoel dat natuurlijk niet zo letterlijk - die ja zegt tegen (extreem) rechts - de problemen die zij ondervinden wijten aan de vreemdelingenlast hetzij door overlast in hun buurt, hetzij financieel, hetzij door het tekort aan woningen of anderszins en dan een zwaai naar rechts maakt. De rest is bang dat dat gaat gebeuren.
En dat zie je niet alleen in NL gebeuren.

Als je bedenkt dat maar 17% van de vrijkomende betaalbare woningen bestemd is voor de reguliere woningmarkt (en nee dat komt niet alleen maar door statushouders die voor op de urgentielijst staan, maar ook arbeidsmigranten, en andere aandachtsgroepen) en jongeren niet aan een woning komen en mensen die gescheiden of dakloos worden of soms gedwongen een dak moeten delen. Waarom denk je dat zo vreselijk veel jongeren PVV hebben gestemd? De wachttijd voor een betaalbare woning is inmiddels gestegen tot 9 jaar (in de Randstad). Veel jongeren kunnen niet aan hun leven beginnen omdat ze geen woning kunnen huren of kopen en blijven dus thuis wonen. Het enige dat er nog te krijgen is, is een studio'tje voor 8 a 900 per maand. Daar kun je geen gezin in beginnen.
En als je bedenkt dat de kosten voor de noodopvang van asielzoekers gemiddeld 53.400 euro per asielzoeker per jaar kost (zie financieel jaarverslag COA). Ze gemiddeld 9 maanden in de noodopvang zitten tot een besluit en er in 2022 35.500 1e asielaanvragen in NL waren en in 2023 nog eens 48.500 bijkwamen. En er miljarden steun naar Oekraine gaat. En het bericht van de Overheid is, dat er bezuinigd moet worden.
En je dan hoort met je lage inkomen dat de noodmaatregel het energieplafond niet meer bekostigd kan worden. Waaraan denk je dan dat die mensen hun legere portemonnee aan wijten?

Het is zeker niet mijn mening, laat dat duidelijk zijn. Ik heb geen politieke mening en ik volg de wereldgebeurtenissen om een heel andere reden, zoals jullie wel weten. Maar ik heb zelf ook zo'n jongere thuiswonende midden 20er en daarvan hoor ik terug dat er heel veel PVV hebben gestemd. Om dit soort redenen en vermoedelijk ook zonder grondige kennis van de hele achtergrond van de PVV. Dat is om van te schrikken.

Dat asielzoekers zo veel kosten is onze eigen schuld. Zodra wij ze als waardevolle mensen gaan zien en behandelen zal er van die kosten nog maar een klein gedeelte overblijven. Is mijn inschatting tenminste.

Waarom wil de jeugd tegenwoordig eigenlijk niet meer op kamers wonen? Voor mij was dat de enige tijd die ik zo weer opnieuw zou willen doen. Niemand had ook maar ergens geld voor en we hadden de sport om zo'n goedkoop mogelijke avondmaaltijd op tafel te krijgen :')
Ook in de tijd van mijn ouders bleven mensen of thuis wonen of gingen op kamers bij een hospita. Geen hond die een huis kon kopen op jonge leeftijd.
Maar goed, erg off topic, excuus. Ik word een echte ouwe zeurneus :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 23:37

Nou, 'oudere jongeren' willen vaak wel een eigen stek of samenwonen of een gezin stichten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-24 23:46

De woningnood in NL is ook gewoon echt een ongekend treurige situatie die je in de meeste andere landen enkel uit de grote hoofdsteden kent. Maar dat heeft niets te maken met vluchtelingen en ook niet met dit topic.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:15

Ruslands verwoesting van Marioepol opnieuw verteld en in beeld gebracht uit een gezamenlijke onderzoek door Human Rights Watch, Truth Hounds en SITU.
Het resultaat van bijna twee jaar onderzoek en analyse, indrukwekkend en verschrikkelijk. Inmiddels ligt de meeste verslaglegging van de oorlog op het aantal wapens en de vernietiging die drones aanrichten op gebouwen en installaties en het snelle herstellen van schade door de Ukraïners, maar wordt het intense kapotmaken van menselijke levens een beetje naar de achtergrond geschoven. Deze site herinnert aan de enorme tragedie die de Russische oorlogszucht aanricht.

https://www.hrw.org/feature/russia-ukraine-war-mariupol

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:19

Sizzle schreef:
De woningnood in NL is ook gewoon echt een ongekend treurige situatie die je in de meeste andere landen enkel uit de grote hoofdsteden kent. Maar dat heeft niets te maken met vluchtelingen en ook niet met dit topic.

Klopt, het is off topic. Maar we vroegen ons af waarom Rechts zo in opkomst is. En een groot deel ervan ligt hierin.
Het is vooral het beeld dat mensen krijgen uit de media en voelen doordat ze of geen woning kunnen krijgen of de helft van hun inkomen moeten betalen voor een piepklein flatje. Dat je 30+ nog thuis woont terwijl aan de andere kant statushouders een woning mogen weigeren omdat ze m niet goed of groot genoeg vinden. Of met gezinshereniging 20 familieleden mogen laten nareizen die allemaal voor jou komen op de lijst voor een woning.
Of een lege portemonnee hebben terwijl de lasten maar blijven stijgen. En of dat nu terecht is of niet, verbinden aan de vluchtelingenstroom en de uitgaven voor Oekraine. In zoverre heeft het ermee te maken. En met dat Rechts in opkomst is brokkelt de steun voor Oekraine af.

Ik ben het met je eens hoor Irmaz dat het werkelijke probleem is, dat het in NL niet goed is geregeld. En wat de volkshuisvesting zijn er ook echt verkeerde keuzes gemaakt door de Overheid.
En natuurlijk wonen veel jongeren ook nu op kamers die overigens tegenwoordig ook veel te duur zijn. Waardoor veel jongeren dan toch maar weer de keuze maken om thuis te gaan wonen, als dat uberhaupt nog gaat.
Ik ben ook nog van de generatie wiens ouders de woningnood hebben meegemaakt; die woonden ook in bij hun ouders tot er een baby op komst was en ze een eigen woning kregen. Dat was ook verre van makkelijk. En toen was er geen inkomende vluchtelingenstroom. Die situatie wil je toch niet meer terug?

Maar die hebben we terug en lijkt alleen maar erger te worden.
Het is zelfs zo dat als je door een scheiding van een partner (niet getrouwd en geen samenlevingscontract) dakloos wordt en je met je kind op straat komt te staan, niet zomaar voorrang krijgt op de urgentielijst. Een kind op straat kan natuurlijk niet en dan loop je de kans dat je kind wordt opgenomen in een pleeggezin en jij een bed kan gaan zoeken bij het leger des heils. Er zijn op dit moment geregistreerd 500.000 daklozen in Nederland. Daarin zijn niet de 30-jarige thuiswonende jongeren in meegenomen uiteraard, maar ook niet de inmiddels sterk groeiende groep economisch daklozen; niet geregistreerde daklozen, die door een scheiding of andere oorzaak hun huis kwijtraken en niet meer aan een woning komen. Die gewoon werk hebben maar uit hun auto leven of van vrienden naar kennissen gaan om op de bank te slapen of even te douchen. Echt schrijnende situaties die vaak helemaal niet eens de krant meer halen.

Dus ja, het sentiment in NL verandert en mensen willen een andere overheid. En kiezen dus ook anders.
Ik zal het verder hierbij laten hoor. Maar mij werd om een verklaring gevraagd dus bij deze.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 08-02-24 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-24 11:23

Die situatie is m.i. nooit opgelost geweest.
Er is in de generatie die nu 50-70 is heel even een financieel hoogtepunt ontstaan waarin mensen konden kopen, maar de overheid heeft nooit echt actief wat gedaan om de toekomst zeker te stellen.
Ik (40+) heb nooit fatsoenlijk kunnen huren in NL. Ben van overprijst hok naar hok ik achterbuurten verhuist.
Ben ook blij dat ik daar niet meer mee te maken heb want het is enkel nog verder bergaf gegaan.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 11:59

Ik denk niet dat de huizencrisis of (de niet bestaande) immigratiegolf het werkelijke probleem is. Volgens mij staan we aan de vooravond van een grote omslag in de wereld, alle zaken die we de laatste 80 jaar hebben opgebouwd waarvan we dachten dat ze altijd zouden bestaan zijn ineens onzeker geworden door de toenemende effecten van de klimaatverandering dat een gevolg is van een veel te grote impact van de mansen op de wereld. De Corona-crisis heeft ons met de neus op de feiten gedrukt dat niemand onaantastbaar is voor de natuur, ook niet als je in een rijk land denkt te wonen.

Ook de eerste en tweede wereldoorlogen waren het gevolg van een sterk veranderende wereld. De eerste wereldoorlog was het afscheid van de oude wereld waarin landje pik gedaan werd en status gewonnen kon worden met behulp van veldslagen die volgens "heren akkoorden" bevochten werden. Dit bleek niet meer te kunnen doordat de industrialisatie ander wapentuig op had geleverd. Hier is de eerste slag van het vrij maken en de emancipatie van de arbeider.
De tweede wereldoorlog was het definitieve einde van de koloniale tijd, dus ook het vrij maken en emanciperen van groepen mensen.

Nu staan we voor een probleem waar we niet tegen kunnen vechten dus bedenken we andere dingen waarom we niet "vrij" zouden zijn waar we wel tegen kunnen vechten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 12:32

@babootje: ik denk dat je een 0 te veel hebt geplaatst bij het aantal daklozen, mijn bronnen wijzen naar 25.000-40.000, 50.000 geloof ik ook nog wel, het tienvoudige zie ik niet. Dat zou betekenen dat 1 op de 35 Nederlanders, inclusief kinderen dakloos zou zijn.

Het huidoppervlak per nieuwbouwwoning is ongeveer verdubbeld sinds de jaren '70, en het aantal huishoudens bestaand uit alleenstaanden is met 800.000 meer toegenomen dan wat je puur op basis van bevolkingsgroei zou verwachten. Die 2 gecombineerd (dus samenwonen in huizen ter grootte van die in de jaren '70) zou minimaal 800.000 woningen opleveren en dan zouden we plotsklaps dus een woningoverschot hebben.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 13:44

En tot zover de tegenkandidaat voor Putin:
Citaat:
De Russische Centrale Verkiezingscommissie weigerde officieel oppositiepoliticus Boris Nadezjdin te registreren als kandidaat voor de post van president van Rusland.
https://mastodon.nl/@noelreports@mstdn. ... 7620037889

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 16:36

Mizora schreef:
@babootje: ik denk dat je een 0 te veel hebt geplaatst bij het aantal daklozen, mijn bronnen wijzen naar 25.000-40.000, 50.000 geloof ik ook nog wel, het tienvoudige zie ik niet. Dat zou betekenen dat 1 op de 35 Nederlanders, inclusief kinderen dakloos zou zijn.

Het huidoppervlak per nieuwbouwwoning is ongeveer verdubbeld sinds de jaren '70, en het aantal huishoudens bestaand uit alleenstaanden is met 800.000 meer toegenomen dan wat je puur op basis van bevolkingsgroei zou verwachten. Die 2 gecombineerd (dus samenwonen in huizen ter grootte van die in de jaren '70) zou minimaal 800.000 woningen opleveren en dan zouden we plotsklaps dus een woningoverschot hebben.

Klopt grotendeels wat je zegt :j , maar ik PB wel even anders blijf ik het topic 'vervuilen' met deze ook interessante discussie. :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:00

irmaz schreef:
Ik denk niet dat de huizencrisis of (de niet bestaande) immigratiegolf het werkelijke probleem is. Volgens mij staan we aan de vooravond van een grote omslag in de wereld, alle zaken die we de laatste 80 jaar hebben opgebouwd waarvan we dachten dat ze altijd zouden bestaan zijn ineens onzeker geworden door de toenemende effecten van de klimaatverandering dat een gevolg is van een veel te grote impact van de mansen op de wereld. De Corona-crisis heeft ons met de neus op de feiten gedrukt dat niemand onaantastbaar is voor de natuur, ook niet als je in een rijk land denkt te wonen.

Ook de eerste en tweede wereldoorlogen waren het gevolg van een sterk veranderende wereld. De eerste wereldoorlog was het afscheid van de oude wereld waarin landje pik gedaan werd en status gewonnen kon worden met behulp van veldslagen die volgens "heren akkoorden" bevochten werden. Dit bleek niet meer te kunnen doordat de industrialisatie ander wapentuig op had geleverd. Hier is de eerste slag van het vrij maken en de emancipatie van de arbeider.
De tweede wereldoorlog was het definitieve einde van de koloniale tijd, dus ook het vrij maken en emanciperen van groepen mensen.

Nu staan we voor een probleem waar we niet tegen kunnen vechten dus bedenken we andere dingen waarom we niet "vrij" zouden zijn waar we wel tegen kunnen vechten.

interessante redenatie en ik denk dat je gelijk hebt, maar de meeste mensen zullen dit niet op die manier zien (denk ik) Ik vind het ook bizar dat een politieke stem in de US dus blijkbaar in grote mate beinvloed kan worden door wat Taylor Swift vindt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:10

irmaz schreef:
En tot zover de tegenkandidaat voor Putin:
Citaat:
De Russische Centrale Verkiezingscommissie weigerde officieel oppositiepoliticus Boris Nadezjdin te registreren als kandidaat voor de post van president van Rusland.
https://mastodon.nl/@noelreports@mstdn. ... 7620037889

Maar de fsb heeft nu wel 105.000 namen van mensen die niks met Putin hebben .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-24 17:12

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 4311156120
Bezoek van Poetin aan Türkiye (12 februari) is uitgesteld", - TASS

Enkele dagen geleden schreven Russische media dat Poetin bang is voor de risico's gearresteerd te worden "zelfs in Türkiye" en dat Erdogan een hulppakket voor Oekraïne voorbereidt (maar dit laatste lijkt al fictie...)

Oekraine heeft Turkije wel nodig voor bescherming van de graancorridor.

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 0711766350
De bulkcarrier "SKY GATE" vaart langs de graancorridor in de Zwarte Zee met 25.000 ton Oekraïense humanitaire tarwe voor Nigeria.

Dit is het eerste schip dit jaar met humanitair graan dat is gecharterd door het Wereldvoedselprogramma van de VN.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 08-02-24 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt