steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:24

idinn schreef:
juval schreef:
@cer, volgens mij hebben heel veel boeren wél een NB vergunning.

Dat valt mij dus echt vies tegen. En dan zijn het niet enkel de kneuter bedrijfjes met 50 koeien die niks hebben. Veel boeren hebben het qua milieuvergunningen bij de gemeente altijd wel netjes gedaan. Maar nooit ergens gehoord dat je ook nog een natuurvergunning moet regelen bij de provincie.

Dit kan ik uit praktijk beamen :j
Heel veel veehouders hebben hun kop min of meer in het zand gestoken; "als het niet kan of mag, dan hoor ik het wel".
En nu hebben ze dus gehoord dat het niet kan én niet mag.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:27

Jis_ schreef:
juval schreef:

Maar oké we kunnen gewoon door gaan met hoe we bezig zijn want we kunnen wat kalk gaan strooien.
Wat ook al is gedaan op sommige plekken, wat eigenlijk dweilen met de kraan open is.

En omdat een stel natuurliefhebbers zich er niet lekker bij voelen om kalk te strooien moeten we tegen 1 ,miljoen mensen zeggen. Uw baan gaat verdwijnen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:28

@WB: Als ze wel de milieu vergunning hebben en niet de natuurvergunning (want niet van gehoord) dan hebben ze hun kop in het zand gestoken.

Is dat je bedoelt?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:30

Wranglerbutt schreef:
Heel veel veehouders hebben hun kop min of meer in het zand gestoken; "als het niet kan of mag, dan hoor ik het wel".
En nu hebben ze dus gehoord dat het niet kan én niet mag.

Dat is wel heel makkelijk gesteld. Wanneer je aan de overheid vraagt welke vergunningen je nodig hebt mag je verwachten dat dit vervolgens klopt.

Maar laten we dat dan ook eens consequent toe gaan passen met natuurvergunningen. Dan wordt het opeens heel erg stil op Schiphol.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:36

@Cer: Ik beschrijf mijn praktijkervaring. Ondernemers die absoluut op de hoogte waren (want internet, want LTO, want De Boerderij) van NB wetgeving, maar daar (nog) niet actief door de provincie over waren aangeschreven. Iets met slapende honden wakker maken, zeg maar.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:37

Loretta schreef:
Maar laten we dat dan ook eens consequent toe gaan passen met natuurvergunningen. Dan wordt het opeens heel erg stil op Schiphol.

Daar heb je helemaal gelijk in, er zijn ook ontzettend veel industriële bedrijven zonder NB vergunning :\
Provincies hebben hier de bal ook behoorlijk laten vallen...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:38

Ah oke, thanks voor de toelichting :)
En heeft de provincie daarin geen actieve rol? Ik meen dat als je wat wil, dat ze van alles en nog wat komen controleren (althans, hier volgens mij wel). Of valt dat onder 'onderzoeksplicht' (dat kan natuurlijk ook).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:40

Wranglerbutt schreef:
Loretta schreef:

Daar heb je helemaal gelijk in, er zijn ook ontzettend veel industriële bedrijven zonder NB vergunning :
Provincies hebben hier de bal ook behoorlijk laten vallen...

Toch vind ik zelf dat je daar bijzonder weinig geluid over hoort.. Het is, vooral qua publieke opinie, een soort van 'alle pijlen op de boer'.. En ik kan me heel goed voorstellen dat dat voor de boeren heel oneerlijk voelt (voor zover het niet gewoon oneerlijk is).
Is de boer dan makkelijk aan te wijzen, omdat ze van zich laten horen?

(overiens, de industrie regelt dat denk in achterkamertjes.. de directeuren gaan niet in hun limo met chauffeur met zn allen naar t maliveld rijden denk... )

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:42

Loretta schreef:
En omdat een stel natuurliefhebbers zich er niet lekker bij voelen om kalk te strooien moeten we tegen 1 ,miljoen mensen zeggen. Uw baan gaat verdwijnen.

Ik schreef dat is dweilen met de kraan open. Denk je echt dat dat het hele probleem op zou lossen? Was het maar zo simpel.

Noem mij maar een boomknuffelaar, je hebt daarin dan groot gelijk.

Zeggen dat we hier geen natuur meer hebben en gewoon door kunnen gaan zoals het gaat is natuurlijk makkelijker, voor nu..

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:44

Het is heel Nederlands om je pas aan de regels te gaan houden als de kans op controle & boete reëel is.
Maar dan moet je vervolgens niet miepen dat er jarenlang niet gecontroleerd is :')

Het hele vergunningstelsel in NL is er de afgelopen decennia op eigen verantwoordelijkheid van burgers en ondernemers gericht. Ik ben van mening dat veel sectoren die eigen verantwoordelijkheid niet aankunnen, omdat ze a) de nadelige gevolgen voor anderen niet gauw zelf zien en b) ze economisch voordeel hebben bij het negeren van wet- en regelgeving (of omgedraaid: waarom zou jij het doen als de buurman het niet doet?)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:45

Oh, dat vroeg ik me ook nog af.. hebben we hier wel natuur (ja natuurlijk, maar is dat nog significant, op de grote schaal?) En is natuur niet altijd aan verandering onderhevig (afgezien van .. weet ik veel, droogte door dijken oid?)
Is dat niet inherent aan veranderingen in het algemeen (vroeger wellicht al het trekken van de mens, van de ene plek naar de ander? En dus.. want wij zijn hier ook.. behorende bij de voortgang van alles?)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:47

Wranglerbutt schreef:
Het is heel Nederlands om je pas aan de regels te gaan houden als de kans op controle & boete reëel is.
Maar dan moet je vervolgens niet miepen dat er jarenlang niet gecontroleerd is :')

Het hele vergunningstelsel in NL is er de afgelopen decennia op eigen verantwoordelijkheid van burgers en ondernemers gericht. Ik ben van mening dat veel sectoren die eigen verantwoordelijkheid niet aankunnen, omdat ze a) de nadelige gevolgen voor anderen niet gauw zelf zien en b) ze economisch voordeel hebben bij het negeren van wet- en regelgeving (of omgedraaid: waarom zou jij het doen als de buurman het niet doet?)

Nou ja ik kan me voorstellen dat op zn minst 'de buurman het óók moet doen'. Gelijke monnikken gelijke kappen toch?
Vooral als er meer van afhankelijk is?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:49

Cer schreef:
Nou ja ik kan me voorstellen dat op zn minst 'de buurman het óók moet doen'. Gelijke monnikken gelijke kappen toch?
Vooral als er meer van afhankelijk is?

Dat is nou precies mijn werk ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:51

En check je dan ook bij de industrie? Of alleen bij de boer?

Overigens.. als het al jaren bekend is, en er zijn boeren die het nog steeds niet op orde hebben.. hoe zit dat dan met die controle? Wordt er dan nog op gehandhaafd?
Want als er gecontroleerd wordt dan mag ik aannemen dat het ondertussen in orde is? Zou je denken?

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:52

tammiebels schreef:
Arabesk schreef:
Kijk het item van één vandaag van afgelopen week. De pH van de bodem is 2,7 nog net niet zo zuur als accu zuur.... Alsof je cola in de bodem hebt zitten.

Van welke bodem? Natuurgrond? Of landbouwgrond?

Bedoel je dit item dan?

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/dit ... etterzuur/

Dan blijft de vraag welke bodem/waar? Is het algemeen in heel Nederland zo met de bodem of zijn dit enkele plekken (waar?). Specifieke gronden (vlakbij) N2000 gebied, industriegebied?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:55

Cer schreef:
En check je dan ook bij de industrie? Of alleen bij de boer?

Milieuwetgeving bij beide :j Deels wetgeving mbt ammoniak emissies bij veehouders, omdat o.a. het Besluit emissiearme huisvesting onder ons mandaat valt. NB vergunning niet, al was het misschien beter geweest als dat landelijk wel aan Omgevingsdiensten was gemandateerd.

Cer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:57

aah oke, thank! :)
NB vergunning is dan misschien wel belangrijk geweest? Want waar ligt die controle nu dan?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:57

Provincies

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:58

Deze gepromoveerd stiksof professor Han van der Linden.
Ook nog lid van D66.
Geeft toe dat het RIVM model niet klopt. En dat de halvering van de veestapel niet nodig is.
Maar er werd niet naar hem geluisterd en moest zich stil houden.

https://www.nporadio2.nl/nieuws/podcast ... klopt-niet

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:59

@WB: Ah zo, dat stond er ook al natuurlijk :o .
Maar die doen daar dan verder niets mee eigenlijk..
Zouden ze het dan toch niet belangrijk genoeg vinden? Want ook ivm fraude worden er toch best veel dingen gecontroleerd, en dit lijkt mij een bijzonder belangrijk issue, waar dan door de provincie verder niet naar gekeken wordt.

En nu lijkt het alsof ze dan bij de boeren gaan beginnen en de industrie een beetje laten... ik kan me goed voorstellen dat het oneerlijk is/lijkt.

En dan de verhalen over cijfers die niet juist zijn (dat aantal van die koeien bijvoorbeeld).. ja, dat doet wel wat denk?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:12

Minister Van der Wal heeft expliciet gezegd dat het niet de schuld van de boeren is
maar dat zij 1 niet persoonlijk maar als minister verantwoordelijk is voor het overheidsbeleid van wegkijken.

Chapeau.

En nota bene GroenLinks heeft het broddelwerk van Staghouwer bekritiseerd: schiet op met de maatregelen voor de andere sectoren.

'We leven in vreemde tijden', maar ik vind dit zinnig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:18

Ja zoiets schreef ik vanochtend ook al Janneke :j
Dus dan klopt er ergens toch iets niet aan de plannen.. toch?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:47

tammiebels schreef:
Arabesk schreef:
Kijk het item van één vandaag van afgelopen week. De pH van de bodem is 2,7 nog net niet zo zuur als accu zuur.... Alsof je cola in de bodem hebt zitten.

De bodem van de Veluwe en daar zit geen industrie.... Ja vee-industrie

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:54

oké, wat die nb vergunningen betreft zat ik er blijkbaar naast. Wij hebben er wel een aangevraagd (voor de zekerheid, was niet verplicht) in 2013. En nu zijn we toch blij dat we dat hebben.

Het blijft krom dat de plannen voor de industrie nog zo lang op zich laten wachten.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 12:56

Arabesk schreef:
tammiebels schreef:

De bodem van de Veluwe en daar zit geen industrie.... Ja vee-industrie

Dus pleksgewijs is de pH te laag? Niet in het hele land of op alle veehouderijen?