Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 19:36

juval schreef:
Tango1979 schreef:
Denk je nou werkelijk dat een linkse partij tegen gaat stemmen, als er een voorstel komt waar ze het mee eens zijn? Alleen om Wilders te pesten?

Ik denk alleen dat er weinig voorstellen gaan komen, waar de linkse partijen mee kunnen instemmen.

wat ik denk doet er niet zo veel toe. Caroline van der Plas heeft kennelijk de indruk gekregen dat PvdA/GL altijd tegen voorstellen uit een kabinet met pvv gaat stemmen, vandaar dat ze dit benoemd in haar toespraak.

waarom denk je dat er weinig goede voorstellen zullen komen?

Ik denk dat er weinig linkse voorstellen gaan komen. Kijk maar wat er gebeurd is bij de stemming over het verlagen van het eigen risico in de zorg. En aangezien ik een linkse stemmer ben, denk ik niet dat er imo veel goede voorstellen komen :o

Maar ik hoop dat ik er naast zit natuurlijk. Ik hoop op verlagen belasting op arbeid. Verhogen belasting op vermogen. Op energietransitie voor de lagere inkomens, niet de zoveelste subsidie voor het vvd-electoraat.

De rechtse "stokpaardjes" vind ik over het algemeen (met name immigratie) veel roepen, maar weinig oplossingen.

En ik ben bang dat klimaat en inkomensongelijkheid niet hoog op de agenda van de formerende partijen komt uiteindelijk. Terwijl dat voor mij persoonlijk kernprobleem zijn

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 19:46

Lughnassadh schreef:
Prompter, ik vond dit dus een leuke podcast over Julius Caesar als populist en dictator (wat toen net wat ander betekende dan nu) en de vergelijking met het heden https://open.spotify.com/episode/4SfzAG ... nrw6t8uS2A

Ga ik zeker luisteren, dank voor de tip, ik luister heel graag naar podcasts :)

En als ik de populistische politici zo'n beetje bekijk (ik reken Pim Fortuyn en Erdogan ook nog mee), dan zijn het ruwweg twee categorieën; of ze maken er een zooitje van of beginnen een oorlog, of ze worden vermoord :\ (en dat begon ook bij Caesar)

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 19:56

pien_2010 schreef:
Nee Anjali dat is gewoon niet waar. Het gaat in fases: Plasterk heefteer verkend en na Putters is er besloten dat er samengewerkt gaat worden, vervolgens gaat het nu om een kort maar krachtig raamwerk te schrijven waarna men van start kan gaan.
Dus na de (verkenner Plasterk) en informateur Putters, gaan we nu over naar de formateurs. Volkomen normaal.

Nog geen sprake van formatie hoor, Dijkgraaf en Van Zwol zijn informateurs. Ben geen fan van Wilders, maar vind zijn keuze voor informateurs wel heel interessant. Benieuwd hoe het komende weken verder gaat https://nos.nl/liveblog/2513468-maandag ... ende-start

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:05

Alleen zijn eerste informateur was niet zo'n succes :=

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:08

Ann schreef:
Kan me niet voorstellen dat deze formatie gaat lukken, het is allemaal verloren tijd wat er nu gaande is imo. Maar wat anders dan het afwachten kunnen we doen?

Als er nieuwe verkiezingen komen wordt de PVV waarschijnlijk nog groter. Ook geen fijn vooruitzicht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:17

koeke schreef:
pien_2010 schreef:
Nee Anjali dat is gewoon niet waar. Het gaat in fases: Plasterk heefteer verkend en na Putters is er besloten dat er samengewerkt gaat worden, vervolgens gaat het nu om een kort maar krachtig raamwerk te schrijven waarna men van start kan gaan.
Dus na de (verkenner Plasterk) en informateur Putters, gaan we nu over naar de formateurs. Volkomen normaal.

Nog geen sprake van formatie hoor, Dijkgraaf en Van Zwol zijn informateurs. Ben geen fan van Wilders, maar vind zijn keuze voor informateurs wel heel interessant. Benieuwd hoe het komende weken verder gaat https://nos.nl/liveblog/2513468-maandag ... ende-start

Maar niet omdat 1 en 2 mislukt zouden zijn. Het is wel een fase verder.

Ik vind zijn keuzes voorn informateur ook interessant.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:26

Ann schreef:
Karl66, hoe gaat deze formatie aflopen denk jij?

Oei om daar iets zinnigs over te zeggen heb je een glazen bol nodig. Maar mijn verwachting is dat ze er wel uit gaan komen, domweg omdat ze tot elkaar veroordeeld zijn en geen keuze hebben. Maar ik verwacht ook dat zo'n kabinet een kort leven beschoren is, ik denk dat bij het eerste en beste beetje tegenwind dat kabinet gaat omvallen. Domweg omdat er geen vertrouwen in elkaar is.

En ik ben niet zo bang dat de PVV dan opeens heel veel groter wordt.

Om te beginnen is er een maximum aan het bereik van een rechts populistische partij en de PVV zit op dit moment aardig in de buurt van dat maximum. En als ze stemmen winnen, dan is dat vooral van andere rechts populistische partijen.
Daarnaast zijn kiezers geen fan van partijen die bij het eerste zuchtje tegenwind het bijltje erbij neergooien. En al ben jij niet de partij die het kabinet heeft laten vallen, als je als partij daar wel mede bepalend in bent geweest, dan voel je dat meestal ook.
En als belangrijkste, als dat kabinet gaat vallen dan zal dat niet zijn op iets waar ze het allemaal over eens zijn, immigratie, maar een ander onderwerp. Dus is de kans groot dat het hoofd thema bij de volgende verkiezingen dan niet immigratie is maar iets anders. En op dat andere onderwerp zal PVV waarschijnlijk niet de real deal zijn, die eigenaar van dat probleem is. En in dat geval lopen de PVV kiezers net zo gemakkelijk weer naar een andere partij toe.

Dus ja, ik denk dat er een kabinet komt, dat het niet lang zal zitten en ik betwijfel sterk dat de PVV daarvan gaat profiteren.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:36

Interessante analyse Karl. Bedankt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:48

anjali schreef:
Nikass schreef:

Waar blijkt dat uit?

Dat blijkt nu toch. De (linkse) kont wordt zodanig tegen de krib gegooid dat ze steegser zijn dan een dwarse ezel. En het landsbelang gaat hier niet op vooruit. Als er nieuwe verkiezingen zouden. komen dan krijgt de PVV nog veel meer stemmen want de kiezers van deze partij worden het zat. En nee, ik stem daar niet op maar ik zie wel de ontwikkelingen en in sommige opzichten hebben ze gelijk. Wat betreft problemen waar de rijke linkse elite geen hinder van heeft.

Zou het een onsje minder mogen, Anjali, met de aantijgingen?
... en misschien iets inhoudelijker over waar het precies uit blijkt.

For your information: zowel de INformateur Plasterk als de INformateur Putters hadden een beperkte maar goed omschreven opdracht.
Beide informateurs hebben hun opdracht met succes afgerond.
... wat wil zeggen dat het 'informeren' telkens een stukje "verder" kwam.

Dat is totaal iets anders dan 'de linkse formateurs krijgen het niet voor elkaar'.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:37

juval schreef:
Tango1979 schreef:
Denk je nou werkelijk dat een linkse partij tegen gaat stemmen, als er een voorstel komt waar ze het mee eens zijn? Alleen om Wilders te pesten?

Ik denk alleen dat er weinig voorstellen gaan komen, waar de linkse partijen mee kunnen instemmen.

wat ik denk doet er niet zo veel toe. Caroline van der Plas heeft kennelijk de indruk gekregen dat PvdA/GL altijd tegen voorstellen uit een kabinet met pvv gaat stemmen, vandaar dat ze dit benoemd in haar toespraak.

waarom denk je dat er weinig goede voorstellen zullen komen?

Neu, Caroline vd Plas heeft niet de indruk gekregen dat PvdA/GL altijd tegen voorstellen uit het kabinet gaan stemmen.
Caroline wil de indruk wekken dat PvdA/GL altijd tegen voorstellen uit het kabinet gaan stemmen, dat is iets heel anders.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:39

Citaat:
Caroline wil de indruk wekken dat PvdA/GL altijd tegen voorstellen uit het kabinet gaan stemmen, dat is iets heel anders.

Precies, en schaart zich daarmee in het populistische rijtje (FvD, PVV) want het loont blijkbaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:46

Men neme een rechts kabinet,
dat uiteraard rechtse voorstellen indient bij de Tweede Kamer,
... gosh: hoeveel van deze voorstellen zullen van harte omhelsd worden door PvdA, GL, Sp en PvdD...?

(Lijkt me logisch. Geen kwestie van 'ze liggen dwars' of wat dan ook.)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:47

En daarom is het verstandig om na te denken over wat er soms geroeptoetert wordt. Want even rationeel gezien he: wat schiet een partij ermee op om tegen een voorstel te stemmen waar ze het mee eens zijn? Dit is echt zulke doorzichtelijke stemmingmakerij. Kijk jongens, wij willen samenwerken en alles oplossen en zullie werken alleen maar tegen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:06

Lichte bewerking in dit citaat is van mij, J2.
Ik heb cijfers toegevoegd.
juval schreef:
Ik zag van de week een oproep van vd Plas in de kamer aan de oppositiepartijen
1) om op de inhoud te gaan en niet op de partijen.
2) Dus dat niet per definitie alle voorstellen van het kabinet worden afgeschoten omdat het om een rechts kabinet zou gaan.
3) Het lijkt er nu al op dat de linksere partijen bij voorbaat alles tegen zullen stemmen.
4) Wat de verhoudingen en werkbare sfeer in de kamer niet ten goede zou komen.

Met zin 1 kan ik goed leven. Graag veel inhoud!!

Zin 2 vind ik wat raar. Als gezegd, het is volstrekt logisch dat een partij als de SP tegen een voorstel zal stemmen dat de zorg duurder maakt voor mensen met een smalle beurs.
... dat is geen obstructie of pesterij,
dat is JUIST inhoud.

Grote vraag: wat gebeurt hier?
Ik voel mij als lezer gemanipuleerd worden.

Daarna komt 'een glazen bol bewering' (3) - nul onderbouwing.
Nog meer manipulatie, dus.

En 4 is een gezellige uitsmijter in letterlijke zin des woords: een dreigement.

Zo gaan volwassenen in een parlementaire democratie niet met elkaar om.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:11

Janneke2 schreef:

Nee, maar weten zij veel. Zij zijn zo lekker gewoon gebleven en spreken de taal van de gewone mens :j

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:50

En wat het hele verhaal helemaal onzinnig maakt is dat we al ik weet niet hoe lang centrum rechtse kabinetten hebben en dat links altijd op basis van de inhoud tegen maar ook heel vaak voor heeft gestemd. het is dus volslagen bullshit om te doen alsof links bewust de boel frustreert, want de geschiedenis laat het tegendeel zien. En van der Plas laat met dit verhaal dus zien dat ze vooral bezig is met populisme.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 22:57

juval schreef:
Nikass schreef:
Waar blijkt dat uit?

https://www.youtube.com/watch?v=KM9vIaBD6Sw

In deze toespraak noemt ze dit punt (bij ca 3.30).

Ik heb het filmpje bekeken, maar het ligt ietsje anders.
Allereerst is het een mening/visie van Caroline van der Plas - dus bepaald geen onafhankelijke bron - maar laten we aannemen dat het zo gezegd is als zij beweert, dan betekent dat wellicht, dat er partijen zijn die weigeren om samen te werken met de PVV.
Dat is niets nieuws, dat weten we al heel lang, en Godzijdank zijn er nog mensen die weigeren om mee te werken met een partij die de grondwet niet respecteert. *\o/*

Anjali, jouw verhaal is totaal geen inhoudelijke reactie op mijn vraag.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 22-03-24 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 23:04

irmaz schreef:
Janneke2 schreef:

Nee, maar weten zij veel. Zij zijn zo lekker gewoon gebleven en spreken de taal van de gewone mens :j

_O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 23:08

Vandaag in het nieuws dat burgemeester Marcouch van Arnhem de geplande "demonstratie" van Pegida heeft verboden.
Hij is ook van mening dat er een wettelijk verbod zou moeten komen op het (opzettelijk en provocatief) verbranden van religieuze boeken.

Ik deel zijn mening volledig _/-\o_

Wat is die Wagensveld van Pegida een naar mannetje zeg. Wat een engerd :r

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 23:21

Ja, ik snap dat soort provoceren ook niet, net als Geert zijn cartoon wedstrijden. Wat doet dat aan de problemen van dit land, het schofferen van religieuze mensen? Ik ben zelf atheïst, maar heb geen enkele behoefte om anderen aan te vallen op hun geloof, last staan belangrijke symbolen van ze te vernietigen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:42

Nikass schreef:
Ik heb het filmpje bekeken, maar het ligt ietsje anders.
Allereerst is het een mening/visie van Caroline van der Plas - dus bepaald geen onafhankelijke bron - maar laten we aannemen dat het zo gezegd is als zij beweert, dan betekent dat wellicht, dat er partijen zijn die weigeren om samen te werken met de PVV.
Dat is niets nieuws, dat weten we al heel lang, en Godzijdank zijn er nog mensen die weigeren om mee te werken met een partij die de grondwet niet respecteert. *\o/*

Ja, stel je voor dat mensen echt naar de inhoud van een wetsvoorstel kijken en daar op stemmen in plaats van te kijken naar de ideeën van een partij! :') (sarcasme uit)

Het lijkt mij dat alleen de inhoud van een voorstel belangrijk is en niet wie het voorstel indient. Als partijen niet willen samenwerken vanwege de achtergrond van een partij is dat naar mijn mening ronduit kinderachtig, met zo'n houding kom je nergens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 19:57

Daarover verschillen wij dan van mening. Voor mij is het van essentieel belang hoe een partij/iemand in het leven staat. Als mijn buren racisme promoten, ga ik niet met ze op een buurtbbq staan, en met meneer Wagensveld zou ik nooit ook maar iets samen doen, al wil hij een dag afval opruimen.
Mag jij kinderachtig vinden, maar ik zou het hypocriet vinden om het wel te doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:02

Er is een verschil om met een voorstel/motie in te stemmen of het leveren van ministers of staatssecretaris aan een kabinet met PVV en BBB.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:11

Nikass schreef:
Daarover verschillen wij dan van mening. Voor mij is het van essentieel belang hoe een partij/iemand in het leven staat. Als mijn buren racisme promoten, ga ik niet met ze op een buurtbbq staan, en met meneer Wagensveld zou ik nooit ook maar iets samen doen, al wil hij een dag afval opruimen.
Mag jij kinderachtig vinden, maar ik zou het hypocriet vinden om het wel te doen.

Tja, persoonlijke lijkt het me dan juist wel goed om in gesprek gaan. Misschien kun je mensen zelfs nog van hun ongelijk overtuigen. Door elkaar te uit de weg te gaan worden problemen niet opgelost. Dat vergroot het probleem alleen maar.
Een probleem benoemen maar je niet willen inspannen om iets tegen te gaan of op te lossen vind ik dan weer hypocriet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 20:14

Indien mensen voor de verkiezingen echt heel goed naar de inhoud hadden gekeken dan waren ze voor een andere partij gegaan. Waarbij de armen minder arm en de rijken minder rijk zouden worden. Helaas.
Inmiddels hebben bbb pvv tegen verlaging eigen risico gestemd en tegen verhoging minimumloon. En bbb wil ineens dat bij stijging minimumloon de aow wordt losgekoppeld. Goh en ze hadden de mond er zo van vol.