Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 11:05

Citaat:
Volodymyr Zelenskyy heeft zich aangesloten bij de Verchovna Rada-wetsvoorstellen om de algemene mobilisatie en de staat van beleg uit te breiden.

De staat van beleg en de mobilisatie zijn met 90 dagen verlengd en lopen af ​​op 14 mei.
https://twitter.com/Flash_news_ua/statu ... 9325430948

martichr

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 20:18

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 20:56

martichr schreef:
https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... n-aan.html

Zelensky lijkt het een beetje kwijt te zijn.. dit gaat hem meer kosten dan het eventueel oplevert.

Zelensky heeft niet gezegd dat hij Zaluzhny gaat ontslaan, hij heeft gezegd dat het tijd wordt dat er meerdere mensen die nu een aantal jaar aan de leiding zijn worden vervangen. Het gaat om zowel legerkopstukken als politieke kopstukken. Ik sluit het niet uit dat hij zelf wil opstappen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 20:59

irmaz schreef:
martichr schreef:

Zelensky lijkt het een beetje kwijt te zijn.. dit gaat hem meer kosten dan het eventueel oplevert.

Zelensky heeft niet gezegd dat hij Zaluzhny gaat ontslaan, hij heeft gezegd dat het tijd wordt dat er meerdere mensen die nu een aantal jaar aan de leiding zijn worden vervangen. Het gaat om zowel legerkopstukken als politieke kopstukken. Ik sluit het niet uit dat hij zelf wil opstappen.

Dat klopt niet volgens dit artikel

Citaat:
De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft bevestigd dat hij de opperbevelhebber van het leger, Valerii Zaluzhnyi, gaat ontslaan. In gesprek met het Italiaanse Rai News zegt Zelensky dat de komende tijd nog meer Oekraïense leiders vervangen gaan worden.

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 21:04

irmaz schreef:
martichr schreef:

Gezien de berichten uit de Oekraïense media lijkt mij de kans nihil. Hij had hem vorige week de laan uit willen sturen, maar dat lekte voortijdig uit. Het lijkt er meerop dat hij naderhand een grootschaliger sanering heeft bedacht om het ontslag van Zalushny een beetje in te kleden..

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 21:07

irmaz schreef:
martichr schreef:

pien_2010 schreef:
Dat klopt niet volgens dit artikel

Citaat:
De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft bevestigd dat hij de opperbevelhebber van het leger, Valerii Zaluzhnyi, gaat ontslaan. In gesprek met het Italiaanse Rai News zegt Zelensky dat de komende tijd nog meer Oekraïense leiders vervangen gaan worden.

Het artikel klopt niet Pien, Zelensky heeft geen namen genoemd.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 21:29

Er lijkt een soort hetze gaande te zijn om Zelensky in discrediet te brengen, tenminste zo lees is de berichten. Er worden allerlei historische feitjes bij gehaald die naar believen uit hun verband getrokken worden en voor wat extra effect wordt de chronologische volgorde van zoals het werkelijk is gegaan wat veranderd.

In de avondspeech van Zelensky vanavond:
Citaat:
Zelenskyi's avondtoespraak, waarin hij vertelt over het aftreden van Julia Laputina.

'Vanochtend hebben we met premier Denys Shmyhal gesproken over het versterken van het heldenbeleid, het beleid van veteranen. Stappen die de bestaande problemen op dit gebied zullen oplossen en vertrouwen zullen schenken aan onze mensen. Stappen voor opnieuw opstarten. En niet alleen in deze richting. Met alle respect voor de minister: dit is slechts een managementkwestie. Oekraïne heeft kracht, nieuwe energie en voldoende leiderschap nodig op elk gebied. Wij moeten deze oorlog winnen. En doe dit jaar het maximale, dat wil zeggen zelfs meer dan mogelijk is. Oekraïne zal winnen.'
https://twitter.com/NOELreports/status/ ... 0890268843

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 21:51

Ik vind Zaluzhny ook geen handige uitspraken doen (voor zover hij in de media goed geciteerd wordt...) Het is koren op de molen van Poetin.
Iedereen kan wel zien dat het aan de frontlinie op bepaalde stukken niet opschiet. Maar op andere gebieden (zoals in de Zwarte Zee) zijn er wel degelijk stappen gezet.
Dat de troepen uitgeput zijn is ook aan de Russische kant het geval.
De stagnatie m.b.t. de wapenleveranties door het westen begint nu wel echt te knellen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 10:14

Het westen wil gewoon niet de juiste consequenties trekken, nm. opvoeren wapen en munitieproductie. Ik ben er van overtuigd dat als Oekraïne valt, het volgende land aan de beurt komt. Door niet te leveren komt het punt van de val van de Oekraïne vanzelf dichterbij. Iets van een self fullfilling prophecy.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 11:40

Ik vind dat er al aardig veel in het nieuws gespeculeert wordt door o.a. Polen over mogenlijke aanstaande drone-aanvallen.
Ik weet niet in hoeverre dat een strategie is om de EU te dwingen de blik weer een beetje van Israel naar Oekraine te krijgen of dat er daadwerkelijk signalen zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:07

Sizzle schreef:
Ik vind dat er al aardig veel in het nieuws gespeculeert wordt door o.a. Polen over mogenlijke aanstaande drone-aanvallen.
Ik weet niet in hoeverre dat een strategie is om de EU te dwingen de blik weer een beetje van Israel naar Oekraine te krijgen of dat er daadwerkelijk signalen zijn.

Vanuit Rusland zijn wel weer wat dreigingen richting Polen gegaan, dus misschien dat het daar ook mee te maken heeft?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 12:15

Dan hopen we maar dat het bij „rook“ blijft.

Ik was ook al op speculaties gestoten over caputulatie van Oekraine, heb het expres niet gedeeld omdat ik slecht kan beoordelen in hoe verre dat enkel stemmingsmakerij is.
Indien het laatste dan vind ik het niet tof dat de media dat fasciliteert eigenlijk. Het laatste wat je wilt is mensen het idee geven dat de EU het inmiddels wel opgegeven heeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:17

Oekraïne gaat nooit opgeven. Sinds Butcha is dat gepasseerd station.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 12:41

pien_2010 schreef:

Mijn idee ook.
Vind daarom ook dat speculaties erover geen plek hebben in de media. Daarmee versterkt men de Russische propaganda voornamelijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 12:56

Sizzle schreef:
pien_2010 schreef:

Mijn idee ook.
Vind daarom ook dat speculaties erover geen plek hebben in de media. Daarmee versterkt men de Russische propaganda voornamelijk.

Ik vind het vooral getuige van totaal geen inzicht hebben waarmee de Oekraïeners bezig zijn en met wat voor vijand ze te maken hebben.

Ik las vanochtend dat de tegenkandidaat van Poetin 15% ongeldige billetten zou hebben. Erg geloofwaardig waardig weer. Maar niet heus.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 13:16

Tweet van vandaag van Ursula vd Leyen:
Citaat:
De boodschap die Europa vorige week tijdens de Europese Raad uitzond, was glashelder.

En laat ik het hier herhalen:

Europa zal elke dag van de oorlog aan de zijde van Oekraïne staan.

En voor elke dag daarna
https://twitter.com/vonderleyen/status/ ... 0709681222

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:05

Sizzle schreef:
pien_2010 schreef:

Mijn idee ook.

Het IS Russische propaganda. Die Washington Post ook. Republikeinse krant met veel Russische propaganda

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:19

https://x.com/MykhailoRohoza/status/175 ... 26504?s=20

Een zoon van Warren Buffet doneert voor miljoenen aan Oekraïne.
Ik heb normaal gesproken twijfels over miljardairs die hun geld inzetten voor bepaalde belangen (en zo invloed kopen) maar deze lijst lijkt me zorgvuldig gekozen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 15:21

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 4318571577
Speciale operatie "Citadel" in de Zwarte Zee: SOF 73rd Maritime Operations Center vernietigde een belangrijke Russische faciliteit voor de kust van de Krim

In Rusland verschijnen deze aanplakposters in het straatbeeld;
"De Krim is een kankergezwel van Rusland. In Afghanistan hebben ze 15.000 van onze jongens gedood, in Oekraïne zijn al meer dan 300.000 van onze beste zonen gedood. Russen, broeders, en dit is de prijs voor de Krim?!"

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 9056867328
Het platform dat door de vijand werd gebruikt om de werking van de Iraanse Mohajer-6 UAV te verbeteren en de Neva-B-radar te installeren, werd opgeblazen.

In een commentaar op de Poolse radio gaf de Poolse president @AndrzejDuda commentaar op zijn eerdere verklaring.
De Poolse PM Duda benadrukte dat “de oorlog moet eindigen met de terugkeer van #Ukraine naar zijn internationaal erkende grenzen, inclusief de Krim.”
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/sta ... 6479241311

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 16:37

Eens met Polen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-24 16:52

Dat is neem ik aan een antwoord op de recente mening van Slowakije?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 17:02

mysa schreef:
https://x.com/MykhailoRohoza/status/175 ... 26504?s=20

Een zoon van Warren Buffet doneert voor miljoenen aan Oekraïne.
Ik heb normaal gesproken twijfels over miljardairs die hun geld inzetten voor bepaalde belangen (en zo invloed kopen) maar deze lijst lijkt me zorgvuldig gekozen.

<3 wat mooi. Het gaat inmiddels niet om miljoenen maar om een half miljard dollar dat hij heeft gedoneerd, als ik het verhaal goed lees.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-24 21:51

Omtzigt trekt zich terug, voorlopig geklapt. Goed voor Oekraïne!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 00:03

WTF :oo
Vandaag in het parlement:
Citaat:
#PVV kamerlid Joeri Pool praat over "de voortdurende provocatie van de Nederlandse Regering aan de Russische Federatie" Hij vindt dat de dreiging van een burgeroorlog in Nederland wordt onderschat. Hij wil het leger inzetten om "illegale massa-immigratie een halt toe te roepen"
Volgens hem waarschuwen Franse generaals voor een burgeroorlog door de problemen ivm 'de eindeloze stroom gelukszoekers'. (zijn letterlijke woorden.)
https://twitter.com/mmeeuw/status/1754916193989751257

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-24 06:53

Teveel mensen zijn van het padje af en dat dit tot zelfs in Den Haag in de kamer is , dat maakt het extra Zorgelijk.