Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:42

Poetin wil de doden niet terug, nu niet. Dit zijn de jonge jongens die als kanonnen voer hebben gediend. En wanneer hij toestaat dat ze terugkeren in een bodybag zal hij moeten verklaren waarom een simpele operatie zoveel levens kost. Alleen de hoge heren worden terug gehaald en veel gewonden. Dat gebruikt hij om de onmenselijkheid van de Oekraïners aan te tonen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:52

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:13

Citaat:
Samenvatting van het nieuws voor de nacht

▪️Volgens voorlopige gegevens zijn er geen slachtoffers als gevolg van raketaanvallen op het oliedepot in Lutsk. Reddingswerkers zijn momenteel ter plaatse bezig. "De kruisraket werd afgevuurd vanuit de Republiek Wit-Rusland. Het vloog op lage hoogte, dus de radars konden het niet detecteren ", zei Yuriy Pohulyayko, hoofd van de OVA.

▪️De Oscar-ceremonie vond plaats in Los Angeles. De sterren kregen een blauw lint, dat ze mochten dragen ter ondersteuning van Oekraïense vluchtelingen. Veel genomineerden gingen naar de rode loper met elementen van Oekraïense symbolen.

▪️PPO schoot een raket neer boven de regio Odessa. De informatie werd bevestigd door de woordvoerder van de Odessa OVA Sergey Bratchuk.

▪️Internationale hackgroep Anonymous zei dat het de website van een Russisch staatstelevisie- en radiobedrijf had gehackt. Ze beloven bijna terabytes aan gegevens vrij te geven.

▪️De invasie van Rusland in Oekraïne zou het Midden-Oosten kunnen destabiliseren als gevolg van voedselproblemen, zei Kristalina Georgieva, directeur van het Internationaal Monetair Fonds, op een forum in Doha.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:17

rien10 schreef:
bigone schreef:

Hier word ik stil van....
Massaal delen zou ik zeggen.Russische staats TV nog eens hacken en dit 24/7 uitzenden.... :D Tot Poetin er gek van wordt...

En helaas, zo werkt propaganda. Dit is nep, het is ontmaskerd als deep fake.
https://www.youtube.com/watch?v=47U2Lz3X7o8
en
https://www.france24.com/en/tv-shows/tr ... iral-video

Dit gaat over een ander liedje....?

Originele link is Zelensky die aan een piano, Imagine van John Lennon zingt.
Jouw links gaan over een duet met zijn vrouw...

rien10

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:18

Oh, heb ik nou echt met mijn neus gekeken? Met excuses.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:19

Volgens mij is het beiden (dus Image en Endless love) een video van een band 'Boyce Avenue' waarvan de zanger op Zelensky lijkt..

Dat is, denk ik, dus en geen propaganda en geen deepfake... maar gewoon iemand anders :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:21

Moon10Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:22

.. Pmarena was net een fractie sneller :-)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:25

Met dit soort fake heb ik niet zoveel moeite :D maar goed, liedje is weer behoorlijk actueel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 10:32

....het is niet fake... het is gewoon iemand anders ;-)

Alleen heeft iemand ergens gezegd dat hij het was... of dat fake is of een vergissing, valt te betwisten :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:02

Echt wel vreselijk naar trouwens, als ze die lichamen van die jonge gastjes niet terug halen naar huis..... dan moet je inderdaad maar hopen dat de Ukraïners wel het fatsoen, de middelen en energie hebben om ze een beetje fatsoenlijk op te ruimen....

Ik vraag me af wat ze die families dan verder vertellen die niks horen van hun jongens :(:)
Zou het normaal zijn dat ze langere tijd niks van ze horen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 11:25

Ik ga uit van een diepe kuil die pas na de oorlog weer open gemaakt wordt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:47

pmarena schreef:
Echt wel vreselijk naar trouwens, als ze die lichamen van die jonge gastjes niet terug halen naar huis..... dan moet je inderdaad maar hopen dat de Ukraïners wel het fatsoen, de middelen en energie hebben om ze een beetje fatsoenlijk op te ruimen....

Ik vraag me af wat ze die families dan verder vertellen die niks horen van hun jongens :(:)

Fatsoen zeker, al is het maar eigenbelang dat er geen lijken overal rondslingeren en bv water vervuilen / wilde dieren aantrekken, etc. De middelen en energie zijn een ander verhaal. Daarnaast is het ook practischer om die doden naar eigen land te sturen voor begravenis, je bent nl beperkt in hoeveel grond je kan aanwijzen voor begraafplaatsen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 11:54

pmarena schreef:

In dit filmpje zie je daar wat meer van.
Grote gekoelde trucks staan vol met Russische soldaten. Vanaf 2 minuut 28 ongeveer gaan ze daar naar toe.
https://amp.cnn.com/cnn/2022/03/23/euro ... index.html

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:09

Pandora2 schreef:
Dank ook Irmaz ! Ik las in de krant net al de samenvatting maar ga straks de video kijken.
Die laatste zin heb ik toch 3 keer moeten lezen maar het staat er toch echt... Ze zijn niet alleen ongelooflijk strijdvaardig, maar hebben dus ook nog aan alles gedacht. Wat een volk _/-\o_

Ik las ook nog dat het eerste graantransport vanuit Oekraïne naar Europa per trein vertrokken is. Aangezien hun havens geblokkeerd zijn, hebben ze dit nu voor de allereerste keer zo gedaan. Ook weer een sterk stuk schakelen en organiseren.

De (russische) eigenaar van voetbalclub Chelsea en nog een paar oligarchen zouden de Oekraïners willen helpen bij de heropbouw van het land en hun bedrijven naar Oekraïne willen brengen.

Sorry voor die laatste zin, ik heb hem zojuist teruggelezen :o
Ik lees de laatste tijd veel Nederlands dat samengesteld wordt door een vertaalmachine, blijkbaar is dat niet zo best voor je Nederlands := En ik had haast, dus heb de tekst ook niet meer teruggelezen.

Wat mooi dat Ukraïne probeert om graantransporten op te zetten. Dit moet graan uit voorraad zijn aangezien er nog gezaaid moet worden. Ik had me kunnen voorstellen dat ze, in deze onzekere tijd, al hun graan zelf zouden houden :j

Wat betreft de Russische oud-eigenaar van Chelsea, Abramovich, die heeft in het begin van de oorlog ook geprobeerd om te helpen bij de bemiddelingen maar was al snel door Putin naar huis gestuurd. Fijn dat ze zich nu zo achter Ukraïne plaatsen. Alhoewel het voor hen een beetje makkelijk kiezen is aangezien ze in het Rusland van Putin toch weinig toekomst meer hebben. Ze hadden ook niks kunnen zeggen, dus top dat ze hun vaderland laten vallen en voor Ukraïne kiezen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:27

Euhm... die laatste zin is gewoon goed Nederlands hoor. Ik bedoelde dat ik het 3 keer herlezen heb uit verbazing. Beetje op deze manier... :wow:
Niks mis met de tekst an sich dus :D

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 12:46

Nou ja, er zitten wel wat foutjes in, maar wat er bedoeld werd was wel duidelijk :P

Wat betreft Abramovich, die ligt op het moment behoorlijk onder vuur vanwege zijn banden met Poetin. Ook Chelsea heeft de nodige beperkingen opgelegd gekregen. Abramovich wilde de club verkopen maar dat mag niet, ze mogen maar heel beperkt geld uitgeven (ze kunnen bijvoorbeeld aflopende contracten niet verlengen en geen spelers aantrekken), ze mogen (m.u.v. enkele wedstrijden) geen kaartjes verkopen, clubwinkel is dicht, etc.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:20

pmarena schreef:

Die jongens zijn al maanden van huis. Gingen op oefening/ vredesmissie werd hun verteld.
Putin wil niet dat de ouders weten wat ze daadwerkelijk moesten doen in de Oekraïne en hij wil ook niet dat het hoge aantal gesneuvelden in cijfers naar buiten komt in Rusland. Ze houden het laag terwijl het er velen meer zijn.

Hij is echt in en in slecht die man.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:26

Ik weet dat dat aan velen verteld is. Maar het is wel nog steeds 2022. Zouden die jongens niet ook van huis gaan met iets waarmee ze met hun thuisfront kunnen communiceren?

Ofwel: als families wekenlang niks van die jongens horen, zouden ze dan nattigheid gaan voelen?

Ik kan ook wel vanalles bedenken van geen mogelijkheid om telefoons op te laden / niet wenselijk vanuit hogerhand dat ze contact met thuis kunnen hebben of wat dan ook, en heb ook wel die filmpjes gezien dat Russische soldaten opgevangen worden door Ukraïners en dan naar huis mogen bellen met hun telefoons.

Maar vraag het me toch af of de families op 1 of andere manier normaal gesproken iets van communicatie hebben eens in de zoveel tijd, die nu wegvalt, waardoor er toch wat besef door kan gaan dringen dat dit niet "normaal" is en het flink mis is met hun zonen :(:)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:30

Als er Russische soldaten gevangen genomen werden mochten ze hun ouders bellen met de mobieltjes van Oekraïners.
Ik denk niet dat ze zelf mobieltjes op zak (mogen) hebben.

Ze huilden dan ook als ze hun vader of moeder weer hoorden na lange tijd.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:33

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 13:36

Popstra schreef:
Als er Russische soldaten gevangen genomen werden mochten ze hun ouders bellen met de mobieltjes van Oekraïners.
Ik denk niet dat ze zelf mobieltjes op zak (mogen) hebben.

Ze huilden dan ook als ze hun vader of moeder weer hoorden na lange tijd.

Ja zoals ik zei, dat soort filmpjes zag ik ook al een week of 2-3 geleden. Maar ik weet niet of ze zozeer huilden van het lang elkaar niet gesproken hebben, of "gewoon" van de hele netelige situatie waar ze zich in bevinden en dat je dan "breekt" als je je ouders hoort :=

Ik vraag me echt af of het "normaal" is als ze zogezegd op oefening zijn, dat ze dan een tijd lang op geen enkele manier contact hebben met thuis. Er zullen er toch zijn die al een aantal weken geleden overleden zijn :(:)

Ik hoop dat de families toch op 1 of andere manier nattigheid voelen en er ook via deze weg wat besef Rusland binnensijpelt dat het hele zaakje stinkt....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:00

soesita schreef:
Mooi opiniestuk over het ontbreken van vrouwen op de onderhandelingen:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03/24/waarom-vrouwen-als-vredeswapen-moeten-ingeschakeld-worden-op-het/

Het was mij ook al opgevallen, dat er aan beide kanten weer enkel mannen om de tafel zitten. -O- Nu zijn de vrouwen in Oekraine momenteel gegarandeerd ondervertegenwoordigd, maar toch.

De vice president is een fantastische vrouw die echt niet onder doet voor Zelensky. Hier waren we erg onder de indruk van haar.
Ze is net als Zelensky glashelder , ze weet te communiceren, is eerlijk, scherp en toch opbouwend. Knap hoor.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:06

Volgens mij heeft de vice president in een eerder stadium wel aan de onderhandelingstafel gezeten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 14:13

Ik weet ook vrij zeker dat ik minstens 1 vrouw aan een onderhandelingstafel heb zien zitten op foto's.
Ik dacht nog van dat is een leuke statement van modern, Westers denken zeg maar.