Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sandra_H schreef:Bedoel je dat stuk over de paardenstallen langs de duinrand? Waar ze ipv weilanden "natuur" willen hebben in de vorm van vochtig hooiland, omdat dat er was voordat er boerderijen waren? In dat geval klopt het wel dat "ze" die boerderijen/stallen weg willen hebben ja. Een collega van mij staat op een van die stallen. Een hoeve die al generaties lang bestaat, voorheen met koeien, nu (dacht ik alleen maar) pensionstal. En ik heb begrepen dat het toch echt de bedoeling is dat daar onteigend gaat worden. Maar er lopen nog wel procedures dus het is nog niet zover en ook nog niet 100% zeker dat het zover gaat komen
juval schreef:Krijgen jullie ook het idee dat dit allemaal nog even 'doorgedrukt' moet worden vóór de PS verkiezingen in maart volgend jaar? En wat zou er gebeuren als de peilingen kloppen en de partijenverdeling volledig anders zou worden.
juval schreef:Krijgen jullie ook het idee dat dit allemaal nog even 'doorgedrukt' moet worden vóór de PS verkiezingen in maart volgend jaar? En wat zou er gebeuren als de peilingen kloppen en de partijenverdeling volledig anders zou worden.
bigone schreef:En wanneer de ps verkiezingen grote verliezen voor de zittende partijen opleveren dan zijn ze de meerderheid kwijt en gebeurt er helemaal niets meer waardoor de landbouw en veeteelt nog veel langer in onzekerheid zitten.
Cer schreef:Ik bedoel denk inderdaad die alinea (ik had even niet gezien dat dat duinrand betreft.
Ik zou, als ik daar dan een bedrijf zou hebben, misschien toch niet zo lekker zitten. Of hebben de mensen van die pensionstal daar niet zoveel last van? Denken zij dat de plannen gunstig uitpakken voor hun?
Janneke2 schreef:En de reden dat ik hoop dat er haast wordt gemaakt: dit speelde al vanaf de jaren 1980.
Het wordt wel eens tijd.
bigone schreef:Provinciale Staten kiezen de eerste kamer!
Dan krijg je Amerikaanse toestanden, Democraten aan het bewind en de Republikeinen blokkeren alles.
Loretta schreef:Janneke2 schreef:En de reden dat ik hoop dat er haast wordt gemaakt: dit speelde al vanaf de jaren 1980.
Het wordt wel eens tijd.
De oorzaak ligt in Brussel. De Nederlandse overheid heeft het maar uit te voeren wat daar besloten wordt.
Vooral de habitat richtlijn is een gedrocht. Er kan niets meer gebouwd worden. elk project wordt enorm vertraagd door de habitat richtlijn.
Citaat:Ammoniakuitstoot binnen de veehouderij daalde van 333 kiloton in 1990, tot 110 kiloton nu.
Er is 9.7 miljard kilo minder mest dan in 1990.
Boeren hebben tussen 1990 en 2017, 187 miljoen kilo stikstof gereduceerd.
Fosfaatuitstoot is sinds 1990 gedaald met 60 miljoen.
92 procent van koeienvoer bestaat uit gras en maïs van NL bodem.
In 1950 reden er 139.000 auto's rond en in 2020 8,9 miljoen.
In 1940 waren er 350.000 passagiers op Schiphol en in 2020 passeerden 58,2 miljoen mensen de incheckbalie.
Loretta schreef:Janneke2 schreef:En de reden dat ik hoop dat er haast wordt gemaakt: dit speelde al vanaf de jaren 1980.
Het wordt wel eens tijd.
De oorzaak ligt in Brussel. De Nederlandse overheid heeft het maar uit te voeren wat daar besloten wordt.
Vooral de habitat richtlijn is een gedrocht. Er kan niets meer gebouwd worden. elk project wordt enorm vertraagd door de habitat richtlijn.
link2thepast schreef:en, maar Brussel is het instrument, niet de oorzaak. Dit speelt al veel eerder dan de jaren 80 overigens. Al ver voor die tijd was er verschil in inzicht over hoe we in het leven staan en hoe we met de natuur moeten omgaan.
juval schreef:@cer, volgens mij hebben heel veel boeren wél een NB vergunning.
juval schreef:het ontbreekt voornamelijk ook aan onderhoud aan de 'natuur' ... als ze zien dat die berkenbomen en varens op een ongewenste plek groeien, waarom dan niet gewoon dat probleem aanpakken? als in mijn tuintje onkruid groeit haal ik dat ook weg zodat de gewenste planten beter groeien... maar ja, dat betekent fysieke arbeid, handen uit de mouwen etc.... niet wenselijk voor de beleidsmakers achter hun bureau.
Ik woon tegenover een bosperceel. dit hoort bij een landgoed en er wordt geen onderhoud gedaan. De bomen vallen heel regelmatig om en het ziet er niet uit. Als dit tijdig netjes was bijgehouden en uitgedund, was het veel mooiere natuur.
Ik kan ook over de ovp beginnen, maar doe ik niet haha..
Nederland is te klein voor 'echte' natuur, daar moet in mijn ogen goed beheer worden gevoerd, en ja, dat betekent ook af en toe bomen kappen zodat andere meer kans krijgen. en oud hout opruimen (ook een co2 uitstoter).