steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:32

Krijgen jullie ook het idee dat dit allemaal nog even 'doorgedrukt' moet worden vóór de PS verkiezingen in maart volgend jaar? En wat zou er gebeuren als de peilingen kloppen en de partijenverdeling volledig anders zou worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:41

Sandra_H schreef:
Bedoel je dat stuk over de paardenstallen langs de duinrand? Waar ze ipv weilanden "natuur" willen hebben in de vorm van vochtig hooiland, omdat dat er was voordat er boerderijen waren? In dat geval klopt het wel dat "ze" die boerderijen/stallen weg willen hebben ja. Een collega van mij staat op een van die stallen. Een hoeve die al generaties lang bestaat, voorheen met koeien, nu (dacht ik alleen maar) pensionstal. En ik heb begrepen dat het toch echt de bedoeling is dat daar onteigend gaat worden. Maar er lopen nog wel procedures dus het is nog niet zover en ook nog niet 100% zeker dat het zover gaat komen

Ik bedoel denk inderdaad die alinea (ik had even niet gezien dat dat duinrand betreft.
Ik zou, als ik daar dan een bedrijf zou hebben, misschien toch niet zo lekker zitten. Of hebben de mensen van die pensionstal daar niet zoveel last van? Denken zij dat de plannen gunstig uitpakken voor hun?

@Bigone: waar stond dat ookalweer, over 'elk stukje landbouwgrond'?

In de video: 600 koeien volgens RVO die gebruikt wordt als officiele data voor emissie. De boer in vlagtwedde is gebeld en die geeft aan nooit meer dan 170 koeien gehad te hebben en heeft nu niks meer.
Waar zit het verschil van die cijfers dan in?
zijn hier mensen in het topic (Janneke? Bigone? Ik weet even niet wie) die daar wat meer van weten? Is er dan iemand die niet goed telt, of kunnen ze oudere cijfers gebruiken (of cijfers die nooit echt juist geweest zijn?) Of staat de meneer in het filmpje zich te vergissen?

Ik vind dat echt heel interessant

En, naar aanleiding van dat stuk over Stroe city, zitten daar dan bijvoorbeeld heel veel mega stallen omheen? (ik ken daar alleen maar paardenbedrijven in de buurt trouwens). Moeten die dan weg als Stroe uitbreidt?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:49

juval schreef:
Krijgen jullie ook het idee dat dit allemaal nog even 'doorgedrukt' moet worden vóór de PS verkiezingen in maart volgend jaar? En wat zou er gebeuren als de peilingen kloppen en de partijenverdeling volledig anders zou worden.

Dit is niet iets wat ze er door drukken, zouden ze wel willen maar daar is het veel te complex voor. En wanneer de ps verkiezingen grote verliezen voor de zittende partijen opleveren dan zijn ze de meerderheid kwijt en gebeurt er helemaal niets meer waardoor de landbouw en veeteelt nog veel langer in onzekerheid zitten.
Misschien nieuwe verkiezingen en dan? Caroline de grootste partij? FvD/PVV/Ja21 die het voor het zeggen krijgen? Dan gaat de boel van tafel en dan? Worden de problemen nog groter en het lost weer niets op, dat doet het al 20 jaar niet. Dat ligt niet aan de boeren maar grotendeels aan de politiek /banken/lobbyisten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:00

Ik hoop dat er vaart gemaakt gaat worden.

Niet om het politieke spelletje.
Dat is ook gewoon kolder: in Stroe werd gesproken over 'de VVD die GroenLinks beleid voert'.
In feite: de VVD die gedwongen wordt om het land aan haar verplichtingen te houden.

Politiek is hartstikke belangrijk en hetzelfde geldt voor democratie.

Maar laat je niet in de luren leggen door dit soort "gepraat over spelletjes".
De provincie is ook de bestuurslaag waar de waan van de dag erg weinig speelt. (Wat in principe goed is.)

En de reden dat ik hoop dat er haast wordt gemaakt: dit speelde al vanaf de jaren 1980.
Het wordt wel eens tijd.

Hier in Drenthe was nog een tijd het gevoelen 'dat we de dans ontspringen' - de beruchte kaart van Van der Wal toont iets anders.
De provincie Gelderland is al langer bezig, en er zijn aanwijzingen dat het proces kan via vrijwilligheid - en via boeren die betaald worden voor het beheer van het landschap.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:03

juval schreef:

Nee. Daarvoor is dit te groot en daarvoor heeft Den Haag teveel uit handen gegeven. Ze hebben het in eerste instantie bij de provincies belegd en die krijgen tot halverwege volgend jaar de tijd om plannen op te stellen. Hadden ze dit er doorheen willen drukken, dan hadden ze de macht sowieso bij zich gehouden.

bigone schreef:
En wanneer de ps verkiezingen grote verliezen voor de zittende partijen opleveren dan zijn ze de meerderheid kwijt en gebeurt er helemaal niets meer waardoor de landbouw en veeteelt nog veel langer in onzekerheid zitten.

Het kabinet heeft nu toch al geen meerderheid in de Provinciale Staten? Of bedoel je met partijen als GL en PvdA erbij?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:06

Provinciale Staten kiezen de eerste kamer!
Dan krijg je Amerikaanse toestanden, Democraten aan het bewind en de Republikeinen blokkeren alles.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:08

Cer schreef:
Ik bedoel denk inderdaad die alinea (ik had even niet gezien dat dat duinrand betreft.
Ik zou, als ik daar dan een bedrijf zou hebben, misschien toch niet zo lekker zitten. Of hebben de mensen van die pensionstal daar niet zoveel last van? Denken zij dat de plannen gunstig uitpakken voor hun?

Nouja dit speelt in elk geval langs de duinrand van grofweg Velsen tot Vogelenzang. Voorzover ik weet denkt niemand dat de plannen gunstig aan uitvallen, maar ze zijn wel erg hun best aan het doen om de boel nog te redden. De paar stallen die ik "ken" in dat gebied zijn heel fijne plekken, met veel land erbij. Het zou eeuwig zonde zijn als die zouden moeten verdwijnen en daarnaast, waar moeten al die mensen (of liever gezegd, die paarden) naartoe?

Verder vraag ik me, om weer terug te komen op de hele stikstofdiscussie, nog steeds af (maar ik heb er ook geen verstand van) waarom het zo erg is dat de natuur verandert door de stikstof afkomstig van de mest van onze dieren, en waarom het dus zo erg is dat het ene plantje en beestje verdwijnt maar er weer een andere voor terugkomt. Als het nou zou leiden tot kale dooie vlaktes zou ik het nog snappen. Ik zag laatst op tv een boswachter bezorgd wijzen naar een paar bomen die niet thuishoorden op een stuk heide. Door de stikstof kwam dat dan. Dan denk ik, wat is er nu mis met bomen, en waarom moeten die alleen staan daar waar wij ze bedacht hebben? Waarom moet alles blijven of weer worden zoals het honderden jaren geleden was? Gaan ze dan ook de flevopolder weer onder water laten lopen?

En neem nou het Amsterdamse bos, letterlijk aan de rand van Schiphol (en ook letterlijk aan de rand van de stal waar ik sta). Ja, dat is ooit aangelegd en dus geen echte natuur, maar het is echt een supermooi bos, met alles erop en eraan, waarin heel veel diersoorten leven. Maar omdat dat naast Schiphol ligt telt het niet?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:10

Janneke2 schreef:
En de reden dat ik hoop dat er haast wordt gemaakt: dit speelde al vanaf de jaren 1980.
Het wordt wel eens tijd.

De oorzaak ligt in Brussel. De Nederlandse overheid heeft het maar uit te voeren wat daar besloten wordt.
Vooral de habitat richtlijn is een gedrocht. Er kan niets meer gebouwd worden. elk project wordt enorm vertraagd door de habitat richtlijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:12

Kijk het item van één vandaag van afgelopen week. De pH van de bodem is 2,7 nog net niet zo zuur als accu zuur.... Alsof je cola in de bodem hebt zitten.

Als we niets doen hebben we straks enkel vlieren, bramen en brandnetels over. Biodiversiteit en natuur zijn geen linkse hobby maar een onderdeel van ons ecosysteem wat we nodig hebben om ook ons voedsel te produceren. Straks moeten arbeidsmigranten de planten gaan bestuiven omdat er geen insecten meer over zijn

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:14

bigone schreef:
Provinciale Staten kiezen de eerste kamer!
Dan krijg je Amerikaanse toestanden, Democraten aan het bewind en de Republikeinen blokkeren alles.

Ja, maar in de eerste kamer heeft het kabinet nu al geen meerderheid. Dat blokkeren gebeurt in mindere mate nu al. Zoals in de VS gaat het hier niet omdat wij een meerpartijenstelsel hebben

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:14

Waar is die bodem zo zuur? Overal? met name naast industrie, of met name naast varkensboeren of in de stad (oh nee daar groeit niks).. Waar dan?
Er zijn toch nog groene gebieden hier?
Of ligt het aan kalk/zandgrond? Hoe is dat verspreid?

Ik vind dit soort berichten verwarrend... kan het iets uitgebreider? :)
Laatst bijgewerkt door Cer op 24-06-22 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:15

Arabesk schreef:
Kijk het item van één vandaag van afgelopen week. De pH van de bodem is 2,7 nog net niet zo zuur als accu zuur.... Alsof je cola in de bodem hebt zitten.

Kalk helpt ook tegen een zure bodem.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:17

Loretta schreef:
Janneke2 schreef:
Het wordt wel eens tijd.

De oorzaak ligt in Brussel. De Nederlandse overheid heeft het maar uit te voeren wat daar besloten wordt.
Vooral de habitat richtlijn is een gedrocht. Er kan niets meer gebouwd worden. elk project wordt enorm vertraagd door de habitat richtlijn.

En de boeren hebben er ook niets aan gedaan natuurlijk sinds 1980...

Citaat:
Ammoniakuitstoot binnen de veehouderij daalde van 333 kiloton in 1990, tot 110 kiloton nu.

Er is 9.7 miljard kilo minder mest dan in 1990.

Boeren hebben tussen 1990 en 2017, 187 miljoen kilo stikstof gereduceerd.
Fosfaatuitstoot is sinds 1990 gedaald met 60 miljoen.
92 procent van koeienvoer bestaat uit gras en maïs van NL bodem.

In 1950 reden er 139.000 auto's rond en in 2020 8,9 miljoen.
In 1940 waren er 350.000 passagiers op Schiphol en in 2020 passeerden 58,2 miljoen mensen de incheckbalie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:18

Kalk is daar de oplossing voor idd, een botanicus in mijn omgeving heeft daarmee ook een perceel zure bosgrond bewerkt waar de prachtigste dingen op groeien en bloeien.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:27

het ontbreekt voornamelijk ook aan onderhoud aan de 'natuur' ... als ze zien dat die berkenbomen en varens op een ongewenste plek groeien, waarom dan niet gewoon dat probleem aanpakken? als in mijn tuintje onkruid groeit haal ik dat ook weg zodat de gewenste planten beter groeien... maar ja, dat betekent fysieke arbeid, handen uit de mouwen etc.... niet wenselijk voor de beleidsmakers achter hun bureau.

Ik woon tegenover een bosperceel. dit hoort bij een landgoed en er wordt geen onderhoud gedaan. De bomen vallen heel regelmatig om en het ziet er niet uit. Als dit tijdig netjes was bijgehouden en uitgedund, was het veel mooiere natuur.

Ik kan ook over de ovp beginnen, maar doe ik niet haha..

Nederland is te klein voor 'echte' natuur, daar moet in mijn ogen goed beheer worden gevoerd, en ja, dat betekent ook af en toe bomen kappen zodat andere meer kans krijgen. en oud hout opruimen (ook een co2 uitstoter).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:30

Dat laten liggen doen ze expres. Het is juist goed voor allerhande insecten, dat dode hout. In een oerbos werd natuurlijk ook nooit onderhoud gepleegd. En daar was (is nog in schaarse bossen) de biodiversiteit het grootst.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:30

Loretta schreef:
Janneke2 schreef:
Het wordt wel eens tijd.

Misschien iets om over na te denken, maar Brussel is het instrument, niet de oorzaak. Dit speelt al veel eerder dan de jaren 80 overigens. Al ver voor die tijd was er verschil in inzicht over hoe we in het leven staan en hoe we met de natuur moeten omgaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:37

link2thepast schreef:
en, maar Brussel is het instrument, niet de oorzaak. Dit speelt al veel eerder dan de jaren 80 overigens. Al ver voor die tijd was er verschil in inzicht over hoe we in het leven staan en hoe we met de natuur moeten omgaan.

Alleen hadden de groenen in die tijd nauwelijks invloed. In die tijd zou ik veel sympathie en diep respect voor de groenen gehad hebben. Natuurlijk moeten we met meer respect met onze aarde om gaan. En natuurlijk moeten we zuinig zijn op de natuur.

Alleen de groenen van tegenwoordig zijn alles behalve sympathiek. Sterker nog, ze kappen nu zelf eeuwenoude bossen. Sluiten dieren op achter een hekwerk om ze vervolgens te laten verhongeren. Storten vervuild slip in natuurgebieden en leggen paden aan vol met afval waaronder zelfs oude batterijen.

Het is al lang niet meer de sympathieke geiten wollen sokken type van weleer.

link2thepast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:53

Misschien is het goed om ook een paar verschillen goed in beeld te hebben. In de periode na de oorlog was er heel veel werk en we wisten nog maar al te goed wat de "echte honger" betekende. De gevolgen van de fossiele mineralen/energie worden dan wel makkelijker weggewuifd voor later. ( of als "niet bestaand")

"De Groenen" is voor mij eigenlijk een veel te generalistische aanduiding. Overal zullen foute mensen zijn en goede mensen die achteraf gezien foute dingen doen. Onsympathiek is het zeker als je bewust of onbewust de overtuiging van de ander krijgt opgedrongen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 10:57

Oud, dood hout bevat kooldioxide - het beste kun je het begraven en laten liggen tot het weer steenkool oid geworden is.

(Bij rotting komt idd ietsje kooldioxide vrij, maar veel minder dan bij verbranding.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:15

juval schreef:
@cer, volgens mij hebben heel veel boeren wél een NB vergunning.

Dat valt mij dus echt vies tegen. En dan zijn het niet enkel de kneuter bedrijfjes met 50 koeien die niks hebben. Veel boeren hebben het qua milieuvergunningen bij de gemeente altijd wel netjes gedaan. Maar nooit ergens gehoord dat je ook nog een natuurvergunning moet regelen bij de provincie.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:17

juval schreef:
het ontbreekt voornamelijk ook aan onderhoud aan de 'natuur' ... als ze zien dat die berkenbomen en varens op een ongewenste plek groeien, waarom dan niet gewoon dat probleem aanpakken? als in mijn tuintje onkruid groeit haal ik dat ook weg zodat de gewenste planten beter groeien... maar ja, dat betekent fysieke arbeid, handen uit de mouwen etc.... niet wenselijk voor de beleidsmakers achter hun bureau.

Ik woon tegenover een bosperceel. dit hoort bij een landgoed en er wordt geen onderhoud gedaan. De bomen vallen heel regelmatig om en het ziet er niet uit. Als dit tijdig netjes was bijgehouden en uitgedund, was het veel mooiere natuur.

Ik kan ook over de ovp beginnen, maar doe ik niet haha..

Nederland is te klein voor 'echte' natuur, daar moet in mijn ogen goed beheer worden gevoerd, en ja, dat betekent ook af en toe bomen kappen zodat andere meer kans krijgen. en oud hout opruimen (ook een co2 uitstoter).

Als je omgevallen bomen weg gaat halen wat we jaren gedaan hebben (die niet op de autowegen en fietspaden terecht komen), want dat staat voor het oog zo netjes, sloop je de natuur juist.

Maar oké we kunnen gewoon door gaan met hoe we bezig zijn want we kunnen wat kalk gaan strooien.
Wat ook al is gedaan op sommige plekken, wat eigenlijk dweilen met de kraan open is.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:18

Nee want die hebben ze gewoon dom gehouden.
Brussel vernaggelt heel Nederland :x

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:22

Arabesk schreef:

Van welke bodem? Natuurgrond? Of landbouwgrond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 11:23

chanicha schreef:
Nee want die hebben ze gewoon dom gehouden.
Brussel vernaggelt heel Nederland :x

Nee hoor, dat doen we uiteindelijk helemaal zelf :D