Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 10:52

Een motie van de SP om het wachtgeld gelijk te trekken met de regeling van de WW is gisteren verworpen.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 10:55

fransje23 schreef:
Een motie van de SP om het wachtgeld gelijk te trekken met de regeling van de WW is gisteren verworpen.

Die heb ik gisteren idd langs horen komen.
Maar het was mij onduidelijk dat het verschil zo gigantisch is.
Aan "de gewone mens" is het toch niet te verkopen dat de WW-duur zo ingekort wordt en dat politici een gouden regeling hebben?

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 10:57

Ik vind het ook niet te verkopen dat je nog in dienst bent als kamerlid, maar 9 van de 10 keer niet komt opdagen zoals veel leden van FvD en PVV.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 11:05

prompter schreef:
Ik vind het ook niet te verkopen dat je nog in dienst bent als kamerlid, maar 9 van de 10 keer niet komt opdagen zoals veel leden van FvD en PVV.

En dan heel hard roepen over mensen die de maatschappij veel geld kosten..

Dat die mensen dat zonder blikken of blozen doen zegt mij veel over hun integriteit.
Ik zou het niet kunnen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 11:32

Ik zou denken dat er veel meer de nadruk op gelegd mag worden, door de media ook. Publiceer dat maar regelmatig.. maar ja de neutrale media moet je ook met een vergrootglas zoeken lijkt wel

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 11:38

BigOne schreef:
Mona gaat 141.000 verdienen maar omdat ze van 206.000 komt wordt dat aangevuld tot 165.000 het eerste jaar (indien ze daar gebruik van maakt) dacht althans jd dat wachtgeld iets was wanneer je uit de politiek ging.
En ze heeft er recht op maar vindt het wel krom. Net als alle anderen die dit kunnen krijgen terwijl ze een dik salaris is overhouden, ze stappen zelf op toch?

Is dit iets anders als waar het eerder in dit topic over ging, nl “Politici verdienen in verhouding bijzonder weinig” ?
Gaat het alleen over wachtgeld of het salaris in t algemeen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 11:59

Ze krijgt een aanvulling op haar salaris als kamerlid. Wat betreft de fvd , die waren niet of nauwelijks aanwezig de afgelopen twee dagen. Gewoon weer ouderwetse stempelklok invoeren, het is toch van de zotte dat ze gewoon niet op komen dagen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:50

fransje23 schreef:
Iemand de uitzending van Zembla gezien of het isolatieschuim?

Vind ik een mooi voorbeeld waarvoor er een publieke omroep moet blijven.
Onafhankelijke journalistiek, dat het materiaal überhaupt nog gebruikt wordt komt mede door een lobby van AkzoNobel..

Dat spul moet maar per direct verboden worden.

Ik heb Zembla gister niet gezien, maar wel voorstukjes. Inderdaad heel erg als je huis daardoor onbewoonbaar wordt. triest.
Mee eens dat dit een goed programma is, zoals vele.

Heb je van de week Lubach gezien? die had wel DE oplossing bedacht om te bezuinigen op de publieke omroep. Sport afstoten. Dat kan prima bij de commerciëlen, en dat scheel gigantisch veel geld voor de publieke omroepen. Ik vond het wel een goed onderbouwd idee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:56

En de commerciëlen gooien het achter een betaalzender.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 13:09

BigOne schreef:
En de commerciëlen gooien het achter een betaalzender.

Dat mag dus volgens de wet niet :) Wordt uitgelegd in Lubach zijn item.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 13:19

BigOne schreef:
Ze krijgt een aanvulling op haar salaris als kamerlid. Wat betreft de fvd , die waren niet of nauwelijks aanwezig de afgelopen twee dagen. Gewoon weer ouderwetse stempelklok invoeren, het is toch van de zotte dat ze gewoon niet op komen dagen.

Baudet zat met zijn gezin in Marbella. Ach het is ook al zo lang na het Kerstreces.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:02

juval schreef:
Heb je van de week Lubach gezien? die had wel DE oplossing bedacht om te bezuinigen op de publieke omroep. Sport afstoten. Dat kan prima bij de commerciëlen, en dat scheel gigantisch veel geld voor de publieke omroepen. Ik vond het wel een goed onderbouwd idee.

Dat heb ik ook gezien, en ik vind het inderdaad een top idee!
Het is toch bizar dat ze bij voorbaat al veel te hoge bedragen bieden voor de uitzendrechten, en blijkbaar geld zat hebben voor een hoop dik betaalde sportverslaggevers enzo, en dan gaan bezuinigen op de echt goede programma's.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 14:17

Cer schreef:
BigOne schreef:
Mona gaat 141.000 verdienen maar omdat ze van 206.000 komt wordt dat aangevuld tot 165.000 het eerste jaar (indien ze daar gebruik van maakt) dacht althans jd dat wachtgeld iets was wanneer je uit de politiek ging.
En ze heeft er recht op maar vindt het wel krom. Net als alle anderen die dit kunnen krijgen terwijl ze een dik salaris is overhouden, ze stappen zelf op toch?

Is dit iets anders als waar het eerder in dit topic over ging, nl “Politici verdienen in verhouding bijzonder weinig” ?
Gaat het alleen over wachtgeld of het salaris in t algemeen?

Ja want dat is relatief aan waar ze met hun achtergrond vaak terecht kunnen in het bedrijfsleven, daar liggen de salarissen hoger dan in de politiek.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 15:15

8nnemiek schreef:
Het is toch bizar dat ze bij voorbaat al veel te hoge bedragen bieden voor de uitzendrechten, en blijkbaar geld zat hebben voor een hoop dik betaalde sportverslaggevers enzo, en dan gaan bezuinigen op de echt goede programma's.

Er zijn veel mensen die sport echt goed vinden hoor :j

Mijn moeder keek urenlang wielrennen en schaatsen

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 15:17

fransje23 schreef:
8nnemiek schreef:

Er zijn veel mensen die sport echt goed vinden hoor :j

Mijn moeder keek urenlang wielrennen en schaatsen

Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Indien er op wielrennen en schaatsen bezuinigd wordt dan kan voor mijn moeder de crisisdienst ingeschakeld worden ;-)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 15:29

Hier voor mijn man :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 15:49

Maar is er voor een sportliefhebber dan zo veel verschil tussen wielrennen op de NPO of dezelfde wedstrijd op een commerciële zender?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 15:52

8nnemiek schreef:
Maar is er voor een sportliefhebber dan zo veel verschil tussen wielrennen op de NPO of dezelfde wedstrijd op een commerciële zender?

Aangezien het gros van de mensen via de NPO kijkt wel.

Maar mijn hoogbejaarde moeder keek eigenlijk voornamelijk 1,2,3 en soms 4 of 6 en zou niet ver zoek gaan naar Eurosport.

Daarnaast ben je bij een commerciële zender ook afhankelijk van de grillen van de zender.
Wordt de uitzending ineens afgebroken voor snooker ofzo

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 16:01

8nnemiek schreef:
juval schreef:

Kassa gaan of gingen ze weg bezuinigen en wat kwam/komt ervoor op de plaats? 5 dagen Heel Holland bakt >;)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 16:43

Naar het schaatsen op de Olympische spelen hebben miljoenen Nederlanders gekeken.
Lijkt mij dat het alleen daarom al prima is dat het op de NPO wordt uitgezonden.
Ook daar staan er reclame inkomsten tegenover.

Nu ben ik sowieso niet zo een voorstander van forse bezuinigingen op de publieke omroep.

Lubach heeft heel vaak een punt maar in dit geval weet ik het niet zo.
Ga de aflevering nog wel terug kijken.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 17:30

fransje23 schreef:
Naar het schaatsen op de Olympische spelen hebben miljoenen Nederlanders gekeken.
Lijkt mij dat het alleen daarom al prima is dat het op de NPO wordt uitgezonden.

Nu ben ik sowieso niet zo een voorstander van forse bezuinigingen op de publieke omroep.

Het grootste punt is vooral dat de NPO/NOS fors 'overbiedt' om het recht op deze uitzendingen te krijgen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 17:33

fransje23 schreef:

Wat ik dan weer wel jammer vind is dat ze te weinig paralympische spelen uitzenden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 17:57

dat wielrennen, schaatsen, voetbal en tennis wordt heus wel uitgezonden, het maakt mij echt niet uit of het op NPO1 of op RTL7 uitgezonden wordt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 18:05

juval schreef:
dat wielrennen, schaatsen, voetbal en tennis wordt heus wel uitgezonden, het maakt mij echt niet uit of het op NPO1 of op RTL7 uitgezonden wordt.

Mij wel want dan moet er dus betaald worden. :P

Want NPO start is gratis en Videoland niet. Nu ben ik een freeloader op iemand anders zijn Videoland. Maar anders is dat weer een extra abonnement.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 18:24

Gnome schreef:
Omdat ik vind dat mensen met onze nationaliteit niet minder budget voor goed eten moeten krijgen dan iemand die hier (tijdelijk) asiel heeft.

.

De vergelijking tussen ouderen in verzorgingshuizen en asielzoekers klopt niet, omdat er geen vergelijkbare budgetten bestaan. Verzorgingshuizen bepalen hun eigen voedingsbudget binnen de zorgfinanciering, terwijl asielzoekers in opvang geen individueel voedselbudget krijgen maar onder een totaal opvangbudget vallen.

Daarmee valt de basis onder de uitspraak weg: je kunt niet zeggen dat “zij meer krijgen”, als er geen vergelijkbare bedragen bestaan en de overheid zelf aangeeft dat de opvang sober moet zijn.

Daarnaast is het idee dat nationaliteit bepaalt hoeveel iemand “zou moeten krijgen” geen inhoudelijk argument over zorgkwaliteit. De vraag zou moeten zijn: hoe zorgen we dat ouderen goed eten krijgen binnen het zorgstelsel dat wij zelf hebben ingericht? Dat staat volledig los van wat er in de asielopvang gebeurt. Als er problemen zijn in de ouderenzorg, dan komt dat door keuzes in zorgfinanciering, niet door asielzoekers.