Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:27

Ze hebben nu toch formateurs van CDA en SGP? Vooral SGP zijn geen ruziezoekers.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:38

irmaz schreef:
Wat denk je dat er gebeurt wanneer het kabinet ploft en er zijn ministers uit "linkse" partijen? Mijn donkerbruine vermoeden is dat het de bedoeling is dat dit nieuw te vormen kabinet faalt en dat Wilders dit framed door de akties van D66 of PvdA en GL. Alles om meer zetels te krijgen.
Mijn gok is dat Wilders het liefst aan een 2/3 kamermeerderheid wil komen. Dit hoeft niet uit zijn eigen partij te zijn, als hij genoeg 'useful idiots' kan verzamelen is het ook best.

Als hij werkelijk goede bedoelingen had voor nederland dan sprak hij niet met gespleten tong.

Goed punt. Maar als de formatie al klapt en er nieuwe verkiezingen komen, gaat hij ook in de slachtofferrol en krijgt de PVV waarschijnlijk (en helaas) nog meer stemmen? Ik hoop oprecht dat er bij nieuwe verkiezingen meer 'strategisch' op GL/PVDA wordt gestemd, maar denk niet dat dit realistisch is helaas.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:41

anjali schreef:
Het is de bedoeling dat Nederland een DEMOCRATIE is. En als heel veel Nederlanders op een bepaalde partij stemmen dan moet daar rekening mee gehouden worden, ook door mensen die helemaal niets met die partij hebben.Natuurlijk kun je mensen die niet meer in jouw straatje passen uit je partij gooien. Eerlijk gezegd denk ik dat je alleen jezelf daarmee hebt en het voor de "uitgestotenen" heel goed is want dan worden ze vrij om een andere richting te kiezen. Ik ben zelf niet bepaald een "partijhopper" maar heb de partij waar ik 20 jaar lang met hart en ziel lid van was (PvdD) vrijwillig verlaten omdat ik niet meer achter een voor mij cruciaal standpunt stond. Het gaf wel een gevoel van ontheemding want een lid maatschap van een politieke partij is niet zomaar wat. Ik moest ook allerlei zaken ondertekenen maar dat was toendertijd onder Marianne Thieme een fluitje van een cent voor mij. Je kunt ook wachten tot je eruit gegooid wordt natuurlijk als de partij van richting verandert.

Het gaat niet om iets wat niet binnen mijn straatje past. Zijn andere mensen van andere partijen die prima mp wmb hadden mogen worden. Het gaat voor mij om een landsbelang en het beschermen van je rechtsstaat en je parlemtaire democratie. Het gaat er dus niet om waar de pvv zich in het spectrum bevindt, maar meer hoeveel schijt ze hebben aan basale en essentiële etiquettes en wetgeving.

Er zijn veel partijen die heleeemaaaaaaal niet in mijn straatje passen (ben zwevend sociaal liberaal en sociaal Democraat) maar die ik wel een warm hart toedraag.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:44

prompter schreef:
Zijn er eigenlijk in de geschiedenis populisten geweest waar nu met plezier op terug gekeken wordt? De enige populisten die ik zo snel voor ogen heb, hebben er een puinhoop van gemaakt en worden niet bepaald gemist, maar misschien heb ik het mis?

Maakt de rechtsvorm uit?
Hm.. napoleon Bonaparte wellicht?

Wilde Martin Luther king zeggen maar hij speelde niet bepaald in op het wij-zij gevoel. Geloof dat hij meer op het verenigen zat dus niet echt een populist.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 16:54

Dan kunnen wel wel terug gaan naar de allereerste populist Julius Caesar :D.

Ik bedoelde eigenlijk populisten die door verkiezingen aan de macht zijn gekomen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:13

pien_2010 schreef:
Wat blijkbaar vergeten is, dat de PVV de grootste partij is maar de PvdA/GL de twee na grootste partij!

Dat zijn heel veel kiezers. Dus als het de kamer is die het gaat beslissen dan zal ook die stem zeker gehoord worden. Ik denk dat het ook daarom is dat Wilders 2x een PvdA / Gl informeur heeft gevraagd.

Dus ik ben benieuwd hoe dat Nieuwe kabinet eruit gaat zien en hoe dit in de praktijk gaat werken.

Dat denk ik dus niet en dat werd ook aangehaald in de media. Dat hij in zijn eigen netwerk gewoon niet voldoende capabele mensen heeft voor dit soort functies. Idem ministers en staatssecretarissen. Hij heeft in wezen een eenmanspartij en nauwelijks een goed, capabel netwerk. Ook aan zijn eigen fractie runnen heeft hij een dagtaak want die mogen niks zelf doen.

Prompter, nee die zijn er niet. Er is een leuke podcastaflevering over Julius Caesar als eerste populist. Al lag dat toen net wat anders dan een populist nu. Ik zal hem straks even opzoeken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:22

anjali schreef:

Ze hadden toch informateurs van PvdA Plasterk en Putters?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:22

prompter schreef:

Ik bedoelde eigenlijk populisten die door verkiezingen aan de macht zijn gekomen.

Heb je nog meer kaders in gedachte? Want als je alleen kijkt naar kiezers uit eigen land zou trump ook nog kunnen :P

Maar denk dat we kunnen stellen dat het lastig is omdat populisten vaak onbalans brengen omdat het inspeelt op onderbuikgevoel.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:27

prompter schreef:

John F. "Ich bin ein Berliner" Kennedy? Mao? Ho Chi Minh? Charles de Gaulle? Of mogen het alleen maar "negatieve" populisten zijn?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:34

Nee hoor, alle populisten tellen mee wat mij betreft, als het maar via verkiezingen ging :j.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:48

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:53

Karl66 schreef:
pien_2010 schreef:
Het ligt aan de vorm van het kabinet. Het ging over mensen die bv minister zouden worden. De kamer krijgt het laatste woord.
Ik zie dat steunen van ultra rechtse standpunten dan niet zo.
Als je mensen op hun deskundigheid kiest dan kom je met voorstellen en je geeft leiding aan de ambtenaren, en de Kamer stemt over je voorstellen.

Je zal toch echt als minister d standpunten van een extreem populistisch kabinet moeten verdedigen. Dat het parlement het laatste woord heeft verandert daar niks aan. En als je als minister achter dat beleid kan staan, dan pas je qua denkbeelden dus blijkbaar niet met een partij als D66.

Precies. En als de partij waar ik op stem dat zou doen, dan is het de laatste keer dat ik er ooit op gestemd heb. Ik denk dat zij dat ook wel weten, en niet graag kiezers verliezen. Ik hou ervan als een partij voor zijn principes staat.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:55

juval schreef:
Ik zag van de week een oproep van vd Plas in de kamer aan de oppositiepartijen om op de inhoud te gaan en niet op de partijen. Dus dat niet per definitie alle voorstellen van het kabinet worden afgeschoten omdat het om een rechts kabinet zou gaan. Het lijkt er nu al op dat de linksere partijen bij voorbaat alles tegen zullen stemmen. Wat de verhoudingen en werkbare sfeer in de kamer niet ten goede zou komen.

Ik hoop dat dit kabinet gaat lukken en ben heel benieuwd hoe het verder ingevuld gaat worden. Of de 4 jaar wordt volgemaakt is natuurlijk afwachten, maar ik zie het positief in.

Waar blijkt dat uit?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:56

Raineri schreef:
prompter schreef:

Heb je nog meer kaders in gedachte? Want als je alleen kijkt naar kiezers uit eigen land zou trump ook nog kunnen :P

Maar denk dat we kunnen stellen dat het lastig is omdat populisten vaak onbalans brengen omdat het inspeelt op onderbuikgevoel.

Trump heeft onlangs verteld dat hij grote bewondering heeft voor de dictator Kim uit Noord Korea. Poetin had hij ook al een keer bewonderd.

Bizar dat deze gast zo populair is. De eerste die hij laat vallen zijn nl de eenvoudige kiezers die op hem gestemd hebben , want Trump is alleen bezig met het Trump imperium waar door rechtelijke zaken en uitspraken aardig aan de stoelpoten van gezaagd wordt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:59

Tango1979 schreef:
Nou als Wilders met een voorstel komt tot verlagen belasting op arbeid en verhogen belasting op vermogen (box 2 en 3) dan geloof ik echt niet dat er een PvdA/GLer uit nijd tegen gaat stemmen hoor ;)

Maar alle "linkse" delen uit zijn programma (fijn gejat uit SP programma) gaat niks worden met VVD en BBB in een kabinet, hoe je het soort kabinet dan ook wil noemen. De enige manier om bijvoorbeeld schrappen ER te betalen, zal vanuit verhoging belasting moeten komen. Als je dat in box 1 doet, houdt Wilders weinig stemmers over. Kan me ook niet vooratellen dat het NSC daar een voorstander van is.En box 2 en 3 aanpakken is nou niet de VVDs hobby.

Op het gebied van immigratie moet ik t ook nog zien. Asielzoekers kan je niet inperken ivm EU en verdragen. Arbeidsmigranten inperken zal de BBB nou niet echt om staan te springen (glastuinders, slachterijen, andere agro). Hoog opgeleide expats: ik kan me niet voorstellen dat de VVD daar wat aan wilt doen (de economische groei! Het vestigingsklimaat!!!)

Wat blijft dan over? De 100 man 2e lijns gezinshereniging? En de buitenlandse studenten natuurlijk.

Wat dat betreft moeten ze misschien even kijken hoe Denemarken daarmee omgaat. Zij voorzien grote arbeidstekorten in de toekomst, en zetten daarom juist in op veel buitenlandse studenten. Een deel daarvan blijft namelijk na hun studie in het buitenland werken.
Ik voorzie dat Nederland spuit 11 straks weer voor een voldongen feit staat; zoveel mogelijk arbeidsmigranten en buitenlandse studenten geweerd, en geen arbeider meer te krijgen :=

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:05

Ann schreef:
irmaz schreef:
Wat denk je dat er gebeurt wanneer het kabinet ploft en er zijn ministers uit "linkse" partijen? Mijn donkerbruine vermoeden is dat het de bedoeling is dat dit nieuw te vormen kabinet faalt en dat Wilders dit framed door de akties van D66 of PvdA en GL. Alles om meer zetels te krijgen.
Mijn gok is dat Wilders het liefst aan een 2/3 kamermeerderheid wil komen. Dit hoeft niet uit zijn eigen partij te zijn, als hij genoeg 'useful idiots' kan verzamelen is het ook best.

Als hij werkelijk goede bedoelingen had voor nederland dan sprak hij niet met gespleten tong.

Goed punt. Maar als de formatie al klapt en er nieuwe verkiezingen komen, gaat hij ook in de slachtofferrol en krijgt de PVV waarschijnlijk (en helaas) nog meer stemmen? Ik hoop oprecht dat er bij nieuwe verkiezingen meer 'strategisch' op GL/PVDA wordt gestemd, maar denk niet dat dit realistisch is helaas.

Het feit dat hij zijn kiezers nu beloofd dat hij in de toekomst wèl minister president zal worden, zegt imo voldoende waar hij op uit is: dit kabinet gebruiken om nog een stapje verder te komen.
Als zoiets je doel is, ben je niet bezig met het belang van de samenleving.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:16

pien_2010 schreef:
anjali schreef:

Ze hadden toch informateurs van PvdA Plasterk en Putters?

Die zijn toch recentelijk vervangen omdat zij er ook niet uitkwamen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:19

Nee Anjali dat is gewoon niet waar. Het gaat in fases: Plasterk heefteer verkend en na Putters is er besloten dat er samengewerkt gaat worden, vervolgens gaat het nu om een kort maar krachtig raamwerk te schrijven waarna men van start kan gaan.
Dus na de (verkenner Plasterk) en informateur Putters, gaan we nu over naar de formateurs. Volkomen normaal.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:27

Nikass schreef:
juval schreef:
Ik zag van de week een oproep van vd Plas in de kamer aan de oppositiepartijen om op de inhoud te gaan en niet op de partijen. Dus dat niet per definitie alle voorstellen van het kabinet worden afgeschoten omdat het om een rechts kabinet zou gaan. Het lijkt er nu al op dat de linksere partijen bij voorbaat alles tegen zullen stemmen. Wat de verhoudingen en werkbare sfeer in de kamer niet ten goede zou komen.

Ik hoop dat dit kabinet gaat lukken en ben heel benieuwd hoe het verder ingevuld gaat worden. Of de 4 jaar wordt volgemaakt is natuurlijk afwachten, maar ik zie het positief in.

Waar blijkt dat uit?

Dat blijkt nu toch. De (linkse) kont wordt zodanig tegen de krib gegooid dat ze steegser zijn dan een dwarse ezel. En het landsbelang gaat hier niet op vooruit. Als er nieuwe verkiezingen zouden. komen dan krijgt de PVV nog veel meer stemmen want de kiezers van deze partij worden het zat. En nee, ik stem daar niet op maar ik zie wel de ontwikkelingen en in sommige opzichten hebben ze gelijk. Wat betreft problemen waar de rijke linkse elite geen hinder van heeft.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:32

pien_2010 schreef:
Nee Anjali dat is gewoon niet waar. Het gaat in fases: Plasterk heefteer verkend en na Putters is er besloten dat er samengewerkt gaat worden, vervolgens gaat het nu om een kort maar krachtig raamwerk te schrijven waarna men van start kan gaan.
Dus na de (verkenner Plasterk) en informateur Putters, gaan we nu over naar de formateurs. Volkomen normaal.

Okay, jij zegt het en jij bent van de structuren meer op de hoogte dan ik. Ik meende echt dat die twee nieuwe waren benoemd omdat de vorige er ook niet uitkwamen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 18:53

Dat vind ik echt onzin Anjali. De linkse kont tegen de krib???

Nogmaals: wat verwacht je dan van de linkse partijen? Dat ze rechtse thema's gaan steunen in de kamer?

Mag ik je er aan herinneren dat het verlagen van het eigen risico zorgverzekering(programmapunt van Wilders nb) is weggestemd door de nu formerende partijen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 19:06

Citaat:
Dat blijkt nu toch. De (linkse) kont wordt zodanig tegen de krib gegooid dat ze steegser zijn dan een dwarse ezel. En het landsbelang gaat hier niet op vooruit. Als er nieuwe verkiezingen zouden. komen dan krijgt de PVV nog veel meer stemmen want de kiezers van deze partij worden het zat. En nee, ik stem daar niet op maar ik zie wel de ontwikkelingen en in sommige opzichten hebben ze gelijk. Wat betreft problemen waar de rijke linkse elite geen hinder van heeft.

Als er iemand stevig, zelfs zeer stevig oppositie heeft gevoerd al jaren lang, is het Wilders. Vaak met gestrekt been, naar op de persoon (heks) en zijn aanhang genoot ervan, maar zo fout imo. Je opmerking vind ik onterecht want het is de taak van de oppositie om tegengas te geven, maar wel eerlijk!

Gisteren heeft Timmermans fijntjes Wilders herinnerd aan Joop den Uyl, die ooit ook de grootste was, geen minister president toen is geworden (later wel) en zelfs niet mee reageerde. Dat is democratie en politiek en daarbij sprak hij Wilders aan dat hij moet stoppen met twitteren waarin hij naar doet hierover met allerlei verwijten naar wie dan ook. Dat deed Joop den Uyl ook niet. Want zo zei hij:" als Wilders partij niet in het kabinet komt doen ze iets niet goed net zoals dat was indertijd met den Uyl."

Ik vond dat een terechte scherpe opmerking, want Wilders haalt alles en iedereen erbij (wel of niet via X) en dat werd goed doorgeprikt door Timmermans.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 19:10

Nikass schreef:
juval schreef:

Waar blijkt dat uit?

https://www.youtube.com/watch?v=KM9vIaBD6Sw

In deze toespraak noemt ze dit punt (bij ca 3.30).

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 19:18

Denk je nou werkelijk dat een linkse partij tegen gaat stemmen, als er een voorstel komt waar ze het mee eens zijn? Alleen om Wilders te pesten?

Ik denk alleen dat er weinig voorstellen gaan komen, waar de linkse partijen mee kunnen instemmen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 19:30

Tango1979 schreef:
Denk je nou werkelijk dat een linkse partij tegen gaat stemmen, als er een voorstel komt waar ze het mee eens zijn? Alleen om Wilders te pesten?

Ik denk alleen dat er weinig voorstellen gaan komen, waar de linkse partijen mee kunnen instemmen.

wat ik denk doet er niet zo veel toe. Caroline van der Plas heeft kennelijk de indruk gekregen dat PvdA/GL altijd tegen voorstellen uit een kabinet met pvv gaat stemmen, vandaar dat ze dit benoemd in haar toespraak.

waarom denk je dat er weinig goede voorstellen zullen komen?