Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:15

Citaat:
Dus ik denk wel dat we open moeten blijven staan voor gesprekken met Rusland en moeten luisteren naar hun behoeftes en SAMEN een voor alle partijen acceptabele oplossing moeten zien te vinden....zoals goede buren doen als ze vreedzaam samen willen leven.

WE hoeven vooral niets. Het is vooral Oekraïne die zal moeten besluiten hoe en wat met Poetin. Oekraïne is deze buurman meer dan beu. En op dit moment willen ze hem eruit. En wel zo snel mogelijk.

pmarena

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:19

Nouja, natuurlijk moeten WE ( als in: de rest van Europa) wel iets....achterover leunen en de Ukraïners in de pan laten hakken leek me niet zo'n beste optie.

Dat we flink wapens leveren en ons best doen om te ondersteunen is 1 ding.
Maar met zijn allen praten over het hoe nu verder lijkt me ook zéér belangrijk.

Niet dat wij besluiten over de Ukraïne, dat is heel wat anders en dat zeg ik ook niet.
Dat is hun eigen keuze :j

Maar wij (nogmaals: als de rest van Europa / EU) kunnen ook keuzes maken en Rusland helemaal vervreemden lijkt mij geen goede lange termijn oplossing.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:22

mysa schreef:
De behoefte van, met name, Poetin is het herstellen van de grenzen van de toenmalige Sovjet Unie...

Geen idee of dat zijn behoefte is.

Het is wel waar hij naar streeft en dat weten we al heel lang.

Ik zie gesprekken meer als een zinvolle activiteit als in: is er ergens een optie om Poetin voor de Bühne 'zijn gelijk te laten krijgen'
terwijl hij ondertussen onder druk doet wat moet, maar hijzelf niet wil.

(Gisteren een persconferentie 'dat de operatie zo goed gaat, dat het glorieuze Russische leger zich uitsluitend op het Oosten van Oekraïne gaat concentreren.'
Zoiets, maar dan nog een beetje meer en zonder raketten op Lviv.)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:45

Janneke2 schreef:
Ik zie geen enkele reden om Macron naïef te noemen.

(Ik fantaseer af en toe dat hij zegt: 'Vladimir, ik kan je Sint Helena aanbieden.')
:o
En natuurlijk is hij welkom in Den Haag, gezellig in het Oranjehotel, het vredespaleis - en dan eten samen met Karadic.

... maar om de man uit vrije wil 'het Rode huis' uit te krijgen is Sint Helena wel aanlokkelijker.

:D goed script {:}

Volgens de plaatjes van het front vanuit Ukraïne lijkt het er op dat de troepen die op weg waren naar Kiev vrijwel terug zijn geduwd naar de grens met Wit-Rusland. Hier een filmpje van de reactie van de bevolking van het stadje Slavutych, vlak bij de grens, op russische tanks:
https://twitter.com/markito0171/status/ ... 0919202821

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 20:00

Inderdaad is het hun eigen keuze pmarena

Citaat:
Het is wel waar hij naar streeft en dat weten we al heel lang.

Ik zie gesprekken meer als een zinvolle activiteit als in: is er ergens een optie om Poetin voor de Bühne 'zijn gelijk te laten krijgen'
terwijl hij ondertussen onder druk doet wat moet, maar hijzelf niet wil.

Zo zie ik dit ook.

Daarbij hoop ik dat we voor de bühne doen wat we moeten doen rondom Poetin om vervolgens ons onafhankelijk mogelijk te maken van deze gas(t).
In de toekomst met een ander regiem wellicht weer veel zaken doen met Rusland. Laat Europa maar zo zelf voorzienend mogelijk worden. Dat vind ik hé.

Ik koop vrijwel alles made in France en soms l'espagne, en kleding made in Nederland of kringloop.
Dat doe ik al heel lang. Alleen met gas en benzine lukt dat niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 20:51

mysa schreef:
Eerlijk gezegd geloof ik dat niets wat door een topfunctionaris, in dit geval Biden, wordt gezegd spontaan is. Het is allemaal één groot diplomatiek spel en vooraf wordt een strategie bepaald. Een beetje à la 'good cop bad cop'.

Precies, behalve toen Trump er zat,dat was een ongeleid projectiel. ;) geen diplomatieke vaardigheden ontdekt bij hem ;)
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 27-03-22 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-22 20:57

Ik las vanmorgen een artikel over de massale uithongering van de destijds Oekraine onder Stalin.
Miljoenen memsen zijn bewust doodgehongerd door het kapen van alle graan. Treurige geschiedenis.
Ik hoop vooral dat Poetin niet bezig is hetzelfde te bereiken door kritische infrastructuur lam te leggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:07

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:11

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:14

<3 prachtig

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:18

bigone schreef:
Zelenski is echt van alle markten thuis:

https://m.youtube.com/watch?v=S40i4NZR0 ... Njacq__H-I

Wauw, ik heb hem in ieder geval gedeeld..

Imagine there's no heaven
It's easy if you try
No hell below us
Above us, only sky

Imagine all the people
Livin' for today
Ah

Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for
And no religion, too

Imagine all the people
Livin' life in peace
You

You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will be as one

Imagine no possessions
I wonder if you can
No need for greed or hunger
A brotherhood of man

Imagine all the people
Sharing all the world
You

You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
I hope someday you'll join us
And the world will live as one

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:29

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 21:39

Zelensky heeft vandaag een interview gegeven met 4 journalisten van de Russische (niet staats-)media.

Het interview is in het Russisch (en voor wie Russisch verstaat is hier het interview te vinden: https://www.youtube.com/watch?v=3YrooejCq7c ) tzt komt er vast wel een versie met ondertiteling maar die is er nog niet. Wel heeft 1 van de journalisten zelf de antwoorden van Zelensky vertaald en die heb ik hieronder verzameld van Twitter:
Citaat:
    He says Moscow has refused to claim their dead. They’re just kids, says Zelensky. But Russia won’t move on this, apparently afraid of revealing the true number of soldiers dying in Ukraine. They’ve offered “[body] bags” not even fit for dead pets, he says
    He says whole suburbs around Kyiv and towns like Volnovakha have been razed to the ground. “No more homes. No more streets. We can’t even show these images to Ukrainians [they’re so awful].” Russia’s invasion has been brutal beyond imagination
    Zelensky says there’s been enormous disappointment in Russians and Russian society for the nation’s support for the war. It can’t be denied, though dialogue is still possible.
    Zelensky endorses boycotts against Russian athletes, saying they’re instruments of the Kremlin whether they know it or not. Russian athletes should be made to feel uncomfortable for their state’s actions, he say.
    Zelensky says he’s instructed Ukraine’s negotiators not to discuss any “de-Nazification” or “de-militarization,” rejecting these terms out of hand as vague and unacceptable.
    Zelensky says Ukraine’s language policy has been discussed in negotiations, but Kyiv demands the same rights for the Ukrainian language in Russia as Russia demands for Russian in Ukraine.
    Changing Ukraine’s national security posture would require a national referendum, which would take at least a year to arrange and conduct. Moscow doesn’t appreciate any of this, says Zelensky.
    Nobody can guarantee Ukraine’s security while Russian troops still occupy Ukrainian soil. “Who’s going to do it? Johnson? Biden?” says Zelensky incredulously.
    Any referendum is utterly impossible until Russian troops leave, otherwise it’s a repeat of the illegitimate nonsense that took place in Crimea in 2014.
    Are there side negotiations going on outside the public spotlight? Zelensky says a lot of people are talking. Officially, unofficially. (He’s not really answering this question, leaving it open.)
    This whole interview is happening in Russian, btw. (Zelensky occasionally turns to an aide off screen and asks how to say a Ukrainian word in Russian.)
    Question: Moscow says Ukraine planned a preemptive attack against the Donbas. What’s Kyiv’s response?
    Zelensky: Cmon, guys, this is fake.
    Any documents produced by Moscow that claim Ukraine had such plans are 100% phony baloney.
    Zelensky does a “Solovyov but not this one but that one.” There are so many (including one of the editors in this interview), but the infamous one is infamously the pro-Putin pundit and epic dirtbag. I love these jokes. Never gets old.
    About the Snake Island soldiers: some died, some were taken hostage. (There’s been some confusion about what happened here, but this incident birthed the famous slogan “Russian warship, go fiets yourself.”)
    Asked about Ukraine’s supposed secret bioweapons program, Zelensky says this is another Russian fake. Furthermore, he would never have approved such a ridiculous research program.
    Ukrainians wouldn’t deploy such weapons even against their worst enemies, says Zelensky.
    Zelensky says he never even considered sending troops into Donbas or Crimea because the loss of life would have been simply unacceptable. (Quite a difference from the decision making we’ve seen from Putin.)
    LNR and DNR will likely seek annexation by Russia soon. What’s Zelensky think about this? Zelensky says it’s a question of legitimacy and legality. Russia doesn’t have it in these occupied territories.
    Zelensky refuses to say anything about the dozen or so attempts on his life since the full-scale war began.
    Appealing to Russians who live behind the “information curtain,” he urges these people to reach out to their friends and relatives in Ukraine to learn the truth about the war.
    The war will end when Russians accept that this has been a catastrophe for the nation and for relations with their neighbors in Ukraine.
    Adults today will never forgive what’s happened, but it’s still worth fighting for the children and future generations, says Zelensky.
    Zelensky says there will be no retaking of Crimea by force. Ukrainians are sick of war and destruction. This isn’t a hoorah war; it’s a national tragedy.
    Zelensky says Ukrainian forces are still in control of part of Mariupol. He’s told them they can retreat if they see a way to do so and survive, but the troops insist on remaining, until they can leave with their dead and wounded.
    Zelensky’s value for life is such a contrast to the way Putin speaks. Night and day.
    Question: Why did Putin do all this?
    Zelensky: Putin isn’t being strategic. That would mean planning five presidencies ahead. Putin has tried to achieve by force what can’t be. A grave error. God forgive him.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:16

pmarena schreef:
Gewoon voor onszelf is het wel fijn om te weten dat je alles geprobeerd hebt om het diplomatiek op te lossen :)

Maar de kans bestaat dat Putin pas stopt als je hem fysiek tegenhoudt.

Toch vind ik wel, hoe vreselijk het ook is wat iemand doet of gedaan heeft, dat het goed is om te luisteren naar het WAAROM, naar de onderliggende behoefte, en daar waar mogelijk iets mee te doen om daar een oplossing voor te vinden zodat het niet onderhuids door blijft etteren tot er weer een nieuwe uitbarsting komt.

Ook al zit een partij fout, aan die andere kant ligt de perceptie toch wat anders en het is beter om de angel er uit te halen dan om het probleem (met geweld / sancties) tijdelijk weg te duwen. Dus ik denk wel dat we open moeten blijven staan voor gesprekken met Rusland en moeten luisteren naar hun behoeftes en SAMEN een voor alle partijen acceptabele oplossing moeten zien te vinden....zoals goede buren doen als ze vreedzaam samen willen leven.
Denk je dat echt? Ik denk oprecht dat er mensen bestaan die letterlijk over lijken gaan, dit komt er dan vroeg of laat, als de kans zich voordoet, d'r uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:40

Citaat:
Denk je dat echt? Ik denk oprecht dat er mensen bestaan die letterlijk over lijken gaan, dit komt er dan vroeg of laat, als de kans zich voordoet, d'r uit.

Zonet bij nieuwsuur waren er interviews met Syrische vluchtelingen. Zij vertelden dat toen Poetin zich met de oorlog van Assad ging bemoeien er een ongelooflijke ongekende wreedheid opeens het land in kwam. Alle materiaal dat de Russen hadden werd gebruikt en getest in die oorlog en er waren bombardementen die maar niet ophielden met als doel de bevolking totaal murf te krijgen.
Een arts vertelde (zij woont nu in USA) dat het grote verschil is dat:
De bevolking van Syrië stond er totaal alleen voor (ik denk zelf dat dit waarschijnlijk kwam omdat Assad zelf Poetin om hulp gevraagd heeft en ze dus geen Zelensky en andere mensen van de regering hadden die dit enorme leed onder de aandacht bracht);

Zij gaf aan, dat in Oekraïne hetzelfde gebeurt als in Syrië, ze ziet heel erg veel overeenkomsten. Willens en wetens worden er enorm veel ziekenhuizen, plekken waar mensen samen zijn (theater bv in Oekraïne) , flatgebouwen etc etc gebombardeerd. Er wordt gezegd dat er mensen twee uur geen bombardementen krijgen en als iedereen dan in de rij staat om boodschappen te doen dat beginnen toch weer de bombardementen . Als de piloot vertrokken is dan komt hij later weer terug om de overlevende en de hulpverleners die dan ter plaatsen zijn om de slachtoffers te helpen wederom te bombarderen met als doel iedereen te vermoorden.

Dit als ondersteuning van de opvatting van Ailill. Volgens mij zijn we allemaal nog steeds heel erg naïef, en dat is een enorm compliment voor wie wij zijn in dit topic als mensen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 22:49

Nou idd Pien, blij toe dat we daarin naief zijn. Zou het niet eens willen begrijpen hoe het hoofd van Poetin werkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 00:46

Terug van weggeweest

Citaat:
⚡️De bezetters weigerden Sumy aan te vallen. In Charkov blijven ze stakingen bij infrastructuurvoorzieningen. Operationele informatie vanaf 24.00 uur op 27 maart 2022 van de Generale Staf van de strijdkrachten van Oekraïne

▪️In de richting van Volyn is er een grote kans op betrokkenheid van de strijdkrachten van de Republiek Wit-Rusland bij de agressie tegen Oekraïne. De luchtverkenning gaat door in de gebieden Kovel, Varash en Sarny. Vervoer van raketten naar de Iskander-M OTRK per wegtransport naar het gebied van de nederzetting Kalinkovichi wordt geregistreerd.

▪️Eenheden van de bezetter, die tijdens het offensief aanzienlijke verliezen hebben geleden, worden gewoonlijk teruggetrokken naar het grondgebied van Wit-Rusland om de gevechtscapaciteit te herstellen. Zo wordt de terugtrekking van maximaal 2 BTG's van de 106th Airborne Division van het grondgebied van de regio Kiev naar het grondgebied van de Republiek Wit-Rusland opgemerkt.

▪️In de richting van Slobozhansky heeft de vijand offensieve operaties in het gebied van de stad Sumy opgegeven, in een poging zich te hergroeperen en eenheden terug te trekken naar andere richtingen. Zo werd een van de BTG's van het 1e Pantserleger van de vijand, die betrokken was bij vijandelijkheden, volledig teruggetrokken uit Oekraïne naar het grondgebied van de Russische Federatie.

▪️Bezetters bleven staken bij infrastructuurvoorzieningen in Charkov. In de richting van de stad Izyum probeerde men offensieve operaties uit te voeren.

▪️In de richting van Donetsk richtte de vijand zijn belangrijkste inspanningen op het veroveren van de nederzettingen van Popasna, Rubizjne en het binnendringen van het Novotroitsky-district, evenals het veroveren van de stad Mariupol - tevergeefs.

▪️De vijand voerde artillerie- en mortierbeschietingen uit op de nederzettingen Toretske, Svitlodarsk, Troitske, Pisky.
Het belangrijkste doel van de bezetters blijft het bereiken van de administratieve grenzen van de regio's Donetsk en Loehansk.

▪️In de richting van Tavriya gaan Rosguard-eenheden door met het uitvoeren van filtratiemaatregelen in de tijdelijk bezette gebieden in de regio Cherson.

▪️De strijdkrachten van Oekraïne blijven de vijand aanzienlijke verliezen toebrengen. Volgens de beschikbare informatie zijn de afgelopen vijf dagen ongeveer 600 lichamen van in Oekraïne gesneuvelde militairen naar de militaire garnizoenen van de regio Nizhny Novgorod gebracht, van wie de meesten hebben gediend in de 47e Panzer-divisie van het 1e Panzer-leger van het Westelijke Leger. Wijk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:10

Ailill schreef:

.... die mensen bestaan.
Maar dat is geen reden om niet te praten. (Of alles op te lossen is met praten is een ander hoofdstuk.)

Amos Oz zei: 'Vrede sluit je per definitie met je vijanden. Dat is anders dan een mooi, hemels, rustig gevoel: het schuurt en wringt en is ongemakkelijk.'

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:12

Merci weer Daks !

De bezetters weigerden Sumy aan te vallen.
Dit doet plezier om te lezen +:)+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:13

Dank je wel Daks. Ik miste je updates.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:13

Thx Daks!

Bij deze het (1,5 uur durende) interview van Zelensky met de Russische journalisten waar ik het gisteren over had, maar nu met Engelse ondertiteling. Putin heeft gewaarschuwd dat dit interview nergens te zien mag zijn, maar jammer dan...
Ik vind het een waardevol interview waar (voor mij) een veel duidelijker beeld van de redenen en huidige situatie in Ukraïne wordt getoond.

https://www.youtube.com/watch?v=n0jyxLQ2Z5o

In het intreview heeft Zelensky het over de "bodybags" die Rusland verstrekt voor de gedoodde militaire. Ik heb inmiddels foto's op het internet gezien en het zijn inderdaad net vuilniszakken waar wij ons plasticafval in verzamelen :oo
Ukraïne heeft al in het begin van de oorlog een koeltrein geregeld om de Russische doden zolang op te slaan tot ze aan hun familie terug kunnen worden gegeven. Over dingen goed regelen te spreken...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:18

Dank je wel weer Daks.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:20

Dank ook Irmaz ! Ik las in de krant net al de samenvatting maar ga straks de video kijken.
Die laatste zin heb ik toch 3 keer moeten lezen maar het staat er toch echt... Ze zijn niet alleen ongelooflijk strijdvaardig, maar hebben dus ook nog aan alles gedacht. Wat een volk _/-\o_

Ik las ook nog dat het eerste graantransport vanuit Oekraïne naar Europa per trein vertrokken is. Aangezien hun havens geblokkeerd zijn, hebben ze dit nu voor de allereerste keer zo gedaan. Ook weer een sterk stuk schakelen en organiseren.

De (russische) eigenaar van voetbalclub Chelsea en nog een paar oligarchen zouden de Oekraïners willen helpen bij de heropbouw van het land en hun bedrijven naar Oekraïne willen brengen.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 28-03-22 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:21

Citaat:
Ukraïne heeft al in het begin van de oorlog een koeltrein geregeld om de Russische doden zolang op te slaan tot ze aan hun familie terug kunnen worden gegeven. Over dingen goed regelen te spreken...

Dat is het verschil tussen mensen die beschaafd zijn en leven met fatsoenlijke waarden en normen (eigenlijk is dit doodnormaal) en gewetenloze mensen waar wij ons niet eens in kunnen en willen verplaatsen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:41

Ailill schreef:
pmarena schreef:
Gewoon voor onszelf is het wel fijn om te weten dat je alles geprobeerd hebt om het diplomatiek op te lossen :)

Maar de kans bestaat dat Putin pas stopt als je hem fysiek tegenhoudt.

Toch vind ik wel, hoe vreselijk het ook is wat iemand doet of gedaan heeft, dat het goed is om te luisteren naar het WAAROM, naar de onderliggende behoefte, en daar waar mogelijk iets mee te doen om daar een oplossing voor te vinden zodat het niet onderhuids door blijft etteren tot er weer een nieuwe uitbarsting komt.

Ook al zit een partij fout, aan die andere kant ligt de perceptie toch wat anders en het is beter om de angel er uit te halen dan om het probleem (met geweld / sancties) tijdelijk weg te duwen. Dus ik denk wel dat we open moeten blijven staan voor gesprekken met Rusland en moeten luisteren naar hun behoeftes en SAMEN een voor alle partijen acceptabele oplossing moeten zien te vinden....zoals goede buren doen als ze vreedzaam samen willen leven.

Zou het dan misschien handig zijn, om te proberen te voorkomen dat die kans zich voordoet?
Over het algemeen is de optie "over lijken gaan" niet optie 1, als het niet "nodig" is.

Je hoeft je buurman natuurlijk niet in alles zijn zin te geven om de lieve vrede maar te bewaren, het moet wel redelijk blijven. Maar wanneer iemand best begrijpelijke, diepe bezwaren tegen bepaalde plannen heeft, dan is het wel redelijk om daar een oplossing voor te zoeken in plaats van gewoon je zin door te duwen en die buurman te tergen tot een punt waarop de bom een keer barst.

Die buurman zit dan natuurlijk nog steeds fout!
Maar met wat meer begrip voor zijn situatie had je dan wellicht veel leed kunnen voorkomen.
En dat lijkt me ook wel wat waard...voor de onschuldige mensen die daar dan weer de dupe van zijn.