steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 07:24

Ik het stuk van de hoefslag lees ik ook iets over onteigenen van weiland.. Maar, ik lees hier mensen die schrijven dat dat helemaal niet gaat gebeuren.. Hoe zit dat dan?

En ik dacht te lezen dat een groot gedeelte van de kamer het visiestuk 'brodelwerk' vond, en het een dikke onvoldoende geeft. Dus ergens klopt er dan niets niet aan, toch?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 07:30

Waarom zou het niet gaan gebeuren?
Het is niet iets wat nog nooit is voorgekomen.

Voor wegen en industrie. Eerst de vraag tot verkoop. Maar daarna onteigening.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 07:34

DP, ik weet dat niet, maar, ik las dat hier in het topic... Dat onteigening niet zou gebeuren, in ieder geval niet voor Groene boeren? Maar het ligt dan vooral aan waar ze gevestigd zijn, toch?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 07:36

Precies.
Ik geloof best dat er eerst word gekeken of er genoeg boeren meewerken met "vrijwillige" verkoop.
Maar zijn er dat niet genoeg gaat weg wat in de weg zit.
We leven niet in een mooi sprookje...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 07:42

Als je als boer de kans krijgt om het voor een goede prijs te verkopen dan doe je daar wel het beste aan. Om vervolgens in het buitenland verder te gaan. Ik snap heel goed dat veel boeren niet willen emigreren. Maar Nederland is inmiddels zo verrot en door en door corrupt dat er hier voor veel mensen waaronder boeren geen toekomst meer is.

Ik herken mijn eigen land bijna niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:06

Er zijn ook zat boeren die het liefst gister al zouden weten of ze in aanmerking komen voor de komende opkoopregeling. Die daar heel erg veel voordelen inzien, omdat er toch geen bedrijfsopvolging is en ze wel toe zijn aan rust.

Qua onteigenen grond. In de opkoopregeling is de vergoeding voor je dieren/gebouwen. De grond staat daar los van. Wel mag de overheid als eerste een bieding doen op eventuele grond. En die mag je dan gewoon weigeren. Hoe dat gaat als de opkoopregeling te weinig oplevert en ze over gaan op onteigening, geen idee.

Provincies moeten de flutkaart gaan vertalen naar concrete stappen. En tot nu toe hoor ik daar vooral veel geluid vandaan komen om in te zetten op innovaties.

Industrie etc krijgt eind dit jaar, begin volgend jaar te horen wat er aan NOx moet worden gereduceerd. Ze hadden dat veel beter gelijktijdig kunnen aankondigen. Nu lijkt álles bij de boeren te liggen met de NH3.

Met innovatie en degene die opkoop zien zitten, zouden we denk er makkelijk moeten komen. Ik snap niet waarom politiek de focus zo ligt op boeren moeten maar stoppen..

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:12

idinn schreef:
Provincies moeten de flutkaart gaan vertalen naar concrete stappen. En tot nu toe hoor ik daar vooral veel geluid vandaan komen om in te zetten op innovaties.

Moet je ook net geluk hebben in welke provincie je zit. Wanneer je in een provincie zit met veel D66, PVDD, Groenlinks en dat soort partijen dan is er van innovatie weinig sprake.

Innovatie is de beste weg naar een goede oplossing voor zowel natuur, boer als burger. Terug naar de middeleeuwen zoals sommige partijen willen is niet de weg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:14

62% is landbouwgrond en 7 % is woongebied . Dus doen alsof elk stukje landbouwgrond gebruikt gaat worden voor woningbouw is gewoon echt populistisch gelul.
Ja er zullen vast boeren uiteindelijk uitgekocht worden en dat is absoluut niet fijn wanneer het jouw bedrijf is maar laten we niet doen alsof elke hectare landbouwgrond onteigend gaat worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:22

je vergeet industrie, velden vol met zonnepanelen, stroomverdeelstations.
En wie heeft het over elk stuk? Ik lees dat niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:23

Ik heb even het stukje gemist waar staat dat 'elk stukje landbouwgrond gebruikt gaat worden'.. waar staat dat precies Bigone? Dan zoek ik de context er even bij :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:32

Het is denk ik vooral het gevoel van een 'oneerlijke boodschap ' .

Kijk, boeren worden al jaren weggekocht voor woningbouw( want jouw voortuin bouwt zo lastig he :+ ). Dat dat 'risico' er is, dat snapt iedere boer.

Maar het feit dat er nu ineens polariserend gezegd word: ' Of een dak boven mijn hoofd, of een speklap op mijn bord' , dat laat toch iets heel erg vreemds zien want er is ineens de tegenstelling wonen-boeren gecreëerd.

En die word met geen enkele andere sector zo gecreëerd, het is apart dat het boeren versus natuur, boeren versus woningen is geworden.

Nergens zie ik de tegenstelling
Verkeer-wonen of Vliegen-wonen bijvoorbeeld. Dan gaat het over: Ja er moet iets geminderd worden.

Tenminste, ik heb nog nergens gezien: Schiphol moet halveren, want we moeten een dak boven ons hoofd?

Wel dit gelezen op NOS overigens:

Citaat:
Er valt niet te ontkomen aan een structurele inkrimping van het aantal vluchten vanaf Schiphol. Het kabinet werkt aan ingrijpende maatregelen, omdat de luchthaven niet voldoet aan de eisen voor geluidsoverlast, stikstof en fijnstof. Haagse bronnen zeggen dat Schiphol zeker 10 procent moet inleveren. Het aantal toegestane vluchten zou dan van 500.000 naar 450.000 per jaar gaan en misschien zelfs 420.000. De cijfers staan nog niet helemaal vast.

Ander stuk van NOS
Citaat:
Luchthaven Schiphol voldoet niet aan de strengere milieu-eisen en heeft ook geen natuurvergunning die nodig is met het oog op de stikstofuitstoot.

https://nos.nl/artikel/2417977-nog-maan ... n-schiphol

Wat ik mij oprecht afvraag: Als er nu een rechtzaak aangespannen zou worden, zou Schiphol dan niet per direct moeten sluiten? Omdat ze dus niet voldoen aan de natuurvergunning? Daar word over gesproken in bovenstaand stuk, dat natuurorganisaties daar mee dreigen.

Als oplossing word overigens ook genoemd dat boeren in de omgeving moeten stoppen. Heb jij als boer je vergunningen op orde, maar Schiphol niet: moet jij weg :+ . Vrij absurd :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:36

Maar zo ontzettend veel grond als wat de overheid nu op wil kopen is er toch ook niet nodig voor de woningbouw opgave. Natuurlijk is daar wel wat landbouw grond voor nodig maar dit gaat over zulke gigantische hoeveelheden grond.

Daarbij moet je niet vergeten hoe groot de politieke invloed van natuurorganisaties op dit moment is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:48

Maar wat willen ze allemaal opkopen?

Tja Schiphol zal wel onder maatschappelijk belang vallen dan en door mogen. Vind ik erg kwalijk trouwens. Maar zo zijn er ook nog steeds zeer veel boeren zonder een natuurvergunning. Als je Schiphol zonder pardon schrapt tot wat kan obv de milieureferentie, moet je dat bij iedereen doen..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:53

En boeren met natuurvergunning.. wat gebeurt daarmee?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:57

Cer schreef:
Ik het stuk van de hoefslag lees ik ook iets over onteigenen van weiland.. Maar, ik lees hier mensen die schrijven dat dat helemaal niet gaat gebeuren.. Hoe zit dat dan?

Bedoel je dat stuk over de paardenstallen langs de duinrand? Waar ze ipv weilanden "natuur" willen hebben in de vorm van vochtig hooiland, omdat dat er was voordat er boerderijen waren? In dat geval klopt het wel dat "ze" die boerderijen/stallen weg willen hebben ja. Een collega van mij staat op een van die stallen. Een hoeve die al generaties lang bestaat, voorheen met koeien, nu (dacht ik alleen maar) pensionstal. En ik heb begrepen dat het toch echt de bedoeling is dat daar onteigend gaat worden. Maar er lopen nog wel procedures dus het is nog niet zover en ook nog niet 100% zeker dat het zover gaat komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 08:58

Ik denk dat die het minst te vrezen hebben. Waarom zou je degene wegkopen die toestemming heeft voor uitstoot ipv de 3 buren die dat niet hebben..

Maar met deze overheid weet je het natuurlijk nooit.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:05

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:12

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:18

elnienjo schreef:
loriene schreef:
https://www.facebook.com/watch?v=1401179290400791

Hoop dat de link werkt.
Verkeerde cijfers worden gebruikt.
Als dit waar is?

Die wilde ik ook net hier plaatsen, als dit waar is worden we helemaal bedonderd.

Dat worden we al jaren maar de meesten geloven nog in de overheid.
Stikstofdebat net zo.
Brussel stuurt aan en nederland moet maar gehoorzamen.
Hoop dat er nog veel meer mensen achter de boeren gaan staan.
Actie`s worden van nu af aan alleen maar harder.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:19

loriene schreef:
Dat worden we al jaren maar de meesten geloven nog in de overheid.
Stikstofdebat net zo.
Brussel stuurt aan en nederland moet maar gehoorzamen.
Hoop dat er nog veel meer mensen achter de boeren gaan staan.
Actie`s worden van nu af aan alleen maar harder.

En ook andere groepen mogen weleens een voorbeeld nemen aan de boeren.
We hebben al veel te lang met ons laten sollen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:21

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:21

is Vollenbroek niet al bezig met een rechtzaak tegen de stikstofuitstoot/ontbrekende nb vergunning van Schiphol? ik meen zoiets gelezen te hebben. edit: https://www.gelderlander.nl/home/stikst ... ~a1fcb988/

@cer, volgens mij hebben heel veel boeren wél een NB vergunning.
Laatst bijgewerkt door juval op 24-06-22 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:24

Loretta schreef:
Maar zo ontzettend veel grond als wat de overheid nu op wil kopen is er toch ook niet nodig voor de woningbouw opgave. Natuurlijk is daar wel wat landbouw grond voor nodig maar dit gaat over zulke gigantische hoeveelheden grond.

Daarbij moet je niet vergeten hoe groot de politieke invloed van natuurorganisaties op dit moment is.

Dat natuurorganisaties een flinke vinger in de pap hebben is duidelijk, net als de zeer rijke veevoeder/vlees exporteurs enz.
Maar jij weet dus al hoeveel grond er opgekocht wordt?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:27

bigone schreef:
Loretta schreef:

Dat natuurorganisaties een flinke vinger in de pap hebben is duidelijk, net als de zeer rijke veevoeder/vlees exporteurs enz.
Maar jij weet dus al hoeveel grond er opgekocht wordt?

Hoe zou ik dat moeten weten? Dat weet op dit moment nog helemaal niemand. Feit is wel dat iedereen kan zien dat ze flink bezig zijn met het voorbereiden om enorme hoeveelheden grond te betrekken.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 09:28

Loretta schreef:

de rest moet waarschijnlijk dan natuur worden. OVP 2.0