Wolf Nl, Be, Du deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 14:15

Schapenwol schreef:
Elisa2 schreef:
Beestje kan ook aangereden zijn.

Bij kennissen van me waren laatst wel een paar kippen doodgebeten door een hond, honden pakken bij mijn weten alleen kleine dieren. Haas, kip en soms rennen ze achter een schaap aan maar volgens mij doden ze die maar zelden.

Maar roedels honden hebben we niet in NL inderdaad.

Waar ik woon zijn nog geen wolven maar hier is het regelmatig bal met loslopende honden die reeën doodmaken in het bos. Zeker als er bijv 2 ridgebacks loslopen dan pakken ze zo een ree. Dit hebben mensen met eigen ogen gezien. Bosbeheer hier post er ook geregeld over op facebook met het verzoek je hond ad riem te houden.

Maar eerlijk, schapen en runderen heb ik nog niet gehoord. Die triggeren misschien ook niet het jachtinstinct van een gemiddelde hond doordat ze meestal vrij stil in een wei staan. Zo'n ree huppelt langs dus daar gaan ze achteraan.

En roedels wilde honden, überhaupt wilde honden, heb je niet in NL.

Ja, je hebt gelijk..ik was reeën even vergeten. Die triggeren inderdaad het jachtinstinct als ze gaan rennen. Daarom moeten in veel gebieden honden aangelijnd blijven.

Mij valt ook iets op, in het Wekeromse zand lopen "wilde" koeien. Die liepen altijd aan 1 kant van het gebied maar de laatste tijd lopen ze dus aan de andere kant. Heel erg typisch gedrag wat ik nog nooit eerder heb gezien. Die kant hebben ze echt al 15 jaar niet gelopen.
Vraag me ook af of dit door de aanwezigheid van wolven komt.

Heftig die uitbraak van de paarden in Duitsland, moet je toch niet aan denken dat zoiets gebeurd met je paard. :(

tienus63

Re: Wolf Nl, Be, Du deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 14:40

Met die van zondag erbij de 5e uitbraak daar in de afgelopen maandag.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 15:19

Aanval Hulsthorst Gld wolfwerend raster, meerdere schapen gedood.
Citaat:
26 december 2024/Hulshorst/Gelderland
Aanval op schapen
Schapen zijn ook in het wolfwerend raster met stroom gejaagd
Eigenaar veel sterkte

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf in cultuurlandschap
https://www.facebook.com/share/p/15Nj2P ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 15:22

Martina67 schreef:
[ Afbeelding ]

Pony vermoord, gewoon leeggevreten door de staatsmoordenaar wolf

-de bijbehorende foto is verschrikkelijk-

Hier het verhaal van de eigenaren

26 december 2024/Peer/België
Wolf bijt pony Thomas dood in Peer: “Onze Kerstmis is om zeep”
Peer -

In een weide in Linde (Peer) hebben één of meer wolven de stroom- en schrikdraad omzeild en een pony doodgebeten. Een andere pony kon ontsnappen aan de wolf. “Gruwelijk hoe Thomas aan zijn eind is gekomen”, zegt eigenaar Jean Janssen.
Het voorval is een flinke domper op de kerststemming bij de familie Janssen. “In een huurweide in de Hoppestraat staan onze twee pony’s: Thomas en Buffel. Ze zijn allebei ongeveer 15 jaar oud en onafscheidelijk. Ze waren als twee kameraden. We hebben deze pony’s jaren geleden gekocht op een dierenmarkt in Wijchmaal, ter gelegenheid van Sint Hubertus”, zegt Jean Janssen, die even verderop woont in Lindedorp.
Buurman Ernest woont aan de overkant van de weide en vond de dode pony terug op kerstdag. Hij heeft niks opgemerkt van de wolvenaanval. “Rond 2 uur ’s nachts zijn we gaan slapen. Toen ik ’s ochtends buitenkwam, zag ik slechts één pony in de weide lopen. Dat vond ik al vreemd. Gewoonlijk trekken de pony’s met elkaar op. Toen ik dichterbij ging kijken zag ik waarom: een van de twee pony’s lag dood in de weide.”

Pony Thomas was doodgebeten en het dier was door de weide gesleept. “De sleep- en bijtsporen wijzen op een wolvenaanval, daar twijfel ik niet aan. De sporen zijn duidelijk, kijk maar naar het kadaver. De wolf heeft onze kerst goed verknald”, zegt Jean Janssen.
Schrik- en stroomdraden

Een deel van de pony is verslonden. Hoe de wolf in de weide is geraakt, is ook onduidelijk. “Er zijn schrik- en stroomdraden gespannen. We gingen er dus van uit dat de weide, die we huren, veilig was. Pony Buffel staat vanaf nu ’s nacht in een afgesloten stal. Voor de veiligheid laat ik hem in de ochtend buiten en overdag op de weide grazen”, zegt Jean. Buurman Ernest houdt een oogje in het zeil.
Het kadaver is ondertussen afgedekt en er zijn wildcamera‘s geplaatst. “Om te kijken of de wolf nog terugkeert. Het wolvenkoppel zal waarschijnlijk nog extra voedsel zoeken, met het oog op een nieuwe nest wolven in het voorjaar.” Terwijl de overheden aangeven dat de wolvenaanvallen in de regio afnemen, is dit de derde aanval in de voorbije maanden in de regio Meeuwen-Peer. “Ik ga het Agentschap Natuur en Bos (ANB) informeren over deze aanval. Maar eerlijk gezegd: ik verwacht niet dat de overheid hier iets aan doet”, besluit Jean moedeloos.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20241226_934 ... 63peBvyUVA

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 16:06

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-24 16:56

Zichtmelding Arriërveld Ov
Citaat:
Arriërveld Overijssel
26-12-2024
14:30

Zichtmelding wolf liep in westelijke richting de N48

Betrouwbaarheid: gemiddeld

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1XUCr6VjXp/?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-24 22:14

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:26

Ja in Afrika zijn er helaas ook steeds meer problemen met de wilde dieren en de hoeveelheid mensen die toenemen.

Tienus, weet je of ze bij de pony in Belgie een wolfwerende heining hadden? Of waren het alleen schrik en stroomdraden?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 10:43

Geen idee eerlijk gezegd.
Als ik op de foto’s afga, zou ik zeggen het laatste.
Wat voorheen een normale en veilige afrastering om een paardenwei was, dat is te zien.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 10:57

Toch is het wel een draad of 5 als ik zo op de foto kijk en ook wel rond de 120 hoog.

Afbeelding

tienus63 schreef:
Geen idee eerlijk gezegd.
Als ik op de foto’s afga, zou ik zeggen het laatste.
Wat voorheen een normale en veilige afrastering om een paardenwei was, dat is te zien.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 11:01

Thx, ik kon het in de weide niet zien op een andere foto. Ik kwam deze tegen:
Afbeelding
Uit gazet van Antwerpen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:14

Daar zit weinig bloed en platgelopen omheen, misschien daar neer gelegd voor de rendac?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:19

Die afstand is gewoon te groot, daar duikt een wolf zo doorheen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 11:21

De wolf duikt overal doorheen, overheen.
Die dikke vacht isoleert als een malle. Die krijgt nog geen contact met de huid al had je het graag.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 11:27

DuoPenotti schreef:
Daar zit weinig bloed en platgelopen omheen, misschien daar neer gelegd voor de rendac?

Dit lijkt mij inderdaad de plek voor de kadaver dienst.
Ik zag een andere foto met de zwarte pony in de wei, maar daar was net op de zie hoe veel draden er waren.

Afbeelding
https://www.facebook.com/share/p/18iik6wAr2/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 12:25

Update monitoring wolven op o.a. landgoed Den Treek door Erwin van Maanen
Citaat:
Update over de wolven op het Landgoed
Het afgelopen jaar stond in toenemende mate in het teken van de komst van de wolf op het Landgoed. Om meer te weten te komen over deze predator is ecoloog Erwin van Maanen gevraagd om een onderzoek te starten naar de aanwezigheid en de ecologie van de wolf. In dit inmiddels twee maanden durende onderzoek monitort hij de wolf niet alleen op Den Treek-Henschoten, maar ook op diverse andere particuliere landgoederen in de regio. De wolvenroedel is inmiddels goed in kaart gebracht. Hierbij is ecoloog Van Maanen afgegaan op meldingen uit het veld van beheerders, medewerkers en pachters, op de beelden van wildcamera’s en er heeft uitgebreid sporenonderzoek plaatsgevonden.

De roedel bestond tot voor kort uit de beruchte wolf ‘Bram’ met zijn wolvin en vijf welpen, maar recent tijdens de monitoring zijn er in de regio diverse wolfaanrijdingen geweest, waarbij in ieder geval één oudere welp is doodgereden. Daarnaast vonden tenminste drie aanrijdingen plaats, waarvan het lot van de wolven tot dusver niet bekend is. Naar alle waarschijnlijkheid zullen Bram en zijn wolvin zich het komende jaar opnieuw voortplanten, en blijven daarmee zeer mogelijk in de regio. De wolven houden zich actueel verder redelijk afzijdig en laten zich amper zien. Ze zijn vooral ’s nachts actief en opereren samen in voltallig of kleiner roedelverband vanuit het militair oefenterrein de Leusderheide en/of Den Treek-Henschoten op de naburige landgoederen ten oosten en zuiden ervan, ongeveer tot aan Scherpenzeel. De laatste tijd vooral in de omgeving van Leersum over de A12. Het onderzoek wordt eind januari 2025 afgerond. In de eerstvolgende editie van het Treeker Jaarbericht maakt Van Maanen zijn bevindingen bekend.

Het advies blijft van kracht om alert te blijven als u de natuur in gaat. Wanneer u een wolf ziet, blijf kalm, ren niet weg, maak u groot en praat luid tegen de wolf. Op de website van het Landgoed staan nog meer tips en de mogelijkheid om een waarneming van een wolf te melden.

Link: https://mailchi.mp/dentreekhenschoten/l ... ember-2024

Bron Van Straaten Research
https://www.facebook.com/share/p/19oHHh ... tid=wwXIfr
Landgoed den treek Henschoten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 13:34

Aanval Kilder Gld, schaap gedood
Citaat:
Kilder Gelderland
27-12-2024

Aanval op schapen in Kilder. 1 schaap gedood.

Betrouwbaarheid hoog.

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

https://www.facebook.com/share/p/158hi6p3dA/?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-24 14:12

Citaat:
27 december 2024
De ene brief over de wolf op de Veluwe is de andere niet: ‘Wakker angst niet aan’

Wakker angsten niet onnodig aan. Met die oproep richten Apeldoorn, Epe, Hattem en Heerde zich tot het kabinet en de provincie Gelderland. In een brief vragen ze om volgende stappen te zetten in de omgang met de wolf. En dat doen ze met een andere toon dan tien andere Veluwse gemeenten.

De burgemeesters van onder meer Elburg, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet en Voorst hebben onlangs samen een brief gestuurd aan het kabinet. ‘Wanneer er niet snel verandering zal plaatsvinden aan de huidige manier waarop we ‘grenzen stellen aan de wolf’, zien wij de situatie alleen maar verder escaleren’, schrijven ze.

Het woord ‘escaleren’ komt niet voor in de brief die Apeldoorn, Epe, Hattem en Heerde net hebben verzonden. Beide groepen gemeenten hebben vooral behoefte aan meer duidelijkheid. Bijvoorbeeld over de definitie van een ‘acute situatie’: wanneer mag een burgemeester toestemming geven een wolf af te schieten? Zo zijn er meer overeenkomsten tussen de brieven. Maar uit de woordkeuze, de toon, de accenten spreekt een verschil.

Bezorgd

De groep met Ermelo en Nunspeet gaat in op de beschermde status van de wolf. Daaronder ligt de vraag: wat is er nog meer te doen aan ‘beheer’ van de wolf? Ze benadrukken een noodzaak om ‘grenzen te stellen aan de wolf'. De woorden ‘zorgen’, ‘bezorgd’ en ‘zorgelijk’ komen zes keer voor. Vijf keer gaat het over (on)veiligheid.
De vier andere gemeenten gebruiken die termen een stuk minder. En zij denken dat met voorlichting het veiligheidsgevoel al een stuk kan verbeteren.‘Het kunnen onderscheiden van normaal en probleemgedrag en weten hoe te handelen, zal positief bijdragen aan de veiligheidsbeleving.’

Schuw

Die voorlichting moet tegelijk ook voorkomen dat mensen de wolf juist graag opzoeken. ‘Voor recreanten, (wild)toeristen en natuurfotografen die een ontmoeting met een wolf als positief ervaren, is informatie essentieel om de wolf schuw te houden en probleemsituaties te voorkomen.’ Bij het begrip bescherming hebben Apeldoorn, Epe, Hattem en Heerde het niet - zoals de andere groep - over de vraag in hoeverre de wolf teruggedrongen kan worden. Zij benaderen het andersom: hoe kan ervoor gezorgd worden dat dieren als schapen beter beschermd worden tegen de wolf?
Want deze groep ziet de wolf als een gegeven, maakte wethouder Danny Huizer vorige week duidelijk in de Apeldoornse gemeenteraad. ,,Wij constateren een toename van het aantal wolven, confrontaties en daarmee gepaard gaande onrust. Binnen gemeenten groeit het bewustzijn dat we moeten leren samenleven met de wolf, aangezien die niet meer gaat verdwijnen.’’

Aanwakkeren

De overheid dient volgens de vier gemeenten ‘de maatschappelijke onrust serieus te nemen door angsten niet onnodig aan te wakkeren en meningen niet te versterken’. Daarom zijn ‘feitelijke informatie en voorlichting’ dus van belang, verwoordt Huizer de visie. Volgens de vier gemeenten is gebleken dat dat werkt. ,,De reeds genomen stappen in voorlichting en subsidiering van veebeschermende maatregelen blijken succesvol. Subsidies en advisering voor het plaatsen van wolfwerende rasters helpen.’’ Daar zouden Rijk en provincie dus meer op moeten inzetten.

Vaag

De groep van vier gemeente wil naar ‘een duurzame balans tussen natuur en onze inwoners’. Dat klinkt de SGP in Apeldoorn wat te vaag. Raadslid Jan Kloosterman hoorde vorige week ‘veel voorzichtigheid’ in Huizers woorden. De SGP wil weten of er ‘in het uiterste geval’ ook ‘beheermaatregelen’ in beeld komen. ,,Wat die ook mogen zijn. Maar het gaat verder dan subsidies en hekken.’’ Huizer gaat daar nog niet op in. Daarvoor is juist eerst de duidelijkheid van het Rijk nodig. Dan kunnen de gemeenten concreter maken hoe ze de ‘aanpak’ van de wolf voor zich zien.
https://www.destentor.nl/apeldoorn/de-e ... gle.com%2F

https://www.facebook.com/share/p/1AXNqK ... tid=wwXIfr

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 17:23

Dankjewel jullie wel, ik vraag me dan of het in België rustig is dat ze dachten dat zoiets voldoende zou zijn voor de nacht.

Planken wambuis roedel zou uitgedund zijn van 11 naar 3.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 17:30

Nog maar 3, dat is vlot gegaan zeg.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 17:46

Elisa2 schreef:
Dankjewel jullie wel, ik vraag me dan of het in België rustig is dat ze dachten dat zoiets voldoende zou zijn voor de nacht.

Planken wambuis roedel zou uitgedund zijn van 11 naar 3.

Dat hadden ze inderdaad niet verwacht.
Ook daar is het flink uitgedund.
En de wolvin pakte geloof ik nooit in de weides. Dat was die august. En leerde dat ook zijn jongen.
Maar daar is het meeste van verongelukt.

Citaat:
2024 was een rustig wolvenjaar voor België - Geen enkel wolvenwelpje geboren in Vlaanderen in 2024

26.12.2024
Wie aan wolven in België denkt, denkt automatisch aan Limburg maar de enige overgebleven wolf uit het Limburgse nest van 2023 is intussen vertrokken, op zoek naar een eigen leefgebied. Zo hebben ze in Limburg enkel nog het ene bekende wolvenpaar, wolvin „Noëlla“, de ‘weduwe’ van de verongelukte wolf „August“ kreeg in totaal al 28 welpen en leeft er nu samen met de nieuwe wolf „Maurice“ uit Nederland.

Van de 28 nakomelingen stierven er 9 als verkeersslachtoffer binnen het geboorteterritorium. 16 andere werden gemeld buiten het ouderlijke territorium, maar nog eens 9 daarvan zijn met zekerheid gestorven in het verkeer. Het gaat dan om ongevallen elders in Vlaanderen, in Nederland of Duitsland. Slechts twee van de 28 nakomelingen slaagden er tot nog toe in om een eigen territorium te claimen. Dat zijn een wolvin ten noorden van Antwerpen, en een mannelijke wolf op de Zuidwest-Veluwe in Nederland. Tot nog toe slaagde alleen die laatste erin om zich voort te planten voor hij zelf dit jaar verongelukte in het verkeer.

En zo wordt in België het totale aantal wolven geschat op rond de 20 dieren. Drie gevestigde wolven in Vlaanderen en drie roedels van vijf à zes dieren in de Hoge Venen/ Wallonië.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:22

Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat die Bram ook verongelukt was.

Heb ik dat dan zo verkeerd onthouden?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:26

DuoPenotti schreef:

pony was versleept waar ie daar lag op foto is ie niet gedood

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:42

Rocamor schreef:
Ik dacht dat ik ergens gelezen had dat die Bram ook verongelukt was.

Heb ik dat dan zo verkeerd onthouden?

Nee, er zijn in zijn gebied aanrijdingen geweest, maar welke wolven dat betreft is zo ver ik weet nooit naar buiten gebracht.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-24 18:47

maar van wie waren die jankende jongen dan?
Dat was een ander waarschijnlijk of niet, want dat was op de Veluwe en bram op de treek toch?