Oekraïne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 14:25

Ik kwam dit bericht op de pagina van China Daily tegen. Heeft iemand een dergelijk bericht gevonden in de Westerse media?

Citaat:
Moscow is ready to hold talks on equal terms with Washington, and "on condition there is a reciprocal movement", Russian Foreign Ministry spokesperson Maria Zakharova says.

BigOne

Re: Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 14:38

Dat heb ik ook gelezen maar de arrogantie straalt er vanaf van Russische zijde. Gaat usa niet doen :

Moskou is bereid om op voet van gelijkheid met Washington te praten, en "op voorwaarde dat er een wederzijdse beweging is", zegt Maria Zakharova, de woordvoerder van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 14:45

Ailill schreef:
Pien vooral blijven posten hier, ik lees je berichten met interesse :)

Dank je Ailill

Deze update kwam ik tegen van de Telegraaf.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1451638 ... in-charkov

Daarin valt te lezen
Citaat:
AMSTERDAM - De Russische invasie in Oekraïne is ruim een maand geleden geleden begonnen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zijn er sinds het begin van de Russische inval in Oekraïne op 24 februari 72 aanvallen geweest op ziekenhuizen, ambulances en medisch personeel.

En ook zorgelijk

Citaat:
Russisch leger bestookt nucleair onderzoekscentrum Charkov 

Russische troepen hebben een nucleair onderzoekscentrum in Charkov onder vuur genomen. Dat heeft het Oekraïense parlement zaterdagavond via Twitter laten weten.

"Het is op dit moment onmogelijk in te schatten wat de schade is door de vijandelijkheden die maar niet ophouden in de buurt van deze vestiging voor kernonderzoek", aldus de reactie van de nationale toezichthouder op de nucleaire regelgeving in de tweet. Op de site van de inspectie is ook geen verdere informatie te vinden.

Eerder deze maand werd het terrein van het Instituut voor Natuurkunde en Technologie ook al getroffen door Russische raketten. De directeur zei toen dat het gebouw met de kernreactor en de kleine hoeveelheid splijtstof niet was beschadigd

Bedankt Marigold voor de samenvatting.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 14:55

Pien: Het is ook allemaal heel emotioneel en vreselijk wat er gebeurt :j

Ontzettend naar voor de Ukraïners wat hen overkomt, en die Russische jongelui die deze ellende ingestuurd worden, dat is ook geen kattenpies :(:)

En ik denk dat niemand in het topic zegt dat het niet allemaal vreselijk moreel verwerpelijk is, dat dit land zo binnengevallen wordt en dat er zo ontzettend veel onschuldige burgers getroffen worden. Daar hoeft niet over getwijfeld te worden dat men het daar over eens is dat hier hele nare dingen gebeuren :j

Alleen vind ik dat DAARNAAST het ook wel nuttig is om niet alleen maar mee te gaan in het "afschieten" van wat Putin / de Russen allemaal gedaan zouden hebben, maar wel een beetje kritisch te blijven op dat het al erg genoeg is wat ze aan het doen zijn - maar dat niet elk detail zo zwart-wit hoeft te zijn als het soms gebracht wordt.

Wanneer iemand dan iets over die details zegt, aangeeft dat dit stukje informatie in een oorlogs-situatie soms misschien wel eens iets anders kan liggen dan het nu lijkt (de mogelijke reden van aanvallen van gevoelige burgerlocaties) of het van een andere invalshoek bekijkt door het te vergelijken met iets dat "onze" medestanders doen (USA die eigen oorlogsmisdaden wegpoetst) dan is het voor zo'n topic wel fijn dat niet meteen in twijfel wordt getrokken of die poster de hele inval afkeurt / het ook niet gewoon verschrikkelijk vindt de hele situatie.

Ik vind dat soort dingen wel fijn om te lezen, soms even een specifieke situatie van een andere kant bekijken en blijven beseffen dat er propaganda van alle kanten kan komen. OOK van de kant die zeg maar "het gelijk" heeft. Want daar kunnen ook halve of hele (on)waarheden vandaan komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 15:02

Marigold schreef:
Jaap de Hoop Scheffer over duiding van de oorlog, de angst voor kernwapens, de gevolgen van geen gas en olie voor het westen en de dillema’s daarin.
Een oud generaal uit Amerika die pleit voor no fly zone
Een russische oppositie persoon die ook pleit voor no fly zone.

Wat hekel aan heeft of verder weg zit zegt dat hoeft geen escalatie naar WOIII op te leveren en wat dichtbij zit zegt dat risico is te groot. Jaap de Hoop Scheffer geeft aan wel defensieve wapens (antitank en luchtafweer), geen offensieve wapens als tanks of jachtvliegtuigen zoals Polen wilde leveren. En ja aangezien Rusland kernwapens anders ziet dan wij (die het als iedereen heeft ze, dus niemand gebruikt ze), kan er best een kernkop ergens op of boven worden afgeschoten als Rusland daar aanleiding toe ziet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 15:09

Op zich kan je zo'n no fly zone nog wel verkopen als verdediging, vind ik. Helemaal als je de Ukraïners zelf laat vliegen en alleen het materiaal levert. Maar of dat een optie is, weet ik niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 15:18

pmarena schreef:
Op zich kan je zo'n no fly zone nog wel verkopen als verdediging, vind ik. Helemaal als je de Ukraïners zelf laat vliegen en alleen het materiaal levert. Maar of dat een optie is, weet ik niet.

In je eigen voordeel redeneren is vrij makkelijk, maar Poetin denkt anders dan wij (Russische cultuur is al anders + wat daar aan persoonlijkheid bovenop komt) en legt zo'n actie dus ook anders uit incl. mogelijk juist ongewenste reactie. Er zitten nu als je Rusland en Oekraine samen rekent zo'n 190 miljoen mensen in de ellende, moet je daar nog zo'n 560 miljoen (Europese continent is totaal zo'n 750 miljoen mensen) bij trekken? Daar schiet niemand wat mee op.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 16:12

Pandora2 schreef:
In Donetsk en Loehansk zijn 2 corridors opengegaan zodat de mensen kunnen vluchten.
Ze mogen nu ook met hun eigen auto vertrekken ipv enkel in autobussen.
Allez vooruit, hopelijk gaat het nu dan wel eindelijk een keer goed.

Ik vermoed dat dat wel goed gaat, gezien het bericht dat men van plan is om binnenkort in die gebieden een referendum te organiseren over aansluiting bij Rusland. Dan is het wel zo handig als je zo min mogelijk tegenstanders hebt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 16:38

Bron NOS:
Citaat:
Macron vreest voor escalatie na 'slager'-opmerking Biden over Poetin
De Franse president Macron neemt afstand van uitspraken die de Amerikaanse president Biden gisteren deed. Die laatste noemde de Russische leider Poetin "een slager". Eerder noemde Biden zijn Russische ambtgenoot al een "oorlogsmisdadiger" een een "moordzuchtige dictator".

Macron werd vandaag op televisie gevraagd te reageren op het woord slager. "Dat zijn niet woorden die ik zou gebruiken, want ik ben in gesprek met Poetin", zei hij. Macron nam ook afstand van Bidens uitspraak dat Poetin niet langer aan de macht kan blijven.

De Franse president belt geregeld met de Russische president in een poging hem tot beëindiging van de oorlog in Oekraïne te bewegen. Morgen of overmorgen wil hij opnieuw bellen om te praten over de evacuatie van burgers uit de zuidelijke havenstad Marioepoel.

Macron is bang dat harde woorden olie op het vuur gooien. "Ons doel is de oorlog te stoppen zonder zelf in oorlog te raken. Om dat bereiken moet je de zaak niet laten escaleren: niet met woorden en ook niet met daden. Wij Europeanen moet elke vorm van escalatie voorkomen."

Ik denk dat Macron hier zeker wel een punt heeft, qua uitlokken

Citaat:
Inlichtingenchef zegt dat Rusland Oekraïne wil opdelen, zoals Korea
Het hoofd van de Oekraïense militaire inlichtingendienst zegt dat Rusland Oekraïne wil opdelen in twee afzonderlijke landen. Dat zou president Poetins inzet zijn nu hij inziet dat hij Kiev niet kan innemen en de regering-Zelensky niet kan wegkrijgen. Daarom wil Poetin volgens inlichtingenchef Boedanov een harde scheiding aanbrengen tussen de door Rusland bezette gebieden en de rest van Oekraïne. "Er is reden om aan te nemen dat hij een Koreaans scenario voor ogen heeft", zei Boedanov.

Noord- en Zuid-Korea zijn sinds een bloedige oorlog in het begin van de jaren 50 van elkaar gescheiden door een streng bewaakte bestandslijn met aan weerszijden gedemilitariseerde zones. Het vroegere Korea bestaat nu uit twee landen met een eigen regering en overheidsapparaat. Iets soortgelijks dreigt volgens Boedanov ook met Oekraïne te gebeuren. "We zien al pogingen om in de bezette gebieden 'parallelle' autoriteiten op te zetten en de bevolking te dwingen om de Oekraïense munt op te geven."

Boedanov voorspelt dat een "totale" guerrillaoorlog van het Oekraïense verzet de Russische plannen zal doen mislukken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 16:51

Onze president Macron is wijzer dan Biden. Wat hij heeft gezegd denken veel mensen, maar het is niet verstandig in zijn functie om dat te zeggen. Dat is niet helpend.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 17:10

pien_2010 schreef:
Onze president Macron is wijzer dan Biden. Wat hij heeft gezegd denken veel mensen, maar het is niet verstandig in zijn functie om dat te zeggen. Dat is niet helpend.

Idd die uitspraken waren idd niet slim. Maar Biden zegt wel wat de meeste denken idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 17:12

Biden heeft niet alleen aangegeven dat Poetin een slager is, hij heeft ook een Amerikaanse divisie in Polen toegesproken met de woorden "als jullie straks in het land zijn dan zal je dit en dat zien" (parafraserend natuurlijk - hij sprak tenminste over Amerikaanse troepen in Oekraïne), en heeft aangegeven op "regime change" uit te zijn in Rusland (afzetten van Poetin). De mensen die het beter op een rijtje hebben in het Witte Huis doen hun best rectificaties neer zetten na die uitspraken, maar dan is het al te laat natuurlijk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 17:14

enzino schreef:
Biden heeft niet alleen aangegeven dat Poetin een slager is, hij heeft ook een Amerikaanse divisie in Polen toegesproken met de woorden "als jullie straks in het land zijn dan zal je dit en dat zien" (parafraserend natuurlijk - hij sprak tenminste over Amerikaanse troepen in Oekraïne), en heeft aangegeven op "regime change" uit te zijn in Rusland (afzetten van Poetin). De mensen die het beter op een rijtje hebben in het Witte Huis doen hun best rectificaties neer zetten na die uitspraken, maar dan is het al te laat natuurlijk.

Maar dat is toch wat we zeggen. Vele hopen dat dit gebeurt en dat Poetin van het toneel verdwijnt.
Politiek correct, nee dat zeker niet!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 17:16

Eerlijk gezegd geloof ik dat niets wat door een topfunctionaris, in dit geval Biden, wordt gezegd spontaan is. Het is allemaal één groot diplomatiek spel en vooraf wordt een strategie bepaald. Een beetje à la 'good cop bad cop'.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 17:21

Ik denk ook dat Amerika minder te verliezen heeft dan wij hier in Europa. Ze nemen procentueel veel minder olie en gas af van Rusland, en hebben niet met de vluchtelingen te maken op hun continent.
Natuurlijk zijn ze wel bereikbaar met kernkoppen.
Ze benaderen het daar denk ik breder, als grote speler in de strijd der wereldmachten.
Het is nu maar te hopen dat Amerika het niet laat escaleren en als het eropaan komt ‘America first’ om de hoek komt kijken.
En wij het zelf mogen opknappen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 17:28

tamary schreef:
pmarena schreef:

In je eigen voordeel redeneren is vrij makkelijk, maar Poetin denkt anders dan wij (Russische cultuur is al anders + wat daar aan persoonlijkheid bovenop komt) en legt zo'n actie dus ook anders uit incl. mogelijk juist ongewenste reactie. Er zitten nu als je Rusland en Oekraine samen rekent zo'n 190 miljoen mensen in de ellende, moet je daar nog zo'n 560 miljoen (Europese continent is totaal zo'n 750 miljoen mensen) bij trekken? Daar schiet niemand wat mee op.

Uiteraard kan hij dat. Maar dat kan hij nu net zo goed nu "iedereen" al allerlei wapens levert. Of vanwege onze sancties. Met al die andere anti-tank en anti-vliegtuig dingen (vanaf de grond) die we hebben gegeven is hij vast ook niet blij. Ukraïne heeft ook drones.

Al met al kunnen die vliegtuigen er ook nog wel bij dan om beschikbaar te stellen aan de Ukraïners zelf, als het alternatief is om als NATO een no-fly zone in te stellen want dat is duidelijk andere koek.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 17:31

pien_2010 schreef:

Ik weet dat zo net nog niet.Poetin vind het Westen zwak, veel woorden weinig daden. Van de week nog op BBC een oud funtionaris van Poetin die zei dat Poetin lacht om Europa’s softe en twijfelende aanpak. Volgens hem zou Poetin uitsluitend respect hebben en luisteren naar echte spierballen. Klare taal met dito consequenties. Komen die niet dan trekt Poetin de grenzen steeds verder op.

Tegen dat licht mag Biden van mij deze taal bezigen. Kan Macron daarna zn “ charmes “weer in de strijd gooien. Good cop, bad cop.... Dit is niet Bidens eerste koude oorlog. Op dat vlak draait hij al stukkie langer mee dan Macron.

Er zijn al meerdere off. aanklachten tegen Poetin op basis van oorlogsmisdaden. Hij persona non grata, kan zich in geen democratie meer vertonen. Laten we de dingen benoemen zoals ze zijn. Duidelijke grenzen stellen tot hier en geen cm verder.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 17:45

Pareltjes schreef:
pien_2010 schreef:

Ik weet dat zo net nog niet.Poetin vind het Westen zwak, veel woorden weinig daden. Van de week nog op BBC een oud funtionaris van Poetin die zei dat Poetin lacht om Europa’s softe en twijfelende aanpak. Volgens hem zou Poetin uitsluitend respect hebben en luisteren naar echte spierballen. Klare taal met dito consequenties. Komen die niet dan trekt Poetin de grenzen steeds verder op.

Tegen dat licht mag Biden van mij deze taal bezigen. Kan Macron daarna zn “ charmes “weer in de strijd gooien. Good cop, bad cop.... Dit is niet Bidens eerste koude oorlog. Op dat vlak draait hij al stukkie langer mee dan Macron.

Er zijn al meerdere off. aanklachten tegen Poetin op basis van oorlogsmisdaden. Hij persona non grata, kan zich in geen democratie meer vertonen. Laten we de dingen benoemen zoals ze zijn. Duidelijke grenzen stellen tot hier en geen cm verder.

Leuke zinnige post Pareltjes want dit gaat ook op twitter rond oa bij lord Isa die ook zegt dat Biden Poetin heel goed begrepen heeft.
De good guy and bad guy had ik nog niet aan gedacht.

Isa Yusibov twittert het volgende over Macron

https://twitter.com/Isa_Yusibov/status/ ... t0QyHnfUnA

Citaat:
Ach die naïeve Macron; hij denkt dat tel. gesprekken met een oorlogsmisdadiger resultaat zullen hebben.

:= tja valt ook iets voor te zeggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 18:13

Ik denk dat wij achteraf pas in kunnen schatten wat de juiste keuze hier is. Te afwachtend / vriendelijk / de-escalerend reageren kan achteraf gezien ook fout zijn, dat we over een tijdje denken van oliebol we hadden TOEN meteen vòl er op moeten slaan.

Maar ik vind de-escalerende pogingen op dit moment ook prettiger, ook al weet ik niet of dat achteraf de juiste keuze blijkt te zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 18:20

Ik zie geen enkele reden om Macron naïef te noemen.

(Ik fantaseer af en toe dat hij zegt: 'Vladimir, ik kan je Sint Helena aanbieden.')
:o
En natuurlijk is hij welkom in Den Haag, gezellig in het Oranjehotel, het vredespaleis - en dan eten samen met Karadic.

... maar om de man uit vrije wil 'het Rode huis' uit te krijgen is Sint Helena wel aanlokkelijker.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 18:21

Om in de taal van mijn president te blijven pmarena als het gaat om je hele post "tout à fait" (inderdaad).

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 18:56

... ik houd niet van cynisme.
'Praten met een oorlogsmisdadiger is zinloos' - tja...
Ik vind het een wat zinloze opmerking, eerlijk gezegd.

Accoord, 'foei foei, dat moest je maar niet meer doen' zal de man niet stoppen.

Maar ik herinner me, dat Macron op de tweede dag van de oorlog al tegen Poetin zei 'Je liegt over Oekraïne en dat weet je.'
...hoe vaak zou tsaar Vlad zo worden aangesproken?
Dictators te over die alleen naar de mond gepraat wensten te worden. (Zo oud als de mensheid, het staat ook al in de bijbel.) Met die dictators loopt het standaard slecht af, en als het tegenzit trekken ze ondertussen nog velen mee in hun ellende.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:08

Gewoon voor onszelf is het wel fijn om te weten dat je alles geprobeerd hebt om het diplomatiek op te lossen :)

Maar de kans bestaat dat Putin pas stopt als je hem fysiek tegenhoudt.

Toch vind ik wel, hoe vreselijk het ook is wat iemand doet of gedaan heeft, dat het goed is om te luisteren naar het WAAROM, naar de onderliggende behoefte, en daar waar mogelijk iets mee te doen om daar een oplossing voor te vinden zodat het niet onderhuids door blijft etteren tot er weer een nieuwe uitbarsting komt.

Ook al zit een partij fout, aan die andere kant ligt de perceptie toch wat anders en het is beter om de angel er uit te halen dan om het probleem (met geweld / sancties) tijdelijk weg te duwen. Dus ik denk wel dat we open moeten blijven staan voor gesprekken met Rusland en moeten luisteren naar hun behoeftes en SAMEN een voor alle partijen acceptabele oplossing moeten zien te vinden....zoals goede buren doen als ze vreedzaam samen willen leven.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:11

De behoefte van, met name, Poetin is het herstellen van de grenzen van de toenmalige Sovjet Unie...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-22 19:12

Mwoah dat weet ik niet, heeft hij dat gezegd (en zo ja, wat zijn zijn woorden waard, hij werpt graag rookgordijntjes op natuurlijk) of is dat een aanname die wij doen :)*

Er zijn best andere scenario's mogelijk.
En die worden her en der in de media ook wel benoemd volgens mij.

[edit] en hij kan het wellicht wel willen, maar dat wil nog niet zeggen dat hij het er ook voor over heeft om het met geweld terug te pakken. Misschien wil hij gewoon liefst dat oosten van de Ukraïne en had hij Kiev er graag bij gewild, maar is al dat andere grut niet daadwerkelijk de moeite van een oorlog waard voor hem.