steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:07

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:10

irmaz schreef:
Popstra schreef:
Wat mij ook tegen de borst stuit is het feit men hard werkende mensen een halt toe willen roepen.
Een groep waar je trots op moet zijn om hun inzet 7 dagen/week jaarrond.
Dat is namelijk ook een mentaliteit wat langzaam uit sterft.
Dat moet beloond worden.

Die moet je niet zomaar aan de kant zetten.

in de jaren 80 en 90 van vorige eeuw werden de hardwerkende mensen in de industrie weggesaneerd omdat deze arbeid naar lage lonen landen werden verplaatst. Heel veel ambachtslieden die met hun hele ziel en zaligheid hun hele leven voor dezelfde baas werkten en vaak al meerdere generaties, kwamen toen op straat te staan. Ik heb toen geen boeren op de barricade zien staan om daar tegen te protesteren. En toen ging het om heel wat meer mensen dan nu....

En jij stond er toen wel?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:28

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:30

irmaz schreef:
in de jaren 80 en 90 van vorige eeuw werden de hardwerkende mensen in de industrie weggesaneerd omdat deze arbeid naar lage lonen landen werden verplaatst. Heel veel ambachtslieden die met hun hele ziel en zaligheid hun hele leven voor dezelfde baas werkten en vaak al meerdere generaties, kwamen toen op straat te staan. Ik heb toen geen boeren op de barricade zien staan om daar tegen te protesteren. En toen ging het om heel wat meer mensen dan nu....

En kijk eens wat het ons gebracht heeft. We zijn inmiddels voor de meest simpele dingen afhankelijk van China. Aan het begin van de corona crisis waren we nog niet eens in staat om zelf iets eenvoudigs als mondkapjes te produceren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 16:33

ruitje schreef:
bigone schreef:
Even een stuk over hoe lang het al speelt en hoe politiek EN landbouworganisaties er alles aan die om voor de problemen weg te lopen, dit gaat over Brabant maar is landelijk gewoon hetzelfde op veel plaatsen:

https://sargasso.nl/boeren-horen-brabant/

Een opiniestuk van een SP'er die al jaren op links vlak strijd voor dit soort keuzes ja , niets mis mee, maar als ik eenzelfde stuk deel van de BBB met onderzoeken die de andere kant laten zien word het ook niet als objectief gezien hier :+

De waarheid ligt in het midden denk ik dan maar :)

De waarheid ligt zeker in het midden, dat is nu juist de hele tijd mijn punt.
De discussie is op dit moment enorm gepolariseerd: je bent voor of je bent tegen. Ik ben niet voor alle boeren, maar dat betekent niet dat ik dus automatisch tegen ben.
Kinke schreef:
maar dat maatwerk kunnen ze niet leveren, want dan moet er ook bij industrie gemeten worden etc. En dan komen ze in de problemen als daar de uitstoot torenhoog is.

Dat maatwerk kunnen ze sowieso niet leveren, omdat dat gewoonweg niet kan. Ze nemen een onmogelijke opdracht aan. Dit wordt net zo'n puinzooi met incompetente overheden en in dit geval boeren die daarvan de dupe worden.
Men heeft blijkbaar niets geleerd van de decentralisaties van de afgelopen 20 jaar. De provincies krijgen weer de oliebol van de Rijksoverheid over de schutting geflikkerd en ze zijn er nog blij mee ook :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 17:43

Pandora2 schreef:
Als een groot deel van de boeren hier moet verdwijnen / inkrimpen, komen er op andere plekken in de wereld wel gewoon meer dieren. Maar hé, dan zijn onze landjes toch in orde met de Green Deal :+

Beetje hetzelfde verhaal van de legbatterijen. Hier al jaar en dag verboden, maar in Oekraïne, de VS, India en Zuid-Amerika propten ze dan wel 11 in plaats van 7 kippen in zo'n hokje :x

Mij ontgaat van alles.

Ik kan snappen dat 'als wij minder dieren krijgen' er somehow een gat ontstaat.
Mbt eigen consumptie is er dan van alles mogelijk.
Bijvoorbeeld een stevige tariefmuur om de 'troep' van elders buiten te houden.
Trouwens afgezien van het gebrek aan kwaliteit: al dat gesleep en vervoer is ook niet het doel.

En hoe de Green Deal er met de haren wordt bijgesleept vind ik ook wat onduidelijk.
Één van de doelstellingen is namelijk onze eigen bodem weer op orde te krijgen - dat is net niet hetzelfde als 'wij doen het goed en importeren vervolgens ellende'.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:18

BBB houd eens op met serieus oppositie voeren en het volgende politieke schandaal aan het licht te brengen.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2022/ ... n-der-plas

Het gaat net als bij de toeslagenaffaire. Op een bepaald moment dan zijn de leugens niet meer tegen te houden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 19:15

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 19:29

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:02

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:16

Fnrs lijkt als enige wakker...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:16

Paardenmensen zouden zich beter snel verenigen om dit tegen te gaan. De boer en de paardeneigenaar staan aan dezelfde kant.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:18

Maar bij veel paarden mensen valt dat kwartje niet.

Dat UBN hebben we niet voor niets gekregen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:22

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:24

Ja dat was te verwachten natuurlijk: boeren wegpesten en dan verstedelijken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:29

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:30

elnienjo schreef:
Paardenmensen zouden zich beter snel verenigen om dit tegen te gaan. De boer en de paardeneigenaar staan aan dezelfde kant.

En dat is dus precies de reden dat ik vierkant achter de boer sta. De paardenwereld is heel erg met de agrarische sector verweven.

Natuurorganisaties willen met niemand samen werken en willen alleen maar hun wensen voor de volle 100% vervult hebben. Daarbij willen ze met niemand rekening houden. Maar wel eisen ze dat iedereen rekening met hun houdt. Daarom moeten paardenmensen kleur bekennen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:31

Het platte land volbouwen dus... De omgeving en het landschap verzieken met verstedelijking.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:50

elnienjo schreef:
Het platte land volbouwen dus... De omgeving en het landschap verzieken met verstedelijking.

Precies... en land kopen voor natuurwaarde is vele malen goedkoper dan als bouwgrond.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:50

Loretta schreef:
Misschien is het nog wel helemaal niet zo gek om als burger en tegelijkertijd paardenliefhebber BBB te stemmen.

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/algeme ... -in-de-weg

Wie nu nog niet wakker is wordt het waarschijnlijk nooit meer.

Ik ben wel wakker, ze vernielen de hele argrarische sector en landschap.
En wij paardenhouders moeten daar ook voor wijken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:52

Caesar schreef:
elnienjo schreef:

Precies... en land kopen voor natuurwaarde is vele malen goedkoper dan als bouwgrond.

Dat klinkt niet logisch. Immers, de verkoper doet er niks op uit wat de bestemming is.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:53

Caesar schreef:

Het heeft allemaal niks meer met stikstof te maken. Dit zorgt juist voor meer stikstof. En opwarming.
Nu zie je maar weer dat het inderdaad alleen maar om de grond te doen is.
En dan zitten er toch een paar In dit topic die dat ontkennen.
Hoe duidelijk wil je het hebben

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 22:57

elnienjo schreef:

Dat is inderdaad de bedoeling.
Verschrikkelijk,

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 23:00

@mysa, begrijp ik je goed als je bedoelt dat een verkoper zelf zijn prijs kan bepalen?

Dat is niet helemaal het geval. Gronden zijn bijv. Natuur, landbouw of bouwgrond. Vorm je landbouwgrond om naar natuur krijg je bijv subsidie voor je waarde daling. En wordt je uitgekocht voor woningbouw ontvang je meer dan voor natuur. Daarom zijn boeren o.a. zo boos; ze worden onder het mom van natuur/stikstof weggekocht en vervolgens gaat er gebouwd worden. Provincies etc goedkope grond en lekker profiteren! Vandaar dus ook de dubbele agenda hierin en met zo'n artikel als over StroeCity is dat wel weer een extra bewijs. En dat boeren bijv best hun stikstof willen verkopen maar verplicht worden alles af te staan.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 07:12

mysa schreef:
Caesar schreef:

Dat klinkt niet logisch. Immers, de verkoper doet er niks op uit wat de bestemming is.

Je denkt toch niet serieus dat de verkoper de prijs bepaalt. De verkoper snapt de plannen ook, dus die wil niet verkopen.
Daarom gaat die agrarische grond onteigend worden. Natuurlijk tegen de prijs voor natuurgrond of met heel veel mazzel de prijs voor agrarische grond.
Om vervolgens als bouwkavels weer verkocht te worden..