Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angie_ke

Re: Doodstraf; opnieuw invoeren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:04

Chiqa schreef:
Angie_ke schreef:
Mensen die jarenlang psychisch of fysiek mishandeld worden zien uit wanhoop en angst dikwijls geen andere manier...
Je kan je niet in die mensen hun plaats stellen, laat staan weten hoe zij zich voelen.

Nu beweer je iets wat heel gevaarlijk is.....Jij weet niets maar dan ook niets van mijn leven af, laat staan van mijn jeugd, dus kan je ook niet beweren dat ik niet zou weten hoe dat zou voelen....

Het kan best zijn dat jij erge dingen hebt meegemaakt, maar iedereen ervaart zulke dingen anders...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:11

Angie_ke schreef:
Het kan best zijn dat jij erge dingen hebt meegemaakt, maar iedereen ervaart zulke dingen anders...

Of heeft er anders mee om leren gaan, en daar is waar ik naar toe wilde eigenlijk om ontopic te blijven.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:47

Stel nu dat die vrouw uit Oostenrijk die jarenlang in de kelder gevangen werd gehouden én verkracht door haar eigen vader, op een dag de kans zag te ontsnappen maar hem daarvoor wel moest vermoorden.
Zou jij dan zeggen dat ze niet geschikt is om in onze maatschappij te leven omwille van het feit dat ze een mens heeft vermoord?
Het is nu wel een extreem voorbeeld, maar de omstandigheden moeten lang niet zo extreem te zijn om een mens tot zo'n wanhoopsdaad te drijven...
Nu ja, des te beter als die grens om daadwerkelijk te moorden bij jou hoger ligt, maar als ik die vrouw was had ik het zonder een greintje twijfel gedaan.
Dan zou er toch eventjes een klik zijn in m'n hoofd en het zou geen mooi beeld zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:04

Angie_ke schreef:
Het is nu wel een extreem voorbeeld, maar de omstandigheden moeten lang niet zo extreem te zijn om een mens tot zo'n wanhoopsdaad te drijven...

Ik vind de jeugd geen verzachtende omstandigheid, mensen die het niet op een rijtje hebben dienen
hiervoor hulp te krijgen en niet het risico lopen dat ze iemand kunnen vermoorden omdat
ze psychisch niet in orde zijn,
Helaas is daar geen graadmeter voor, helaas niet. Maar die mensen horen dus imo niet in de maatschappij thuis met zulke vrijkaartjes...

Antheya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 23:00

Chiqa schreef:
Of heeft er anders mee om leren gaan, en daar is waar ik naar toe wilde eigenlijk om ontopic te blijven.

Dit vind ik eigenlijk wel een vreemde opvatting. Het is toch algemeen aanvaard dat de jeugd voor een groot deel de persoon bepaald, slechte omstandigheden kunnen de hersenen en dus de betreffende persoon permanent beschadigen; een stoornis veroorzaken.
Dat jij aangeeft zelf 'er mee om hebt leren te gaan' is daarvoor geen tegenargument, er zijn ook mensen 'normaal' uit concentratiekampen gekomen, men kan dat nog steeds niet verklaren. Bepaalde omstandigheden hebben niet op iedereen hetzelfde effect, en dat heeft niets te maken met 'leren omgaan'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 23:13

Antheya schreef:
Dit vind ik eigenlijk wel een vreemde opvatting. Het is toch algemeen aanvaard dat de jeugd voor een groot deel de persoon bepaald, slechte omstandigheden kunnen de hersenen en dus de betreffende persoon permanent beschadigen; een stoornis veroorzaken.

En het is ook sinds kort bewezen dat een goede psychotherapie invloed heeft op de hersenstructuur...Dmv. een scan zijn banen zichtbaar in de hersenen die voor de [sychotherapie nog
niet aantoonbaar waren, ook het gebruik van medicatie kan hier een positieve invloed op hebben.

Verder snap ik niet waar je naar toe wilt.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 07:19

Nu ja, had die vrouw haar vader kunnen vermoorden dan had ik het eig. super gevonden! Ik vind 'm geen greintje beter dan Dutroux en zulke mensen zijn echt ziekelijk in hun koppie.
Nu zit die rotzak in de cel en wil hij een boek schrijven over de "gebeurtenissen" om er grof geld met te verdienen, lesje geleerd? Ik denk het niet, psychopaten leren hun lesje niet.
Ik ben in principe tegen de doodstraf want waar trek je de grens? 1 moord gepleegd en direct een spuitje? Nee, dat vind ik absoluut niet kunnen.
Maar mensen zoals Dutroux, Fritzl, Ted Bundy en de vele andere seriemoordenaars mogen van mij gerust een spuitje krijgen.
Die zijn echt gestoord en zoiets krijg je er nooit meer uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 07:22

Dus als ik het goed begrijp ben je principeel tegen de doodstraf maar vind je het super als mensen elkaar vermoorden in zo'n extreem geval?

Vind je het heul erg als ik dit totaal niet volgen kan? Haha!

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:11

Ik ben tegen de doodstraf ja, al zou ik maar al te graag een uitzondering maken voor psychopaten.
In China wordt de doodstraf zelfs gehanteerd bij diefstal en dergelijke, zulke dingen zijn gewoon onaanvaardbaar, maar soit... lang leve de organenhandel zeker?
In Amerika wordt er met de doodstraf gesmeten, ik wil me eerlijk gezegd niet afvragen hoeveel onschuldigen er op death row zitten en hoeveel er al een spuitje hebben gekregen.
Het gebeurt zeker en vast want er worden regelmatig mensen na jaaaaaren op death row vrijgesproken of hun straf wordt omgezet in pakweg 40 jaar ofzo.

Super is mssn veel gezegd, maar ik zou het dat mevrouwtje helemaal niet kwalijk nemen als ze haar klootzak van een vader die haar decennia lang gevangen hield en verkrachtte vermoord had!
Stel nu dat ze de kans had gehad te ontsnappen maar hem daarvoor moest vermoorden, dat maakt haar volgens jou niet beter dan hem en ze is dus niet meer welkom in onze samenleving?
Nou goed, dan had ze die kans maar moeten laten liggen om nog vele jaren opsluiting en verkrachting te ondergaan...
Gelukkig is ze wel gevonden, maar het is jammer dat zulke dingen gebeuren en jarenlang ongemerkt verder gaan.

Niet elke moord/motief is hetzelfde, er zijn mensen die in koelen bloede moorden, maar er zijn ook mensen die na jarenlange mishandeling geen andere uitweg meer zien.
Eerlijk gezegd, als je jaren opgesloten wordt en verkracht wordt kan je volgens mij niet meer normaal denken.
Dus ja, in sommige gevallen vind ik een vrijspraak verantwoord.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:51

Maar die idiote vader van haar heeft misschien ook een vreselijke rot jeugd gehad waardoor hij zich zo gestoord is gaan gedragen tegenover zijn dochter en kleinkinderen...
Ik wil het alleen daarmee echter absoluut niet goed praten hoor.

rakkertjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:55

ik ben er tegen. waarom?? de ergste verkrachters.. moordenaars enz.. mogen toch geen doodstraf krijgen?? komen ze er wel heel makelijk van af.

ik zeg op een eilandje laten wegrotten Nagelbijten / Gniffelen

wel als je 100% zker bent dat het van die engerd zijn.
want het is wel zo dat veel onschuldige de doodstraf krijgen vreselijk Boos!

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 15:59

Tja, dat is 't em nou... Als de doodstraf terug ingevoerd wordt, waar trek je dan de grens?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:21

Angie_ke schreef:
Tja, dat is 't em nou... Als de doodstraf terug ingevoerd wordt, waar trek je dan de grens?

Mijn grens is zinloos geweld.
In een opwelling iemand doodmaken, omdat je een slechte/agressieve bui hebt.
Maar een grens is moeilijk vast te stellen, denk ik zo.
Wat doe je met iemand, die jarenlang gepest wordt tot op het bot en zich opeens gaat verweren en daardoor iemand in blinde woede dood maakt, met of zonder wapen?
Dat is niet hetzelfde als dat iemand bewust een kind mee lokt, misbruikt en later dood ergens dumpt.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:23

Ik denk dat voor een 100% bewezen daad. Dutroux Fritzl enz. best de grens mag trekken voor hun voor de doodstraf.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:46

blackstar schreef:
Ik denk dat voor een 100% bewezen daad. Dutroux Fritzl enz. best de grens mag trekken voor hun voor de doodstraf.

Die 100 % bewezen daad, dacht ik ook in eerste instantie. Dat moet het ook zijn.
Maar er zijn uitzonderingen.
De Duitse moeder die jaren geleden in de rechtbank de dader doodschiet, die haar kind heeft vermoord,verdient van mij een lintje en geen enkele gevangenisstraf dus ook geen doodstraf.

Dutroux enz. hebben alleen voor de duidelijkheid een ter dood veroordeling nodig. Weg met dat soort 'mensen' !
Zonde van mijn belastinggeld om die jarenlang op te sluiten.
Ik blijf erbij: dat geld kan dan beter naar onze opa's en oma's!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:37

Ben ik helemaal met je eens MarvanTom. Alleen had de moeder geen eigen rechter mogen spelen volgens de wet. Mijn mening is dezelfde als de jouwe. Ik denk dat ik ook eigen rechter zou gaan spelen als mij dat was overkomen. Hoewel je het nooit van te voren weet natuurlijk.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:53

blackstar schreef:
Ben ik helemaal met je eens MarvanTom. Alleen had de moeder geen eigen rechter mogen spelen volgens de wet. Mijn mening is dezelfde als de jouwe. Ik denk dat ik ook eigen rechter zou gaan spelen als mij dat was overkomen. Hoewel je het nooit van te voren weet natuurlijk.

Eigen rechter spelen mag idd niet volgens de wet, maar ik had ook hetzelfde gedaan als ik in die positie was.
Deze vrouw wist dat de doodstraf de enigste straf waard was voor de moordenaar, voor haar dan. En de rechtbank zou iets anders geven, dus...
Haar actie vindt ik totaal iets anders dan die gewetenloze gedrochten, die mensen doodmaken voor hun kick.
En ik wil mijn eigen zuurverdiende en afgestane belastinggeld niet betalen aan dat soort tiepjes, die hier een levenlang kunnen teren op andermans geldzak. Veilig achter slot en grendel, jaja... Nors opkijken
Hoe vaak hoor je niet dat TBS-ers zijn ontsnapt aan hun begeleider, met alle gevolgen van dien? Dat ze uberhaupt nog 'los' mogen lopen!!! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:30

blackstar schreef:

Hier ben ik het helemaal mee eens, maar het blijkt wel weer dat er niets ingwikkelders is en drukbesproken als het strafrecht...
Ik ben wel blij dat hier over na wordt gedacht en het niet aan de burgers over wordt gelaten
want met emotie;s is nog nooit iemand beter geworden.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:31

Ik vind het wel vreemd dat veel mensen vinden dat een misdadiger pas tot de dood veroordeeld mag worden als '100% zeker' is dat diegene het ook gedaan heeft..
Het rechtsysteem in Nederland veroordeeld nu toch ook alleen maar mensen waarvan 100% zeker is dat ze het gedaan hebben? Er wordt echt niet gedacht.. ' nou ik weet niet zeker of die man zijn zus heeft vermoord, maar stop hem voor de zekerheid maar achter de tralies'. Van iedereen die achter de tralies komt is '100% zeker' dat ze het gedaan hebben, anders zaten ze niet in de gevangenis.

En ja er worden dus fouten gemaakt.. dure foutjes als het om de doodstraf gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:45

Lianne84 schreef:
Van iedereen die achter de tralies komt is '100% zeker' dat ze het gedaan hebben, anders zaten ze niet in de gevangenis.

Nou dan heb jij de kranten niet gelezen de afgelopen jaren...Zitten helaas nog steeds mensen onschuldig vast.

Lianne84 schreef:
Ik vind het wel vreemd dat veel mensen vinden dat een misdadiger pas tot de dood veroordeeld mag worden als '100% zeker' is dat diegene het ook gedaan heeft..

En waarom vind je het vreemd dat de meeste mensen de doodstraf wél willen?

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:50

@Chiqa, lees mijn stukje nou nog eens.
Dat er onschuldige mensen tot een gevangenisstraf worden veroordeeld (of in andere landen zelfs tot de doodstraf) is voor mij een van de redenen om juist tegen de doodstraf te zijn. Omdat het dus onomkeerbaar is.
Van iedereen die (in Nl) tot een straf wordt veroordeeld moet 100% zeker zijn dat hij/zij het gedaan heeft, anders wordt diegene niet veroordeeld. Dat achteraf blijkt dat er fouten worden gemaakt en dat er mensen in de gevangenis zitten waarvan uiteindelijk blijkt dat ze onschuldig zijn pleit alleen maar tegen de doodstraf.

Ook van de mensen die in de gevangenis zaten en die later onschuldig bleken werd wel eerst gedacht dat 100% zeker was dat zij het gedaan hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 23:08

Lianne84 schreef:
@Chiqa, lees mijn stukje nou nog eens.

Heb ik gedaan, meerdere malen.
Je zegt;

Lianne84 schreef:
Van iedereen die achter de tralies komt is '100% zeker' dat ze het gedaan hebben, anders zaten ze niet in de gevangenis.

Daar had ik namelijk al m'n bedenkingen bij.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 08:59

Ze zegt; Iedereen die in de gevangenis zit is, volgens ons rechtsstelsel, 100% schuldig. Bij twijfel zat ie daar namelijk niet. Toch zitten er onschuldigen in de gevangenis (bv twee van Putten, moordenaar van Nienke Kleiss) waarvan de rechters ook in 1e instantie dachten dat ze 100% zeker schuldig waren. Die zouden dus onschuldig geexecuteerd zijn, als de doodstraf bestond en jullie theorie op zou gaan dat iemand die 100% zeker schuldig is, geexecuteerd moeten worden.

Iemand wordt alleen veroordeeld wanneer een rechter vindt dat voldoende is bewezen dat hij/zij het delict daadwerkelijk heeft gepleegd. Een rechter is daar dus 100% zeker van.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 09:03

soms vraag ik me dat weleens af,of men dan wel echt 100% zeker is,of dat er onder druk toch iemand word opgepakt en vastgezet in de gevangenis

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 11:05

Er zitten volgens mij genoeg onschuldigen of mensen waarvan niet 100 % zeker is of ze het wel gedaan hebben vast in de gevangenis...
Onlangs nog is hier een jongen van 18 vrijgelaten voor de moord op z'n vader, de echte moordenaar was gevonden, maar ondertussen heeft die jongen wel 6 maand onschuldig in de cel gezeten en dan nog voor de moord op z'n vader...
Ondertussen is hij ook alles kwijt, financieel staat hij nergens meer. Ik zou in zijn plaats nu ook de sch ijt hebben aan de Belgische staat en justitie hoor.

De zogenaamde parachutemoord hier in BE, die vrouw heeft maanden, als het al geen jaar of langer was, in de cel gezeten en nog zijn er geen of niet genoeg bewijzen én blijft zij volhouden dat ze onschuldig is...
Dan kun je niet zomaar mensen gaan opsluiten lijkt me.