Homosexuele dominee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Klara16

Re: Homosexuele dominee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:32

Lante schreef:
Ja, dat is inderdaad wel wat kort door de bocht, ik weet het. Knipoog
Ik geloof dus niet letterlijk dat Jezus is gestorven om onze zonden op zich te nemen. Ik vind het een heel sterk verhaal dat ons laat zien dat je onnodig leed veroorzaakt als je je normen en waarden (geboden) niet naleeft en niet probeert een goed mens te zijn (even simpel gezegt, hoor, er zitten voor mij nog wel meer symbolieken in over bepaalde levenswijsheden, maar het gaat me wat te ver om dat hier zo allemaal even op te dreunen). Lachen

Ik weet niet of je christen bent. misschien eerder 'geinspireerd' op het christendom...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:05

Klara16 schreef:
Er zijn veel christenen die inzien dat de bijbel niet bedoeld is om letterlijk genomen te worden. Het is een tekst die religieuze inspiratie moet bieden, geen stap-voor-stap handleiding voor het dagelijks leven anno 2008.
Je scheert ons wat dat betreft echt over een kam.

Ik geloof dat je best het christelijk geloof kan beleven door naar de geest van de bijbel te leven en niet volgens de letter. Het omgekeerde is véél erger.

Maar daar ben ik het niet helemaal mee eens, er zijn idd stukken van de Bijbel die je niet letterlijk moet/kunt opvatten maar er zijn ook wel degelijk (veel) stukken die wel letterlijk opgevat moeten worden.
En ik vind het een beetje onzin om te zeggen dat de Bijbel anno 2008 'uit de tijd' is. Er mag dan ruim 2000 jaar overheen gegaan zijn, de wereld anno 2008 verschilt niet zoveel van toen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:06

Hoe weet jij welke stukken letterlijk opgevat "moeten" worden?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:24

bv de 10 geboden Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:25

En verder?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:31

Dat Jezus op aarde is gekomen als God's zoon
Dat Jezus gestorven is voor onze zonden en weer is opgestaan.
Zowieso het hele levensverhaal van Jezus, levensverhalen van Paulus, Mattheus, Lukas, Johannes.

OT; scheppingsverhaal, woestijnreis, aankomst in het beloofde land.

Persoonlijk denk ik dat het enige wat je echt heel symbolisch moet zien is Openbaring maar zelfs daar staan weer dingen in die ook letterlijk gezien kunnen/moeten worden.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:33

Een beetje allemaal off topic vinden jullie niet? Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:36

Tjah, er wordt over doorgezeurd en als ik er niet op in zou gaan krijg ik straks weer naar mijn hoofd geslingerd dat ik vragen ontwijk.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:37

Verward Ik heb je nooit iets naar je hoofd geslingerd en ik vraag enkel uitleg over je eigen posts. Is dat al zeuren Verward

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:37

anneliesdj schreef:
Tjah, er wordt over doorgezeurd en als ik er niet op in zou gaan krijg ik straks weer naar mijn hoofd geslingerd dat ik vragen ontwijk.

Oke, dan stel ik voor dat we dat onderwerp laten zakken en gewoon weer veder gaan met het onderwerp waar dit topic over gaat?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:39

Tieneke schreef:
Verward Ik heb je nooit iets naar je hoofd geslingerd en ik vraag enkel uitleg over je eigen posts. Is dat al zeuren Verward

Nee jij niet maar dat is al eens gezegd door anderen.
Worden er 5 vragen gesteld en vinden ze het raar dat ik alleen op de laatste ga reageren...

Uitleg willen = goed Knipoog

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:51

anneliesdj schreef:
Dat Jezus op aarde is gekomen als God's zoon
Dat Jezus gestorven is voor onze zonden en weer is opgestaan.
Zowieso het hele levensverhaal van Jezus, levensverhalen van Paulus, Mattheus, Lukas, Johannes.

OT; scheppingsverhaal, woestijnreis, aankomst in het beloofde land.

Persoonlijk denk ik dat het enige wat je echt heel symbolisch moet zien is Openbaring maar zelfs daar staan weer dingen in die ook letterlijk gezien kunnen/moeten worden.

OK, dat er een persoon is geweest die Jezus heette, dat wil ik nog best aannemen. Maar dat diegene dan ook letterlijk de zoon van god is, tja, da's alweer moeilijker. En dat hij gestorven is voor onze zonden, da's toch ook niet echt letterlijk wat er gebeurt is, maar meer de connotatie die de mensen eromheen eraan hebben gegeven.

Levensverhalen van van Paulus, Mattheus, Lukas, Johannes snap ik weer wel dat je dat letterlijk kan nemen. Da's gewoon een beschrijving van het leven van 2000 jaar geleden.

Maar wat maakt nou dat je zo zeker kan weten dat je ook dingen als de zoon van god, maria en de Onbevlekte Ontvangenis en het splijten van de rode zee letterlijk kan zien als iets wat zo gebeurt is? Ik vind het gewoon heel moeilijk om zomaar aan te nemen dat die dingen daadwerkelijk gebeurd zijn. Ik zou er weer veel beter in kunnen komen als gesteld werd dat dat opgeschreven is 2000 jaar geleden om de mensen iets duidelijk te maken, iets te leren, als een symbolisch verhaal om iets te vertellen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:58

Inderdaad; hoezo "MOETEN" letterlijk genomen worden?? Jij vindt/gelooft dat die passages letterlijk genomen moeten worden, ik geloof van niet, hoewel er natuurlijk wel geschiedkundige feiten in staan over het leven in die tijd. Lachen

Ik vind ook niet dat de geboden letterlijk genomen moeten worden; het gaat om de essentie.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:01

Een deel van de bijbel is symbolisch, en een deel letterlijk, ik denk (deels) een ander deel dan Annelies maar ik heb nu geen tijd om er uitgebreid op in te gaan.
In ieder geval: het is een kwestie van geloof, ieder vat het anders op en het is moeilijk uit te leggen waarom. Dat is het nou - geloof!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:09

Idd. Je kan daarom ook niet van anderen verwachten dat ze hetzelfde letterlijk nemen als jij.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:38

Misschien dat sommige kerken de Bijbel nogal letterlijk nemen omdat er ook sekten (valse kerken) zijn ontstaan/geweest die de Bijbel zo erg niet-letterlijk namen dat ze de hele Bijbel naar hun hand konden zetten. Zo kwam het het beste uit. Ik kan geen namen noemen van stromingen... maar het heette iets van vrije predikanten ofzo? Met godsdienst gehad een poosje geleden.

Is wel moeilijk wat je letterlijk kan nemen en wat niet... Het is ook goed om andermans visie over een tekst te hebben. Zo probeer ikzelf in ieder geval een soort tunnelvisie te vermijden Knipoog Nu zijn er ook christenen met een verschillende visie. De ene vind dat homo's niet seksueel actief zouden moeten zijn, de ander vind het geen probleem! Leraar/teamleider bij mij op school is wel homo maar niet seksueel actief, omdat hij zelf vind dat dat niet mag ... Van mij mag hij, maar het zou best kunnen dat als hij dat wel wordt dat school hem ontslaat helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:56

aah in de bijbel staat ook dat je geen 1hoevige dieren mag eten oid...

En hoeveel christenen houden zich daar aan...

Huilen van het lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:12

Anoeska schreef:
OK, dat er een persoon is geweest die Jezus heette, dat wil ik nog best aannemen. Maar dat diegene dan ook letterlijk de zoon van god is, tja, da's alweer moeilijker. En dat hij gestorven is voor onze zonden, da's toch ook niet echt letterlijk wat er gebeurt is, maar meer de connotatie die de mensen eromheen eraan hebben gegeven.

Levensverhalen van van Paulus, Mattheus, Lukas, Johannes snap ik weer wel dat je dat letterlijk kan nemen. Da's gewoon een beschrijving van het leven van 2000 jaar geleden.

Maar wat maakt nou dat je zo zeker kan weten dat je ook dingen als de zoon van god, maria en de Onbevlekte Ontvangenis en het splijten van de rode zee letterlijk kan zien als iets wat zo gebeurt is? Ik vind het gewoon heel moeilijk om zomaar aan te nemen dat die dingen daadwerkelijk gebeurd zijn. Ik zou er weer veel beter in kunnen komen als gesteld werd dat dat opgeschreven is 2000 jaar geleden om de mensen iets duidelijk te maken, iets te leren, als een symbolisch verhaal om iets te vertellen.

Tjah, daarom is het ook geloof en geen wetenschap.

Maar er duiken vaak dingen op waaruit blijkt dat bepaalde verhalen uit de Bijbel toch waargebeurd zouden kunnen zijn, zoals bv het rode-zee verhaal en de schepping.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:15

Lante schreef:
Inderdaad; hoezo "MOETEN" letterlijk genomen worden?? Jij vindt/gelooft dat die passages letterlijk genomen moeten worden, ik geloof van niet, hoewel er natuurlijk wel geschiedkundige feiten in staan over het leven in die tijd. Lachen

Ik vind ook niet dat de geboden letterlijk genomen moeten worden; het gaat om de essentie.

De geboden niet letterlijk nemen??? Dus moorden, stelen en vreemdgaan is normaal? Het laatste tegenwoordig wel misschien maar de 10 geboden zijn nu net zo actueel als 2000 jaar geleden.

En ja, het is maar net hoe je het opvat als ik zeg dat iets letterlijk genomen moet/kan worden. Dat jij daar meteen zo heftig op in moet gaan...

@ Menino; het rein en onreine dieren is in het NT duidelijk 'rechtgezet'.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:26

Ik zeg niet dat je mag moorden, stelen en vreemdgaan anneliesdj, ik zeg dat het om de essentie gaat en ik reageer helemaal niet heftig.

http://members.chello.nl/~l.de.bondt/10geboden.htm

Ik bedoel maar; 'wat is onkuis'?? Een homofiele dominee?? Een vrouw met een broek, een rok boven de enkels, knieën, een onbedekt hoofd, een decoleté tot aan de navel?? Staat er niet in. Daarom gaat het imo om de essentie. Ieder moet voor zichzelf nog steeds nadenken waar voor zichzelf de grenzen liggen, want dat wordt niet helemaal precies gezegd.

Er staat in ieder geval niet in:
"Gij zult geen sex hebben met iemand van hetzelfde geslacht" of "Gij zult geen dominee aantellen die gevoelens koestert voor iemand van het zelfde geslacht".

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:54

http://www.lyricsondemand.com/r/robertl ... yrics.html blijft een van mijn favoriete songteksten OK dan! , beter kan ik zelfs iig niet verwoorden hoe ik er over denk . En wat de bijbel betreft... ik ben van mening dat die slechts geschreven en herschreven is door (kortzichtige?) mensen die hun eigen inhoud hebben gegeven aan wat geloof volgens hen in zou moeten houden... en daar hecht ik persoonlijk eigenlijk maar weinig waarde aan. Kortom, voor mijn mening gewoon de songtekst van homo sapiens van Robert Long dus even lezen want daar kan ik me volledig in vinden Lachen .

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:51

vikki schreef:
http://www.lyricsondemand.com/r/robertl ... yrics.html blijft een van mijn favoriete songteksten OK dan! , beter kan ik zelfs iig niet verwoorden hoe ik er over denk . En wat de bijbel betreft... ik ben van mening dat die slechts geschreven en herschreven is door (kortzichtige?) mensen die hun eigen inhoud hebben gegeven aan wat geloof volgens hen in zou moeten houden... en daar hecht ik persoonlijk eigenlijk maar weinig waarde aan. Kortom, voor mijn mening gewoon de songtekst van homo sapiens van Robert Long dus even lezen want daar kan ik me volledig in vinden Lachen .

Geweldige tekst!

Dit vat voor mij echt helemaal samen hoe ik erover denk. Gefrustreerde pilaarbijters die God voor hun karretje spannen om een oordeel te gaan vellen over het liefdesleven van anderen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:01

Ik heb niet alle 23 pagina's gelezen..

Wat ik dan weer zo mooi vind is dat er in het oude testament deze zin al staat:
Leviticus 20:13
Wanneer iemand als man ligt bij een andere man zoals bij een vrouw, dan hebben beide zichzelf in hoge mate onrein gemaakt. Zij moeten onherroepelijk ter dood gebracht worden; Zij hebben hun dood aan zichzelf te wijten.

wat voor mij dus zegt dat homosexuelen er altijd al waren. Ik ben niet gelovig, heb weinig met de bijbel, alleen de geschiedenis van de mens die erin staat vind ik wel vreselijk interessant. Dat wij mensen in zo veel jaren eigenlijk niks veranderd zijn, jaloerzie was er al, afgunst, en juist dat geen doen wat eigenlijk niet mag (het verhaal van eva en de appel)

Ik zou trouwens, mocht ik gelovig zijn, geen problemen hebben met een homosexuele dominee. Een klasgenootje van mij is zwaar gelovig en bij ons in de klas zit een lesbisch stel. Zij wil vanuit haar geloof niet samenwerken met deze 2 meiden. Nu moet dat van school wel maar vind ze het erg moeilijk. En zulke dingen kan ik niet zo goed begrijpen..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:42

Ik wilde eigelijk nog ingaan op het berich van Lante maar kan er de motivatie niet voor opbrengen na de laatste paar berichten.
Ik ben er klaar mee.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 11:51

Lante schreef:
Dat weet ik, maar christenen interpreteren de bijbel heel letterlijk, die denken dat de hemel een plek is waar god woont en je na de dood (als je je goed hebt gedragen en berouw hebt getoond/vergeven bent) de terecht komt etc. Ze bidden voor het eten e.d. Dat doe en denk ik niet. Maar dat is een hele andere discussie (off topic).

Volgens mijn oma, die bidt idd voor het eten enzo, moet je de hemel op aarde zien te vinden Lachen En die vind je door liefdevol met naasten om te gaan. Elkaar te helpen waar nodig is enz enz. Ik vind dit een mooie interpretatie Lachen