Anoeska schreef:OK, dat er een persoon is geweest die Jezus heette, dat wil ik nog best aannemen. Maar dat diegene dan ook letterlijk de zoon van god is, tja, da's alweer moeilijker. En dat hij gestorven is voor onze zonden, da's toch ook niet echt letterlijk wat er gebeurt is, maar meer de connotatie die de mensen eromheen eraan hebben gegeven.
Levensverhalen van van Paulus, Mattheus, Lukas, Johannes snap ik weer wel dat je dat letterlijk kan nemen. Da's gewoon een beschrijving van het leven van 2000 jaar geleden.
Maar wat maakt nou dat je zo zeker kan weten dat je ook dingen als de zoon van god, maria en de Onbevlekte Ontvangenis en het splijten van de rode zee letterlijk kan zien als iets wat zo gebeurt is? Ik vind het gewoon heel moeilijk om zomaar aan te nemen dat die dingen daadwerkelijk gebeurd zijn. Ik zou er weer veel beter in kunnen komen als gesteld werd dat dat opgeschreven is 2000 jaar geleden om de mensen iets duidelijk te maken, iets te leren, als een symbolisch verhaal om iets te vertellen.
Tjah, daarom is het ook geloof en geen wetenschap.
Maar er duiken vaak dingen op waaruit blijkt dat bepaalde verhalen uit de Bijbel toch waargebeurd zouden kunnen zijn, zoals bv het rode-zee verhaal en de schepping.