Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Midasje

Re: Verschillen tussen Belgen en Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:54

Omdat jullie taal niet helemaal klopt met het ABN

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:55

Misschien omdat alleen de domme studenten kiezen om hier te komen en dan zien dat ze echt te dom zijn? Clown Haha! Nee, ik heb werkelijk geen flauw idee wie er slimmer is en wie dommer, maar ik denk eigenlijk niet dat daar op zo'n kleine afstand veel verschil in kan zitten. Het IQ hangt van zoveel dingen af.

Onze taal klopt niet met het ABN? Clown Nee idd, ABN bestaat niet meer Clown Het is AN nu, of Standaardnederlands Haha!

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:55

ik denk omdat de nederlandse student minder gewoon is van "vanbuiten te leren"... Het onderwijs bij jullie is toch iets meer gericht op zelfstandigheid en opzoeken en praktischer dan bij ons dacht ik...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:57

vind,dat het een beetje de verkeerd kant op gaat,als ik eerlijk ben. Om u te gaan beredeneren wie er (waarom) slimmer zou zijn..
Het onderwijs is gewoon ànders,logisch dat mensen dan wat tijd nodig hebben om zich aan te passen.

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:58

Tieneke schreef:
Misschien omdat alleen de domme studenten kiezen om hier te komen en dan zien dat ze echt te dom zijn? :+ Haha! Nee, ik heb werkelijk geen flauw idee wie er slimmer is en wie dommer, maar ik denk eigenlijk niet dat daar op zo'n kleine afstand veel verschil in kan zitten. Het IQ hangt van zoveel dingen af.

Onze taal klopt niet met het ABN? Clown Nee idd, ABN bestaat niet meer Clown Het is AN nu, of Standaardnederlands Haha!

oej jij bent toch een belg dan moet je een beetje opletten hij je het typt want je geeft er nu aan toe dat jullie niet zo slim zijn Haha! Knipoog

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:58

getup schreef:
vind,dat het een beetje de verkeerd kant op gaat,als ik eerlijk ben. Om u te gaan beredeneren wie er (waarom) slimmer zou zijn..
Het onderwijs is gewoon ànders,logisch dat mensen dan wat tijd nodig hebben om zich aan te passen.

Is gewoon gekheid Knipoog

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:59

oej jij bent toch een belg dan moet je een beetje opletten hij je het typt want je geeft er nu aan toe dat jullie niet zo slim zijn Haha! Knipoog

als we zo gaan beginnen.... Knipoog
Laatst bijgewerkt door Getup op 22-01-08 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:00

getup schreef:

ja, dat bedoelde ik ook; minder vanbuiten leren in nederland; minder getraind op zelfstandigheid bij ons; als je dus in een anders systeem tercht komt, krijg je het zowiezo moeilijk volgens mij...

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:00

getup schreef:

als we zo gaan beginnen.... Knipoog

zo jij bent wakker Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:01

Ik geef helemaal niets toe Clown Ik denk alleen dat je over intelligentie niet kan discussiëren, want intelligentie gaat over zoveel, niet alleen over kennis of zo. En om dat echt te weten, zou iedereen van beide landen getest moet worden op alle deelgebieden van intelligentie en die resultaten zou je dan moeten vergelijken. En dat hebben we niet en eigenlijk interesseert het me geen bal welke groep slimmer is in het algemeen.

Misschien moeten we ook eens kijken naar gelijkenissen tussen beide landen?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:02

dan zijn we het eens,haha. Ik vind hier in de buurt in de supermarkt trouwens tegenwoordig pindakaas ,hagelslag en soms zelfs pindasaus!

ja,ben wakker,haha. En ik heb bijdehandjes gegeten vanmorgen Tong uitsteken .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:02

line_king schreef:
ik denk omdat de nederlandse student minder gewoon is van "vanbuiten te leren"... Het onderwijs bij jullie is toch iets meer gericht op zelfstandigheid en opzoeken en praktischer dan bij ons dacht ik...

Dat kan idd wel zo zijn. Tussen mijn vriend en mij zat iig een heel verschil maar goed, ik zit ook in de gammahoek en hij in de betahoek.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:04

line_king schreef:
getup schreef:

ja, dat bedoelde ik ook; minder vanbuiten leren in nederland; minder getraind op zelfstandigheid bij ons; als je dus in een anders systeem tercht komt, krijg je het zowiezo moeilijk volgens mij...

ik vind anders dat er toch behoorlijk hard gewerkt wordt aan het zelfstandig werken (bij mij op de unif toch). Maar het onderwijssysteem blijft natuurlijk toch verschillend...

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:30

Mm, in Nederland hebben ze zo'n systeem zoals bij ons op de hogescholen: je hebt telkens twee of drie vakken, dan doe je daar examen van en ga je verder of zoiets. Bij ons zijn het telkens zes tot tien vakken per semester. En er zijn daar werkgroepen of zoiets, ook vreemd, daarom net, er wordt bij ons meer gevraagd dat je zelfstandig bent (of zo is het bij ons op de unif toch ook Knipoog ).

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:43

Tieneke schreef:
Ik geef helemaal niets toe Clown Ik denk alleen dat je over intelligentie niet kan discussiëren, want intelligentie gaat over zoveel, niet alleen over kennis of zo. En om dat echt te weten, zou iedereen van beide landen getest moet worden op alle deelgebieden van intelligentie en die resultaten zou je dan moeten vergelijken. En dat hebben we niet en eigenlijk interesseert het me geen bal welke groep slimmer is in het algemeen.

Om er eventjes een bewijsje tegenaan te gooien, in plaats van een eeuwigdurende Wellis-Nietes discussie te houden...

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2004/12/07/F026.htm

Conlusie: Nederland scoort beter dan België, maar Vlaanderen scoort beter dan Nederland...

Eigelijk zouden de middelbare scholen eens wat meer uitwisselingsprojecten moeten organiseren tussen Vlaamse en Nederlandse scholen, volgens mij kan dat vaak wel eens heel verhelderend/choquerend zijn..

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:47

Wow, de VS Bloos . Conclusie, we zijn kippetjes en de VS uilskuikens...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:48

Ik vind sommige universitaire richtingen toch veel maal beter dan in nederland, want hier moet je echt meer basiskennis hebben. En veel zullen ook liever een dierenarts aannemen die in gent gestudeerd heeft dan in nederland.
Maar andersom mijn zus heeft een deel in nederland op uitwisseling gedaan, was hogeschool mediatechnieken, en daar was het dan weer pittiger dan hier.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 14:50

Ik vervloek toch wel regelmatig die basiskennis, het maakt wel wat centimeters uit op een cursus... Maar het zorgt voor een heel brede scholing Ja .

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:05

Ik hecht niet zoveel waarde aan die onderzoeken Lachen
Waarom? Omdat de uitslag van een onderzoek afhangt van de vraagstelling. Ik noem maar iets: doe jij een geschiedenistest op jaartallen (wat in Nederland zelfs op de lerarenopleiding niet meer aan bod komt!) dan krijg je een hele andere uitslag dan wanneer je een geschiedenistest gaat doen die test of de leerling verbanden kan leggen tussen historische gebeurtenissen of koppelingen kan maken tussen historie en recente ontwikkelingen. Zo denk ik dat alle vakken wel een andere nadruk hebben. Hoofdrekenen wordt nauwelijks meer onderwezen ivm rekenmachines, spellingslessen krijgen minder aandacht vanwege de spellingscorrectie in Word.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:07

katiavl schreef:
want hier moet je echt meer basiskennis hebben.

Ik weet niet waarom je dat denkt?
In Nederland ligt de grens om toegelaten te worden tot de happy few die naar de universiteit mogen (Vwo) namelijk veel hoger.
In mijn tijd moest een leerling gemiddeld een 7,5 scoren op alle vakken om naar het VWO te mogen. Reden waarom ik dus op de HAVO zit, wat opleidt tot hogeschool. 55% van de tegenwoordige Nederlandse leerlingen moet naar het VMBO (wat voorbereidt op het beroepsonderwijs).

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:19

Totaal offtopic: maar ik vind het echt oprecht erg dat er idd minder aandacht wordt besteed aan spelling; als ik soms eens lees op bokt gaat mijn haar echt rechtstaan van de fouten die ik zie...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:22

Mee eens, al vind ik de spellingsregels wel wat bij de haren getrokken. Ik heb er pas examen over gehad, puur op de spellingsregels en toepassingen en het is echt niet gemakkelijk.
Toch vind ik ook dat iedereen een beetje trots zou moeten zijn op zijn/haar taal en zijn best zou moeten doen om correct te schrijven. De basis van de spelling kan iedereen die op dat vlak geen stoornis heeft.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:23

is dat niet net goed aan belgië dan? dat hier zoveel mensen naar de unif kunnen...ik had maar doodgewone cijfers in het middelbaar, maar ik voel me wel helemaal top aan de unif en haal nu dus veel betere cijfers.

Ik heb trouwens niet de indruk dat ik het zou halen bij ons op school door enkel van buiten te leren enz. Er wordt toch erg veel doorgewerkt op verbanden tss verschillende vakken en we hebben ook werkcolleges.

Ik ben wel nooit in NL naar school geweest, dus ik weet niet zo echt wat de verschillen zijn natuurlijk

line_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:26

Tieneke schreef:
Mee eens, al vind ik de spellingsregels wel wat bij de haren getrokken. Ik heb er pas examen over gehad, puur op de spellingsregels en toepassingen en het is echt niet gemakkelijk.
Toch vind ik ook dat iedereen een beetje trots zou moeten zijn op zijn/haar taal en zijn best zou moeten doen om correct te schrijven. De basis van de spelling kan iedereen die op dat vlak geen stoornis heeft.

Zo die tussen-n en andere regeltjes zijn idd een beetje bij het haar getrokken; daar raakt niemand wijs uit. Maar tegenwoordig lijkt het of niemand nog een zin zodner dt-fout kan maken; terwijl dat nu echt wel gewoon eventjes 2 seconden nadenken is! (ik beweer niet dat ik zelf in mijn haast nooit dt-jes maak hoor; maar tegenwoordig zie ik zelfs "ik wordt" enzo verschijnen...)

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 15:27

Om eventjes van het onderwerp 'school' af te wijken... Wie is trouwens Nederlands' grootste crimineel? Nagelbijten / Gniffelen