Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:24

Echwel, als ik links eet gaat het niet zo netjes als rechts.
Ik snap echt niet waar mensen zich druk over maken.

Lielle, jij eet weer op de bank. Dat vind ik weer niets met ons gezinnetje thuis, maar ik vind dat je dat zelf moet weten.
Ik zal je er niet op veroordelen. Blijkbaar doen jullie dat wel met die paar dingen die ik net even anders doe.
Sorry hoor, ik vind dat echt niet normaal. Knipoog

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:26

Nou wat heeft dat te maken met mes en vork vasthouden...

Maar door Mcdonalds en al die andere ketens is het besef van netjes eten echt vervaagd.
Ik ben blij dat ik mijn kinderen naar een 3 sterren restaurant kan meenemen en dat ze zich weten te gedragen en volgens de regels kunnen eten.
Met bep vriendjes en vriendinnetjes van hen wil ik niet eens naar een AC om te gaan eten..
Brrrrr.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:28

De snackbars en junkfoodketens verdienen aan mij geen rooie cent. Mij zie je daar niet en dat soort dingen thuis eten doe ik nauwelijks. Ik haat frituur, bleh....

Stukjes tofu, snij ik niet, die zijn al klein genoeg.
Ik pak alleen een mes vast als ik hem nodig heb. Heb ik hem niet nodig, dan ligt 'ie netjes naast mijn bord.
Snap je? Daarbij heb ik een kleine meid van 2, die ook vaak mijn hulp nodig heeft. Dus een hand vrij is best makkelijk tijdens het eten. Tong uitsteken

Maar, joh, doe vooral lekker jullie eigen ding en vindt maar wat jullie vinden moeten. Je hoeft niet met mij te eten en ik godzijdank niet met jullie. Het eten zou me vast minder smaken met al dat gelet op elkaar. Haha!
Ik doe het toch op mijn manier en ik heb echt nog nooit iemand om me heen gehad (en ik ken heel wat mensen) die me raar vonden eten. En daarom moet ik zo lachen om dit topic. Dit is niet meer serieus te nemen.

Ik ga wat anders doen. Doei!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:29

Ik veroordeel je er absoluut niet om. Ieder zijn mening (net als met slachten Knipoog ) en wat mij betreft eet je thuis met zijn allen met je handen uit de pan Haha! Maar net zo min als ik bij jou thuis lekker met mijn bord naar de bank zou vertrekken, verwacht ik dat jij als je bij mij komt eten, niet gaat prakken, je vork wel gewoon links houdt etc. Ik pas me aan de normen van de gastheer/vrouw, en zo zal ik in bv Afrika met mijn rechterhand direct uit de schaal eten. En dan ook netjes zonder knoeien.

/add
ik let er niet op hoe iemand eet, ik zie dat zonder het te willen. Net als met taal- en typfouten.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 27-03-07 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:29

Citaat:
Pompompom dat gedrag van jouw familie doet mijn zoon ook bij de marine.
Hij moet het echter niet bij mij aan tafel doen, kan hij linea recta naar huis gaan.
Ik wens geen klap op mijn hoofd omdat een ander boert.

ook geen mes gebruiken en zelfs al is het nepvlees uitelkaar trekken, sorry maar dat is vernaggelen van je eten.

Shoarma broodje doe ik idd door de helft saus en vlees erop en dan in stukjes snijden.
Ik vind met mijn handen eten een vies gevoel, zelfs kip maak ik helemaa schoon met mes en vork, ik hou niet van vieze handen waar de saus langs loopt.

Waarom je vork overpakken je kunt toch gewoon de hele maaltijd je vork links vasthouden.

toch heerlijk, kip met de handen afkluiven ?
al ben ik zelf vegetarisch en eet ik het niet meer, maar ik vond het heerlijk vroeger.

met het uit elkaar trekken van nepvlees, bedoel ik net zoals je een aardappel met de zijkant van je vork "breekt" . zo krijg je het ook in stukjes en dat is absoluut niet vernaggelen hoor.
en ik vind mijn broodje shoarma of taco het lekkerst als er veel saus op zit, zo heeft ieder natuurlijk zijn eigen manier van eten.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:33

ik ben precies zo opgevoed als de ts Bloos
maar ik snap het ook wel hoor als ik soms van die mensen zie eten
als een havenarbeider(niets tegen havenarbeiders) dan kan ik me helemaal rotergeren

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:47

Nicolletje schreef:
Ik vind Hollandse pot zoals mijn moeder het maakt (mijn pa kookt altijd iets anders en ikzelf bij mij thuis ook) op zijn tijd echt lékker geprakt.

Maar sommige mensen hier doen net alsof je, als je eten prakt, erop zit te hameren en te harken alsof je een tuin aanlegt en dan nog 3 liter jus eroverheen in slootjes en het dan naar binnen slobbert en slurpt Rolleyes
Je kan toch ook heel 'bescheiden' een gemengd arrangement van aardappeltjes, groenten en wat jus maken? Vork

Whahahaha Haha! Tong uitsteken

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:55

Om nog even over het drinken en bord leeg eten van de TS terug te komen, ik zit er zo eens over na te denken, maar ik begrijp echt niks van deze regel Bloos
We zitten in Nederland met vette kinderen met ongezonde eetgewoontes en met mensen (waaronder ikzelf) die met moeite aan hun 1.5 liter drinken per dag komen.
Waarom dan géén drinken tijdens het eten maar wel verplichten je bord leeg te eten voor een toetje Verward
Ik heb liever dat ze de helft van mijn gezonde hap opeten, dan een heel bord friet of pizza leeg....

Mijn vriend is bijvoorbeeld nogal geneigd om het liefst elke dag kaassoefflees en pizza te eten, ik probeer zoveel mogelijk gevarieerd en enigszins gezond te koken, het zal mij verder een worst wezen of hij het eten met een lepel, vork of met stokjes naar binnen werkt, ik vind het belangrijker dat hij het lekker vindt en zoveel mogelijk opeet !

En dat zou ik mijn kinderen (die ik niet heb) ook eerder meegeven dan alle regeltjes;
Geniet van wat je eet, probeer zoveel mogelijk gezond en gevarieerd te eten en zie eten als een leuke (gezellige) gebeurtenis ipv als een "moetje"
Dorée schreef:
Ik vind het dus ook niet horen om alles te prakken en vervolgens je linkerhand om je bord heen te leggen en alles met je rechterhand met je vork op te eten. Ik vind dat ongehoord, zo heb ik dat geleerd. (En ik denk Lielle, Faye, Echwel, etc. ook Knipoog)

Niemand bij ons thuis eet zoals jij dat beschrijft Maar als een ander zo wel wil eten dan gaat ie zijn gang maar, ik heb er geen last van.

Ik erger me er niet aan en anderen schijnbaar wel, om iets wat ik totaal onbelangrijk vind.
En waar ligt bij mij de grens?
Nou, ik ben bij mensen thuis geweest die hebben zo'n klein huisje dat je als gast op de zitzak moest eten Lachen ik ben bij mensen thuis geweest die een heerlijke middeleeuwse maaltijd voor mij hebben klaargemaakt met kelken en een grote kom eten, brood en zonder bestek Haha! ik heb dat liever dan opgeprikt aan de maaltijd zitten volgens de regeltjes.

Nogmaals, ik voel me rijk en gelukkig als ik ik bij mensen mezelf kan en mag zijn, en als dezelfde mensen zichzelf bij mij mogen zijn.
Daar hecht ik 100x meer waarde aan dan rechtop zitten, met mes en vork eten etc.
En ik heb nog nooit meegemaakt dat mensen aan hun kont zitten te krabben of zitten te scheten tijdens het eten en ik vind dat ook niet in relatie staan met dat iemand met mes en vork eet of met een lepel of prakt of wat dan ook.

Lielle schreef:
ik heb geleerd dat je als je even pauzeert, je mes en vork aan de zijkant van je bord legt, en niet met de uiteinden op de rand en de rest op tafel ('roeien' bij ons thuis). Dat is absoluut niet meer moeite of iets dergelijks, maar wel een 'netter' gezicht

In een restaurant hoor je het wel zo neer te leggen.
Gesloten in een '^' als je pauzeert maar niet meer opgeschept wil hebben en open ' / \' als je pauzeert en er nog wat bij wilt.
En '//' als je klaar bent, maar altijd op je bord (anders wordt het tafellaken vies), tenzij er zo'n messenhoudertje ligt.
pompompom schreef:
dan mag je mij wel een cursus komen geven hoe je netjes schoarma of taco's eet . ik krijg het werkelijk waar niet voor elkaar.

Ik heb een beugel, mis 7 tanden en kiezen en heb 2 nepsnijtanden aan mijn beugel 'hangen' (dus zonder dat ze vast zitten, als tijdelijke oplossing voor de gaten die de beugel maakt door de tanden opzij te schuiven) en ik moet alles snijden of breken, echt ik zou er een mòòrd voor doen om weer eens mijn tanden te kunnen zetten in een dikke vette Big Mac ofzoiets Vingers aflikken
En ja, soms maak ik tegenwoordig geluid tijdens het eten, kan er ook niks aan doen met al die bedrading in mijn mond.

Ow en bij mij thuis eet ik wel op de bank Haha!
Als je dat doet kan je sowieso al je tafelmanieren wel in de wilgen hangen, want op de bank eten is niet aan tafel Haha!
Als ik 'later' een groot huis met een gezellige keuken zal hebben, zal ik vast wel weer aan tafel eten, maar op de 1 of andere manier zit ik bij mij thuis niet lekker aan tafel, bij mijn ouders wel.
Ligt denk ik aan de stoelen Ja
Laatst bijgewerkt door Nic op 27-03-07 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:57

Smaken vind ik ook niet netjes evenals boeren laten aan tafel.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:17

Nicolletje, de enige reden dat ik vind dat zoiets niet hoort, komt gewoon omdat ik dat zo geleerd heb.
Als een ander anders wil eten, vind ik dat prima. Zolang je er maar van geniet en het niet al te onsmakelijk doet, vind ik het ook niet erg. Maar nogmaals, het laat geen goede indruk bij mij achter. En dat is heel wat anders dan dat ik er een oordeel over vel. Ik vind gewoon dat het niet hoort omdat ik anders gewend ben. Net als iemand anders dat ongetwijfeld bij mijn manieren heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:02

Alleen kunnen ze van jou niet zeggen dat je niet netjes eet Doree, hoogstens dat je een kapsonesleier bent Haha! Haha!

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:20

Nicolletje schreef:
Lielle schreef:
Nicolletje en Nadya, jullie oordelen dus net zo hard over iemand omdat die in jullie ogen merkwaardige normen hanteert. Pot en ketel spreekwoord bekend misschien?

Ik heb eigenlijk nooit zo erover nagedacht, eerlijk gezegd...
Totdat ik dit topic tegenkwam en de uitspreken die hier gedaan werden, over niet welkom als je prakt of je spaghetti snijdt..
Toen dacht ik: huh???

Ineens kwamen er mensen voorbij die 'mij' niet aan tafel wilde hebben als ik zou prakken, of weet ik veel wat, iets wat ik niet zie als een misdaad, volgens mij zijn duizenden Nederlanders opgevoed met aardappels, jus en groenten prakken en spaghetti snijden.

Op mij persoonlijk komt het nogal oordelend over om dan te zeggen "zo iemand hoef ik niet aan tafel Misselijk " of "Als iemand geen tafelmanieren heeft, zal zo iemand in het dagelijks leven ook wel een lomp iemand zijn"

Terwijl ik dan denk: maar mijn vriend, misschien is die wel "zo iemand" ...Of mijn beste vriendin? Of mijn zusje?

En toen dacht ik: bah bah wat een arrogantie... Inderdaad.

Daar ben ik het mee eens, een van mijn beste vrienden kán supernetjes eten, maar meestal doet ie het niet Haha! *LOL*
En hij is dus ook absoluut níet lomp, is zo'n schatje Lovers *LOL*
Ikzelf heb altijd geleerd netjes te eten, maar mag gewoon prakken, we zijn in Nederland! Knipoog
Elke vrijdag eten lekker met de handen friet bij de tv Haha! *LOL*

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:39

Lielle schreef:
Nee, het gaat me erom dat iedereen zijn eigen normen heeft voor wat betreft acceptabel is tijdens het eten. Kennelijk is boeren en smakken wel onbeschoft, maar prakken niet. Terwijl iemand dat net zo onsmakelijk kan vinden. Ik word persoonlijk niet goed van iemand die met zijn arm om zijn bord zijn eten naar binnen zit te 'hooien'. Maar dat is kennelijk arrogant, terwijl jij wel iemand mag vragen (IMO zeer terecht!) om niet te boeren.

Overigens kun je een aardappel toch ook prima aan je vork prikken en even door de jus halen?

En wb die linkerarm, je kunt toch gewoon je hand op tafel leggen?

Mond open eten, daar zeg ik niet eens iets over.

ROFL ROFL ROFL

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:15

joke20 schreef:
Lielle schreef:
Nee, het gaat me erom dat iedereen zijn eigen normen heeft voor wat betreft acceptabel is tijdens het eten. Kennelijk is boeren en smakken wel onbeschoft, maar prakken niet. Terwijl iemand dat net zo onsmakelijk kan vinden. Ik word persoonlijk niet goed van iemand die met zijn arm om zijn bord zijn eten naar binnen zit te 'hooien'. Maar dat is kennelijk arrogant, terwijl jij wel iemand mag vragen (IMO zeer terecht!) om niet te boeren.

Overigens kun je een aardappel toch ook prima aan je vork prikken en even door de jus halen?

En wb die linkerarm, je kunt toch gewoon je hand op tafel leggen?

Mond open eten, daar zeg ik niet eens iets over.

ROFL ROFL ROFL

Wat is dit voor toevoeging?? Verward

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:19

Nadya schreef:
Lielle schreef:
nou, met name de lachwekkendheid waarmee je steeds op dit soort opmerkingen in gaat, vind ik niet erg netjes. Zo discussieer je niet. Sta je IRL iemand ook recht in zijn gezicht uit te lachen?

Ik vrees dat ik zeker heel hard in de lach schiet als mensen opmerkingen gaan maken over hoe ik met mijn mes/vork eet, ja (verkeerde handen volgens de etiquette). Of dat iemand gaat zeuren of ik mijn aardappels prak of niet of lekker drinken bij mijn eten heb. Ik vind dat je ook kan overdrijven met dit soort regeltjes.

Dat je daar zelf de humor niet van inziet, zeg. Ik heb vroeger op Schoevers nog les in de etiquette gehad en sommige dingen vond ik echt overdreven ouderwets (en vele schoolgenoten vonden dat met mij). Je kunt ook te ver doorschieten.

Maar goed, wij doen het hier thuis lekker op onze eigen ongedwongen manier. En niemand die er IRL problemen mee heeft, hoor. Maar als ik lees dat ik bij sommigen thuis niet welkom zou zijn, omdat ik bepaalde dingen anders doe, ja, dan schiet de meligheid er behoorlijk in. Knipoog

Het is niet alleen je gebrek aan tafelmanieren hoor dat je bij mij aan tafel niet welkom bent, je hebt helemaal geen manieren! Je gedrag is erg kinderachtig en laaddunkend.

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:22

voor de 1 betekent manieren iets heel anders dan een ander

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:36

Nicolletje schreef:
Lielle schreef:
Nicolletje en Nadya, jullie oordelen dus net zo hard over iemand omdat die in jullie ogen merkwaardige normen hanteert. Pot en ketel spreekwoord bekend misschien?

Ik heb eigenlijk nooit zo erover nagedacht, eerlijk gezegd...
Totdat ik dit topic tegenkwam en de uitspreken die hier gedaan werden, over niet welkom als je prakt of je spaghetti snijdt..
Toen dacht ik: huh???

Ineens kwamen er mensen voorbij die 'mij' niet aan tafel wilde hebben als ik zou prakken, of weet ik veel wat, iets wat ik niet zie als een misdaad, volgens mij zijn duizenden Nederlanders opgevoed met aardappels, jus en groenten prakken en spaghetti snijden.

Op mij persoonlijk komt het nogal oordelend over om dan te zeggen "zo iemand hoef ik niet aan tafel Misselijk " of "Als iemand geen tafelmanieren heeft, zal zo iemand in het dagelijks leven ook wel een lomp iemand zijn"

Terwijl ik dan denk: maar mijn vriend, misschien is die wel "zo iemand" ...Of mijn beste vriendin? Of mijn zusje?

En toen dacht ik: bah bah wat een arrogantie... Inderdaad.

Als je eens goed zou lezen zou je inmiddels weten dat ik geen prakkers aan tafel wil hebben omdat ik het vies vind om te zien ik ga er echt van kokhalsen. Daar heb ik dus geen zin in en verkies het dat om niet de tafel te delen met een prakker. Dat is geen veroordeling, maar een feit.

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:45

kokhalsen van eten dat wordt geprakt? :S :S

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 20:49

pompompom schreef:
Citaat:
waarom? Voor mij is aardappelen niet snijden maar met je vork klein maken, ellebogen niet op tafel, bestek netjes langs de rand van je bord als je even pauseert, etc, 2e natuur en daar hoef ik echt niet over te denken. En dat komt omdat ik zo ben opgevoed

nou de gekke acties gaan er een beetje af.
ik was vroeger ( en nu nog steeds ) echt gek op toetjes, je kan mij geen lekkerder toetje voorschotelen als hopjes vla met slagroom. en mn vader haalde regelmatig de zelfde truc uit door te zeggen dat de slagroom raar rook, vervolgens ging ik er aan ruiken en duwde die mn hoofd weer es in de vla Tong uitsteken. mn vader die eeuwig en altijd het bestek van de buurman ( per ongeluk ) pakt, en weet ik veel allemaal. of als iemand ( per ongeluk ) een boer laat, zo snel mogelijk de duim op je hoofd, de gene die het laatst is mag je een klap geven. Maar hoe zou je bijvoorbeel taco's of een broodje shoarma netjes naar binnen moeten werken ? Bij mij vliegt de knoflook saus er aan alle kanten uit en die druipt vervolgens over je handen Tong uitsteken, en broodje valt dan weer uit mekaar. ik krijg dat niet netjes naar binnen, en mn ouders ook niet. En ik vind t heerlijk!
en zoals het nu op mij overkomt, zitten dit soort acties er niet echt in als je netjes "volgens de etiquette" eet.

Gelukkig zitten die acties er bij ons niet in, ik moet er niet aan denken dat mijn vader mij in de vla duwde of dat hij die duimen-onzin uithaalde. Als er per ongeluk n boer werd gelaten zeiden we ¨sorry¨en daar bleef t bij.....
En taco's kan je ook netjes eten en ze smaken ook dan prima hoor.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:10

fixture schreef:

Ja idd omdat geprakt eten er uit ziet alsof het al eens eerder is gegeten!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:15

fixture schreef:

Dat vind jij blijkbaar maar manieren zijn toch wel n 'vast' begrip hoor. Lastig uit te leggen, maar t heeft ook met omgangsvormen te maken. En ik vind dat Nadya niet echt gemanierd is en ik merk dat ik daar niet de enige in ben.

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:20

ShirleyA schreef:
fixture schreef:

Ja idd omdat geprakt eten er uit ziet alsof het al eens eerder is gegeten!

hahaha vind je
tja ik denk er eigenlijk niet echt bij

patatkraamJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:20

ShirleyA schreef:
fixture schreef:

Dat vind jij blijkbaar maar manieren zijn toch wel n 'vast' begrip hoor. Lastig uit te leggen, maar t heeft ook met omgangsvormen te maken. En ik vind dat Nadya niet echt gemanierd is en ik merk dat ik daar niet de enige in ben.

nee maar misschien ziet nadya dat wel heel anders Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:56

ROFL ROFL ROFL ROFL ROFL Ik niet gemanierd???? Nou, ShirleyA, ik zou zeggen; kijk eerst eens heel goed naar jezelf met zulke ontzettend lachwekkende opmerkingen. Je kent mij geen eens. Dan zou je zoiets echt niet zeggen.
Maar goed, je kinderachtige veroordeling zegt gelukkig meer over jou dan over mij. Haha! Haha! Haha! Haha!
En mij maakt het echt niets uit wat je van me vindt. Ik weet namelijk zelf wel beter. En dat vind ik veel belangrijker dan wat iemand vindt die mij geen eens IRL kent. Lachen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:14

Gezellig hier Haha!
*Neemt nog een kopje koffie erbij* Koffie (of thee)!