Abortus, ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

terorita

Re: Abortus, ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:58

ladylay schreef:
nee idd...ik ben ook tegen sex voo rhe thuwelijk......
misschien ouderwets maar er zit meer achter dan jullie dneken, er zit een complete geestelijke wereld achter

bij jouw zit er dus een andere achterban achter, maar
meer in de zin van wat de bijbel of kerk zegt

wat niet zegt dat je eigen mening geeft,

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:59

Nadya schreef:
AikePeer schreef:

Als je de pil slikt pleeg je ook iedere keer weer een moord!
Een eicel leeft ook, hoe kan er anders iets levends uit ontstaan.
Dus alleen omdat het daarna ogen en oortjes krijgt is het ineens moord?

Eh... je hebt er ook een zaadcel bij nodig, hoor..... Dan ontstaat er pas een mensje, niet alleen uit een eicel...
[/quote]

Wat een rare opmerking zeg! Iedere keer dat je op een slak staat is ook moord. Je moet de discussie niet zo uit zijn verband trekken.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:00

terorita schreef:
ladylay schreef:
nee idd...ik ben ook tegen sex voo rhe thuwelijk......
misschien ouderwets maar er zit meer achter dan jullie dneken, er zit een complete geestelijke wereld achter

bij jouw zit er dus een andere achterban achter, maar
meer in de zin van wat de bijbel of kerk zegt

wat niet zegt dat je eigen mening geeft,

wat god zegt, niet wat de kerk zegt...vaagk menselijke bijdrage bij...
het heeft te maken met de geestelijke wereld, en dat is een hele belangrijke zaak......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:01

avanoort schreef:
.

Wat een rare opmerking zeg! Iedere keer dat je op een slak staat is ook moord. Je moet de discussie niet zo uit zijn verband trekken.
[/quote]

Hoezo rare opmerking? Ik vind niet dat je een eicel met een kind (of foetus) kan vergelijken, hoor. Ben jij ooit zwanger geweest? Nou, dan weet je het verschil echt wel tussen een foetus die in je groeit of een eicel!

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:02

Een eicel en een foetus zijn toch niet vergelijkbaar?
Een paard en een plant toch ook niet?

Dames die allemaal aan de pil zijn: we zijn moordenaars!! Hahaha

Dan ben ik wel heel benieuwt hoe jij aan anticonceptie doet. Want met condooms vermoord je spermacellen,hahaha, ik kom niet meer bij van het lachen!
Laatst bijgewerkt door avanoort op 31-10-06 16:06, in het totaal 4 keer bewerkt

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:03

en een klompje cellen van 2 weken en een baby ook niet.....

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:03

Dat bedoel ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:05

Maar een abortus word nooit met 2 weken gedaan, maar veel langer.

6 weken
Afbeelding

8 weken
Afbeelding

18 weken
Afbeelding Het kind kan al op zijn duim zuigen! Door nu al te zuigen leert het hoe het straks uit de fles of aan de borst moet drinken. Het kind kan een vuist maken, het duwt en schopt veel. Bij een eerste zwangerschap zal de moeder het kind voelen schoppen. Als ze eerder zwanger is geweest, zal ze dit rond de 16de week voelen. De stembanden zijn ontwikkeld, maar omdat er geen lucht in de baarmoeder zit, kan het geen geluid maken. Wel neemt het geruis waar, zoals de hartslag en de stem van de moeder.

en dan mag het nog steeds

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:07

Ik vind het nog steeds geen moord, ook niet als je met foto's komt.

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:08

18 weken vindt ik ook al wat anders dan 8/10 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:09

Ook niet die van 18 weken

een kindje wat alles al doet als een gewone baby?

Ik kan dat echt niet snappen, echt niet?
Niet gemeen bedoeld hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:09

Ja maar het mag tot de 22
En het gaat hier over legaal abortus, daar spreek je dan nog steeds over.

edit
en in 8 weken zie ik ook een gewoon mensje, geen klomp cellen.

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:12

pff wel heftig zo'n discussie.. maar zeker ook interessant. ik vind het ook echt moord.. ik zat met afschuw op school (ik zit op een school voor zorg) te lezen dat in spanje dat gebeurd tot de 7e maand.. daar werd ik dus echt kwaad om...

BlueMilk

Heb niet het hele topic doorgelezen... Ik ben 16 en kan me ook niet voorstellen dat ik hier met een kind zou zitten. Sommige mensen zeggen van abortus is moord, aan de ééne kant hebben ze gelijk, maar er zit een verschil tussen 2 weken ver en 20 weken ver.. Mensen die op jonge leeftijd sex hebben en van hun ouders niet aan de pil mogen/kunnen, weten dan ook dat het nog altijd niet 100% veilig is om met een condoom te vrijen. Je kan niet beslissen in iemand anders plaats. Ik denk dat als je een abortus laat doen dat het wel een zware ingreep is, fysisch en mentaal..Je kan het je pas voorstellen als je zelf voor de keuze staat. Het kan tenslotte een mooi levende wezen worden.

Twiggy2008

avanoort schreef:

Nou, ik eerlijk gezegd wel. Je weet pas op zijn vroegst na de 5de week dat je zwanger bent. En een kindje met 20 weken weg halen, vind ik heel erg, tenzij er hele zware afwijkingen zijn. Dan heb ik er wel begrip voor, al zou ik niet graag voor die keuze willen staan. Lijkt me heel erg zwaar en moeilijk. Toen ik 16 weken was, zag je echt wel aan mijn buik dat ik zwanger was, dan is er al zoveel gebeurd in je lijf met zo'n mensje. En nogmaals, ik ben niet TEGEN abortus, maar ik vind wel dat er HEEL goed over nagedacht moet worden en dat het van de situatie afhangt. Ik heb een hekel aan de gemakzucht, van 'ach, we plegen effe abortus dan en klaar'.

terorita

ja en toch heb ik niet zo heel veel moeite mee.
zie het ook niet als moord, maar als een keuze die men maakt.
en blijf zeker in mijn hoofd houden, dat het kind misschien beter af is, dan wel voldragen en geboren worden,
zie soms teveel kinder mishandeling, en andere wrede dingen omtrent kinderen gebeuren.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:13

Ik vind wel dat het dan alleen onder bepaalde voorwaarden mag, bijvoorbeeld psychische redenen.
Maar moord, nee, ik zie het als levensbeeindiging, een bewuste keuze van de moeder.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:13

avanoort schreef:
Een eicel en een foetus zijn toch niet vergelijkbaar?
Een paard en een plant toch ook niet?

Dames die allemaal aan de pil zijn: we zijn moordenaars!! Hahaha

Dan ben ik wel heel benieuwt hoe jij aan anticonceptie doet. Want met condooms vermoord je spermacellen,hahaha, ik kom niet meer bij van het lachen!

Je begrijpt me verkeerd! Sommige zeiden hier je hebt het over moord, terwijl ze wel allemaal zeggen dat je de pil goed moet slikken..
Dus ik zeg alleen omdat het oortjes en oogjes krijgt is het ineens moord.

Mijn schoonzusje is vorige bevallen van een kindje van 25 weken! Ik weet dus goed hoe dat eruit ziet!
Toch blijf ik vinden dat mensen abortus mogen plegen als zij vinden dat zo'n kindje nog niet in hun leven past.

Ik denk ook zeker niet dat moeder instinct en vader instinct niet zomaar gaat groeien als je zwanger bent.
Sommige mensen voelen nou eenmaal niks voor kinderen.

Als je permanent tegen abortus bent beslis je in mijn ogen voor 3 mensenlevens (soms 2, moeder en kind) hoe de rest van hun leven eruit gaat zien.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:15

chevax schreef:
@Vanessa24: omdat je nu eenmaal de morele verantwoordelijkheid hebt voor hetgeen je doet. Als je zo redeneert: "hmm, ik zou het wel kunnen, maar ik wíl het simpelweg niet", dat is toch een enorme teruggang in de menselijke normen en waarden?

Ik zie het niet als een teruggang.. sorry. Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen, het ligt op het puntje van m'n tong, maar het komt er niet uit.
Ik weet wel dat abortus voor mij ook onder het kopje: 'verantwoording nemen voor je daden' valt.

Ik zal even nadenken over jouw stukje en hoe ik daar het beste op kan reageren..

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:16

Citaat:
ik ben niet TEGEN abortus, maar ik vind wel dat er HEEL goed over nagedacht moet worden en dat het van de situatie afhangt. Ik heb een hekel aan de gemakzucht, van 'ach, we plegen effe abortus dan en klaar'.

Helemaal mee akkoord

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:18

terorita schreef:
ja en toch heb ik niet zo heel veel moeite mee.
zie het ook niet als moord, maar als een keuze die men maakt.
en blijf zeker in mijn hoofd houden, dat het kind misschien beter af is, dan wel voldragen en geboren worden,
zie soms teveel kinder mishandeling, en andere wrede dingen omtrent kinderen gebeuren.

Ik vind ook dat teveel kinderen mishandeld e.d. worden. Net als dieren. Maar dat vind ik een hele andere discussie dan abortus plegen, eerlijk gezegd. Want mensen plegen meestal geen abortus, omdat hun kinderen anders mishandeld worden. Het gaat me erom dat er vrij makkelijk over gedacht wordt. Wacht maar tot het je overkomt, zowel gewenst zwanger worden als voor de beslissing komen te staan dat het beter is om weg te laten halen. Vooral dat laatste is heel heel erg moeilijk en bij het eerste ontdek je wat een enorm mooi wonder het is. Dan denk je wel even anders over mensen die de boel even laten weghalen (en dan heb ik het niet over mensen, die heel overwogen een beslissing nemen).

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:19

Nadya schreef:
avanoort schreef:

Nou, ik eerlijk gezegd wel. Je weet pas op zijn vroegst na de 5de week dat je zwanger bent. En een kindje met 20 weken weg halen, vind ik heel erg, tenzij er hele zware afwijkingen zijn. Dan heb ik er wel begrip voor, al zou ik niet graag voor die keuze willen staan. Lijkt me heel erg zwaar en moeilijk. Toen ik 16 weken was, zag je echt wel aan mijn buik dat ik zwanger was, dan is er al zoveel gebeurd in je lijf met zo'n mensje. En nogmaals, ik ben niet TEGEN abortus, maar ik vind wel dat er HEEL goed over nagedacht moet worden en dat het van de situatie afhangt. Ik heb een hekel aan de gemakzucht, van 'ach, we plegen effe abortus dan en klaar'.

En ik heb een hekel eraan dat mensen nog steeds denken dat ieder persoon die abortus pleegt die als een late MAP zien!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:23

In verband met reincarnatie door abortus te doen verbreek je de cyclus van reincarnatie tot verlichting.

Knipoog dus tis nie zo makkelijk om te zeggen die ziel word wel terug iets anders

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:24

Helemaal mee eens Vanessa24!
Iedereen die hier tegen abortus is denkt dat mensen die abortus laten plegen er maar heel gemakzuchtig over denken!
Hoe weten jullie dat in hemelsnaam?
Ik geloof er heilig in dat mensen bij zo'n belsissing echt wel een goed overwogen hebben!
En dat die keuze in jullie ogen niet goed is kan ik me voorstellen als dat je standpunt is, maar hoe kun je voor een ander bepalen dat het een slechte keus is?

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:25

Nadya schreef:

Ik vind ook dat teveel kinderen mishandeld e.d. worden. Net als dieren. Maar dat vind ik een hele andere discussie dan abortus plegen, eerlijk gezegd. Want mensen plegen meestal geen abortus, omdat hun kinderen anders mishandeld worden. Het gaat me erom dat er vrij makkelijk over gedacht wordt. Wacht maar tot het je overkomt, zowel gewenst zwanger worden als voor de beslissing komen te staan dat het beter is om weg te laten halen. Vooral dat laatste is heel heel erg moeilijk en bij het eerste ontdek je wat een enorm mooi wonder het is. Dan denk je wel even anders over mensen die de boel even laten weghalen (en dan heb ik het niet over mensen, die heel overwogen een beslissing nemen).

een kind laten komen dat niet gewenst is, zal absoluut niet de liefde en warmte ontvangen die een gewenst kind krijgt.

en ik weet heet goed hoe het voelt om gewenst en ongewenst zwanger te zijn