17 jarige Lisa vermoord

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 10:55

Sorry, maar geloof geeft al ellende zolang wij leven.
Dus die zichtbaar tonen in het openbaar... nee ben daar geen voorstander van.

Ik denk dat het heel goed mogelijk is om een geloof aan te hangen zonder dit zichtbaar uit te dragen, zonder dat dit iets afdoet aan iemands persoonlijke identiteit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 10:59

friezenfan2 schreef:
Ik zie nog weinig echt werkende oplossingen.

En welke oplossing denkt Danique de jong met al dit geld te gaan laten slagen. Ergens vind het raar dat mensen geld geven aan iemand zonder dat er duidelijk is wat er mee gaat gebeuren.

Camera's ophangen is geen oplossing. De grenzen sluiten is geen oplossing.
Opvoeden van de wereld wel maar dat kan zo'n campagne niet. Dat zou de taak zijn van de overheid of de NAVO. Hoe je dit onderwerp daar krijgt geen idee maar dit is een probleem over de hele wereld.

Hoe zie je voor je dat een militair bondgenootschap de bevolking opvoedt?

Reclamecampagnes dragen wel zeker bij aan bewustwording, en daar begint het wel.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:02

Weet ik wie dan wel zo iets moet doen maar iets van een overkoepelend orgaan zou dat moet doen.
Jij en ik gaan dat niet veranderen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: 17 jarige Lisa vermoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:06

Nou ja, voorlichten is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de overheid, daarnaast heb je verschillende stichtingen die dat doen, daarin ligt voor scholen ook een belangrijke rol, imo. Maar er is ook de rol van de individuele persoon, dus ik denk wel dat jij en ik invloed hebben. Net als mijn partner, zijn collega's, de winkelier om de hoek. Als er maar 1 man bijgebracht wordt dat het niet okay is tijdens het uitgaan een random vrouw in haar kont te knijpen, dan is dat al een kleine winst.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:10

Maar dan moeten dus alle overheden van elke land deze voorlichting geven. En dan dus ook alle Afrikaanse landen, India, Qatar enz.

En als we dan toch bezig zijn doen daar ook even gelijken rechten voor vrouwen bij. Ligt in het verlengde toch?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:21

Het is ook geen mannen probleem, het is een cultureel, trauma of stoornis probleem.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:22

_San87_ schreef:
Nou ja, voorlichten is natuurlijk de verantwoordelijkheid van de overheid, daarnaast heb je verschillende stichtingen die dat doen, daarin ligt voor scholen ook een belangrijke rol, imo. Maar er is ook de rol van de individuele persoon, dus ik denk wel dat jij en ik invloed hebben. Net als mijn partner, zijn collega's, de winkelier om de hoek. Als er maar 1 man bijgebracht wordt dat het niet okay is tijdens het uitgaan een random vrouw in haar kont te knijpen, dan is dat al een kleine winst.

Jan Dijkgraaf is een campagne gestart: mannen, wij eisen de nacht op.

Het is natuurlijk veel makkelijker om asielzoekers als schuldigen aan te wijzen dan mannen.

En al die oplossingen die hier genoemd worden, zijn niet haalbaar.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:34

Welke oplossing is dan wel haalbaar en waarom zouden de aangedragen oplossingen niet haalbaar. Zou de wereld niet zo veilig mogelijk moeten zijn.

En graag zonder dat we onze bh's moeten verbranden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:41

Ben het grotendeels met DP eens.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:51

friezenfan2 schreef:
Welke oplossing is dan wel haalbaar en waarom zouden de aangedragen oplossingen niet haalbaar. Zou de wereld niet zo veilig mogelijk moeten zijn.

En graag zonder dat we onze bh's moeten verbranden.

Als er een haalbare oplossing zou zijn, dan zou deze wel gebruikt worden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:56

Bijv Canada , Australië en noem nog maar wat landen kom je ook niet zomaar binnen om er te gaan wonen.

Zouden best meer voorwaarden aan mogen zitten , bijvoorbeeld het hebben van papieren om opgevangen te worden. En geen criminele daden voordat je x jaar later permanent kunt blijven

Dan is het aan de mensen zelf hun verantwoordelijkheid daarvoor te nemen. Lijkt niet zo ingewikkeld.

Maar ga volgens mij off topic hiermee.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:57

Electra63 schreef:

Het is natuurlijk veel makkelijker om asielzoekers als schuldigen aan te wijzen dan mannen.

In dezelfde context als ‘Voedt uw dochters op’? Want daar is ook winst te behalen.

Heeft niets te maken met dat het makkelijker is om asielzoekers als schuldigen aan te wijzen, maar alles met de cijfers en feiten. Het cultuurverschil is simpelweg te groot, daar gaat geen school, wijkagent of straf tegen helpen. De indoctrinatie van zaterdagscholen is te groot. We gaan nooit dezelfde normen waarden krijgen, er is geen gelijkwaardigheid.
Bovendien is dit probleem al groot genoeg onder de Nederlandse bevolking, gelijkwaardigheid. En ondertussen blijven we maar nieuwe problemen binnen halen.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:59

friezenfan2 schreef:
Maar dan moeten dus alle overheden van elke land deze voorlichting geven. En dan dus ook alle Afrikaanse landen, India, Qatar enz.

Je maakt het wel heel groot. Wij / ik kan wellicht één iemand beïnvloeden de goede richting op. Dat is al min één, ook al is het weinig op 7 mrd wereldbevolking. Uiteraard zou de overheid ook wat "moeten" doen en verantwoordelijkheid nemen. Maar het begint idd bij onszelf, alleen maar (ver)wachten dat "iemand anders" iets doet (of het nou een andere persoon / groepering is of een overheid - of een buitenlandse overheid of desnoods VN) zet nog minder zoden aan de dijk (op korte termijn).

Op de allerkortste termijn willen we onze eigen omgeving veilig maken, toch? Dus Nederland. En dan heb je idd wat azielzoekers/migranten, waarvan een deel - niet allemaal!- een onprettige achtergrond door opvoeding of oorlogstrauma's hebben en zich ernaar gedragen. Máár ook genoeg mannen met Nederlandse namen & roots die tot van alles in staat zijn. En die mannen lopen rond als collega's, als buren, als ouders op het schoolplein. En dat zijn de plekken waar "wij" ze kunnen (aan)spreken. Beter dan een campagne van Sire of op billboards. En dan kom ik weer bij wat ik al eerder schreef - naast "ons"(ervan uitgaand dat het gros in deze topic vrouwen zijn) zouden de 'goede' mannen dus ook meer van zich mogen laten horen.

Dus het is beïnvloeden of top-down (en daar kun je uiteraard met regels en wetten ook wat) of bottom-up, waarbij ik in de laatste meer vertrouwen heb, nu, vandaag en deze week.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 12:07

Freya6 schreef:
Het is ook geen mannen probleem, het is een cultureel, trauma of stoornis probleem.

Het is wel een mannenprobleem. Meer dan 95% van de zedenmisdrijven worden gepleegd door een man. Daarnaast is het óók een cultuurprobleem.

Electra63 schreef:
_San87_ schreef:

En al die oplossingen die hier genoemd worden, zijn niet haalbaar.

Die ken ik niet, wat houdt die campagne in?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 12:22

Ponytante schreef:
friezenfan2 schreef:

Je maakt het wel heel groot. Wij / ik kan wellicht één iemand beïnvloeden de goede richting op. Dat is al min één, ook al is het weinig op 7 mrd wereldbevolking. Uiteraard zou de overheid ook wat "moeten" doen en verantwoordelijkheid nemen. Maar het begint idd bij onszelf, alleen maar (ver)wachten dat "iemand anders" iets doet (of het nou een andere persoon / groepering is of een overheid - of een buitenlandse overheid of desnoods VN) zet nog minder zoden aan de dijk (op korte termijn).

Op de allerkortste termijn willen we onze eigen omgeving veilig maken, toch? Dus Nederland. En dan heb je idd wat azielzoekers/migranten, waarvan een deel - niet allemaal!- een onprettige achtergrond door opvoeding of oorlogstrauma's hebben en zich ernaar gedragen. Máár ook genoeg mannen met Nederlandse namen & roots die tot van alles in staat zijn. En die mannen lopen rond als collega's, als buren, als ouders op het schoolplein. En dat zijn de plekken waar "wij" ze kunnen (aan)spreken. Beter dan een campagne van Sire of op billboards. En dan kom ik weer bij wat ik al eerder schreef - naast "ons"(ervan uitgaand dat het gros in deze topic vrouwen zijn) zouden de 'goede' mannen dus ook meer van zich mogen laten horen.

Dus het is beïnvloeden of top-down (en daar kun je uiteraard met regels en wetten ook wat) of bottom-up, waarbij ik in de laatste meer vertrouwen heb, nu, vandaag en deze week.

Exact!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 12:31

DuoPenotti schreef:

Ik denk dat het heel goed mogelijk is om een geloof aan te hangen zonder dit zichtbaar uit te dragen, zonder dat dit iets afdoet aan iemands persoonlijke identiteit.

Het is enigszins offtopic. Maar (rare vergelijking) als ik iets uitzoek in de supermarkt dan kies ik liefst iets met een verpakking waar het merk en de ingredientenlijst op vermeld staan. Dan heb ik enige garantie dat het is wat ik wil. En ook is er dan de keuze voor mensen die een merkloos product verkiezen. Waar geen ingredienten op vermeld staan. Maar dan weet je niet vantevoren wat er in zit. Je gaat trouwens niet in op mijn vergelijking met het uitdragen van polariserende en soms ophitsende meningen via vlagvertoon. Dit alles wordt wel offtopic, dat is niet mijn bedoeling. Zou een apart topic moeten worden,zeker in aanloop naar de nieuwe verkiezingen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 12:39

_San87_ schreef:

Jan Dijkgraaf is een populaire, rechtse opinimaker op FB en X.

Het is een "campagne' als tegenhanger voor de actie "wij eisen de nacht op" van en voor vrouwen in het kader van veiligheid.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 12:39

anjali schreef:
DuoPenotti schreef:

Het is enigszins offtopic. Maar (rare vergelijking) als ik iets uitzoek in de supermarkt dan kies ik liefst iets met een verpakking waar het merk en de ingredientenlijst op vermeld staan. Dan heb ik enige garantie dat het is wat ik wil. En ook is er dan de keuze voor mensen die een merkloos product verkiezen. Waar geen ingredienten op vermeld staan. Maar dan weet je niet vantevoren wat er in zit. Je gaat trouwens niet in op mijn vergelijking met het uitdragen van polariserende en soms ophitsende meningen via vlagvertoon. Dit alles wordt wel offtopic, dat is niet mijn bedoeling. Zou een apart topic moeten worden,zeker in aanloop naar de nieuwe verkiezingen.

Maar mij maakt het niet uit of iemand Christendom, Islam, of Jodendom aanhangt.
Wat wij wel uitmaakt is hoe die persoon zich gedraagt.
En daar heb ik geen ingrediëntenlijst voor nodig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 12:46

Electra63 schreef:
_San87_ schreef:

Jan Dijkgraaf is een populaire, rechtse opinimaker op FB en X.

Het is een "campagne' als tegenhanger voor de actie "wij eisen de nacht op" van en voor vrouwen in het kader van veiligheid.

Ah, dan weet ik al genoeg. Meneer Dijkgraaf is duidelijk onderdeel van het probleem :).

Christiene

Die dader komt dus nooit terug in zijn eigen land
En ik mag hopen dat die hier achter slot en grendel blijft levenslang. (En dat kost alleen maar geld) als die ooit vrij komt gaat die vrolijk verder met moorden

Cer

Electra63 schreef:

ik kan m zo niet vinden, met als google-termen "jan dijkgraaf wij eisen de nacht" wat zegt ie dan?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 12:54

Toch is de islam vrij duidelijk over vrouwen: Die mag je niet mishandelen, verkrachten of vermoorden. Zelfs in oorlogstijd niet.

Ik had daar vanochtend een gesprek over met een jonge marokaanse jongen. Dat gesis wat af en toe die ettertjes doen is totaal niet wat passend is bij de islam. Nooit geweest ook. De islam behoord een vredelievend geloof te zijn. Echter heb je overal excessen, ook bij de gewone NL jongens en mannen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 12:56

_San87_ schreef:
Ah, dan weet ik al genoeg. Meneer Dijkgraaf is duidelijk onderdeel van het probleem :).

https://www.buttkicken.nl/2025/08/24/br ... es-update/

En of hij het probleem is. Wat een misselijkmakend ventje. Ook nog een foto van een statistiek erbij die totaal niet klopt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 13:00

Maar dat is niet 'de campagne' toch?

een column, ik lees dat van hem nooit.. hij is op die manier onderdeel van het probleem (imo) , maar hij is ook journalist en dan mag je best veel..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 13:01

Eens met DP.

Zonde van dat campagnegeld en die billboards. Die zou je in het Engels of Arabisch moeten maken. Dan heb je meer kans dat je de doelgroep benadert. De meesten van de doelgroep spreken geen Nederlands.