Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:00

SusanH schreef:
Femke_Tweety schreef:
Interresante informatie over de vergunning rondom gw3237m

Van hoe laat er geschoten mag worden tot waar etcetera;

https://www.wolvenutrecht.nl/wolven-utr ... m-gejaagd/

Let op:

Ik ken de betrouwbaarheid van deze gegevens NIET, de site zelf is vrij duidelijk pro wolf.

Wat dom om dit zo openbaar te delen. Er worden al zo vaak hoogzitten onklaar gemaakt.

Dat is waarschijnlijk hun doel ook.

tienus63

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-25 22:05

Zichtmelding Doorn U gisteravond
Citaat:
Doorn Utrecht
17-08-2025
19.45 uur

Zichtmelding

Gisteravond wolf tegen gekomen, rennend liep hij bij ons langs. In het bos bij camping het grote bos .

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/178f2k ... tid=wwXIfr

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:06

Femke als ze idd pro wolf zijn ( zo goed heb ik nog niet gekeken) dan is dat waarschijnlijk hun doel.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:09

tienus63 schreef:
Zichtmelding Doorn U gisteravond
Citaat:
Doorn Utrecht
17-08-2025
19.45 uur

Zichtmelding

Gisteravond wolf tegen gekomen, rennend liep hij bij ons langs. In het bos bij camping het grote bos .

meldingen graag zo snel mogelijk naar ons nummer wolvenmeldpunt GW +31 6 17018889 via WhatsApp

#geenwolf
Geenwolf.com

[ Afbeelding ]
Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/178f2k ... tid=wwXIfr

Voor de mensen die de omgeving niet zo kennen,

Dat is redelijk dicht bij de wildwissel/ het ecoduct zuid van Austerlitz,

Grofweg tussen Austerlitz, Driebergen en Doorn.

Kleine cirkel ecoduct
grote cirkel betreffende camping
Pijl Austerlitz

Afbeelding

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:20

Ik ben het volledig eens met de vader van Femke.

Even een klein uitstapje: er leven naar schatting tussen 120.000 en 140.000 vossen in Nederland. Toch zie ik vaker een wolf dan een vos...

Behalve wat patatvossen zie je ze eigenlijk zelden omdat ze wel echt schuw zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:21

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:44

Femke_Tweety schreef:
Ginam schreef:
Er is in België waarschijnlijk weer pony door een wolf vermoord.
Niet heel ver van de vorige twee van afgelopen week en eentje van een paar weken geleden. Er staat zondagnacht gebeurd.

https://www.hbvl.be/regio/limburg/peer/ ... sLKXFHzL4w

Zie paar berichten boven je.

Oh excuus niet gezien. Las op social media dat die wolvin nu al ruim 30 paarden/pony’s vermoord heeft in afgelopen jaren |(

Op welke leeftijd gaan jonge wolven eigenlijk zwerven?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 08:01

Meestal in het tweede levensjaar, dus tussen een jaar en twee jaar in. De reuen zwerven meestal iets eerder dan de jonge teven in een roedel.

De jongen geboren in voorjaar ‘25 zullen in de einde zomer- herfst ‘26/winter ‘27 de roedel verlaten.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:02

Wijze woorden van je vader Femke, kan me er helemaal in vinden. Daar zouden ze eens naar moeten luisteren…

Die afschotvergunning : dacht te lezen 1 uur voor zonsopgang t/m 1 uur na zonsondergang? Dus op de dag… Echt waardeloos dat het zo lang duurt. Het idee van een huurling is zo slecht nog niet.
Maar mochten ze per abuis een verkeerde schieten: dan kunnen ze deze toch gewoon begraven of ‘weg moffelen’?

Begrijp niet dat die Belgen die wolf die herhaaldelijk paarden en pony’s pakt niet af laten schieten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:11

rover_ schreef:
Begrijp niet dat die Belgen die wolf die herhaaldelijk paarden en pony’s pakt niet af laten schieten.

Is dat heel anders dan in Oudehorne Friesland dan? Daar zijn al halve kuddes pony’s uitgemoord. -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:13

@femke: wijze woorden en zoals meer gezegd dáár zou nou eens naar geluisterd moeten worden.
En wat Anne zegt klopt ook; ik heb hier op de Veluwe één keer een vos gezien (in 30 jaar) en al 2x een wolf (in 2 jaar).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 10:32

Aanval Putten Gld, geit gedood
Citaat:
Putten Gelderland
19-08-2025

Geit gedood in Putten

#geenwolf
Geenwolf.com

Afbeelding
Spoiler:
Afbeelding

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/1CsxZt ... tid=wwXIfr

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 10:34

Zichtmelding Noordwolde Frl gisteravond
Citaat:
Noordwolde Friesland
18-08-2025
17.25 uur

Wolf gezien thv de nieuweweg in Noordwolde

#geenwolf
Geenwolf.com

Bron geen wolf
https://www.facebook.com/share/p/19VtXH ... tid=wwXIfr

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:45

Femke_Tweety schreef:
Interresante informatie over de vergunning rondom gw3237m

Van hoe laat er geschoten mag worden tot waar etcetera;

https://www.wolvenutrecht.nl/wolven-utr ... m-gejaagd/

Let op:

Ik ken de betrouwbaarheid van deze gegevens NIET, de site zelf is vrij duidelijk pro wolf.

Is een vorm van doxing, maar dan niet het adres van de jagers, maar waar die jagers werken...
Die man-eaterredders gaan de boel verstieren, hoogzitten vernielen.
Of ze willen jagers intimideren: " We weten waar jullie zitten..."
Vergeet niet dat ze hoogstwaarschijnlijk gefinancierd worden door steenrijke Amerikanen. Net als Extinction Rebellion.Die betalen de rechtzaken.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:28

Femke_Tweety schreef:
Ik had beloofd mijn vaders mening en ideeën nog even op te schrijven.

Bij deze;

Vader, 73 jaar,
Met praktijkervaring met verschillende roofdieren. Waaronder verschillende typen grote katachtigen en ook wolven.
Vanuit functies bij circus en dierentuin (tijdens werkzame leven, stevige poos terug)

Wolven, de verzorging,
Hóe goed je ze ook kent, hóe vaak je ook al gevoerd of schoongemaakt hebt in hun verblijf, hoe tam en goed gevoed ze ook zijn,
We gingen nóóit! echt nóóit! zonder rugdekking/alleen het verblijf in.

Wolven zijn prachtig. Gruwelijk intelligent, leren enorm snel.
Veel groter en krachtiger dan veel mensen lijken te denken.

Nederland;
Het gaat níet goed.

Áls men daadwerkelijk wolven in Nederland wil hebben,
Dan kan dat alleen als er aam zeeeeer strikte voorwaarden voldaan wordt.

En dan hooguit 2 of 3 roedels in heel Nederland.
Veluwe en Drenthe/Friesland.
Daar waar veel ruimte en veel wild is.

De voorwaarden: Iedere wolf die zich laat zien aan mensen, Iedere wolf die bij boerderijen komt, iedere wolf die een schaap, hond, paard, koe pakt,
Iedere wolf die overdag zichtbaar is moet zónder enige uitzondering en per direct al bij de eerste keer uit de populatie genomen worden.

Ze moeten dan 100% schuw en onzichtbaar zijn, iedere fractie daarbuiten moet onmiddellijk aangepakt worden.
Doe je dat niet, dan leren ze heel snel dat mensen niet gevaarlijk zijn.
Ze moeten als populatie (en dus niet alleen op individueel niveau maar echt als populatie) zo ontzettend goed weten dat mensen levensgevaarlijk zijn, dat ze er nog geen seconde over nadenken om zichtbaar te zijn.

Toen ik aangaf dat dat mogelijk betekent dat van de groep die nu in Nederland is er mogelijk dan per direct 80 a 100 afgeschoten moeten worden, zei hij;
'Tja, dat zal dan inderdaad misschien moeten. Maar doe je dat niet dan komt het 100% zeker niet goed en gaan er doden vallen'.

(Hij bedoelde daar mensen uiteraard)

Ik ben het hier wel mee eens maar... De meeste mensen die de wolven zien, zijn niet gevaarlijk en doen ze niets. Hoe kunnen ze hier dan ooit leren dat sommige mensen wel gevaar voor ze inhouden? De wolven kunnen door hun intelligentie vast ook leren dat alleen mensen met een geweer gevaarlijk zijn. Wil je dat eens aan je vader voorleggen Femke?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:44

josien_m_ schreef:
Ik ben het hier wel mee eens maar... De meeste mensen die de wolven zien, zijn niet gevaarlijk en doen ze niets. Hoe kunnen ze hier dan ooit leren dat sommige mensen wel gevaar voor ze inhouden? De wolven kunnen door hun intelligentie vast ook leren dat alleen mensen met een geweer gevaarlijk zijn.

Omdat elke wolf die zich laat zien afgeschoten wordt. Geen enkele wolf krijgt dus de kans om minder schuw te worden en alleen de wolven die zich daadwerkelijk schuil houden blijven in leven en planten zich voort en dus worden ze ook genetisch schuwer.

Ik zeg dit al tijden: een wolf die zich laat zien is níet schuw en dus ook níet meer geschikt. Wolven moeten simpelweg voldoen aan de 'standaard' die de ecologen ooit voor ogen hadden (dus schuw en je zult ze nooit zien en ze eten alleen wild etc) en elke wolf die er niet aan voldoet moet afgeschoten.
Het steeds maar weer de grenzen verleggen (want het is maar 'nieuwsgierigheid', echt wat ontzettend dom) is compleet funest en het is bizar dat de zogenaamde experts dat totaal niet doorhebben. Die zijn verblind doordat ze zó graag alle wolven in leven willen houden blijkbaar. Bizar gewoon.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:47

Ik vind het (andere topic over de pony's in Belgie) zo absurd dat ze daar een wolvin die, kennelijk, al 30 pony's heeft gepakt laten lopen...

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:57

GDG schreef:
josien_m_ schreef:
Ik ben het hier wel mee eens maar... De meeste mensen die de wolven zien, zijn niet gevaarlijk en doen ze niets. Hoe kunnen ze hier dan ooit leren dat sommige mensen wel gevaar voor ze inhouden? De wolven kunnen door hun intelligentie vast ook leren dat alleen mensen met een geweer gevaarlijk zijn.

Omdat elke wolf die zich laat zien afgeschoten wordt. Geen enkele wolf krijgt dus de kans om minder schuw te worden en alleen de wolven die zich daadwerkelijk schuil houden blijven in leven en planten zich voort en dus worden ze ook genetisch schuwer.

Ik zeg dit al tijden: een wolf die zich laat zien is níet schuw en dus ook níet meer geschikt. Wolven moeten simpelweg voldoen aan de 'standaard' die de ecologen ooit voor ogen hadden (dus schuw en je zult ze nooit zien en ze eten alleen wild etc) en elke wolf die er niet aan voldoet moet afgeschoten.
Het steeds maar weer de grenzen verleggen (want het is maar 'nieuwsgierigheid', echt wat ontzettend dom) is compleet funest en het is bizar dat de zogenaamde experts dat totaal niet doorhebben. Die zijn verblind doordat ze zó graag alle wolven in leven willen houden blijkbaar. Bizar gewoon.

Dit begrijpen veel mensen niet.
Het gros van de wolven die momenteel in NL,BE en DE zien hebben al geleerd dat ze van mensen niks te vrezen hebben. Een grote predator die geen enkele andere bedreiging heeft dan bijvoorbeeld verkeer/auto's.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:54

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:58

Knuffeldier schreef:
Ik vind het (andere topic over de pony's in Belgie) zo absurd dat ze daar een wolvin die, kennelijk, al 30 pony's heeft gepakt laten lopen...

Welk topic is dat? Hoe weten ze dat dit dezelfde wolf is ?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:59

GDG schreef:

Maar dat klopt niet: wolven kunnen de hele dag door mensen zien. En mensen zien iedere dag wolven. We zijn niet allemaal jagers en schieten dus niet onmiddelijk. Die ervaringen van ongevaarlijke mensen doen er natuurlijk toe voor een lerende wolf!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:05

Kijk ik naar het Nederlandse lijstje zijn er ook enkele wolven die eruit springen betreft runderen en pony aanvallen.

Pink, vaars, enz heb ik even allemaal rund genoemd.
En mini pony en pony allemaal pony

GW2397m
4 x rund
8 x pony

Maar in totaal 419 dodelijke slachtoffers bij zijn naam, waarvan ook gemixed profiel met een ander.
Waarvan 42 dieren stonden achter een wolfwerend raster.
--------------
GW2435m
6x pony
1x rund

121 dodelijke dieren waarvan ook gemixed profiel met een ander.
Deze zou 5 dieren gedood hebben achter wolfwerende omheining
------------------------
GW2488m
7x rund

totaal van 37dode dieren
deze zou geen wolfwerende omheining hebben overwonnen
----------------------
GW3152m
5x rund
2x pony
225 dode dieren waarvan 15 achter wolfwerend raster
----------------
GW3689m
4x pony

een totaal van 117 gedode dieren waarvan 6 achter wolfwerende omheining
----------
GW4009m
5 x pony
3x rund

in totaal 104gedode dieren
geen achter wolfwerend raster.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:35

GDG schreef:
josien_m_ schreef:

Wolven hoeven toch niet te leren om schuw te zijn; dat horen ze van nature te zijn.
En hoe meer mensen ze zien hoe minder schuw ze worden want ze zijn slim genoeg om te zien dat wij geen dreiging zijn vooral niet als we met onze poedel in het bos aan het wandelen zijn.. of we moeten allemaal wanneer we gaan wandelen met een geweer met rubber kogels gaan rondlopen om de wolf te laten schrikken; worden we allemaal trainer om wolven schuw te maken; maar dat mag vast ook niet

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 14:07

anca schreef:
https://www.hartvannederland.nl/milieu- ... as-beelden

Staat deze hier al?

Oh wat een geluk. Oh wat mooi. -O-
Ik had liever dat ze door een ander oog de wolf in het vizier hadden gehad.

Ik had ze nog niet bekeken omdat ik de titel misleidend vind.
Nu toch even bekeken. Ik mag hopen dat de dieren beter zicht hebben dan ik, ik zag de wolf pas bij tweede keer bekijken.

Mijn theorie is niet dat de wolf de plas voor zichzelf wil hebben, maar dat het een jachttechniek is.
De een jacht de roedel herten op en verderop staan er waarschijnlijk een paar wolven om een hert te grijpen.

In natuurdocumentaires zie je wel eens prooidieren en roofdieren op het zelfde moment bij een waterbron drinken of badderen.
Blijkbaar weten de prooidieren feilloos op welk moment van de dag een roofdier actief is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 14:08

Citaat:
En nu de realiteit Gemeente Heerde;
1. Houdt de hond aangelijnd, het zal niet veel helpen, wolf komt toch.
2. Lawaai maken, zelfs met stokken slaan maakt weinig indruk.
3. Geef de wolf ruimte, om dichterbij te komen dus. Want wolf achtervolgt.
4. Loop de wolf niet achterna, verrassing doet niemand.
5. Voer de wolf niet, nee doen we niet wordt wel gedaan door SBB en Natuurmonumenten, oké ook door fotografen.
6. Blijf op de paden, dat loopt ook lekkerder voor de wolf die daar ook graag loopt.

Realiteit ver te zoeken.

Afbeelding
Bron wolf gezien op de Veluwe.