Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:15

Ik denk dat het inderdaad om botulisme ging, daar ben ik toen zo van geschrokken dat ik er verder ook niet meer naar gekeken heb.
Maar zeker in deze tijd lijkt het me toch wel handig.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:42

Heel knap als mensen het kunnen, ik ben er wat te schijterig voor :)) Ook te bang dat er iets mis gaat. Ik zou nooit meer met plezier eten. Ook heb ik er de ruimte totaal niet voor, maar dat terzijde.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 19:01

Bij pressure canning schijnt dat niet te kunnen. Zijn wel mensen op bokt die daar thuis in zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 19:04

Hier wel de ruimte. Zowel tuin als kelder.
Maar het werk staat mij erg tegen.
Ik grap vaak: bij Hak doen ze dat voor mij. (al heb ik altijd eigen merk maar oké.)

Maar ja niets mooier denk ik als je eigen gezaaid eten in een mooie pot zien en daarna eten.
Vind het heel knap van de mensen die dat doen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 19:20

Ja, dat is ook waar...
Ik denk dat het je ook een soort van moet liggen om er echt mee aan de slag te gaan.
Zelf zou ik heel graag een moestuintje willen of op z'n minst blauwe bessen struiken, maar ik ben bang dat ik het niet ga onderhouden, omdat er zoveel andere dingen te doen zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:15

Heb vorig jaar moestuin gedeelte kleiner gemaakt door een randje aalbessen, zwarte bessen en er staat 1 kruisbes tussen nu.

En dan heb ik bramen, frambozen, blauwe bessen, roze bosbessen, hazelnoten en 5x druiven.

En bij de kippen fruitbomen.

In de kas 2x perzik en 1x citroen.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:18

CairnTerrier schreef:
Polar schreef:

Het is niet te missen. Ze hebben een schap vol (tenminste hier in de buurt) in de koeling.
Oke, ik zal binnenkort naar een Lidl in de buurt gaan, kijken of de ingrediënten in mijn dieet passen en of ze het hier überhaupt hebben.
Is het merk Chef Select?

Ik heb het even voor je gecheckt (want zo vaak eet ik het dus (niet) :D)

Het heet “Vemondo”

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 22:40

Ooh tof! Dankje! Ik ga binnenkort kijken, het klinkt goed.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 07:45

8nnemiek schreef:
Vleesvervangers zijn niet ‘ultrabewerkt’, en er zitten meestal minder E-nummers in dan bewerkt vlees als boterhamworst enzo.
Neem seitan als voorbeeld; dat kun je zelfs thuis maken, van bloem, met kruiden en sojasaus naar smaak.
Als het echt naar vlees moet smaken dan zou ik de vleesvervangers van de vegetarische slager proberen. Hun gehaktbal heeft bv een gehaktballenwedstrijd gewonnen tussen de vleesballen. Of Beyond meat, dat vind ik zo sterk naar vlees ruiken en smaken dat ik het echt niet lekker vindt :)) Maar als je daar van houdt is dat wellicht een goede vervanger.

Eten weggooien omdat het ‘goor’ zou zijn, terwijl je met een lekkere saus niks ervan proeft, dat vind ik gewoon verwend.
Ik heb zo vaak nieuwe recepten of groenten die flink tegen vallen.. Geen haar op mijn hoofd die denkt aan weggooien :=

Met een saus smaakt het nog niet. Echt, heb het geprobeerd, maar was niet te pruimen.
Als je het omrekent is het nog duur ook. 175 gram, 3.50 euro. Dus bijna dubbele van rundergehakt.
Niets voor mij dus.
Gisteren had ik een lekkere garnalen wokmaaltijd, garnalen waren duurzaam stond er op de verpakking.

Kost nepgehakt van beyond meat 3.99 voor 300 geam en smaakt naar rundergehakt inclusief de juiste textuur?
Want ook de textuur was er niet bij Vivera.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 07:55

Je hoeft niet per se vegetarisch te eten hè :')
Het is niet verplicht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:10

verootjoo schreef:
Je hoeft niet per se vegetarisch te eten hè :')
Het is niet verplicht.

Klopt. Maar kook af en toe vegetarisch. Tot nu toe zonder vleesvervangers.
De eerste poging met was dus een groot fiasco.
Deze week nog nep schnitzels proberen. Die waren in de aanbieding.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:36

Ik moet wel lachen om de verschillende definities van duurzaamheid in dit topic. :D

Zelf trouwens even een niet-duurzame keuze gemaakt door een bepaald product van Aliexpress te bestellen die me, als het goed is, enkele honderden euro's bespaart. :x
Soms spreekt de portemonnee hier ook. :o

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:22

Ik draag oa bij door geen troep van Shein, H&M, Zara, enzovoort te kopen. Eigenlijk koop ik helemaal niets nieuw meer maar maak al m'n kleding zelf, haal het bij de kringloop of bestel het op Vinted/Vestiaire als ik iets heel bijzonders wil. De mode-industrie is één van de meest vervuilende op aarde en het wordt nog steeds alleen maar erger.

Verder kopen wij alleen lokale (seizoens)groenten en vlees, en "verbouw" ik zelf best wel veel groenten en fruit op mijn mini-balkonnetje. Vorig jaar de hele zomer tomaten, courgettes en bonen kunnen eten, en we kunnen nu alweer uit de voeten met vrijwel alles soorten kruiden. Scheelt weer plastic en vooral een heleboel geld.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:26

Soepblik schreef:
Ik draag oa bij door geen troep van Shein, H&M, Zara, enzovoort te kopen. Eigenlijk koop ik helemaal niets nieuw meer maar maak al m'n kleding zelf, haal het bij de kringloop of bestel het op Vinted/Vestiaire als ik iets heel bijzonders wil. De mode-industrie is één van de meest vervuilende op aarde en het wordt nog steeds alleen maar erger.

Verder kopen wij alleen lokale (seizoens)groenten en vlees, en "verbouw" ik zelf best wel veel groenten en fruit op mijn mini-balkonnetje. Vorig jaar de hele zomer tomaten, courgettes en bonen kunnen eten, en we kunnen nu alweer uit de voeten met vrijwel alles soorten kruiden. Scheelt weer plastic en vooral een heleboel geld.

Echt niet alles is troep. Ik heb er zeer goede en duurzame kleding gekocht waar ik net zo lang mee doe als hier gekocht, maar voor fractie van de prijs. En wat je hier koopt komt ook uit China.
Ali kan gewoon echt duurzaam zijn. Voor de portemonnee, EN voor het milieu. Want hier koop je exact hetzelfde.

Dat er winkels zijn zoals primark die ook snel slijtemlnde kleding verkopen die dus niet duurzaam zijn klopt ook. Ik heb 2 keer bij primark gekocht en de ritsen gingen al na 2 maanden stuk. Dus dan is Action voor sportshirts en Scapino veeeel duurzamers, maar ook bij Temu gaat kleding langer mee.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 09:59

Eens met de kleding van Aliexpress en soortgelijke sites.
Ik heb sowieso niet zoveel kleding, maar wat ik heb is van katoen.
Dat blijft echt mooi na het wassen, zit heerlijk en gaat jaren mee.

Knap dat je zoveel zelf hebt kunnen verbouwen op een klein balkon!

Massaproductie uit China is enorm milieubelastend vanwege de vervuilende fabrieken, lang transport en (vaak extreem) slechte werkomstandigheden.
De echte prijs wordt betaald door de werknemers en het milieu, daarom steun ik die industrie liever niet.

Aan de andere kant weet ik ook dat mensen soms geen keuze hebben, omdat ze elke euro om moeten draaien en ik zal daar nooit over oordelen.
Ik koop mijn kleding in Europa, maar ik weet eerlijk gezegd ook niet waar het oorspronkelijk gemaakt wordt en ik vind dat daar veel meer openheid in mag komen.

En ik ben zelf ook niet heilig, ik ben nog niet een kwart zo duurzaam als bijvoorbeeld bokker TheaD, nog niet eens een tiende denk ik. :o
Maar voor mij gaat het erom dat ik binnen de mogelijkheden die ik heb, zo duurzaam mogelijke keuzes maak.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:34

Ik ben juist enorm duurzaam. Meer dan de meeste mensen. Niet heilig, wel extreem duurzaam. Ben kindervrij. Dus kan nu elke keuze maken, alles is bij mij extreem duurzaam.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:44

Bijzondere redenering wel...

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:53

germie schreef:
Soepblik schreef:

Echt niet alles is troep. Ik heb er zeer goede en duurzame kleding gekocht waar ik net zo lang mee doe als hier gekocht, maar voor fractie van de prijs. En wat je hier koopt komt ook uit China.
Ali kan gewoon echt duurzaam zijn. Voor de portemonnee, EN voor het milieu. Want hier koop je exact hetzelfde.

Dat er winkels zijn zoals primark die ook snel slijtemlnde kleding verkopen die dus niet duurzaam zijn klopt ook. Ik heb 2 keer bij primark gekocht en de ritsen gingen al na 2 maanden stuk. Dus dan is Action voor sportshirts en Scapino veeeel duurzamers, maar ook bij Temu gaat kleding langer mee.

Het gaat er met name om dat je niets nieuw hoeft te kopen. Er is méér dan genoeg kleding in de wereld. Ook op Vinted staan van veel merken gewoon nieuwe spullen die mensen bijvoorbeeld te laat hebben teruggestuurd. Of het nu troep is of niet; er is genoeg.

Over Temu ga ik simpelweg niet in discussie. Daar kopen valt met geen enkel argument te verantwoorden, niet alleen op het front van duurzaamheid.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:57

germie schreef:
Ik ben juist enorm duurzaam. Meer dan de meeste mensen. Niet heilig, wel extreem duurzaam. Ben kindervrij. Dus kan nu elke keuze maken, alles is bij mij extreem duurzaam.
Wat is jouw definitie van duurzaam?

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:57

Polar schreef:
Eens met de kleding van Aliexpress en soortgelijke sites.
Ik heb sowieso niet zoveel kleding, maar wat ik heb is van katoen.
Dat blijft echt mooi na het wassen, zit heerlijk en gaat jaren mee.

Knap dat je zoveel zelf hebt kunnen verbouwen op een klein balkon!

Massaproductie uit China is enorm milieubelastend vanwege de vervuilende fabrieken, lang transport en (vaak extreem) slechte werkomstandigheden.
De echte prijs wordt betaald door de werknemers en het milieu, daarom steun ik die industrie liever niet.

Aan de andere kant weet ik ook dat mensen soms geen keuze hebben, omdat ze elke euro om moeten draaien en ik zal daar nooit over oordelen.
Ik koop mijn kleding in Europa, maar ik weet eerlijk gezegd ook niet waar het oorspronkelijk gemaakt wordt en ik vind dat daar veel meer openheid in mag komen.

En ik ben zelf ook niet heilig, ik ben nog niet een kwart zo duurzaam als bijvoorbeeld bokker TheaD, nog niet eens een tiende denk ik. :o
Maar voor mij gaat het erom dat ik binnen de mogelijkheden die ik heb, zo duurzaam mogelijke keuzes maak.

Maar het "geen keuze hebben", ook als je niet rondkomt, is dus ook geen argument. Vinted staat vol met mooie, nieuwe kleding voor 1 euro. Daarvoor hoef je niet naar een Temu te gaan, waarvan het feitelijk bewezen is dat er moderne slavernij, chemische troep en allerlei andere ellende aan te pas komt.

Ik snap absoluut dat het heel moeilijk is om het goed te doen wat betreft kleding; we proberen het van harte maar die industrie maakt het ons verdomde moeilijk. Soms is de herkomst inderdaad niet te achterhalen, en heb je bijvoorbeeld bij katoen weer het probleem dat er voor de zogenaamde "biokatoen" van de H&M massaal regenwoudt wordt gekapt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:01

Maar vinted, ik bestel er graag hoor.
Maar hoe vaak daar de maat toch niet lekker is, dat heb ik best vaak.
En ja temu of waar ook kun je terug sturen.
Juist als je minder te besteden hebt denk ik wel een punt om mee te nemen.

Dus ik koop bij vinted vaak de dingen die ik op stal aan wil en mij het minder uitmaakt of de maat precies is.
ook al heb ik ook wel eens wat weer te koop gezet omdat het echt niet om aan te zien was.
Maar ook een jas die paardenjas moest worden die ik zo draag, vind hem veel te leuk :P

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:07

Daar heb je zeker een punt. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat mensen met een extreem laag inkomen, het risico van Vinted niet aandurven, dat het niet opgestuurd wordt of dat ze te laat zijn met melden.
Mensen die elke minuut van de dag in de zorgen en stress zitten, denken op een andere manier dan mensen die dat niet ervaren.
Dus ik zie echt geen reden of nut om die mensen te veroordelen omdat ze bij Aliexpress te kopen...

Ja, je kunt het bijna nooit 100% goed doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:10

Ik koop niet op vinted. De app is slecht en lastig zoeken. Kleding ruilen prima, maar ik koop geen gebruikte kleding. Spullen soms wel.

Temu is vaak goedkoper dan vinted en dus duurzaam voor de portemonnee. Niet iedereen kan alles betalen. Sowieso koop je exact hetzelfde hier maar dan 4 keer zo duur. Dus temu is prima en duurzaam. Niet slechter dan hier duurder exact hetzelfde kopen. Veel mensen moeten nadenken over elke uitgave. Dan is vinted duurder.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:14

Dat is idd zo. En als die mensen heel bewust kleding kopen dat ze vervolgens met veel zuinigheid volledig afdragen en jaren mee doen. Terwijl iemand die eerlijkere kleding koopt het misschien na 2x dragen weer verkoopt, en weer war anders nieuw koop... zo is er over alles wel wat te zeggen. Gaat er vooral om dat je er bewust van bent, doet wat in je macht ligt. Maar vooral ook bewuste keuzes maakt en dingen niet te snel weer weg doet of weg moet gooien vind ik.

Verder vind ik het roepen dat je geen kinderen hebt, dus duurzamer dan andere bemt en verder geen duurzame keuzes hoeft te maken wel bijzonder. Juist ook in kleinere dingen kun je keuzes maken net wat duurzamer te zijn.

Dat geld daar in een rol speelt is zeker waar. Juist de kleine portemonnee kan soms minder goed meekomen met de betere producten nieuw aan te schaffen omdat die duurder zijn en niet in budget passen.

Verder vind ik het jammer dat er tegenwoordig zoveel dropshipping is. Ontwijk je bewust temu etc, ga je voor iets duurzamer, blijkt het hetzelfde product uit China te zijn... (zoals die wasdoekjes paar pagina's terug). Das echt zuur en misleidend...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:17

Ik draag kleding af. Heb wel eens miskopen met dure schoenen, in Nederland gekocht. Die geef ik dan weer weg. Dus zijn ook duurzaam.

Maar ik kan niet de duurste kleding kopen.