Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
CairnTerrier schreef:Polar schreef:Oke, ik zal binnenkort naar een Lidl in de buurt gaan, kijken of de ingrediënten in mijn dieet passen en of ze het hier überhaupt hebben.
Het is niet te missen. Ze hebben een schap vol (tenminste hier in de buurt) in de koeling.
Is het merk Chef Select?
8nnemiek schreef:Vleesvervangers zijn niet ‘ultrabewerkt’, en er zitten meestal minder E-nummers in dan bewerkt vlees als boterhamworst enzo.
Neem seitan als voorbeeld; dat kun je zelfs thuis maken, van bloem, met kruiden en sojasaus naar smaak.
Als het echt naar vlees moet smaken dan zou ik de vleesvervangers van de vegetarische slager proberen. Hun gehaktbal heeft bv een gehaktballenwedstrijd gewonnen tussen de vleesballen. Of Beyond meat, dat vind ik zo sterk naar vlees ruiken en smaken dat ik het echt niet lekker vindtMaar als je daar van houdt is dat wellicht een goede vervanger.
Eten weggooien omdat het ‘goor’ zou zijn, terwijl je met een lekkere saus niks ervan proeft, dat vind ik gewoon verwend.
Ik heb zo vaak nieuwe recepten of groenten die flink tegen vallen.. Geen haar op mijn hoofd die denkt aan weggooien
Soepblik schreef:Ik draag oa bij door geen troep van Shein, H&M, Zara, enzovoort te kopen. Eigenlijk koop ik helemaal niets nieuw meer maar maak al m'n kleding zelf, haal het bij de kringloop of bestel het op Vinted/Vestiaire als ik iets heel bijzonders wil. De mode-industrie is één van de meest vervuilende op aarde en het wordt nog steeds alleen maar erger.
Verder kopen wij alleen lokale (seizoens)groenten en vlees, en "verbouw" ik zelf best wel veel groenten en fruit op mijn mini-balkonnetje. Vorig jaar de hele zomer tomaten, courgettes en bonen kunnen eten, en we kunnen nu alweer uit de voeten met vrijwel alles soorten kruiden. Scheelt weer plastic en vooral een heleboel geld.
germie schreef:Soepblik schreef:Ik draag oa bij door geen troep van Shein, H&M, Zara, enzovoort te kopen. Eigenlijk koop ik helemaal niets nieuw meer maar maak al m'n kleding zelf, haal het bij de kringloop of bestel het op Vinted/Vestiaire als ik iets heel bijzonders wil. De mode-industrie is één van de meest vervuilende op aarde en het wordt nog steeds alleen maar erger.
Verder kopen wij alleen lokale (seizoens)groenten en vlees, en "verbouw" ik zelf best wel veel groenten en fruit op mijn mini-balkonnetje. Vorig jaar de hele zomer tomaten, courgettes en bonen kunnen eten, en we kunnen nu alweer uit de voeten met vrijwel alles soorten kruiden. Scheelt weer plastic en vooral een heleboel geld.
Echt niet alles is troep. Ik heb er zeer goede en duurzame kleding gekocht waar ik net zo lang mee doe als hier gekocht, maar voor fractie van de prijs. En wat je hier koopt komt ook uit China.
Ali kan gewoon echt duurzaam zijn. Voor de portemonnee, EN voor het milieu. Want hier koop je exact hetzelfde.
Dat er winkels zijn zoals primark die ook snel slijtemlnde kleding verkopen die dus niet duurzaam zijn klopt ook. Ik heb 2 keer bij primark gekocht en de ritsen gingen al na 2 maanden stuk. Dus dan is Action voor sportshirts en Scapino veeeel duurzamers, maar ook bij Temu gaat kleding langer mee.
Polar schreef:Eens met de kleding van Aliexpress en soortgelijke sites.
Ik heb sowieso niet zoveel kleding, maar wat ik heb is van katoen.
Dat blijft echt mooi na het wassen, zit heerlijk en gaat jaren mee.
Knap dat je zoveel zelf hebt kunnen verbouwen op een klein balkon!
Massaproductie uit China is enorm milieubelastend vanwege de vervuilende fabrieken, lang transport en (vaak extreem) slechte werkomstandigheden.
De echte prijs wordt betaald door de werknemers en het milieu, daarom steun ik die industrie liever niet.
Aan de andere kant weet ik ook dat mensen soms geen keuze hebben, omdat ze elke euro om moeten draaien en ik zal daar nooit over oordelen.
Ik koop mijn kleding in Europa, maar ik weet eerlijk gezegd ook niet waar het oorspronkelijk gemaakt wordt en ik vind dat daar veel meer openheid in mag komen.
En ik ben zelf ook niet heilig, ik ben nog niet een kwart zo duurzaam als bijvoorbeeld bokker TheaD, nog niet eens een tiende denk ik.
Maar voor mij gaat het erom dat ik binnen de mogelijkheden die ik heb, zo duurzaam mogelijke keuzes maak.