Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:07

Pareltjes schreef:
Je kunt trouwens beter een goed zonnepaneeltje kopen die je voor meerdere electronica kunt gebruiken dan ieder stuk electronica met een eigen paneeltje. Je electronica staat in de bakkende zon om op te laden en dat is niet echt wenselijk.

Dat klinkt verstandig.
Iemand ervaring met, of tips voor zoiets?

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:16

Ik vind dat ook wel goed klinken inderdaad, elektronica wordt vaak zo warm in de zon dat lijkt mij niet goed nee. Zo ver ik weet zijn er wel powerbanks met zonnepanelen te krijgen van verschillende merken, maar wat dan de juist keuze is, welke goed zijn, hoeveel je er minimaal nodig zou hebben, dat weet ik ook niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 12:25

Daarom heb ik ook een radio/zaklamp/powerbank/oplader met zon, stroom en draaien. Kwa meeneem paneel ben ik nog onderzoekende. Omdat ik ook voor mijn bus een dergelijke oplossing zoek zodat ik dingen kan opladen met een huishoud accu en desnoods een afneembaar/opvouwbaar zonnepaneel op of aan mijn bus. Ik ben daarin in overleg met een camperbouwer.

Ik heb trouwens een van mijn noodvoedsel blokken even getest. Het is inderdaad noodvoedsel. :Y) Maar ik word er niet ziek van, ook geen extreme dorst daarna en het vult als een baksteen dus het voldoet. :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:14

Een tip die ik zojuist tegen kwam; bij Dirk is nu een noodradio/zaklamp/lader te koop voor 15 euro.
Ik woon helaas niet in de buurt van een Dirk, maar misschien heeft iemand anders er iets aan :D

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 22:40

8nnemiek schreef:
Een tip die ik zojuist tegen kwam; bij Dirk is nu een noodradio/zaklamp/lader te koop voor 15 euro.
Ik woon helaas niet in de buurt van een Dirk, maar misschien heeft iemand anders er iets aan :D

Vanmorgen speciaal daarvoor naar de Dirk gelopen, waren die radio's niet geleverd -O-
Maar ik weet allicht niet of dat overal zo is?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:52

Sommige acties van dirk lopen van woensdag tot woensdag dus even goed kijken.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 00:06

Hun 'Kanskoopjes' (non-food) zijn er al vanaf zondag. En die waren er ook, alleen de radio's niet..
En medewerkers konden me ook niet zeggen of, en wanneer, ze eventueel nageleverd zouden worden.
Wel spijtig, want het leek me een geschikt ding.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:26

Er zitten in Etten-leur twee dirk's maar ik durf het niet aan om speciaal daarvoor te rijden en dan een leeg vak aan te treffen. Op het plaatje zag die er goed uit.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 13:26

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 13:42

Die video is van december en die heb ik toen gezien. Die was inderdaad wel wat confronterend

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 13:47

Vooral het stukje dat we hier een gewild Russisch doelwit zijn door de haven van Rotterdam en alle kabels in de Noordzee vond ik heftig.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 19:16

Over die Noordzee kabels is een interessante podcast serie gemaakt, spionnen op de Noordzee.

De Chinese belangen in de Port of Rotterdam zijn net verkocht aan het Amerikaanse beleggingsfonds BlackRock. Dat geeft me dan een klein spikkeltje hoop dat Ru missch geen eigendommen van USA aanvalt maarja.

Ik ga echt eens even werk maken van een radio. Voor de rest ben ik nog steeds aan het hamsteren, drie dagen houdt ik met gemak vol, met de kat (ten) (buitenkat eet ook mee).
Dekens heb ik ook expres gekocht wanneer ik de kans had. Licht is nog wel een aandachtspuntje.

Ik vraag me ook af in hoeverre verzorgingshuizen en gehandicapten opvang huizen wel een voorraad maken, zal iedereen dit wel voldoende serieus nemen?
Ik merk dat bijv veel van het personeel er niks over wil horen, die volgen het nieuws liever niet wegens ‘te eng’ ..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 22:21

Marigold schreef:
Ik vraag me ook af in hoeverre verzorgingshuizen en gehandicapten opvang huizen wel een voorraad maken, zal iedereen dit wel voldoende serieus nemen?
Ik merk dat bijv veel van het personeel er niks over wil horen, die volgen het nieuws liever niet wegens ‘te eng’ ..

Die gaan gewoon op de noodstroom. Daar kan namelijk ook niet zomaar de stroom uitvallen.
Eten is ook veel op voorraad.
Waar ik werk iig.

Denk juist dat die wel goed voorbereid zijn. Die moeten sowieso al voorbereid zijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 00:15

Marigold schreef:
De Chinese belangen in de Port of Rotterdam zijn net verkocht aan het Amerikaanse beleggingsfonds BlackRock. Dat geeft me dan een klein spikkeltje hoop dat Ru missch geen eigendommen van USA aanvalt maarja.

Ik hoop het. Maar Rusland aast ook enorm op de grondstoffen die ze in de Oekraïne hebben.
En Trump is nu ook aan het drammen dat hij deze wilt hebben. En dan in ruil voor hulp.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:23

Hebben jullie eigenlijk ook een walkie-talkie / portofoon / ham radio in jullie noodpakket? Voor als de stroom uitvalt en mobiel netwerk niet beschikbaar is?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:48

We kunnen ons instructiesetje gebruiken als walkies :')

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 21:52

Ik denk hier ook over na maar vind het echt lastig om een beeld te vormen van wat ik nodig heb, en dan vooral wat het juiste product is.
Water/frisdrank/houdbaar eten en diervoeding hebben we standaard wel voor een week genoeg in huis.
Maar koken op electra, dus wat bij stroomuitval.

Hebben jullie linkjes van de artikelen die jullie aangeschaft hebben voor het noodpakket?

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 22:09

We koken op inductie, en gas gebruiken alleen maar om te douchen.
Bij stroomuitval hebben we in principe een uitdaging.
Daarom hebben we een ( camping) gaskachel, met extra gasflessen staan, zodat we ons huis kunnen verwarmen. Die gasflessen kunnen we ook gebruiken om te koken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 23:20

Uitgaande van de 72 uur die deze week werd benoemd zou ik zorgen voor een camping brander met een paar gastankjes en evt een bbq met voldoende kolen. Dan kun je iig wat eten klaar maken. Met crackers, houdbaar beleg (jam, pindakaas), soep, ragout, droge worst, de - hier - standaard dingen als eieren, aardappelen, uien, kaas, en een houdbare voorraad (pasta, rijst, puree, tomaten uit blik, etc) red je het fluitend. Wel zorgen voor voldoende water, bv jerrycans meteen vullen, flessen spa oid, en een waterfilter (ik zoek de link op), naast hardware als zaklamp, radio etc. Voor warmte werken (paarden)dekens en kaarsen voor de korte termijn in een kleine ruimte ook prima.

Wij zijn diehard kampeerders in offgrid gebieden dus hoefden eigenlijk niets te kopen, en ik denk dat we ons probleemloos een maand kunnen redden.
Alleen de radio hebben we speciaal gekocht, zal de link opzoeken. Werkt niet op batterijen maar staat nu op ~50% na een aantal jaar! Daarnaast een eenvoudig radiootje op batterijen.

Maar samengevat, loop je huis rond en bedenk of je voor drie dagen eten, drinken en basic comfort (licht, warmte) hebt, plus de mogelijkheid om te volgen wat er gaande is, en dan zonder gas, water of elektriciteit uit de muur.

Let wel, als het over weken of maanden gaat, wordt het een totaal ander verhaal, en daar heb ik me ook totaal niet in verdiept.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 13:16

Ik heb nog ergens zoon zoutlamp gevonden en in mn preppakket gedaan. Dat is een zakje met daarin een vloeistof en zout en daar zit een lampje op en als je dat activeert dan brand het lampje een bepaalde tijd dus zonder elektra of andere brandstof maar puur door die reactie. Vond ik geinig. Dacht laat ik hem erbij doen. Heb ook zoon stormlantaarn en radio met lamp.met zoon zwengeltje.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 14:15

Bagheera_206 schreef:
Hebben jullie eigenlijk ook een walkie-talkie / portofoon / ham radio in jullie noodpakket? Voor als de stroom uitvalt en mobiel netwerk niet beschikbaar is?

Ja hebben we. Maarja het bereik is natuurlijk waardeloos.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 19:24

@hutcherson: Zo komt hij toch nog van pas. :D

@Pareltjes: True! De walkie-talkies die je hier zonder vergunning kunt krijgen stellen inderdaad niet zo heel veel voor. Die goedkope portofoons uit China kan nog een alternatief zijn en zijn gelukkig niet zo duur. Heb je iets meer mogelijkheden, maar ze zijn hier niet echt toegestaan. :=

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 21:47

Je kunt ze vaak eenvoudig “ upgraden “. En in tijd van nood why not..

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 09:03

Precies. :D En die goedkope Chinese varianten hebben ook nog eens een FM radio en een zaklampje aan boord. Zo komt die extra van pas voor een noodpakket.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 09:10

Welke zijn dan goed?en waar te koop?