Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:17

Citaat:
Antisemitisme bestrijd je niet met moslimhaat.

Deze houden we erin. Dat is de beste reactie en slogan op het hele rascistisce schokkende politieke debat. Bedankt voor het delen.

En ja, ik veroordeel alle aanvallen die plaatsvonden in Amsterdam.

Ik wil hem op een tegeltje! Kan iemand , een creatieve geest, dat in elkaar prutsen en dan het hier in dit topic plaatsen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 13-11-24 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-24 23:25

Ik ook en dan lees ik dit relaas van twee jonge mensen en dan is dat zo triest wat de extremisten in de regering doen;
https://nos.nl/l/2544399

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 00:11

BigOne schreef:
Ik ook en dan lees ik dit relaas van twee jonge mensen en dan is dat zo triest wat de extremisten in de regering doen;

Eerst was het alleen Wilders en een beetje Ja21.
Toen kwam FvD, daarna BBB en nu dus al een tijdje Yesilgoz enz.
Het is gewoon normaal geworden met dank en hulp van (social) media.

Maar het eerder geplaatste bericht van Raven van Dorst geef mij weer hoop.
Ook Dinant Van Kane bijvoorbeeld. Spreekt zich ook regelmatig uit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 00:25

Wanneer dit kabinet nog lang zit dan maak je maar op voor Hongaarse toestanden. Afschuwelijk.
Iemand die Schoof kent uit z’n tijd bij de NCTV zei dat hij daar ook regelmatig op het randje zat maar nu z’n ware aard laat zien.
Jaja, mp voor alle Nederlanders ( behalve Turken Marokkanen enz)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 09:02

VuurVleugels schreef:
Ik twijfel of ik hier een apart topic voor aan zal maken, maar eerst maar even hier. Zeg het vooral als ik wel even een eigen topic aan moet maken.

Is demonstreren/protesteren een ding van het verleden, denken jullie?

Aanleiding van de vraag is het onderwijsprotest wat niet doorgaat morgen vanwege dreigingen uit Pro Palestina hoek. En natuurlijk ook alles wat uit de hand loopt in Amsterdam, maar kijk ook naar Zwarte Pieten demonstraties die al jaren uit de hand lopen... Maakt al de verharding en al het geweld het tegenwoordig onmogelijk om nog te kunnen demonstreren, nu en in de toekomst?

een eigen topic lijkt me best interessant.

Het loopt te vaak uit de hand de laatste tijd. Als je ziet wat voor politiemacht opgetrommeld moet worden bij elke demonstratie. Wat kost dat allemaal wel niet. Dat samen met de schade die door de actievoerders/beroepsrellers wordt aangericht. Het punt waar de demonstratie over gaat wordt dan vaak overschaduwd en gekaapt.

En als een burgemeester EN een rechter een demonstratie verbied met het oog op de openbare orde en veiligheid TOCH gaan demonstreren vind ik echt niet kunnen.

Gisteravond was het weer raak.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:36

Dat is natuurlijk niet van nu !
Dat was in de jaren 80 al met de krakersrellen en een paar jaar geleden nog met de acties van de boeren.

Het is een beetje selectieve verontwaardiging, lijkt mij.

Maar een apart topic is prima, ik ben vandaag verder druk, dus geen tijd verder om te reageren.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:49

BigOne schreef:

Het is ontzettend vervelend dat degene die wel meedraaien in de maatschappij de dupe zijn van (ik hoop) een minderheid. Wat ik in dit stukje wel mis is antwoord op de vraag, wat gaat de, in dit geval, Marokkaanse gemeenschap zelf doen om van dit stigma af te komen. in de oplossingen die ze aandragen vinden ze vooral dat de maatschappij om hen heen moet veranderen.

Het is nog steeds een feit dat deze groep oververtegenwoordigd is in gevangenissen. de term Makro maffia is niet ontstaan omdat ze in bv IJsland zijn geboren. Ook bij de rellen lieten ze niet hun beste kant zien.

Als ik me in ons dorp ernstig misdraag, worden ik en mijn kinderen daar ook op aangekeken. En heeft het mogelijk ook gevolgen voor school en werk. Voor mijn kinderen is dat onterecht. Maar is dat dan de kortzichtigheid van de maatschappij? Of had ik zelf in de spiegel moeten kijken om dit te voorkomen?

Zeker moet ieder individu een zelfde kans krijgen voor een plaats in onze maatschappij. maar het in aan het individu om de juiste keuzes te maken om aangehaakt te blijven in die maatschappij.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 10:53

Ik vind het eerlijk gezegd best een interessant onderwerp voor een ander topic.
Er wordt best wel vaak de randen van het demonstratierecht opgezocht. En men gaat er ook nog best wel vaak over heen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:31

Ik vind het eigenlijk apart dat de moslim gemeenschap nog niet is opgestaan en zich gedistantieerd hebben van de rellen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:55

Electra63 schreef:
Dat is natuurlijk niet van nu !
Dat was in de jaren 80 al met de krakersrellen en een paar jaar geleden nog met de acties van de boeren.

Het is een beetje selectieve verontwaardiging, lijkt mij.

Maar een apart topic is prima, ik ben vandaag verder druk, dus geen tijd verder om te reageren.

Vroeger ging de politie gewoon erop en erover met waterkanonnen en traangas, maar dat is kennelijk 'niet meer van deze tijd'.
Wij moesten vroeger hiervoor omfietsen:

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:05

Er worden soms nog wel waterkanonnen ingezet, denk maar aan de Corona demonstraties van toen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 12:15

purny schreef:
Ik vind het eigenlijk apart dat de moslim gemeenschap nog niet is opgestaan en zich gedistantieerd hebben van de rellen.

Heeft de "Nederlandse gemeenschap" zich ooit massaal uitgesproken tegen project X, de krakers rellen, de Coronarellen enzovoort?

Nee, want er bestaat niet 1 Nederlandse gemeenschap. Net als er niet 1 boeren gemeenschap of in dit geval 1 moslimgemeenschap bestaat. Het zijn allemaal individuen.

Wat mij betreft is dát wat het meeste mis gaat nu in dit land, individuen op een hoop vegen en ze als homogene groep beschouwen. Er bestaan ook goede mensen in die groepen, maar die worden scheef aangekeken op het gedrag van individuen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:21

Interessante takes op het demonstratie gebeuren, ik zal later vandaag even een apart topic starten!

Over 'verantwoordelijkheid nemen voor je groep', dat is best makkelijk gezegd als het andere mensen betreft. Maar jezelf? Zou jij actief de media opzoeken om te zeggen dat je afstand neemt van je racistische buren? Of zou je gewoon laten zien dat je het er niet mee eens bent door zelf niet racistisch te zijn, wat een stuk minder toeters en bellen geeft?

Mijn vader ('boze witte man van middelbare leeftijd' := ) zei hetzelfde hoor, "Ze moeten hun groep tot de orde roepen! Ze moeten hun verantwoordelijkheid nemen! Ze moeten afstand nemen! Ze moeten......". Even later in het gesprek ging het over institutioneel racisme. "Ik ga toch geen 'excuses' aanbieden aan die mensen? Ik werk toch niet bij de belastingdienst? Ik heb er niks mee te maken, ik leef mijn eigen leven, doe mijn eigen ding, de fout van de mensen daar is niet mijn fout!". Toen ik hem stilletjes wees op de tegenstrijdigheid in die twee uitspraken, op nog geen half uur 'afstand' van elkaar, klikte er wel iets in hem.

TL:DR; ja, er gaat een hoop mis in opvoeding en clashes tussen culturen. Maar er is zoals iemand anders ook al zei geen sprake van één groep waar de hele groep zich verantwoordelijk voor houdt.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:28

Over de opvoeding trouwens: dat gaat inderdaad mis, maar niet omdat Marokkaanse moeders allemaal zulke zachtgekookte eieren zijn (integendeel :=).

Waar het misgaat is dat hun manier van opvoeden niet past in onze maatschappij, en onze manier van opvoeden niet past in hun maatschappij. Wij zijn enorm individualistisch: zelf verantwoordelijk voor de opvoeding van onze eigen kroost, en schieten daar zelfs dusdanig in door dat we woest zijn als iemand anders het lef heeft om ons kind te corrigeren (toegegeven, is een bepaald slag mensen, maar je kan niet ontkennen dat het een ding is). De Marokkaanse opvoeding is een gemeenschapsding. Tot een jaar of 10/12 gebeurt het meeste binnenshuis, maar daarna gaan de kinderen de gemeenschap in en is het gebruik dat ze daar verder opgevoed worden. Ouders nemen gas terug, buurt voert gas op. Voor ons een heel raar idee (want, mijn kind mijn verantwoordelijkheid toch?) maar dat is gewoon die cultuur. Alleen hier in Nederland gebeurt dat dus niet. De buurt hier pakt het niet op, terwijl de ouders nog steeds wel gas terug nemen (want ze weten niet beter, zijn zelf ook zo groot geworden). Tel daarbij 24/7 het gevoel van 'niet welkom voelen' op, grotendeels terecht maar ergens ook onderling opgejut en voedend op elkaars ervaringen ipv eigen ervaringen, en je hebt boze jongeren die niet gecorrigeerd worden.

Dus ja, het gaat mis in de opvoeding, maar dat is hevig beïnvloedt door cultuurverschillen en ervaringen in Nederland.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:32

het kan best cultuur zijn dat de jongeren worden losgelaten op straat, maar dit is denk ik al de 3e generatie die nu overlast veroorzaakt. Er is toch ruimt tijd geweest om zich aan te passen aan de cultuur van het land waar je in woont? of zie ik dat verkeerd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 13:34

Er zijn overal in moslimgemeenschappen buurtvaders en andere projecten, feit dat het niet nogmaals uit de klauw liep kwam omdat juist zij de jeugd aanspraken.
En onze manier van opvoeden is nogal vaak: Dat doet mijn kind nu nooit :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 14:47

juval schreef:
het kan best cultuur zijn dat de jongeren worden losgelaten op straat, maar dit is denk ik al de 3e generatie die nu overlast veroorzaakt. Er is toch ruimt tijd geweest om zich aan te passen aan de cultuur van het land waar je in woont? of zie ik dat verkeerd.

En met vetgedrukte gaat het al de mist is.

Het is een kleine groep van de derde generatie die crimineel zijn en/of zich gedragen als hooligans.
Het gros van de Nederlanders met een moslim achtergrond die praten perfect Nl , die doen het goed op school of werk en hebben voortdurend te maken met discriminatie of rascistisce uitlatingen vanuit de regering notabene zoals: "moslim tuig", "dat Marokkaanse tuig" en nog erger "dat tuig dat niet geïntegreerd is" etc etc. Kortom pure rascisme geënsceneerd vanuit de overheid. Heel bewust is dit en het doel is om de Joodse gemeenschap en de moslim gemeenschap tegen elkaar op te zetten en zelfs nog olie op het vuur te gooien.
Heel kwalijk dit!!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:19

purny schreef:

Er is niet "een Moslim gemeenschap", dus wie zou er moeten opstaan?

In Amsterdam West hebben de bewoners de dag na de rellen meteen een soort burgerwacht ingesteld van vaders, die met hesjes aan de straten in de gaten hebben gehouden. Ze hebben ook al hun zoons thuis gehouden. Toch waren er nog rellers gekomen en bij nader onderzoek bleken de meesten tussen de 14 en 16 jaar oud en niet uit de betreffende wijken te komen maar waren ze op berichten op SM afgekomen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:24

juval schreef:

Vergeet niet dat die reljongeren meestal uit de achterstandswijken komen. Vergelijk het met de voetbalhooligans en je ziet hoe goed ze eigenlijk geïntegreerd zijn :j

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:33

Ramsi Nasr met een ontzettend goed argument, echt kijken: https://x.com/LaurensEurope/status/1857014923491975491
Citaat:
Antisemitisme bestaat, het leeft weer op, maar waar antisemitisme wordt bestreden met racisme moeten we extra op onze hoede zijn, daar woedt de ziekte pas echt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:41

Geen verhoging op btw voor boeken en sport voorlopig *\o/*

Wat een gezichtsverlies toch elke keer, steeds iets onmogelijks willen en het dan weer terug moeten draaien :n

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 16:50

Prompter, veel mensen zijn er blij en tevreden mee en onthouden alleen dat ze blij zijn dat dat rare plan niet door is gegaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:31

prompter schreef:
Geen verhoging op btw voor boeken en sport voorlopig *\o/*

Nou gelukkig maar. Helaas krijgen we komend jaar al een BTW verhoging voor de kiezen. Maar gelukkig gaat deze nieuwe dan eerst niet door.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 17:50

pien_2010 schreef:
juval schreef:

En met vetgedrukte gaat het al de mist is.

Het is een kleine groep van de derde generatie die crimineel zijn en/of zich gedragen als hooligans.
Het gros van de Nederlanders met een moslim achtergrond die praten perfect Nl , die doen het goed op school of werk en hebben voortdurend te maken met discriminatie of rascistisce uitlatingen vanuit de regering notabene zoals: "moslim tuig", "dat Marokkaanse tuig" en nog erger "dat tuig dat niet geïntegreerd is" etc etc. Kortom pure rascisme geënsceneerd vanuit de overheid. Heel bewust is dit en het doel is om de Joodse gemeenschap en de moslim gemeenschap tegen elkaar op te zetten en zelfs nog olie op het vuur te gooien.
Heel kwalijk dit!!

Volgens mij 2,7%

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 20:35

Benzz schreef:
juval schreef:

Volgens mij 2,7%

En hetzelfde percentage als onder mensen zonder migratie achtergrond, wanneer je naar dezelfde sociale klasse kijkt.

Het is in het verleden hoger geweest maar dat verschil is de laatse jaren steeds meer gelijk gekomen en inmiddels is er dus geen verschil meer tussen mensen met en zonder migratie achtergrond.