Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:34

Eigenlijk zijn er best veel leuke complottheorieën. Zoals dat de aarde plat is, we niet op de maan zijn geweest en van zulks.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:46

Qimm schreef:
Veronica2 schreef:

In welk opzicht bedoel je? Er zijn heel erg veel vraagtekens, maar er zijn nog veel meer slachtoffers te betreuren.

Er zijn aardig wat vraagtekens. Wat ook logisch is ergens natuurlijk, denk dat wij echt niet the full scoop te horen hebben gekregen. Ik denk niet dat de Amerikaanse overheid daar perse achter zat, maar ik denk dat er meer achter zit dan het verhaal zoals het naar buiten is gebracht.

Maar ik wilde vooral het onderwerp veranderen :')

Dat laatste is gedeeltelijk gelukt.

We zullen het waarschijnlijk nooit weten en het wordt ook wel ingewikkeld als het de federale overheid zou betreffen, want er is in verschillende staten iets gebeurd. Het betrof volgens mij wel uitsluitend binnenlandse vluchten en daar is de beveiliging nu eenmaal minder. Volgens mij is daar ook nadien weinig aan veranderd. Men heeft wel een sluimerende moslimhaat een enorme impuls gegeven en daar hebben we tot op de dag van vandaag nog de effecten van. Willekeurige mensen werden bang voor willekeurige Arabisch uitziende mannen met baarden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 20:10

[***] schreef:
Eigenlijk zijn er best veel leuke complottheorieën. Zoals dat de aarde plat is, we niet op de maan zijn geweest en van zulks.

Vast hartstikke leuk, maar we hebben een hele literaire categorie over 'fictie' en waarom moet het met de werkelijkheid verward worden?

Ik zou willen dat dat soort verhalen onschuldig en grappig zijn - maar hun functie is niet onschuldig of grappig. Het verschil tussen werkelijkheid en fantasie zou ertoe moeten doen, en het vervagen van die grenzen doet ons geen goed.

Electra63

Re: Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 20:22

Alle verspreiders van complottheorieën hebben een donatieknop. Het verdient gewoon lekker, zeker als je een ex-BN-er bent.
Robert Jensen bijvoorbeeld was vroeger DJ op de radio en had een wekelijkse talkshow op de TV.
Die moet toch ergens zijn geld vandaan halen. :D

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 21:05

Electra63 schreef:
Alle verspreiders van complottheorieën hebben een donatieknop. Het verdient gewoon lekker, zeker als je een ex-BN-er bent.
Robert Jensen bijvoorbeeld was vroeger DJ op de radio en had een wekelijkse talkshow op de TV.

Wat is die dan nu aan het uitvreten ?
Dacht dat ie helemaal weg was

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 21:09

sasja0705 schreef:
Electra63 schreef:

Wat is die dan nu aan het uitvreten ?
Dacht dat ie helemaal weg was

https://jensen.nl/

Zijn verdienmodel..... zie de doneerknop.

En zo zijn er velen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 21:14

Spelen allemaal in op de onderbuikgevoelens van mensen die onzeker zijn over de ontwikkelingen - en inderdaad, ze hebben allemaal geld nodig "om hun onafhankelijke geluid te kunnen blijven laten horen" (lees om hun luxe levensstijl door mensen die in ze geloven te kunnen laten bekostigen).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 21:34

Jensen, ik moest even kijken, dat bestaat dus nog. Ik heb werkelijk geen idee wat voor videos die nu maakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 22:16

sasja0705 schreef:
Nog een complottheorie... Niet van mij ,hoor : Israel nu.
Dat ze de aanval wel hebben zien aankomen en ervan wisten maar dat Netanyau en Co het hebben laten gebeuren, vooral om zijn positie te keren.

Wat hiervan waar is - geen flauw idee.
Zelf heb ik het gehoord via kennissen in Israel.

Wat ik aan het verhaal wel opmerkelijk vind : de Mossad is zo wat de beste , als niet echt de beste, Inlichtingendienst der wereld
En die zullen geen aanwijzingen gehad hebben?

En nee, aub geen discussie nu over pro en contra Israel/Palestijnen.

Gaat alleen om de therorie die de ronde maakt.

Ik heb dit al vrij snel na de moordpartij door Hamas gehoord. Toen had ik zoiets, onzin. Nu denk ik soms, wie weet?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 22:21

Electra63 schreef:

Lange Frans ook? Die met Janet Ossenbaard over Rutte neerschieten praatte?Ik denk dat er ook wel echt een aantal bij zitten die echt geloven in wat ze zeggen, die het echt doen vanuit een drang of wil mensen te waarschuwen. Maar ook zat die zelf geld willen verdienen.

Was toen tijdens corona ook niet 1 of andere vitamine c preparaat wat dé oplossong zou zijn? Verkocht Giel Beelen niet ooit 1 of ander schimmig goedje?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 22:26

prompter schreef:
Spelen allemaal in op de onderbuikgevoelens van mensen die onzeker zijn over de ontwikkelingen - en inderdaad, ze hebben allemaal geld nodig "om hun onafhankelijke geluid te kunnen blijven laten horen" (lees om hun luxe levensstijl door mensen die in ze geloven te kunnen laten bekostigen).

Ohja, net als tv evangelisten in Amerika. En dan je volgers uitbuiten :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-24 22:40

Daarvoor hoef je niet naar Amerika, Jomanda en nu is er een nieuwe jonge gast die al veel volgers heeft en ze verteld dat ze hun caravan of camper maar moeten verkopen en het geld aan hem doneren. Die gast is alleen maar op geld uit;

https://www.welingelichtekringen.nl/sam ... a-heet-tom

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 22:53

Shadow0 schreef:
[***] schreef:

Vast hartstikke leuk, maar we hebben een hele literaire categorie over 'fictie' en waarom moet het met de werkelijkheid verward worden?

Ik zou willen dat dat soort verhalen onschuldig en grappig zijn - maar hun functie is niet onschuldig of grappig. Het verschil tussen werkelijkheid en fantasie zou ertoe moeten doen, en het vervagen van die grenzen doet ons geen goed.

Ik begrijp je en ben het ook met je eens. Maar ik blijf het zo fascinerend vinden. Hoe mensen in een soort “aangenomen werkelijkheid” leven en ook overal bewijzen vinden van hun waarheid (confirmation bias). En alles wat hun verhaal in diskrediet brengt wordt weggewoven en weggeargumenteerd met allerlei vage bewijzen en “doe je eigen onderzoek” en “ik stel alleen maar vragen”.

Tot aan het gevaarlijke en vreselijke aan toe. Bijvoorbeeld de mensen die rondbazuinden dat Sandy Hook nooit zou hebben plaatsgevonden. Daarbij werden betrokkenen gewoon lastig gevallen en bedreigd omdat ze deel zouden zijn van een “coverup van de overheid” en “crisisacteurs” zouden zijn.

Ik lees veel over allerlei soorten theorieën, omdat ik het heel interessant vind en ik wil proberen te begrijpen hoe die mensen tot zo’n punt komen. Dat lukt overigens nog niet heel erg.

Sommige lijken ook vrij onschuldig. Zoals bijvoorbeeld Avril Lavigne die allang niet meer in leven zou zijn en zou zijn vervangen door iemand anders die op haar lijkt. Wees maar eens onderdeel van zo’n theorie. Dat lijkt mij niet het meest leuke wat je kan overkomen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 23:02

En Bielefeld en Finland bestaan niet echt natuurlijk :D

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 23:08

BigOne schreef:
Mijn broer is precies zoals Germie, iets minder extreem maar vanaf heel jong al “ anders” , hij kan er niets aan doen zei de huisarts ooit tegen mijn mam, meer dan 40 jr geleden. Dus laten we Germie nemen zoals ze is. Ze zien zelf niet in dat ze “ emphatieloos “ zijn, wat anderen denken interesseert ze niet en wat ze zelf denken en zeggen is “ waar “ . Mijn broer laat je rustig iets vertellen om daarna het weer over hemzelf te hebben. Alleen maar , ergens ben ik blij dat hij heel ver weg woont want vanaf onze jeugd clashte het regelmatig. Zet ons een dag bij elkaar en het geduld is op bij mij, dan heb ik alweer zoveel gehoord dat ik een wandelende Qanon encyclopedie ben .

Als je er dan al klaar mee bent, wat fascineert jou dan om daar een topic over te beginnen?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 23:12

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 23:58

996981 schreef:
Toevallig kwam ik tijdens het luisteren van een podcast op nog een andere complotdenker; Gerard Beukeveld. Dit is de podcast; https://open.spotify.com/episode/2Er92B ... wbakrKTiwA

Echt bijzonder hoe intelligente mensen zulke dingen kunnen gaan geloven

Bij Gérard Beukeveld geloof ik inderdaad niet dat dit een verdienmodel is. In 2006 bestond SM amper.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 00:08

Electra63 schreef:
996981 schreef:
Toevallig kwam ik tijdens het luisteren van een podcast op nog een andere complotdenker; Gerard Beukeveld. Dit is de podcast; https://open.spotify.com/episode/2Er92B ... wbakrKTiwA

Echt bijzonder hoe intelligente mensen zulke dingen kunnen gaan geloven

Bij Gérard Beukeveld geloof ik inderdaad niet dat dit een verdienmodel is. In 2006 bestond SM amper.

Nou dat dus. Voor mij valt hij absoluut niet in de categorie “gevaar” maar in de categorie “gekkie” als je hem hoort praten komt hij ook oprecht (maar wel onwijs in de war) over. Sneu dat iemand zo “afgegleden” (ik weet geen beter woord zonder oordeel er in) is. Hij heeft daar ongetwijfeld zelf last van.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:00

Er zijn echt zo veel zgn. complottheorien, zelfs president Kennedy zou nog leven, de MH370 is gewoon ergens geland en de mensen worden gevangen gehouden.
Ik geloof er allemaal niet zo in.

Sommigen zullen inderdaad een verdienmodel hebben, maar vergeet niet het maken van youtube videos bijvoorbeeld hun bron van inkomsten is. Je hebt immers ook genoeg influencers e.d. die op deze manier hun geld verdienen. Ik heb nog nooit wat aan zo iemand over gemaakt.

Ik vind het ergens wel grappig om hier te lezen dat sommigen een iets anders denkende meteen tot complotdenker of wappie of gekkie bestempelen. Maar je ziet dat maar zelden gebeuren bij mensen die een geloof aanhangen. Wat is dan het verschil? Want die geloven in een God of iets waar geen bewijs voor is. En sommigen leuren ook aan de deuren wat lang niet iedereen prettig vindt.

Als je zegt dat je gelooft dat er zoiets is als geesten of entiteiten, dan is dat eigenlijk een min of meer geaccepteerde 'afwijkende' mening.
Maar goed, de meeste mensen zijn natuurlijk 'normaal' en wijken maar weinig af van de algemene opinie. Maar het is voor velen wel gemakkelijk om te gaan hakken op 1 persoon als het gaat om zgn. complotten of een mening waar ze het niet 100% mee eens zijn en alleen dat halve woord afwijking gebruiken om maar te blijven aanvallen.
Dat zie je maar weinig meer gebeuren als het gaat om het geloof of het geloven in entiteiten en geesten overigens.

Wat trouwens best bijzonder is, is dat veel mensen beweren niet in entiteiten te geloven, maar als je dan voorstelt om een keer het ouija bord te gebruiken, dan weigeren ze dat, want stel je voor dat. (en nee, ik heb ook geen ervaring met entiteiten en ouija borden, ook geen behoefte aan, maar ik vind sommige films er over wel leuk)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 08:33

Elvis leeft , Prince leeft enz
Wat betreft Sandy Hook , voor het opruien is een notoire verspreider daarvan aan de bedelstaf geraakt en goed ook!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-24 08:35

OleJon schreef:
BigOne schreef:
Mijn broer is precies zoals Germie, iets minder extreem maar vanaf heel jong al “ anders” , hij kan er niets aan doen zei de huisarts ooit tegen mijn mam, meer dan 40 jr geleden. Dus laten we Germie nemen zoals ze is. Ze zien zelf niet in dat ze “ emphatieloos “ zijn, wat anderen denken interesseert ze niet en wat ze zelf denken en zeggen is “ waar “ . Mijn broer laat je rustig iets vertellen om daarna het weer over hemzelf te hebben. Alleen maar , ergens ben ik blij dat hij heel ver weg woont want vanaf onze jeugd clashte het regelmatig. Zet ons een dag bij elkaar en het geduld is op bij mij, dan heb ik alweer zoveel gehoord dat ik een wandelende Qanon encyclopedie ben .

Als je er dan al klaar mee bent, wat fascineert jou dan om daar een topic over te beginnen?

Het feit dat je je dit afvraagt zegt voldoende.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:42

germie schreef:
Er zijn echt zo veel zgn. complottheorien, zelfs president Kennedy zou nog leven, de MH370 is gewoon ergens geland en de mensen worden gevangen gehouden.
Ik geloof er allemaal niet zo in.

Sommigen zullen inderdaad een verdienmodel hebben, maar vergeet niet het maken van youtube videos bijvoorbeeld hun bron van inkomsten is. Je hebt immers ook genoeg influencers e.d. die op deze manier hun geld verdienen. Ik heb nog nooit wat aan zo iemand over gemaakt.

Ik vind het ergens wel grappig om hier te lezen dat sommigen een iets anders denkende meteen tot complotdenker of wappie of gekkie bestempelen. Maar je ziet dat maar zelden gebeuren bij mensen die een geloof aanhangen. Wat is dan het verschil? Want die geloven in een God of iets waar geen bewijs voor is. En sommigen leuren ook aan de deuren wat lang niet iedereen prettig vindt.

Als je zegt dat je gelooft dat er zoiets is als geesten of entiteiten, dan is dat eigenlijk een min of meer geaccepteerde 'afwijkende' mening.
Maar goed, de meeste mensen zijn natuurlijk 'normaal' en wijken maar weinig af van de algemene opinie. Maar het is voor velen wel gemakkelijk om te gaan hakken op 1 persoon als het gaat om zgn. complotten of een mening waar ze het niet 100% mee eens zijn en alleen dat halve woord afwijking gebruiken om maar te blijven aanvallen.
Dat zie je maar weinig meer gebeuren als het gaat om het geloof of het geloven in entiteiten en geesten overigens.

Wat trouwens best bijzonder is, is dat veel mensen beweren niet in entiteiten te geloven, maar als je dan voorstelt om een keer het ouija bord te gebruiken, dan weigeren ze dat, want stel je voor dat. (en nee, ik heb ook geen ervaring met entiteiten en ouija borden, ook geen behoefte aan, maar ik vind sommige films er over wel leuk)

De complottheorie over god en de hel is al zo oud dat mensen compleet gebrainwashed zijn er door. :+ Wel grappig dat je deze aan haalt want dit is ook gewoon manipulatie pur sang van de kerk die al eeuwen geleden plaats vond en een doel diende. Lang leve Karel de grote.

Ik weet niet of in geesten of entiteiten geloven nu zo algemeen geaccepteerd wordt. In sommige kringen beginnen mensen al te hakken bij het woord alternatief.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 09:06

Het is een interessante vraag, maar ik denk dat een belangrijk verschil tussen geloof en een complottheorie is dat bij een complottheorie er uit wordt gegaan van een kwaadwillende groep (big pharma, eu, buitenlanders, de elite, de machthebbenden) en dat er een complot tegen de mens, het volk is. Het geloof heeft dat niet.

IMANDRA schreef:
Dan zou ik er maar eens op letten, best interessant gebeuren (nouja, als het niet zo'n impact had).
Dat van wantrouwen wat je noemt dat geloof ik zo. Maar juist die mensen kijken dus heel kritisch naar zo'n bron (gedeeld door de overheid, onderzoekscentra's die de overheid aanhaalt of simpelweg 'mainstream') maar dus totaal niet kritisch naar bronnen die dat wantrouwen bevestigen (Maurice, ongehoord nederland etc).
Dus eigenlijk een beetje hypocriet.

Mensen die wantrouwend zijn of een beetje in complotten geloven zijn dus niet vatbaar voor argumenten of de ratio. En die is in mijn hoofd dus heel lastig. Alles wat niet bevestigend is voor hun beeld wordt aan de kant geschoven (en jij discussieert ook al een tijdje - inhoudelijk - mee op bokt, dus zal geen verrassing voor je zijn ;)). Ik vond nog op internet dit stuk: https://www.umcg.nl/s/nieuws/complotden ... vertuiging , waarin complotdenken wordt vergeleken met het hebben van een psychose. Complotdenkers zijn dus niet psychotisch (!), maar hebben wel overeenkomsten met mensen die dit wel zijn.

Uit dit stuk:

umcg schreef:
Niet vatbaar voor logische bewijzen
Net als mensen met paranoïde wanen houden complotdenkers hardnekkig vast aan hun overtuigingen. Ze dragen vaak een overvloed aan ‘bewijzen’ aan voor hun theorieën, bijvoorbeeld teksten van websites, losse citaten of videofragmenten. Ook gebruiken complotdenkers andere bronnen als ondersteuning van hun ideeën, zoals spirituele, fysieke of emotionele ervaringen. In gesprekken met complotdenkers blijkt vaak dat objectiveerbare feiten en rationele argumenten niet doorslaggevend zijn. Net als bij mensen met psychotische paranoïde wanen is de overtuiging niet vatbaar voor logische bewijzen. Als er dingen gebeuren die niet rijmen met het denkbeeld, wordt dit genegeerd of omgedacht, zodat het toch binnen de overtuiging past.

Dit vind ik dus heel interresant. In dit stuk staat ook:

umcg schreef:
Het gaat complotdenkers om de machteloosheid van de burger, verlies van vrijheid en controle. Het gaat om bezorgdheid en woede over systemen en machtsstructuren die slachtoffers maken. Mensen met paranoïde wanen zijn hun normale ervaring van de werkelijkheid, van zichzelf en van anderen kwijt, en proberen daar betekenis aan te geven.

Voor beiden geldt dat reflectief luisteren naar de onderliggende vragen meer recht doet aan de werkelijke problemen die mensen ervaren, en meer ruimte voor oplossingen biedt. Methoden zoals LEAP (listen, empathize, agree, partner), ontwikkeld voor mensen met schizofrenie zonder ziekte-inzicht, kunnen in de omgang met complotdenkers nuttig zijn. Daarbij gaat het niet om de sterkte van de argumenten, maar om de kracht van de relatie.

Volgens mij zei Elisa2 eerder ook al zoiets. Maarja, op het internet is dat natuurlijk lastig, want je hebt helemaal geen relatie, en er wordt ondertussen wel een berg onzin de openbare online wereld in geslinggerd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 09:10

BigOne schreef:
OleJon schreef:

Het feit dat je je dit afvraagt zegt voldoende.

Ik ben eigenlijk ook wel benoemd waarom “anders denkenden” je zo bezig houden en zie dat antwoord niet in de vraag van OleJon?

Dat andersdenkenden je lijken te triggeren herinner ik me ook nog van de corona topics, komt regelmatig voorbij in het politiek topic en nu open je een heel topic speciaal over het onderwerp. Is het fascinatie, angst of iets anders dat het je zo bezighoudt? Wat is het doel van dit topic?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 09:18

Ik weet wel dat mensen vaak veranderen als ze de dood in ogen gekeken hebben of wat hebben meegemaakt waarbij het fout kon aflopen. Dan gaan ze anders in het leven staan. Je ziet dit bijvoorbeeld bij mensen die een bijna dood ervaring gehad hebben, of mensen die kanker gehad hebben, of iemand het leven gered hebben. Die gaan meer 'bij de dag' leven, er is misschien geen later. Die gaan leven volgens het motto 'stel niet uit tot later wat je nu kunt doen'.
Ook zie je dit wel als mensen wat ouder worden. Een vriend van mij is in de 60, en begint echt met dingen NU te doen omdat straks misschien de gezondheid te wensen over laat. Kan nu nog hardlopen, klimmen, fietsen, duiken, paardrijden, enz. En dus op avontuur. Maar wil die dingen niet uitstellen tot aan het pensioen. Dus elke vrije dag wordt besteed aan zoiets.
Ik had een collega die nog 2 jaar tot z'n pensioen moest, die had echt een afstreepkalender van hoe veel dagen er nog gewerkt moesten worden. Hij had grootste plannen na z'n pensioen, maar heeft dat niet gehaald wegens kanker. Die zei echt letterlijk 'je kunt beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt, dan van de dingen die je niet gedaan hebt'.
Wat ik hier mee wil zeggen is dat mensen soms veranderen, en dat iets wat voor de 1 even uitstellen is, voor de ander iets is wat niet uitgesteld kan worden.

Er zijn ook mensen die opeens hun leven gaan overdenken, en als je je dan afvraagt of je in deze tijden bijvoorbeeld nog wel een kind op deze wereld moet willen zetten.
Elk mens is uiteindelijk egoistisch, een kind neem je voor jezelf, je wilt zelf gelukkig zijn. En dan van daaruit wil men nog wel eens delen of de minderbedeelden helpen, maar er zijn maar weinig mensen die bij gevaar voor zichzelf nog iemand helpen. Ik heb 1 keer iemand het leven gered terwijl ik het principe had moeten toepassen van 'beter 1 dood dan 2 dood'. Het is goed afgelopen, beiden zijn we gezond er uit gekomen. Maar als dat niet gebeurd was, dan hadden vast velen gereageerd met 'hoe kon je zo stom zijn? '. Dit geeft ook aan dat de mens heel snel is met oordelen en speculeren en veroordelen. De rand tussen een oen zijn en een held is maar dun zeg maar. En nee, ik voel me geen held, maar ben blij dat ik op dat moment (misschien niet geheel rationeel) de keuze gemaakt heb om te helpen. Een aantal jaren later vond er een ongeval plaats met 2 doden, het was feitelijk exact hetzelfde als wat ik meegemaakt heb, maar een aantal jaren later. Alleen hier was er gekozen voor de 'beter 1 dood en de ander proberen te overleven' waarbij ze het beiden helaas ook niet overleefd hebben. Maar je had de reacties moeten lezen. Het waren sukkels, het waren oenen, het waren lui die niet wisten waar men mee bezig was, enz.
Maar afhankelijk van de uitkomst heeft men een mening over iemand klaar.

Dus ik denk dat heel veel mensen die door anderen veroordeeld worden als 'raar', helemaal niet raar zijn, of waar je de details helemaal niet van weet. Je oordeelt over een zin of een reactie, terwijl je de persoon in real life niet eens kent. Dat is inderdaad een nadeel van social media. De mens heeft nu eenmaal de neiging om snel te oordelen en te veroordelen.

Dit staat natuurlijk los van iemand die mensen lastig valt, daar kan ik niet achter staan. Maar als iemand een mening heeft anders dan een ander, dan is dat in mijn ogen niet direct iets om scheldwoorden te gaan gebruiken.

Social media is natuurlijk wel een oorzaak van de toename van het aantal 'complotten' waarover je hoort of leest. Er is meer informatie beschikbaar dan in de tijd van de 'wereldomroep' er was en je alleen een antenne met Ned 1,2, en 3 had. Je kunt nu met een paar kliks info uit de hele wereld halen. Wil je weten hoe de politieke situatie op Tuvalu is dan raadpleeg je even het internet.
Wil je weten hoe laat de bus op Times Square vertrekt, dan is dat zo gevonden.
Internet en social media zijn krachtige tools om extra informatie te vergaren, maar ze hebben ook nadelen.

Overigens is de macht van bigpharma en de winst op zorg een complot of niet? De VPRO heeft er onlangs nog een programma aan gewijd:
https://www.youtube.com/watch?v=B6hESet2B9k

Ik weet niet wat voor iemand een andersdenkende is overigens. Vaak is dat alleen maar iemand met wie je het op een bepaald punt niet eens bent. En dan is elke bokker een andersdenkende op een bepaald punt. Ik heb niet het idee dat al die mensen nu direct anders zijn dan anderen. Is iemand die in een alternatieve geneeswijze gelooft een complotdenker? Iemand die naar de kerk gaat? Want dat zijn wel punten waarover snel of vaak discussies ontstaan. Maar zijn die mensen niet ook gewoon normaal? Ik ben ook heel normaal en burgerlijk eigenlijk. Mijn leven is best saai als je er zo naar kijkt, gewoon naar school, afgestudeerd, burgerlijk baantje, huisje boompje beestje, enz. En dat zijn de meeste mensen dan.