Steeds meer mensen tegen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:37

In de basis wordt bitloos, trens en stang en trens ook allemaal gewoon bij elkaar door dezelfde juryleden beoordeeld. Snap echt niet wat je bedoeld dat het anders is of zou zijn? Misschien kun je dat uitleggen ipv ontwijken met wedervragen, want net als 99nogwat heb ik geen idee wat je bedoelt, wat het verschil zou zijn of wat je impliceert over juryleden. Er wordt dus al bewezen dat het kan, nationaal ook in de subtop met trens en stang enntrens.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:46

dank, dan is mijn vraag overbodig, wist niet dat dit al op alle niveaus al werd toegepast, vandaar mijn vragen,

ik impliceer niets, vraag alleen om te kunnen begrijpen, en vragen aan de kenners/ervaringsdeskundigen maakt me wijzer
Laatst bijgewerkt door mce op 21-08-24 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:57

Het is al vaker ter sprake gekomen in oa dit topic en andere actuele dat dit bij de Knhs al jaren mag. Stang en trens is in de basis ook nooit verplicht geweest volgens mij, altijd een keuze of al zolang als dat ik rijd. Dus er is altijd al gejureerd met 2 verschillende optomingen. Bitloos is ook al vanaf 2010 tot l2 en 2016 oid tot en met zz licht. Als je nog een klein beetje in de wereld zit dan zou je dat weten. Ik vind het ook wel handig in discussies als ik in ieder geval iets weet van waar ik een mening over heb. Dus ook of iets al wel of niet toegestaan is volgens de reglementen, als je van mening bent dat iets wel of niet moet mogen.

En je zegt dat je je niet kan voorstellen dat dat gelijk beoordeeld kan worden in 1 ring. Hoezo niet? Wat voor verschil is er dan volgens jou? Er is een reden dat jij denkt dat jury's opnieuw opgeleid moeten worden of er aparte rubrieken moeten komen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:06

fransje23 schreef:
Het zou ook fijn zijn als op alle wedstrijden de neusriem.zou worden gecontroleerd met een standaard meetinstrument (wat gewoon bestaat) en op de juiste manier.

Helemaal mee eens. Dat in de basis nu toezichthouder verplicht is is al een stap. Nu nog echt overal die toezichthouders krijgen en ze ook echt laten controleren. Mijn vereniging heeft er wel altijd 1 en ik ben blij dat die meestal ook echt controleren. Maar sommige mensen hebben daar wel problemen mee, is ook al eens een discussie over geweest op bokt. Waar zelfs mensen die zelf toezichthouder zijn vonden alle combinaties controleren zonder aanleiding onnodig. Ik juich het juist toe idd!

De keren dat ik gecontroleerd ben was het gelukkig wel op de juiste plek en de juiste manier. Alleen is zo'n apparaatje wel objectiever.
Van mij mogen er ook consequenties zitten aan een te strakke neusriem. Bij wijze van 1 keer is een waarschuwing die geregistreerd wordt. 2e keer echte gevolgen, zoals niet mogen starten bijvoorbeeld.

Nu kunnen mensen de neusriem losser doen, maar buiten de losrijdbak gewoon weer strakker als ze zouden willen. Met een waarschuwing kan je degene die het niet bewust of expres doen om iets te verbergen de kans geven om te verbeteren. En zal men hopelijk ook serieuzer gaan nemen en thuis niet zo aan blijven trekken, omdat je er niet mee weg komt.
Net als andere 'overtredingen' zou het allemaal geregistreerd mogen worden van mij.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:12

ik ben fijn bijgewerkt, geüpdatet, waarvoor dank

nee dus, als dit al zolang werkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:23

Een toezichthouder kan prima een combinatie beoordelen voor die de ring in gaat. Dan hebben ze in ieder geval altijd wat te doen.
Een meetinstrument is objectief en daarmee sluit je discussies uit.
Registreer en bij meerdere overtredingen een tijdelijk startverbod.

Ik ben bij Knhs dressuurwedstrijden nooit gecontroleerd, zelfs de entingen niet...
Ben ik niet gewend bij endurance en WE wordt er strenger op toe gezien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:48

Ik heb zelfs dopingcontrole meegemaakt :') En de keren dat entingen gecontroleerd zijn kan ik niet eens op 2 handen tellen. Neusriem sinds toezichthouders ongeveer 4 of 5 keer denk ik. Daarvoor wel bitten controle en chip controle.

Toezichthouder staat trouwens bij het losrijden, neusriem controleren is niet de enige taak. En niet elke locatie is de ring in het zicht van de losrijbaan. Hier doen ze dus bij binnenkomst van de losrijdbaan meteen controleren als ze het doen. Ook meteen of sporen correct zijn, nummer te zien is enzovoorts.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 10:51

Hmmm, bij ons is de controle wat meer een wassen neus :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 12:05

fransje23 schreef:
Er zijn best veel mensen die denken dat alleen hele brave paarden bitloos gereden kunnen worden.
Terwijl dat feitelijk vooral wat zegt over hun eigen angst en de africhting van het paard.
Vrijwel ieder paard is te rijden zonder bit. Misschien lopen ze fijner met bit maar dat is wat anders.

Ja hoor, ik reed mijn destijds dressuurpaard die altijd overal van schrok ook weleens zonder harnachement in de bak. Mijn moeder kreeg alleen een rolberoerte als ze dat zag. :+
Ging prima, toch zou ik het ook niet zomaar op ieder paard doen..dan is bitloos natuurlijk wel nog anders dan helemaal hoofdstelloos.

Er is nu ook zo'n trent om paarden los te laten lopen in het bos. Hoe braaf ze ook zijn, persoonlijk vind ik dat onverantwoord. Het blijven vluchtdieren en als ze gaan kunnen er ernstige ongelukken gebeuren.

Ik vind met dit soort dingen wel dat mensen hun gezond verstand moeten blijven gebruiken. Ook vrijheid/ blijheid heeft soms wel z'n grenzen zeg maar.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:00

fransje23 schreef:
Hmmm, bij ons is de controle wat meer een wassen neus :+

Ja dat is het jammere he?

prompter

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 13:24

Het eerst paard dat ik bitloos reed, was niet echt een voorbeeld van een braaf en rustig paard, maar een rille en hypersnelle dravermerrie :D. Maar: wel eentje die mij door en door vertrouwde, ik denk dat dat een hoop scheelt.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 14:52

Kwam dit net tegen op een Franse paardensite. In Denemarken gaat de overheid zich er dus al mee bemoeien. Vertaling:

Afbeelding

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:16

Voor een Franse site is het Nederlands best aardig.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 15:20

fransje23 schreef:
Er zijn best veel mensen die denken dat alleen hele brave paarden bitloos gereden kunnen worden.
Terwijl dat feitelijk vooral wat zegt over hun eigen angst en de africhting van het paard.
Vrijwel ieder paard is te rijden zonder bit. Misschien lopen ze fijner met bit maar dat is wat anders.

Druk is druk, maar imo niet veel uit met wat je te vertellen hebt of de druk op de neus, achter de oren, op de hals of op de lagen is. Heeft denk ik niks er mee te maken of een paard braaf is of niet. Alleen of ze die optoming fijn vinden of niet. Heb bij geen enkele minder rem gehad als ik een keer bitloos of een keer een halstertje oid probeerde eigenlijk. En ze waren zeker niet allemaal braaf :+ de pony waar ik het over had die ik reed met bosal had eigenlijk zelfs minder rem met bit omdat ze daar op paniekeerde en met de kop in de lucht ging. Dus bij die was bitloos in principe veiliger :+

Uni was voor ik hem kocht de laatste tijd voornamelijk met S&T gereden, maar daar kon je ook prima met alleen een touwhalster op rijden. Hij vond alleen de plek van de druk niet prettig en kroop dan er achter om te ontwijken. Maar qua rem en stuur maakte het niks uit eigenlijk.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 17:24

Veronica2 schreef:
Voor een Franse site is het Nederlands best aardig.

Vertaling door Facebook :D
Als ik een Frans bericht open, krijg ik de vertaling van FB er gratis bij.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 17:26

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 17:38

Ik snap sowieso niet goed waarom (vermeende) mishandeling door bonden zelf beoordeeld wordt. Dat is strafrechtelijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 18:49

_San87_ schreef:
Ik snap sowieso niet goed waarom (vermeende) mishandeling door bonden zelf beoordeeld wordt. Dat is strafrechtelijk.

Het zou en en moeten zijn. En strafrechtelijk en een sanctie vanuit de bond.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 19:30

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 20:20

manubres schreef:
Veronica2 schreef:
In dat geval ben ik altijd benieuwd wat er dan in het Frans stond en het liefst nog in het Deens (in dit geval).
Gevonden: https://ekstrabladet.dk/sport/anden_spo ... m=referral

En klopt het met de vertaling van FB? :D

Daarom heb ik de link gedeeld, die leidt naar een bericht hierover in het Deens, lees het en je weet het.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 08:35

manubres schreef:
Ik blijf het net zo vaak roepen als jij blijft roepen dat het niet zo is: bitloos is vaak wél vriendelijker dan een bit en helemaal als een stang en trens. Je ziet gelukkig ook steeds meer maneges die de kinderen met halster laten rijden en ja, dat is veel vriendelijker dan dat een kind aan een bit zit te sjorren. Je ziet gelukkig ook steeds meer mensen een paard beleren zonder bit, een paard is dan vaak veel rustiger. Ga een paard pas een bit in doen als hij daar klaar voor is en de ruiter ook: een paard dat op eigen benen loopt, in balans, met takt en een ruiter/amazone die een onafhankelijke zit heeft en de hand stil kan houden. En zelfs bij de top zijn die voorwaarden soms niet eens aanwezig...Er wordt veel teveel met de hand gereden en aan dat bit getrokken, raar dat de tong dan blauw wordt? Zal bij bitloos nooit gebeuren.

Hoewel ik mijn paard dus inderdaad bitloos ingereden heb én ze gezellig op een neckrope durf rond te galopperen op groot open terrein, kan ik het toch echt het toch echt niet met de eerste regel eens zijn.
het is anders, niet beter. Beide kanten op niet.

Iedere optoming heeft zo zijn voordelen (en nadelen). En dus kun je voor verschillende paarden, doelen, fases voor iets anders kiezen.

en wat lost bitloos precies op bij je laatste regel? Als je te veel met je hand blijft rijden is bitloos ook verrekte irritant voor een paard. Je moet ongeacht de optoming blijven werken aan een soepele hand.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 09:11

Van
/ritzau/

De zaak met dressuuramazone Carina Cassøe Krüth en de afhandeling ervan door de Deense Rijfederatie (DRF) stuurt sporen naar Christiansborg.

Politiken schrijft aldus dat minister van Voedsel Jacob Jensen (V) de vereniging voor een bijeenkomst zal oproepen.

De bijeenkomst zal niet gaan over de specifieke zaak met Carina Cassøe Krüth, maar meer in het algemeen over de sancties van de vakbond.

Het is de tweede keer in minder dan een jaar tijd dat Jacob Jensen de hippische vereniging bijeenroept.

Geschorst na documentaire
In november 2023 waren op verborgen TV 2-opnamen gewelddadige trainingsmethoden te zien bij de fokkerij van dressuurruiter Andreas Helgstrand.

Helgstrand werd vervolgens voor heel 2024 geschorst. De zaak betekende dat hij zijn droom om naar de Olympische Spelen in Parijs te komen moest opgeven.

- Ik heb ze duidelijk en ondubbelzinnig uitgelegd dat het niet iets was waar ik met milde ogen naar keek, zegt de minister met een toespeling op hoe de eerste ontmoeting met de hippische vereniging verliep.

Ook Jacob Jensen heeft kritiek op het feit dat er geen proces-verbaal is opgemaakt in verband met de zaak Carina Cassøe Krüth.

- Je had er goed voor kunnen kiezen om dat te doen, zodat je geen genoegen neemt met een interne sanctie, maar een autoriteit zou laten onderzoeken of er iets heeft plaatsgevonden dat in strijd is met de wetgeving, zegt de minister.

Gewelddadig filmpje
Op 14 augustus werd Cassøe Krüth tijdelijk uitgesloten van de brutoselectie van de federatie en het nationale team.

De uitsluiting geldt zolang de beroepscommissie een zaak behandelt waarin een video van Cassøe Krüth tijdens een trainingsincident met een paard wordt onderzocht.

In de video is te zien hoe Cassøe Krüth haar paard twee keer zweepslagen geeft.

Carina Cassøe Krüth was bedoeld voor een rol als reserve bij het Deense dressuurteam op de Olympische Spelen in Parijs, maar trok zich enkele uren voor de bekendmaking van de ploeg terug na een melding bij de tuchtcommissie van de paardensportbond.

Gestraft met een boete
De tuchtcommissie had een video van Cassøe Krüth ontvangen en haar vervolgens een boete van DKK 5.000 opgelegd.

Morten Schram Rodtwitt, directeur van DRF, zei echter in verband met de uitsluiting van Cassøe Krüth voor TV 2 dat er in het bestuur van de vereniging de wens bestond om de zaak opnieuw te behandelen.

Daarom is de beroepscommissie van de DRF bezig met het beslissen over de zaak.

Dit staat er in het artikel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 09:58

Een companion horse voor de paralypische paarden.
https://www.horseandhound.co.uk/feature ... GpkC2DKlxw

Aaah ,van mij mogen ze dit (optioneel) ook toevoegen aan jonge paarden wedstrijden en grote concoursen. Of op alle wedstrijden voor mijn part. Als je paarden daarmee helpt zich relaxter te voelen en daardoor beter te laten presteren ben ik vóór.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:44

Lijkt mij ook een goede zaak! Bij de Pavo cup gaat het al zo..komen ze met meerdere in de baan.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 13:46