Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
janderegelaa schreef:Electra63 schreef:Wat gaan we doen met de bijna 90% (werk)studenten en arbeidsmigranten?
Je weet wel, die het vuile werk doen ?
Het migratieprobleem gaat helemaal niet over arbeidsmigranten. Dat vind ik de Polen etc.
Het gaat over de stroom gelukszoekers die we binnen krijgen. En die geen recht hebben op asiel.
mysa schreef:@Elisa: dat gaat beter als we de grootste toeloop stoppen, de arbeidsmigranten dus. En dan moeten we zelf maar eens ophouden onze neus op te halen voor lager betaalde fysieke arbeid.
Raineri schreef:Je kunt niet eens de vluchtelingenstroom stoppen al zou je het willen. UK heeft alleen maar meer problemen gekregen. Zorg gewoon voor passend beleid met de gehele EU.
Citaat:Bron: https://pointer.kro-ncrv.nl/nee-wachtli ... s-voorgaan
[...]
Krijgen statushouders voorrang?
Oorspronkelijk kreeg elke statushouder voorrang op de ‘normale’ wachtenden, maar sinds 2017 gebeurt dat niet meer automatisch. Wel kunnen gemeenten ervoor kiezen om achterstanden in hun taakstelling in te halen door tijdelijk meer of alle huurwoningen die vrijkomen te reserveren. Gemeenten zetten hierbij vooral sociale huurwoningen van woningcorporaties in.
Het oordeel
De uitspraak van Nanninga klopt niet: wachtlijsten voor woningen bestaan niet omdat statushouders voorrang krijgen. Gemiddeld gaat een op de tien woningen naar een statushouder. Elke 10 maanden wachttijd zou daardoor met één maand afnemen. Wel kan het daarbij oneerlijk voelen als statushouders de wachtrij passeren en direct een woning krijgen, maar dat gebeurt alleen tijdelijk en in noodgevallen.
janderegelaa schreef:Electra63 schreef:Wat gaan we doen met de bijna 90% (werk)studenten en arbeidsmigranten?
Het migratieprobleem gaat helemaal niet over arbeidsmigranten. Dat vind ik de Polen etc.
Het gaat over de stroom gelukszoekers die we binnen krijgen. En die geen recht hebben op asiel.
Electra63 schreef:Het lijkt er dus op, dat er aan de rechterkant verschillend wordt gedacht over migratie.
De één vindt dat vluchtelingen het probleem zijn en de ander vindt dat we (voorlopig) de arbeidsimmigranten moeten weren.
We gaan dus voorbij aan wetgeving (vluchtelingenopvang) en vrij verkeer van inwoners EU (arbeidsmigranten).
Ik vraag mij echt af, hoe deze coalitie dit gaat bewerkstelligen?
Of de werkgevers blij zijn als er inderdaad een stop komt op arbeidsmigranten?
En dat heeft niet alleen met neus ophalen voor vies werk te maken, er zijn ook gewoon niet genoeg werkenden en dat wordt nog wel erger i.v.m. de grote groep die binnen nu en 2-3 jaar gaat pensioneren.
Elisa2 schreef:Mwah, het is gewoon ook een feit dat als er heel veel mensen in een land wonen dat de vraag naar personeel ook stijgt. Meer mensen betekent dat die allemaal voedsel nodig hebben, een beroep doen op de zorg etc etc.
Ik ken een bedrijf waar heel veel grieken werken, Nederlands personeel is er wel maar het bedrijf betaald enorm slecht. Tja, dan lopen mensen dus weg. Als ze normaal zouden betalen kunnen ze ook prima Nederlands personeel krijgen. Bepaalde werkgevers hebben dus veel baat bij arbeidsmigranten..en dat is echt niet omdat het bedrijf het zo zwaar of slecht heeft.
Elisa2 schreef:Electra63 schreef:Het lijkt er dus op, dat er aan de rechterkant verschillend wordt gedacht over migratie.
De één vindt dat vluchtelingen het probleem zijn en de ander vindt dat we (voorlopig) de arbeidsimmigranten moeten weren.
We gaan dus voorbij aan wetgeving (vluchtelingenopvang) en vrij verkeer van inwoners EU (arbeidsmigranten).
Ik vraag mij echt af, hoe deze coalitie dit gaat bewerkstelligen?
Of de werkgevers blij zijn als er inderdaad een stop komt op arbeidsmigranten?
En dat heeft niet alleen met neus ophalen voor vies werk te maken, er zijn ook gewoon niet genoeg werkenden en dat wordt nog wel erger i.v.m. de grote groep die binnen nu en 2-3 jaar gaat pensioneren.
Mwah, het is gewoon ook een feit dat als er heel veel mensen in een land wonen dat de vraag naar personeel ook stijgt. Meer mensen betekent dat die allemaal voedsel nodig hebben, een beroep doen op de zorg etc etc.
Ik ken een bedrijf waar heel veel grieken werken, Nederlands personeel is er wel maar het bedrijf betaald enorm slecht. Tja, dan lopen mensen dus weg. Als ze normaal zouden betalen kunnen ze ook prima Nederlands personeel krijgen. Bepaalde werkgevers hebben dus veel baat bij arbeidsmigranten..en dat is echt niet omdat het bedrijf het zo zwaar of slecht heeft.
Elisa2 schreef:https://www.uwv.nl/nl/nieuws/aantal-wer ... alf%20jaar.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/22 ... %20duizend.
Stijging aantal werklozen bij het uwv en een stijging van jongeren in de bijstand allemaal van begin dit jaar.
En ja, bedrijven slaan ook echt wel een slaatje uit goedkope buitenlandse arbeidskrachten.
Elisa2 schreef:[ [url=m/hcdRta.png]Afbeelding[/url] ]
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/waa ... ures%20dus.
In dit artikel wordt wel mooi uitgelegd hoe de groei van de economie werkt op de hoeveelheid banen. Ik vind het interessant hoe zij het bekijken vanuit verschillende standpunten. Er wordt ook gezegd dat migratie het probleem niet gaat oplossen.
nps schreef:Elisa2 schreef:[ [url=m/hcdRta.png]Afbeelding[/url] ]
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/waa ... ures%20dus.
In dit artikel wordt wel mooi uitgelegd hoe de groei van de economie werkt op de hoeveelheid banen. Ik vind het interessant hoe zij het bekijken vanuit verschillende standpunten. Er wordt ook gezegd dat migratie het probleem niet gaat oplossen.
Wat nu ook gewoon een ding is is dat hele sectoren zwaar afhankelijk zijn van goedkope arbeidsmigranten. Denk de vleesindustrie en de tuinbouw. Ook dat valt onder migratie, en daar heeft Engeland nu ook problemen mee omdat personeel uit het buitenland een stuk minder makkelijk is. https://www.cov.nl/nieuws/cov-nieuws/ni ... e%20sector. Dit zijn banen die Nederlanders niet graag doen. Overigens worden deze mensen ook nog eens uitgebuit:
https://www.pigbusiness.nl/artikel/4530 ... uitgebuit/
Maar, als er zoveel banen zijn, hebben we dan niet juist meer mensen nodig, ipv minder?
Benzz schreef:Het is een bekend artikel en aangezien het mijn werk betreft bij mij ook bekend. Ik zie alleen in hun verhaal weinig oplossingen, gewoon omdat die ook te moeilijk zijn. Migratie lost het probleem niet op, maar stopzetten van migratie zorgt voor veel meer problemen.
In 2005 wisten we al van deze problematiek en het is in de politiek alleen maar korte termijn visie geweest. Een goede economie geeft heel veel werkgelegenheid, daarom snap ik op een aantal punten de PVV en BBB niet,die doen alsof de mensen voor het oprapen liggen.