[POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op welke politieke partij ga jij stemmen 6 juni 2024?

GroenLinks/PvdA
153 (26%)
VVD
27 (4%)
CDA - Europese Volkspartij
14 (2%)
Forum voor democratie
14 (2%)
D66
52 (8%)
Partij voor de Dieren
45 (7%)
50Plus
4 (0%)
PVV
69 (11%)
Ja21
1 (0%)
NL Plan EU
1 (0%)
ChristenUnie
8 (1%)
SGP
10 (1%)
BBB
74 (12%)
Meer Directe Democratie
1 (0%)
SP
14 (2%)
VandeRegio
1 (0%)
Volt Nederland
32 (5%)
BVNL
1 (0%)
NSC
8 (1%)
Piratenpartij/de groenen
2 (0%)
Ik stem Blanco
3 (0%)
Ik ga niet stemmen
45 (7%)
Ik mag nog niet stemmen
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 581

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:27

Het lijkt er dus op, dat er aan de rechterkant verschillend wordt gedacht over migratie.

De één vindt dat vluchtelingen het probleem zijn en de ander vindt dat we (voorlopig) de arbeidsimmigranten moeten weren.

We gaan dus voorbij aan wetgeving (vluchtelingenopvang) en vrij verkeer van inwoners EU (arbeidsmigranten).

Ik vraag mij echt af, hoe deze coalitie dit gaat bewerkstelligen?
Of de werkgevers blij zijn als er inderdaad een stop komt op arbeidsmigranten?
En dat heeft niet alleen met neus ophalen voor vies werk te maken, er zijn ook gewoon niet genoeg werkenden en dat wordt nog wel erger i.v.m. de grote groep die binnen nu en 2-3 jaar gaat pensioneren.

mysa

Re: [POLL] Op welke partij ga jij stemmen bij de EU Verkiezingen 6/6?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:38

Dat is natuurlijk ook zo, wat ik schreef was een beetje gechargeerd. (expres).

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 16:41

Je kunt niet eens de vluchtelingenstroom stoppen al zou je het willen. UK heeft alleen maar meer problemen gekregen. Zorg gewoon voor passend beleid met de gehele EU.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:28

janderegelaa schreef:
Electra63 schreef:
Wat gaan we doen met de bijna 90% (werk)studenten en arbeidsmigranten?

Je weet wel, die het vuile werk doen ?

Het migratieprobleem gaat helemaal niet over arbeidsmigranten. Dat vind ik de Polen etc.

Het gaat over de stroom gelukszoekers die we binnen krijgen. En die geen recht hebben op asiel.

Dat gedeelte is dus relatief gezien heel klein. Nog geen deukje in een pak boter. Als je de grenzen dicht gooit moet je alsnog wat met de lui die hier al zijn, die verdwijnen namelijk niet, en is de huizencrisis nog niet misschien opgelost. Waarom heb jij meer recht op geluk dan een ander?

Arbeidsmigranten vallen wel degelijk onder migratie. Net als expats en buitenlandse studenten. https://nos.nl/artikel/2493138-asielzoe ... land-komen

Het grootste aantal recente asielzoekers bestaat uit Oekrainers. Die komen hier omdat een zeker landje met ook een vrij populistische leider oorlog zoekt in dat land. Leuk feitje, de leider van de grootste partij van ons land is ook best gezellig met deze vrij totalitaire leider.

@edit - wat Raineri zegt. Of maak het overal gewoon oorlogsvrij en net zo vet cool als hier in (de meeste landen van) Europa

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 17:59

mysa schreef:
@Elisa: dat gaat beter als we de grootste toeloop stoppen, de arbeidsmigranten dus. En dan moeten we zelf maar eens ophouden onze neus op te halen voor lager betaalde fysieke arbeid.

Het is wel banketstaaf als je dan stoer laag betaald werk gaat doen en vervolgens je vaste lasten niet kan betalen..

Raineri schreef:
Je kunt niet eens de vluchtelingenstroom stoppen al zou je het willen. UK heeft alleen maar meer problemen gekregen. Zorg gewoon voor passend beleid met de gehele EU.

+1

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 18:02

Even een paar feiten op een rijtje:

- Er is al heel lang woningnood in Nederland, in elk geval al sinds WOII. Deze is wel na 2000 groter geworden ipv kleiner.
Bron, bijvoorbeeld: https://isgeschiedenis.nl/nieuws/woning ... n-probleem

- Nee, wachtlijsten voor woningen zijn er niet omdat statushouders voorgaan:
Citaat:
Bron: https://pointer.kro-ncrv.nl/nee-wachtli ... s-voorgaan
[...]
Krijgen statushouders voorrang?
Oorspronkelijk kreeg elke statushouder voorrang op de ‘normale’ wachtenden, maar sinds 2017 gebeurt dat niet meer automatisch. Wel kunnen gemeenten ervoor kiezen om achterstanden in hun taakstelling in te halen door tijdelijk meer of alle huurwoningen die vrijkomen te reserveren. Gemeenten zetten hierbij vooral sociale huurwoningen van woningcorporaties in.

Het oordeel
De uitspraak van Nanninga klopt niet: wachtlijsten voor woningen bestaan niet omdat statushouders voorrang krijgen. Gemiddeld gaat een op de tien woningen naar een statushouder. Elke 10 maanden wachttijd zou daardoor met één maand afnemen. Wel kan het daarbij oneerlijk voelen als statushouders de wachtrij passeren en direct een woning krijgen, maar dat gebeurt alleen tijdelijk en in noodgevallen.

- Nederland is, zeker vanaf de jaren 1970, voornamelijk geregeerd geweest door centrum-rechtse kabinetten. We hebben een paar uitstapjes gehad met Den Uyl en Kok.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... kabinetten
Het is dus op wel heel wonderlijk dat mensen links de schuld geven én denken dat nog meer rechts de problemen wel gaat oplossen :o? .

En ik heb de antwoorden ook niet. Maar het is in elk geval niet simpel op te lossen en zeker niet "de schuld" van migranten (welke soort dan ook).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 18:10

Volgens mij ligt het grootste probleem bij het typisch Nederlandse beeld dat iedereen een koophuis moet hebben. Dat is jarenlang ook enorm gepromoot. Mensen die na jaren een koophuis afbetaald hebben, gaan niet naar een huurhuis om daar voor minder dan de helft van het oppervlak van hun koophuis, drie keer zo veel te betalen. Die doorstroom zit gewoon vast.

Ook zie je dat mensen makkelijker uit elkaar gaan, de samenstelling van de bevolking verandert, meer mensen wonen alleen, daar is in de woningbouw geen rekening mee gehouden.

Ook moet alle nieuwbouw groot, groter, grootst. Mensen willen allemaal minimaal 3 slaapkamers, een grote open woonkamer en keuken, een bijkeuken en een grote badkamer. Als ik in mijn omgeving kijk, tenminste. Ook al zijn ze maar met z'n tweeën en willen ze geen kinderen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 18:46

janderegelaa schreef:
Electra63 schreef:

Het migratieprobleem gaat helemaal niet over arbeidsmigranten. Dat vind ik de Polen etc.

Het gaat over de stroom gelukszoekers die we binnen krijgen. En die geen recht hebben op asiel.

3 % , ongeveer 3000 personen zijn gelukszoeker uit veilige landen. Vooral Tunesiërs en Marokkanen. En die mag je wat mij betreft direct vastzetten en deporteren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:00

Electra63 schreef:
Het lijkt er dus op, dat er aan de rechterkant verschillend wordt gedacht over migratie.

De één vindt dat vluchtelingen het probleem zijn en de ander vindt dat we (voorlopig) de arbeidsimmigranten moeten weren.

We gaan dus voorbij aan wetgeving (vluchtelingenopvang) en vrij verkeer van inwoners EU (arbeidsmigranten).

En dat heeft niet alleen met neus ophalen voor vies werk te maken, er zijn ook gewoon niet genoeg werkenden en dat wordt nog wel erger i.v.m. de grote groep die binnen nu en 2-3 jaar gaat pensioneren.

Mwah, het is gewoon ook een feit dat als er heel veel mensen in een land wonen dat de vraag naar personeel ook stijgt. Meer mensen betekent dat die allemaal voedsel nodig hebben, een beroep doen op de zorg etc etc.
Ik ken een bedrijf waar heel veel grieken werken, Nederlands personeel is er wel maar het bedrijf betaald enorm slecht. Tja, dan lopen mensen dus weg. Als ze normaal zouden betalen kunnen ze ook prima Nederlands personeel krijgen. Bepaalde werkgevers hebben dus veel baat bij arbeidsmigranten..en dat is echt niet omdat het bedrijf het zo zwaar of slecht heeft.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:05

Elisa2 schreef:
Mwah, het is gewoon ook een feit dat als er heel veel mensen in een land wonen dat de vraag naar personeel ook stijgt. Meer mensen betekent dat die allemaal voedsel nodig hebben, een beroep doen op de zorg etc etc.
Ik ken een bedrijf waar heel veel grieken werken, Nederlands personeel is er wel maar het bedrijf betaald enorm slecht. Tja, dan lopen mensen dus weg. Als ze normaal zouden betalen kunnen ze ook prima Nederlands personeel krijgen. Bepaalde werkgevers hebben dus veel baat bij arbeidsmigranten..en dat is echt niet omdat het bedrijf het zo zwaar of slecht heeft.

De cijfers zeggen echt andere dingen. 9 miljoen werkende bevolking in Nl tegenover 1,2 miljoen banen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:06

Ja in je bericht staat precies waar het verschil in zit...9 miljoen WERKENDE mensen. Er wonen er wel een stukje meer in Nederland.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:08

Elisa2 schreef:
Ja in je bericht staat precies waar het verschil in zit...9 miljoen WERKENDE mensen. Er wonen er wel een stukje meer in Nederland.

Dit gaat om de beroepsbevolking. Dus tussen de 15 en 75 jaar. Daarvan is er 3,7% werkeloos.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:40

Elisa2 schreef:
Electra63 schreef:

Dus als werkgevers meer betalen, hebben de boeren, de kassen, slachthuizen, de bouw, de schoonmaak enz. geen buitenlands personeel meer nodig?

Hebben we dan zoveel Nederlanders thuis op de bank zitten?

Door o.a. de vergrijzing hebben wij een tekort aan personeel in de zorg. Dat is met arbeidsmigranten een stuk minder gemakkelijk op te lossen.

In mijn (huidige) gemeente wonen amper buitenlanders. Maar toch is de PVV de 2e partij, na de SGP. Die buitenlanders pikken nl. alle huizen in..... als het niet zo triest was, zou ik er keihard om lachen.

Maar goed, de discussie gaat al weer pagina's lang over migratie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:45

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:53

Afbeelding

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/waa ... ures%20dus.

In dit artikel wordt wel mooi uitgelegd hoe de groei van de economie werkt op de hoeveelheid banen. Ik vind het interessant hoe zij het bekijken vanuit verschillende standpunten. Er wordt ook gezegd dat migratie het probleem niet gaat oplossen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 19:59

Elisa2 schreef:
https://www.uwv.nl/nl/nieuws/aantal-wer ... alf%20jaar.

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/22 ... %20duizend.

Stijging aantal werklozen bij het uwv en een stijging van jongeren in de bijstand allemaal van begin dit jaar.

En ja, bedrijven slaan ook echt wel een slaatje uit goedkope buitenlandse arbeidskrachten.

Dan heb je nog steeds niet alle openstaande vacatures ingevuld, bij lange na niet zelfs. 800.000 arbeidsmigranten zijn niet eens in te vullen met 375000 werkelozen. En dan reken ik de tekorten in de arbeidsmarkt nog niet eens mee.

En wij als consument profiteren ook van die goedkope arbeidskrachten, daardoor zijn de producten goedkoop.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 20:01

Elisa2 schreef:
[ [url=m/hcdRta.png]Afbeelding[/url] ]

In dit artikel wordt wel mooi uitgelegd hoe de groei van de economie werkt op de hoeveelheid banen. Ik vind het interessant hoe zij het bekijken vanuit verschillende standpunten. Er wordt ook gezegd dat migratie het probleem niet gaat oplossen.

Wat nu ook gewoon een ding is is dat hele sectoren zwaar afhankelijk zijn van goedkope arbeidsmigranten. Denk de vleesindustrie en de tuinbouw. Ook dat valt onder migratie, en daar heeft Engeland nu ook problemen mee omdat personeel uit het buitenland een stuk minder makkelijk is. https://www.cov.nl/nieuws/cov-nieuws/ni ... e%20sector. Dit zijn banen die Nederlanders niet graag doen. Overigens worden deze mensen ook nog eens uitgebuit:
https://www.pigbusiness.nl/artikel/4530 ... uitgebuit/

Maar, als er zoveel banen zijn, hebben we dan niet juist meer mensen nodig, ipv minder?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 20:25

janderegelaa schreef:
Electra63 schreef:

....als het niet zo triest was, zou je er om lachen.
Bladzijden lang gaat het over "migratie".
.... volgens sommigen een enorm probleem. (Zie terug.)
.... volgens anderen hard nodig. (Van kenniseconomie tot vuil werk.)

En dan komt iemand die volgens mij oud genoeg is om stemgerechtigd te zijn aanzetten met "het probleem migratie gaat over gelukszoekers".

Dat geloof je toch niet?

(Ja, dat mensen met de diskwalificatie 'gelukszoeker' gedoe opleveren - zal heus waar zijn.
Maar het gedoe is beperkt in plaats en omvang.)

....nee, migratie problematiek schijnt een eufemisme te zijn voor vluchtelingen. (Want dat zijn/lijken gelukszoekers. En dat mag niet, zoeken naar geluk.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 21:56

nps schreef:
Elisa2 schreef:
[ [url=m/hcdRta.png]Afbeelding[/url] ]

Wat nu ook gewoon een ding is is dat hele sectoren zwaar afhankelijk zijn van goedkope arbeidsmigranten. Denk de vleesindustrie en de tuinbouw. Ook dat valt onder migratie, en daar heeft Engeland nu ook problemen mee omdat personeel uit het buitenland een stuk minder makkelijk is. https://www.cov.nl/nieuws/cov-nieuws/ni ... e%20sector. Dit zijn banen die Nederlanders niet graag doen. Overigens worden deze mensen ook nog eens uitgebuit:
https://www.pigbusiness.nl/artikel/4530 ... uitgebuit/

Maar, als er zoveel banen zijn, hebben we dan niet juist meer mensen nodig, ipv minder?

Dat staat heel mooi uitgelegd in de link die ik hier plaatste. :-)

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 22:04

Het is een bekend artikel en aangezien het mijn werk betreft bij mij ook bekend. Ik zie alleen in hun verhaal weinig oplossingen, gewoon omdat die ook te moeilijk zijn. Migratie lost het probleem niet op, maar stopzetten van migratie zorgt voor veel meer problemen.

In 2005 wisten we al van deze problematiek en het is in de politiek alleen maar korte termijn visie geweest. Een goede economie geeft heel veel werkgelegenheid, daarom snap ik op een aantal punten de PVV en BBB niet,die doen alsof de mensen voor het oprapen liggen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-24 22:22

Benzz schreef:
Het is een bekend artikel en aangezien het mijn werk betreft bij mij ook bekend. Ik zie alleen in hun verhaal weinig oplossingen, gewoon omdat die ook te moeilijk zijn. Migratie lost het probleem niet op, maar stopzetten van migratie zorgt voor veel meer problemen.

In 2005 wisten we al van deze problematiek en het is in de politiek alleen maar korte termijn visie geweest. Een goede economie geeft heel veel werkgelegenheid, daarom snap ik op een aantal punten de PVV en BBB niet,die doen alsof de mensen voor het oprapen liggen.

Precies en ik zie niet dat (rechtse) politieke partijen keuzes gaan maken tussen essentiële banen en niet-essentiele banen.
Of dat deze partijen gaan bepalen dat je geen maaltijdbezorger mag worden, maar als stukadoor moet gaan werken.
:D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 08:01

Kun jij in de toekomst kijken?

Omzigt wilt wel het sociale stelsel aanpakken, als werken weer lonend wordt zal dat vast ook positief bijdragen.

Een groeiende economie zorgt voor groeiende problemen, wat zij zeggen is personeelstekorten voor lief nemen en zorgen dat bij de banen waar echt personeel nodig is het werken lonend is. Overigens verwachten ze ook een stabilisering.

"Personeelstekorten

Door de komst van extra arbeidsmigranten (bovenop de CBS-prognose) kan de potentiële beroepsbevolking in de periode tot 2040 blijven groeien, waardoor personeelstekorten in bepaalde sectoren kunnen worden verminderd. Maar personeelstekorten worden ook veroorzaakt door slechte arbeidsvoorwaarden en/of -omstandigheden. Arbeidsmigratie kan de prikkel om het werk te verbeteren verminderen. Selectieve arbeidsmigratie, gericht op specifieke kennis en vaardigheden, kan wel een oplossing bieden voor personeelstekorten voor bepaalde functies in essentiële sectoren. "

https://www.adviesraadmigratie.nl/publi ... demografie

Hier staat uitgelegd wat ik al schreef, en ze hebben het ook over de grijze druk die oploopt tot 2040 en de zorgen voor de betaalbaarheid van collectieve voorzieningen. Waardoor het ook weer duidelijker wordt waarom het zo belangrijk is om daar goed naar te blijven kijken en dat NL niet voor de hele wereld een verzorgingsstaat kan zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 08:23

Als jij denkt dat PVV, VVD en BBB maatregelen willen nemen, ten nadele van werkgevers, ben je wel erg naïef.

Maar we gaan het zien.
Het is mij duidelijk, dat jij positief bent over het bereikte akkoord.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 08:31

Aparte conclusie? Ik trek gewoon nog helemaal geen conclusies.

Kennelijk ben je naief als je niet gelijk je oordeel klaar hebt? Dan maar naief want dat is een betere eigenschap dan continu veroordelen. ;)

Maar ik vind dat idee van Omzigt wel een hele goede, zeker als het er ook voor zorgt dat de kostendelersnorm verdwijnt bijvoorbeeld en mensen daardoor meer samen kunnen gaan wonen zodat er weer meer woningen vrij komen.

Of dat allemaal ook echt uitgevoerd gaat worden moeten we nog gaan zien inderdaad.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-24 09:05

Ik veroordeel niets (behalve racisme en discriminatie), maar ik heb arbeidsrecht gedaan, en ik zie geen mogelijkheid dat bepaalde beroepen niet of minder zouden mogen worden uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld in het artikel wordt gesuggereerd.

Dat kan niet volgens Nederlands en Europees recht, denk ik.

Maar vooral gaan werkgevers (en ik heb ooit voor een werkgeversorganisatie gewerkt) nooit akkoord met zulke maatregelen.

Maar we zullen het zien.... ik denk dat BBB ook niet minder arbeidsmigranten wil, dan stort de sector straks nog in.