Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:21

Fitzroy schreef:
Is het aan jou, 8nnemiek om te vinden dat iets te zwaar wordt aangerekend? De quote over een idiot moet je niet te letterlijk nemen maar klimaatwappie kan niet ? Zie je werkelijk zelf niet hoe jij alles vanuit je eigen gezichtspunt benadert?

Nee hoor, zo bedoel ik het niet. Ik geef alleen uitleg waar die quote vandaan komt.

Jij doet toch precies hetzelfde vanuit jouw perspectief? Een quote met idiot, dat kan werkelijk niet. Maar het woord wappie, wat een doorgedraaid persoon die de weg kwijt is betekent, dat is prima?
Ik vind beide niet nodig, ook al snap ik prima dat het wel eens gebeurd in een verhitte discussie.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 10-11-23 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:22

laten we wel wezen, taaltechnisch is het woord "klimaatontkenner" dan gewoon niet correct..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:25

Cer schreef:
laten we wel wezen, taaltechnisch is het woord "klimaatontkenner" dan gewoon niet correct..

Taaltechnisch misschien niet, maar het is wel gewoon een bestaand woord en het is ook algemeen bekend wat het betekent. Het is ook geen scheldwoord, dus ik zie het probleem niet.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:33

Janneke2 schreef:
anjali schreef:
Het openlucht natuurzwembad bij ons gaf aan dat het in zijn hele bestaan nog nooit zo'n slechte zomer heeft gehad. Allen maar regen en kou waardoor er haast niemand kwam zwemmen. Dus die opwarming van de aarde kan best bestaan maar heeft ons deze zomer overgeslagen.

Opmerkelijk.

Wereldwijd was 2023 een gigantisch warm jaar.
Ik herinner me wat koudere dagen eind mei / begin juni, maar daarvoor en daarna was het hitte wat de klok sloeg.

Wereldwijd wel maar hier in Zuid-Nederland niet hoor. Ik heb mijn zomerkleding ook amper aangehad en het heeft zo veel geregend deze zomer dat de wei zo veel gras bleef houden dat ik mijn paard op een lagere dosis brok heb moeten zetten want hij werd veel te vet. Terwijl we normaliter hier in de zomer wegens de droogte en hitte alleen woestijnachtige weide hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:43

Ik vond het vooral zonde van de druiven in mijn tuin.. het jaar begon zo goed, struiken hingen bomvol, maar door alle regen kwam er uiteindelijk schimmel op. Super zonde -O-
En ja, dat ligt aan het weer, dat is dan ook nauwelijks te voorspellen, in ieder geval niet verder vooruit dan een aantal dagen/weken.
Maar dat is wel heel iets anders dan klimaat dus. Weer wordt vaak gebruikt om ‘aan te tonen’ dat het klimaat niet zou veranderen. Maar zo werkt het niet.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:48

Eelmo schreef:
Applester, het punt is niet dát het klimaat verandert (want dat gebeurd idd ook van nature) maar hoe snel het klimaat verandert. Het is absoluut compleet geschift dat ik in de 30 jaar die ik op deze aardkloot rondloop zo'n verschil op kan merken. Normale klimaatverandering heeft een tijdsbestek van tienduizenden, al dan niet honderdduizenden jaren nodig. Dat kunnen we meten in boomringen, in ijsmonsters (van meters/kilometers diep). Dat kunnen we afleiden aan de plant en diersoorten die er ooit hebben rondgelopen. Je kan klimaat/temperatuur/weer aan veel meer afleiden dan alleen maar de weerstations die we nu hebben staan. IMANDRA heeft dat ook al uitgelegd. Het is een beetje vermoeiend om telkens weer met zulke flauwe vragen te komen (die ook nog eens in bad faith gesteld worden) en dan niet in te gaan op de weerleggingen. En idd weer =/= klimaat.

Daarbij, als je het niet eens bent met klimaatbeleid dan kunnen we daarover praten. Want over hoe we klimaatproblematiek op gaan lossen is echt een debat te voeren. Maar 'klimaatbeleid is onnodig' is het ontkennen van een feitelijk bestaand probleem en dan slaat het debat weer mooi dood. Discussie over hoe? Heel graag! Discussie over of? Nee danku.

Janneke, eens hoor. Er zijn meer belangrijke issues dan alleen klimaat. Tweedeling/polarisatie, (GGZ) zorg, wonen, onderwijs..... Maar net als dat de politici niet alles kunnen kiezen kan de kiezer dat helaas ook niet ;)

Je weet simpelweg nooit zeker of een verandering van het klimaat zoveel duizenden jaren nodig heeft normaal gesproken. Dat wordt gegokt middels doorberekeningen enzo, maar er is nog veel wat we niet weten, er is niemand zo lang op aarde geweest om dat eenduidig te kunnen bevestigen. Niemand.

Het klimaatbeleid wordt steeds meer opgedrongen aan mensen die er totaal anders over denken. Je geeft dat zelf aan in je post hierboven. Er mag gesproken worden over HOE! Maar over of, nee dank u.
Dit is precies wat ik bedoel met meningen drammen, hier op Bokt een bepaald groepje, maar ook in het normale leven.

Zo werkt het dus NIET. Als jij vindt dat je “het klimaat moet redden” be my guest, zet je tentje neer in het bos als je dat wenst, leef zoals je wil leven met de beperkingen die je jezelf oplegt die erbij horen, maar laat een ander gewoon met rust. Jij bepaald voor mij niet wat ik wel en niet mag en de rijken der aarde en onze leiders ook niet, zolang ze zelf alles doen wat ze anderen verbieden. Pas als alle privé jets, luxe jachten en al die andere vervuilende speeltjes van de rijken niet massaal naar de schroothoop gaan (en zolang Jetten blijft vliegen, Timmermans geen zonnepanelen legt) doe ik niet mee. En velen met mij. Dat kun je leuk vinden of niet; t is zo!

Het is bijna net als religie, maar niet iedereen gelooft met jou mee, hoeveel “bewijs” je ook aan zal dragen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:53

Belangrijk verschil met religie is wel dat je, als je experimenten keer op keer exact hetzelfde uitvoert, er keer op keer exact dezelfde uitkomst volgt. Bij religie is het altijd anders. Dat is het grote verschil tussen wetenschap en religie.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:57

Klimaatverandering betekent ook niet alleen maar een stijging in temperatuur he? Het betekent ook vaker en extremer weer. Waar ons gematigde zeeklimaat altijd.. Gematigd :+ is geweest, hebben we nu vaker extreem droge perioden, extreem natte perioden, extreem warme perioden en ga zo door. Maar dat gaat echt heel erg off-topic nu :)

AppleSter schreef:
Eelmo schreef:
Applester, het punt is niet dát het klimaat verandert (want dat gebeurd idd ook van nature) maar hoe snel het klimaat verandert. Het is absoluut compleet geschift dat ik in de 30 jaar die ik op deze aardkloot rondloop zo'n verschil op kan merken. Normale klimaatverandering heeft een tijdsbestek van tienduizenden, al dan niet honderdduizenden jaren nodig. Dat kunnen we meten in boomringen, in ijsmonsters (van meters/kilometers diep). Dat kunnen we afleiden aan de plant en diersoorten die er ooit hebben rondgelopen. Je kan klimaat/temperatuur/weer aan veel meer afleiden dan alleen maar de weerstations die we nu hebben staan. IMANDRA heeft dat ook al uitgelegd. Het is een beetje vermoeiend om telkens weer met zulke flauwe vragen te komen (die ook nog eens in bad faith gesteld worden) en dan niet in te gaan op de weerleggingen. En idd weer =/= klimaat.

Daarbij, als je het niet eens bent met klimaatbeleid dan kunnen we daarover praten. Want over hoe we klimaatproblematiek op gaan lossen is echt een debat te voeren. Maar 'klimaatbeleid is onnodig' is het ontkennen van een feitelijk bestaand probleem en dan slaat het debat weer mooi dood. Discussie over hoe? Heel graag! Discussie over of? Nee danku.

Janneke, eens hoor. Er zijn meer belangrijke issues dan alleen klimaat. Tweedeling/polarisatie, (GGZ) zorg, wonen, onderwijs..... Maar net als dat de politici niet alles kunnen kiezen kan de kiezer dat helaas ook niet ;)

Je weet simpelweg nooit zeker of een verandering van het klimaat zoveel duizenden jaren nodig heeft normaal gesproken. Dat wordt gegokt middels doorberekeningen enzo, maar er is nog veel wat we niet weten, er is niemand zo lang op aarde geweest om dat eenduidig te kunnen bevestigen. Niemand.

Het klimaatbeleid wordt steeds meer opgedrongen aan mensen die er totaal anders over denken. Je geeft dat zelf aan in je post hierboven. Er mag gesproken worden over HOE! Maar over of, nee dank u.
Dit is precies wat ik bedoel met meningen drammen, hier op Bokt een bepaald groepje, maar ook in het normale leven.

Zo werkt het dus NIET. Als jij vindt dat je “het klimaat moet redden” be my guest, zet je tentje neer in het bos als je dat wenst, leef zoals je wil leven met de beperkingen die je jezelf oplegt die erbij horen, maar laat een ander gewoon met rust. Jij bepaald voor mij niet wat ik wel en niet mag en de rijken der aarde en onze leiders ook niet, zolang ze zelf alles doen wat ze anderen verbieden. Pas als alle privé jets, luxe jachten en al die andere vervuilende speeltjes van de rijken niet massaal naar de schroothoop gaan (en zolang Jetten blijft vliegen, Timmermans geen zonnepanelen legt) doe ik niet mee. En velen met mij. Dat kun je leuk vinden of niet; t is zo!

Het is bijna net als religie, maar niet iedereen gelooft met jou mee, hoeveel “bewijs” je ook aan zal dragen.

Hier kan ik dus echt helemaal niets meer mee, sorry. Hoe kun je zo algemeen wetenschap ontkennen? Ik snap het oprecht niet. Volgens jouw argumentatie hier kan ik ook zeggen 'wij waren er niet in die IJstijd dus de IJstijd is nooit geweest'.

Jij voelt klimaatbeleid aan je opgedrongen? Prima, dan voel ik mij immigratiebeleid aan mij opgedrongen. En rijke-mensen-die-alles-van-pappie&mammie-hebben-gekregen beleid. En ik-vind-alles-stom-en-gooi-mijn-kont-tegen-de-krib-mensen beleid. Ik heb echt mijn best gedaan om door te vragen naar je mening, naar je overtuigingen, naar jouw visie en oplossingen, om netjes te blijven en om een goede, informatieve discussie te voeren. Maar dit slaat echt alles :\

Cer

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:59

Nou ja AS geeft haar meming en haar overtuigingen toch?
Allleen willen sommige dat veranderen.. En dat hoeft toch niet perse?
Het is niet alsof AS haar mening niet geeft... :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:00

Moderatoropmerking:
ik wil jullie nogmaals met klem verzoeken om te stoppen met dat geharrewar over en weer en ook de persoonlijke berichten mogen na dit bericht meteen achterwege gelaten worden.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:04

VuurVleugels schreef:
Belangrijk verschil met religie is wel dat je, als je experimenten keer op keer exact hetzelfde uitvoert, er keer op keer exact dezelfde uitkomst volgt. Bij religie is het altijd anders. Dat is het grote verschil tussen wetenschap en religie.

Dan nog hou je altijd wetenschappers die het 1 vertellen en een applaus met podium krijgen versus wetenschappers die iets anders zeggen en onder de mat (of bus, tijdens Corona) geschoven.
Net als de oorsprong van verschillende religies in feite, de een leest in een bijbel dit verhaal en ziet het als waarheid, de ander leest in de Koran iets anders en ziet dat als waarheid. Een derde geloofd beide boekwerken niet en trekt z’n eigen plan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:16

Religie is compleet het tegenovergestelde van wetenschap. Het ene is gebaseerd op fantasie en onderbuikgevoelens, en het ander op onderzoek en wiskunde en feiten. Je kan geen ‘eigen waarheid’ zien in een onderzoek. Je kan hooguit verkeerde conclusies trekken, en daarom worden onderzoeken veelal grondig en door onafhankelijke bureau’s gecontroleerd en worden ze door instituten wereldwijd opnieuw en opnieuw uitgevoerd, zeker als het om belangrijke zaken als klimaatverandering of een pandemie gaat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:22

om gewoon even mee offtopic te gaan.. ik ben niet religieus maar om religie zo weg te zetten als "fantasie en onderbuikgevoelens" zou wel eens onaardig kunnen overkomen op mensen die geloven. Ik weet niet of zij dat zelf zo zouden kwalificeren.

En ik meen dat ik ook wel eens iets had gezegd over wetenschap, maar toen werd ik om mijn oren geslagen met 'wetenschap verandert steeds, er worden nieuwe ontdekkingen gedaan, dingen weerlegt en opnieuw onderzocht (anders dachten we nog steeds dat de aarde plat is en dat lood op je gezicht (of in je drinkwater) prima is, dat een gat in je hersenpan alles oplost en dat het prima is om heroine in een pilletje te doen en dat je planten roken moet verbieden.. oh..wacht.. :+ )
nou goed, alles is aan verandering onderhevig. Wetenschap heeft ook kerncentrales uitgevonden. En toch willen we daar nu weer vanaf, bijvoorbeeld..
(waarmee ik niks zeg over de waarheid van wetenschap, want ik zou niet durven :) )

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:33

Je hebt gelijk, dat had ik iets subtieler moeten formuleren, wat betreft de religie.

Wetenschap en kennis blijft groeien, absoluut :j Het is ook niet voor de lol dat ze die belangrijke onderzoeken keer op keer herhalen.
Maar voor zaken als de klimaatverandering door de mens, dat heeft de gouden standaard gekregen, wat betekent dat de kans dat het niet klopt echt nihil is. Net zoals die ronde Aarde inderdaad. We kunnen het zien, we kunnen het meten, en we kunnen het met zekerheid vaststellen. Dat er vervolgens toch ‘wetenschappers’ zijn die het tegendeel menen te kunnen bewijzen, en mensen zijn die dat geloven.. tja

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:38

Eelmo schreef:
Hier kan ik dus echt helemaal niets meer mee, sorry. Hoe kun je zo algemeen wetenschap ontkennen? Ik snap het oprecht niet. Volgens jouw argumentatie hier kan ik ook zeggen 'wij waren er niet in die IJstijd dus de IJstijd is nooit geweest'.

Jij voelt klimaatbeleid aan je opgedrongen? Prima, dan voel ik mij immigratiebeleid aan mij opgedrongen. En rijke-mensen-die-alles-van-pappie&mammie-hebben-gekregen beleid. En ik-vind-alles-stom-en-gooi-mijn-kont-tegen-de-krib-mensen beleid. Ik heb echt mijn best gedaan om door te vragen naar je mening, naar je overtuigingen, naar jouw visie en oplossingen, om netjes te blijven en om een goede, informatieve discussie te voeren. Maar dit slaat echt alles :

Prima. Een voorbeeldje nog dan mbt klimaatexperts uit 2013. Over deze voorspelling heb ik me serieus druk gemaakt destijds, aangezien ik altijd een koukleum was:
https://www.ad.nl/nieuws/nieuwe-ijstijd ... ~aa724d07/

Lees het even door als je wil.
Okay, het zijn Russische klimaatexperts, dat kan nu niet meer natuurlijk, maar in 2013 nog wel en ik geloofde ze, want het stond in de krant en het zijn klimaatwetenschappers.
Nou…. Hoeveel is hiervan waarheid? En waarheid geworden?

Wetenschap is niet altijd “De Enige Waarheid”. Ik hoor jouw meningen aan, jij de mijne. En daar kunnen we over discussiëren. Als je er niets meer mee kan, dan reageer je niet en anders kun je respectvol met de mening van een ander -dat niet de jouwe hoeft te zijn- omgaan. We zijn tenslotte volwassenen.

Verder helemaal eens wat betreft het immigratiebeleid. Het immigratiebeleid is ook aan mij opgedrongen, ik heb er niet om gevraagd dat van ons belastinggeld mensen in hotels, laat staan op cruiseschepen worden ondergebracht met 3 gangen menu en de kachel lekker aan.

Jaloers zijn op mensen die alles van pappie en mammie hebben gekregen heeft niet zoveel zin, het zit je eerder in de weg dan het wat toevoegt denk ik persoonlijk, maar ieder z’n ding. Ik ga er maar van uit dat het stukje over “ik vind alles stom etc” in het algemeen is bedoeld en dat ik dat niet persoonlijk hoef op te vatten

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:43

Cer schreef:
om gewoon even mee offtopic te gaan.. ik ben niet religieus maar om religie zo weg te zetten als "fantasie en onderbuikgevoelens" zou wel eens onaardig kunnen overkomen op mensen die geloven. Ik weet niet of zij dat zelf zo zouden kwalificeren.

En ik meen dat ik ook wel eens iets had gezegd over wetenschap, maar toen werd ik om mijn oren geslagen met 'wetenschap verandert steeds, er worden nieuwe ontdekkingen gedaan, dingen weerlegt en opnieuw onderzocht (anders dachten we nog steeds dat de aarde plat is en dat lood op je gezicht (of in je drinkwater) prima is, dat een gat in je hersenpan alles oplost en dat het prima is om heroine in een pilletje te doen en dat je planten roken moet verbieden.. oh..wacht.. :+ )
nou goed, alles is aan verandering onderhevig. Wetenschap heeft ook kerncentrales uitgevonden. En toch willen we daar nu weer vanaf, bijvoorbeeld..
(waarmee ik niks zeg over de waarheid van wetenschap, want ik zou niet durven :) )

Dat mag je gewoon zeggen als je dat zo meent Cer. Het forum is niet alleen aan de mensen die het met elkaar eens zijn over klimaat. Dat zou ook niet gezond zijn. Dit is Bokt, geen pro klimaatbeleid forum.
We hebben onze stellingen en meningen gewoon over en weer te accepteren en respecteren, ookal zijn we het niet eens met elkaar. Dat is juist het leuke aan een discussie. En daar leren we toch ook allemaal weer van. Het leert je onder andere dat niet iedereen het zelfde denkt of ervaart. Heel gezond.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:47

8nnemiek schreef:
Je hebt gelijk, dat had ik iets subtieler moeten formuleren, wat betreft de religie.

Wetenschap en kennis blijft groeien, absoluut :j Het is ook niet voor de lol dat ze die belangrijke onderzoeken keer op keer herhalen.
Maar voor zaken als de klimaatverandering door de mens, dat heeft de gouden standaard gekregen, wat betekent dat de kans dat het niet klopt echt nihil is. Net zoals die ronde Aarde inderdaad. We kunnen het zien, we kunnen het meten, en we kunnen het met zekerheid vaststellen. Dat er vervolgens toch ‘wetenschappers’ zijn die het tegendeel menen te kunnen bewijzen, en mensen zijn die dat geloven.. tja

Waarom wetenschappers die het tegendeel denken te kunnen bewijzen tussen aanhalingstekens? Zijn dat dat ineens geen echte wetenschappers, al zijn ze hoogleraar of emeritus?
Hoe kun je nu wetenschap uitoefenen (en uitbreiden) als feedback en andere zienswijzen totaal niet worden toegestaan?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:50

Ik vind het wel erg apart dat je je druk maakte om één onderzoek van een paar Russen, die blijkbaar ook nog duidelijk erbij zeiden dat het helemaal geen kwaad kon.. Maar je maakt je niet druk over de letterlijk dúizenden onderzoeken die klimaatverandering bewijzen? Ergens in de jaren 80 kwam Shell notabene al met het bewijs voor klimaatverandering door de mens. Shell heeft daar in de jaren 90 zelfs nog een film over gemaakt. Waarom zou een oliebedrijf dat doen als het onzin zou zijn? Sinds die tijd zijn er natuurlijk enorm veel onderzoeken bij gekomen die steeds tot dezelfde conclusies komen. En nu, 40 jaar geleden, zien we exact dat gebeuren waar toen al voor gewaarschuwd werd, alle voorspellingen van Shell komen uit en het lijkt zelfs iets sneller te gaan dan verwacht.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 16:53

AppleSter schreef:
Waarom wetenschappers die het tegendeel denken te kunnen bewijzen tussen aanhalingstekens? Zijn dat dat ineens geen echte wetenschappers, al zijn ze hoogleraar of emeritus?
Hoe kun je nu wetenschap uitoefenen (en uitbreiden) als feedback en andere zienswijzen totaal niet worden toegestaan?

Kun jij een echte wetenschapper noemen die zich bezig houdt met het onderzoek doen naar een platte Aarde? Daar ging het nl over. Waarschijnlijk niet, want dat zijn geen geleerden, geen echte wetenschappers, ook al noemen ze zich zo.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:07

8nnemiek schreef:
AppleSter schreef:

Kun jij een echte wetenschapper noemen die zich bezig houdt met het onderzoek doen naar een platte Aarde? Daar ging het nl over. Waarschijnlijk niet, want dat zijn geen geleerden, geen echte wetenschappers, ook al noemen ze zich zo.

Ik hou me momenteel niet zo bezig met de theorie van een platte aarde. Ik hou me meer het de extreme focus op klimaatverandering door de mens bezig momenteel, want daar heb ik meer last van.
Als jij wel ingelezen bent op het onderwerp platte aarde dan hoor ik dat graag.

Ik werd zojuist gewezen op een gedeeld bericht op Twitter van het Noorse CBS dat ook op hun eigen website te lezen is. Dat bericht zal ik even delen, om te laten zien dat inzichten in de wetenschap kunnen veranderen / een andere kant op kunnen gaan:

Afbeelding

Ook lezen we net, vers van de pers, dat er een onderzoek komt in Flevoland:https://nieuwrechts.nl/95219-fvd-boekt-succes-onderzoek-naar-schadelijke-stof-uit-windmolens-wordt-uitgevoerd

Zo zie je maar, wetenschap is altijd in beweging. En evolueert. En dat moet ook om verder te komen met z’n allen. Andere inzichten geven meerwaarde aan de wetenschap. Zonder wrijving immers geen glans.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:26

Nogmaals: één enkel onderzoek (en ook nog eens gedaan door een rechtse politicus zie ik) maakt het nog niet waar. Dat is helemaal niks vergeleken bij die duizenden andere onderzoeken. Heb je ook een link? Ik zou het graag lezen.

Wat betreft ‘lekkende’ windmolens, dat is al uitgebreid onderzocht: https://www.knack.be/factcheck/factchec ... -sf6-uit/#

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:38

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:56

Precies. Het onderzoek moet nog plaatsvinden, dus we wachten de resultaten rustig af. Wat is het probleem dat deze motie is ingediend door een rechtse politicus? Telt het dan niet? Of minder ofzo?

Feit is dat deze motie is aangenomen. Meer Flevolanders maken zich dus druk, anders hadden ze niet ingestemd.

Niets aan reactie op het Noorse CBS?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 17:58

Ik zie net een rapportage bij NOS op 3 voorbijkomen over vluchtelingen in cruiseschepen (wat eerder in dit topic voorbij kwam geloof ik). Het binnen campagnes aanhalen van vluchtelingen in cruiseschepen is een effectieve strategie om boosheid en verontwaardiging te veroorzaken bij burgers, maar de leefomstandigheden zijn helemaal niet zoals wordt geschetst. Ze slapen met meerdere mensen in een hut, krijgen basisvoedsel, en voorzieningen zoals sauna's en zwembaden zijn gesloten.

Ik spreek de betreffende campagnevoerders wel nadat ze een maandje met meerdere mensen in een hut van 20m2 moeten slapen... Kijken of ze het dan nog steeds zo luxe vinden.

Ik vind dat zo naar hè. Je kan best een punt hebben, maar breng dat gewoon zonder framen of verdraaien van feiten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 18:08

Cer, ik had het inderdaad niet goed gelezen, het gaat dus over BPA. Daar hebben we het in dit topic al eerder over gehad. BPA is niks anders dan epoxy/plastic, wat haast overal voorkomt, en je inderdaad liever niet in je voedsel wil. Maar dit zit dus ook drinkflessen/voedselverpakkingen, in je aanrecht, bouwmaterialen, implantaten, zelfs in de tandheelkunde wordt het gebruikt.
Er is gewoon een Europese norm voor hoeveel BPA in ons voedsel mag zitten. Dus het is echt niet zo dat windmolens nu hét grote risico hierin vormen, of dé oorzaak zijn van BPA in ons lichaam.
Natuurlijk is het niet goed, en producenten van windmolens zijn al lang bezig met het verduurzamen van die molens, zowel qua recyclen als qua verf. En er is sowieso al vaker onderzoek naar gedaan, wat ook hartstikke goed is natuurlijk. De conclusie is dat er nu al heel weinig BPA in windmolens zit, en het zeker niet met grote hoeveelheden in de natuur terecht komt. Hier een uitgebreide uitleg: https://factchecknederland.afp.com/doc.afp.com.33QK9FJ