Eelmo schreef:Applester, het punt is niet dát het klimaat verandert (want dat gebeurd idd ook van nature) maar hoe snel het klimaat verandert. Het is absoluut compleet geschift dat ik in de 30 jaar die ik op deze aardkloot rondloop zo'n verschil op kan merken. Normale klimaatverandering heeft een tijdsbestek van tienduizenden, al dan niet honderdduizenden jaren nodig. Dat kunnen we meten in boomringen, in ijsmonsters (van meters/kilometers diep). Dat kunnen we afleiden aan de plant en diersoorten die er ooit hebben rondgelopen. Je kan klimaat/temperatuur/weer aan veel meer afleiden dan alleen maar de weerstations die we nu hebben staan. IMANDRA heeft dat ook al uitgelegd. Het is een beetje vermoeiend om telkens weer met zulke flauwe vragen te komen (die ook nog eens in bad faith gesteld worden) en dan niet in te gaan op de weerleggingen. En idd weer =/= klimaat.
Daarbij, als je het niet eens bent met klimaatbeleid dan kunnen we daarover praten. Want over hoe we klimaatproblematiek op gaan lossen is echt een debat te voeren. Maar 'klimaatbeleid is onnodig' is het ontkennen van een feitelijk bestaand probleem en dan slaat het debat weer mooi dood. Discussie over hoe? Heel graag! Discussie over of? Nee danku.
Janneke, eens hoor. Er zijn meer belangrijke issues dan alleen klimaat. Tweedeling/polarisatie, (GGZ) zorg, wonen, onderwijs..... Maar net als dat de politici niet alles kunnen kiezen kan de kiezer dat helaas ook niet

Je weet simpelweg nooit zeker of een verandering van het klimaat zoveel duizenden jaren nodig heeft normaal gesproken. Dat wordt gegokt middels doorberekeningen enzo, maar er is nog veel wat we niet weten, er is niemand zo lang op aarde geweest om dat eenduidig te kunnen bevestigen. Niemand.
Het klimaatbeleid wordt steeds meer opgedrongen aan mensen die er totaal anders over denken. Je geeft dat zelf aan in je post hierboven. Er mag gesproken worden over HOE! Maar over of, nee dank u.
Dit is precies wat ik bedoel met meningen drammen, hier op Bokt een bepaald groepje, maar ook in het normale leven.
Zo werkt het dus NIET. Als jij vindt dat je “het klimaat moet redden” be my guest, zet je tentje neer in het bos als je dat wenst, leef zoals je wil leven met de beperkingen die je jezelf oplegt die erbij horen, maar laat een ander gewoon met rust. Jij bepaald voor mij niet wat ik wel en niet mag en de rijken der aarde en onze leiders ook niet, zolang ze zelf alles doen wat ze anderen verbieden. Pas als alle privé jets, luxe jachten en al die andere vervuilende speeltjes van de rijken niet massaal naar de schroothoop gaan (en zolang Jetten blijft vliegen, Timmermans geen zonnepanelen legt) doe ik niet mee. En velen met mij. Dat kun je leuk vinden of niet; t is zo!
Het is bijna net als religie, maar niet iedereen gelooft met jou mee, hoeveel “bewijs” je ook aan zal dragen.