Eerste aanval wolf op een mens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 19:05

Citaat:
maar als het gaat om het klimaat zijn (loof)bossen toch veel belangrijker dan schrale heidevelden?

Aan Sterregoud om de details te leveren.

Maar als import Drentse: juist het hoogveen dat we hier nog hebben legt verschrikkelijk veel kooldioxide vast.

Dus nee, beide opties zijn in principe uitstekend voor het klimaat.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 19:56

Janneke2 schreef:
Citaat:
maar als het gaat om het klimaat zijn (loof)bossen toch veel belangrijker dan schrale heidevelden?

Aan Sterregoud om de details te leveren.

Maar als import Drentse: juist het hoogveen dat we hier nog hebben legt verschrikkelijk veel kooldioxide vast.

Dus nee, beide opties zijn in principe uitstekend voor het klimaat.

Die quote is van Juval, over klimaat en CO2.
Ik heb niet de behoefte om bewijs te moeten leveren. Ik gaf enkel aan dat natuurorganisaties in hun streven een bepaald type natuur te creëren, helaas ook veel natuur ( o.a. Loofbossen) laten verdwijnen. Natuur die voor mij en velen met mij ook heel waardevol was.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 20:26

juval schreef:
Janneke2 schreef:
@Sterregoud: jammer dat je teleurgesteld bent.

Eerste linkje van Ecosia:
"Droge Schraalanden zijn zeldzaam in het West-Europese laagland en zijn op Europees niveau van grote waarde, vooral de heischrale vegetaties en stroomdalgraslanden langs de grote rivieren. Zinkweiden zijn uiterst zeldzaam en beperkt zich in Nederland tot een enkele locatie in het geuldal. Ook nationaal is droog schraalland van belang ondermeer als leefgebied van: tijmblauwtje, aardbeivlinder,(etc., J2) "

ALS hier Europese subsidies voor zijn, dan is dat terecht.

maar als het gaat om het klimaat zijn (loof)bossen toch veel belangrijker dan schrale heidevelden? iets met co2 }:0

Wij hebben in ons kleine landje het grootste aaneengesloten loofbomen bos van Europa

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Eerste aanval wolf op een mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 20:33

Utrechtse heuvelrug <3.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 21:21

Is het een idee om over het klimaat en stikstof ed een topic te maken. Dit is allemaal erg off topic.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 21:35

_San87_ schreef:
Utrechtse heuvelrug <3.

Ook heel mooi <3 maar ik bedoel het loofbos in Flevoland :D

pillow schreef:
Is het een idee om over het klimaat en stikstof ed een topic te maken. Dit is allemaal erg off topic.

Excuus

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 21:38

Jis_ schreef:
_San87_ schreef:
Utrechtse heuvelrug <3.

Ook heel mooi <3 maar ik bedoel het loofbos in Flevoland :D

pillow schreef:

Excuus

Op de Utrechtse heuvelrug zijn honderden oude boskernen, ik vind dat zo bijzonder <3.

Flevoland ben ik nog nooit geweest :o.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 22:20

sterregoud schreef:
Ik heb niet de behoefte om bewijs te moeten leveren. Ik gaf enkel aan dat natuurorganisaties in hun streven een bepaald type natuur te creëren, helaas ook veel natuur ( o.a. Loofbossen) laten verdwijnen. Natuur die voor mij en velen met mij ook heel waardevol was.

Dat loofbossen waardevol zijn ben ik roerend met je eens, en dat kappen heel naar is ook.

Maar je hebt WEL een beschuldiging geuit, over Europese subsidies en dat het daar om ging en niet om natuurwaarden oid.

Na het uiten van een beschuldiging hoor je 'man en paard' te noemen.
En wie weet heeft van strafbare feiten hoort dit bij de politie te melden.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 22:26

Graag terug naar het onderwerp “ eerste aanval wolf op mens “

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 23:26

Vandaag las ik een artikel over berghonden die volop gehouden worden in Frankrijk, tevens ook met als reden de wolfen te weren.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 23:33

Werden de nadelen van die KBH ook genoemd?
Fietsers en wandelaars worden ook verjaagd door die honden, die honden blaffen bij het minste of geringste.
En dat dergelijke honden vaak genoeg zelf opgevreten worden door wolven of dodelijk gewond raken bij een confrontatie met een wolf, die opmerking en foto’s stonden vast niet in dat artikel.

Leuk die KBH’s, maar in het drukke Nederland niet tot nauwelijks veilig werkbaar.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 23:58

In het 8 uur journaal zou het ook over die hondenvgaan. Ik heb het niet gezien, morgen even terug kijken. En idd die honden zijn hier in Nederland nauwelijks inzetbaar. En voor mensen met een paar dieren zo als de man in Wapse en ik (8) toch helemaal niet. De schaapherder in Doldersum werkt er wel mee.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 01:21

Ik hoor pro wolf mensen vaker zeggen dat boeren maar een hond moeten nemen. Ik ken genoeg voorbeelden waar de hond het loodje legde.
In andere landen lopen die honden mer een harnas met scherpe punten ter bescherming.
Daarbij moeten honden in Nederland een nachthok hebben dat aan bepaalde eisen voldoet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 05:41

Evamarie schreef:
Vandaag las ik een artikel over berghonden die volop gehouden worden in Frankrijk, tevens ook met als reden de wolfen te weren.

Dus hond vs wolf vind jij oke? Waarbij 1 het loodje legt en de ander zwaargewond.

Wat ze er dan weer niet bij vermelden is dat er veel overlast is door de honden.
Ze gaan bij alles af, grote kans dat Fikkie ook wordt gepakt.
En dat in het oh zo gezellige en krappe Nederland met zn fietsers en wandelaars.

Leuke hondjes ja.
En die wolven waren beter af dan een schot van een mens.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 06:52

Ik vind dit filmpje niet geschikt om hier te plaatsen, nogal gruwelijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 07:10

Ik snap sowieso niet dat dierenvrienden het okay vinden honden de kuddes te laten bewaken. Wolf-hond confrontaties zijn echt gruwelijk, zowel voor de hond als voor de wolf :x.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 08:04

Juist goed om te plaatsen. Weg met die fabels.
De waarheid moet er staan.

Spoiler:
Afbeelding

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 08:07

Echwel schreef:
Ik vind dit filmpje niet geschikt om hier te plaatsen, nogal gruwelijk.

Er is geen bloed, geen ingewanden.
Heel wat schapen komen er beter van af.
Sowieso zouden sommige uit dit topic er baat bij hebben om het verhaal alleen al aan te horen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 08:18

https://m.bild.de/regional/thueringen/t ... ogle.nl%2F

Bevestigd dna ook door wolf gedood.
Over 120 wolven raster gegaan.

Gezellig die honden gevechten...

De waarheid moet er staan. Niet de sprookjes.

Oostenrijk.
20 honden naar een opvang gebracht om ingeslapen te worden.
Ze waren veel te fel voor de bezoekers in de natuur. Want het was er te druk. Kun je nagaan hier...
Linkje heb ik ooit al eens geplaatst.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 09:11

Citaat:
Het lijden van de waakhonden......gaat volgend jaar naar de volgende ronde.
Het startschot voor de financiering door de Europese Commissie van de aanschaf van waakhonden vanaf 2023 wordt al overschaduwd door een gebeurtenis die in heel Oostenrijk opzien baarde en - althans op kleinere schaal - ook in Duitsland en Zwitserland trieste bekendheid kreeg.
Het gaat om het opvangcentrum voor waakhonden van de familie Lippitz en de vereniging "Secure Base", waar 20 waakhonden worden gehouden, verzorgd en opgevangen. De vereniging en de boerderij werden met insolventie bedreigd omdat de veterinaire rekeningen, de voortdurend stijgende voedselprijzen sinds het begin van de oorlog in Oekraïne en ten slotte een eis tot terugbetaling van de steun van Corona insolventie onvermijdelijk maakten.
Link: https://www.meinbezirk.at/lavanttal/c-l ... t_a5789287
Voor de honden die bescherming nodig hebben, zou dit euthanasie betekenen, aangezien het nauwelijks mogelijk is dergelijke honden met hun speciale aard en behoeften in "standaard dierenasielen" onder te brengen.
Intussen lijkt er echter een soort klein kerstwonder op komst, aangezien de Kronen-Zeitung de zaak heeft opgepakt en een oproep tot donaties aan haar meer dan 2 miljoen lezers heeft gepubliceerd - en ook het bedrijf "Fressnapf" Oostenrijk heeft beloofd voorlopig voedsel te financieren.
Link: https://www.krone.at/2890033
Wat deze zaak ook het vermelden waard maakt, is het feit dat de Europese Unie blijkbaar de aankoop en het houden van waakhonden wil subsidiëren met 700 euro per jaar en per dier (maximaal vijf honden per bedrijf).
Link: https://kaernten.orf.at/stories/3187866/
Het hoofd van de Herdenschutzhunde Schutzhof heeft hierover een mening die haaks staat op de verklaringen van de wolvenhandelaren, wolvenprofiteurs of, met andere woorden, de verklaringen van al diegenen die, om welke reden dan ook, de Europese cultuurlandschappen graag overspoeld zien met vleesetende grote roofdieren en - deels niet minder gevaarlijke - honden.
"Al hun dieren horen niet thuis in Oostenrijk, maar in Mongolië of andere verlaten gebieden. [Op een weiland waar elke dag 20 wandelaars langskomen, werkt dat niet. In dorpen met veel buren kan het niet werken. Als deze honden gevaar voelen, blaffen ze, en ze blaffen lang."
Dit is een mening waarmee men kan instemmen - en waaraan misschien de volgende overwegingen moeten worden toegevoegd: Landbouwbedrijven die besluiten waakhonden te gebruiken, kunnen verdere, andere subsidies of zelfs helemaal geen subsidies ontvangen - dit hangt af van de deelstaat.
Link: https://baer-wolf-luchs.at/hilfe-bei/pr ... foerderung
Maar zelfs met deze steun is het gebruik van de honden een calculerend risico, aangezien deze honden tijdens het gebruik ook ziek kunnen worden of gewond kunnen raken - en op een gegeven moment zullen ze vanwege hun leeftijd niet meer geschikt zijn voor gebruik.
(De auteur van deze regels kan voor zichzelf spreken wat betreft de veterinaire kosten, aangezien hij onlangs de operatie van een asielhond uit eigen middelen heeft betaald. Een gebroken been kost al snel 2.300 euro...).
Als u de scheurlijsten van de Duitse LFU (deelstaat Brandenburg) of de NLWKN (deelstaat Nedersaksen) doorneemt, vindt u van tijd tot tijd gewonde of zelfs gedode waakhonden.
Want - de theorie van onze wolvenprofiteurs, die zegt dat de blaffende hond achter het "wolvenwerende hek" de wolf zou verjagen, is vooral één ding: een theorie die allang is weerlegd
Uit persoonlijke gesprekken met herders in de regio Mark Brandenburg weet ik dat wolven heel eenvoudig hun roedel opsplitsen wanneer er waakhonden achter een omheining aanwezig zijn. Twee houden de honden bezig voor het hek, de rest springt elders over het hek en pakt de schapen. Zo werkt arbeidsverdeling. Citaat van mijn gesprekspartner:
Honden die zo'n aanval moeten meemaken zijn na zes maanden zo geestelijk beschadigd dat ze niet meer inzetbaar zijn.
Link: https://www.topagrar.com/jagd-und-wald/ ... 99368.html
In het geval van een vrijlopende kudde en hond kan er sprake zijn van een directe confrontatie tussen honden en wolven - met een open afloop - maar er is ook de collaterale schade van de herbevolking van onze cultuurlandschappen, die in 2021 al fataal afliep voor een Italiaanse student.
Link: https://www.ansa.it/english/news/genera ... fe777.html
Wat het in termen van dierenbeschermingsrecht betekent om honden te trainen om zelfstandig andere wilde dieren te doden of wat het in juridische zin betekent dat de eigenaar een situatie creëert waarin honden vechten met wilde dieren, waarbij de wilde dieren ook gewond of gedood kunnen worden, kan worden beoordeeld door de rechtbanken.....
moreel gezien... moet een dergelijke actie in ieder geval worden veroordeeld en met de volgende, uiterst belangrijke, slotnoot:
De term "certificering van waakhonden" komt altijd voor in alle financieringsrichtsnoeren.
Er zijn echter geen (!) richtlijnen die op enigerlei wijze betrouwbaar zijn, bijvoorbeeld die van het FCI, volgens welke een dergelijke certificering plaatsvindt.
Alle "certificeringen" zijn zelfverklaard door de clubs en verenigingen waarvan de leden waakhonden fokken en vermeerderen en er uiteindelijk in handelen!
Er bestaan bijvoorbeeld testvoorschriften voor alle soorten werkhonden, maar niet voor waakhonden.
En met deze kennis en de hint dat er momenteel 50 (!) afgedankte of nutteloze of gewoon niet meer gewenste waakhonden op de wachtlijst staan om te worden opgevangen op de boerderij van de familie Lippitz - helaas kunnen ter plaatse slechts 20 dieren worden verzorgd
Lars Eric Broch
https://www.savethealps.at/post/das-lei ... pqalm2l19Q

Betreffende links en bronnen staan in het artikel.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:16

Het wordt gezellig wandelen hier in Nederland... Overal hoge afsluitingen, Kangals, wolven, ... Wat een gekte...

Het filmpje mag hier zeker gepost worden. Hierover hebben we het namelijk over. Zo valt de Kangal aan, zo valt de wolf aan, zo ziet het gevecht tussen wolf en hond er uit. PUNT! Mensen moeten niet gaan lopen van de realiteit.

De oplossing is simpel. Ofwel laat je enkel een beperkte roedel toe, ofwel zorg je er voor dat de wolf hier helemaal verdwijnt. De tweede optie lijkt mij de beste omdat het hier te dicht bevolkt is.
Laatst bijgewerkt door Riel op 15-07-23 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:17

Kangals zijn wat dat betreft een groter gevaar :=...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:26

De doodsstrijd van een wolf die gepakt wordt door een Kangal is lang en pijnlijk. Vice versa hetzelfde. Mensen die honden aandragen als oplossing boven een kogel door de kop weten dus jammer genoeg niet waarover ze praten. Het filmpje dient dan ter onderrichting.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:31

Ik ga dat filmpje echt niet kijken :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-23 10:58

In de vrije natuur zal een wolf kuddes met hond gewoon mijden, in een afgesloten gebied krijg je gevechten. Dus rondtrekkende schaapskudde met hond zou kunnen maar niet een hectare weiland. En lang niet elke boer kan met honden overweg, deze vereisen een specifieke training. Gebeurd dat niet heb je een probleem.