Klaar met nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Klaar met nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 19:03

Ja ik “voel” me ook niet prettig als ik op Scheveningen alleen loop tussen de sissende mannetjes maar daar moet ik me overheen zetten. Er zijn, ook hier op bokt, mensen die bijv eenzelfde onveilig of naar gevoel hebben in bepaalde wijken van Utrecht, maar dan was het antwoord “nou ík ervaar dat niet zo, je mag niet zo generaliseren hoor”

Ik ga ook niet een shisha lounge in, ik vind dat niet prettig .. want ze kijken me aan ..
Maar is dat zo? Vinden ze daar wat van mij of verzin ik dat zelf, vanwege ervaringen uit t verleden?

Dus ik vind het zelf lastige voorbeelden …

Met “een gevoel” kan je gewoon niet zoveel..

Ik snap wat je bedoelt maar niet generaliseren werkt alle kanten op, niet alleen de sociaal wenselijke kant, denk ik.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 20:44

Elisa2 schreef:
princequillo schreef:
Expats hoeven zeker niet tijdelijk te verblijven. Ik ken er idd ook een aantal die hier echt al decennia wonen onder het mom “expat” en nog steeds de taal niet spreken. Zijn ook mensen die bijvoorbeeld al langere tijd een serieuze relatie met een Nederlander hebben etc en verder geen plannen om terug te keren. Is ook geen Nederlands probleem overigens, dit komt wereldwijd wel voor. Lees: https://amp.theguardian.com/global-development-professionals-network/2015/mar/13/white-people-expats-immigrants-migration

Edit: een dingetje wat Cer benoemd vind ik wel echt een groeiend probleem overigens, de steekpartijen etc. Het is al langere tijd echt een wekelijks dingetje wel.

Ja maar dat zijn dan dus immigranten geworden. Al dan niet legaal.

Ik vind de toename in het geweld ook vrij ernstig trouwens. Jongeren lopen nu allemaal met messen waar het vroeger bij in elkaar trappen bleef is het nu vrij snel doodsteken. :(

Ik heb eens naar statistieken gekeken, maar er is feitelijk geen toename in geweld.

Geweld wordt al jaren steeds minder:

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... romstatweb

2013 was het geweld veel erger dan nu.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 21:00

Aanranding en verkrachting is hoger…
Wel
Lastig vergelijken met de COVID jaren ertussen
In 2024 is het misschien een betere vergelijk?

Interessante statistiek wel :j

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 21:02

Wat mij opvalt is dat vuurwapenmisdrijven wel een pak hoger is gaan scoren, (en ook rijden met ingetrokken rijbewijs, maar daar voel ik me niet bepaald onveilig door)

En wat de taal betreft: hier bij ons in West-Vlaanderen hebben we zo'n dialect, bijna zoals jullie Fries. Als een nieuwkomer dan Nederlands leert, dan snapt hij nog niets van het taaltje dat we onderling spreken. :) .

Op mijn ene werk bij PostNL hier in België, zitten ook veel tijdelijke Roemeense werknemers, en die leren inderdaad geen Nederlands. Dat is natuurlijk niet altijd praktisch als ze pakjes moeten gaan leveren. Vooral de mensen van het afhaalpunt klagen hierover: ze kunnen niet behoorlijk praten met die mannen, vaak is hun Engels ook maar erg basic.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 21:03

Cer schreef:
Ja ik “voel” me ook niet prettig als ik op Scheveningen alleen loop tussen de sissende mannetjes maar daar moet ik me overheen zetten.

Nee, die moeten gewoon ophouden met dat achterlijke gedrag.
Cer schreef:
Met “een gevoel” kan je gewoon niet zoveel..

Natuurlijk wel. Gevoel komt soms vanuit 'trauma' uit het verleden, soms is het een redelijke reactie op wat er nu gebeurt. En als die statushouders zich zo voelen wordt dat ergens door veroorzaakt en daar moeten we wat mee.
Cer schreef:
Ik snap wat je bedoelt maar niet generaliseren werkt alle kanten op, niet alleen de sociaal wenselijke kant, denk ik.

Maar het is toch niet de taak van mensen die er wat over zeggen (zoals VV terecht doet) om dat met fluwelen handschoentjes te doen? Die vluchtelingen zijn al genoeg getraumatiseerd, daar hoeven we niet nog wat aan toe te voegen.

Cer schreef:
Aanranding en verkrachting is hoger…
Wel
Lastig vergelijken met de COVID jaren ertussen
In 2024 is het misschien een betere vergelijk?

Interessante statistiek wel :j

Seksueel geweld is idd toegenomen lijkt. De vraag is wel of dat is omdat de drempel tot aangifte lager is geworden. En dan nog lijkt ook daar een dalende lijn over alle jaren te zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 21:05

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 21:17

“Als die statushouders zich zo voelen”.. zeker. En als je goed leest ben ik het daar ook mee eens. Het gaat om generalisaties. Niet alle vluchtelingen maken er een puinhoop van en niet alle Nederlanders zijn tegen vluchtelingen.. zeggen dat dat wel zo is, is simpelweg niet waar :)

De cijfers van seksuele misdrijven hebben geen dalende lijn volgens mij ? Hoe lees jij die cijfers?
Ik denk dat dat inderdaad te maken heeft met het meer doen van aangifte
Ik zag ook nog een statistiek over leeftijden en criminaliteit maar die heb ik maar weer gesloten.. soms hoef je dat niet te lezen.. :)
Laatst bijgewerkt door Cer op 01-07-23 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 21:26

Nogmaals, het maakt voor je gevoel van veiligheid geen bal uit of er 4 kerels sissen, er 3 er zich niets van aantrekken, en 1 persoon aardig is, wel? Je voelt je alsnog bedreigd en niet veilig in die groep.

Als de andere 4 zich uit gaan spreken en het sissen onmogelijk maken voel je je wel veilig. Rationeel ben ik het eens wat betreft generalisaties, maar dit gaat over hoe mensen zich voelen, en gevoelens zijn valide. En voor dat gevoel maakt het niets uit of niet alle Nederlanders een probleem hebben met vluchtelingen, want het zijn er genoeg om het leven behoorlijk vervelend voor ze te maken. En dat wordt niet minder vervelend door de mededeling dat niet iedereen zo denkt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 21:32

“Wel?” Uhmmmm

Wel apart want ik meen dat ik (ook op bokt) wel eens iets gelezen heb over “onveilig voelen” in bepaalde wijken.. maar dat was volgens sommigen niet waar en “een gevoel hoeft geen waarheid te zijn”. Nu wordt dat precies andersom uitgelegd.. een gevoel is nu wel valide. Dat is wat ik er apart aan vind. Niet de inhoud, maar de uitvoering zeg maar :)

Enfin.. het zal..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 21:44

Ja, ik ben niet die persoon. Waar jij het over hebt is seksuele intimidatie. Waar we het ook over hebben is discriminatie. Dat zijn dingen die we imo serieus hebben te nemen, omdat ze de neiging hebbeb nogal uit de hand te lopen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:10

Ik keek naar
seksueel misdrijf, 9700 -> 9900
aanranding 2400 -> 2900
verkrachting 1600 -> 2800
(De korte samenvatting)

De rest van je bericht begrijp ik niet goed..

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:30

Het kan toch tegelijkertijd bestaan? "Je voelt je niet veilig, dat je je zo voelt hoeft niet te betekenen dat er inderdaad gevaar is, maar je gevoel is valide." Natuurlijk hoef je je niet door ieder gevoel mee te laten slepen, want het kan inderdaad heel goed blijken dat je gevoel niet terecht was. Maar dat betekent niet dat je gevoel niet valide is, of niet juist is om te voelen. Het kan dus naast elkaar bestaan denk ik.

Edit: níet terecht - toegevoegd
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 01-07-23 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:32

Ik bekeek het over alle genoemde jaren. Geweld werd genoemd in het algemeen, niet seksueel geweld. En dat cijfer loopt al jaren terug.

VuurVleugels schreef:
Het kan toch tegelijkertijd bestaan? "Je voelt je niet veilig, dat je je zo voelt hoeft niet te betekenen dat er inderdaad gevaar is, maar je gevoel is valide." Natuurlijk hoef je je niet door ieder gevoel mee te laten slepen, want het kan inderdaad heel goed blijken dat je gevoel terecht was. Maar dat betekent niet dat je gevoel niet valide is, of niet juist is om te voelen. Het kan dus naast elkaar bestaan denk ik.

Dat denk ik ook.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:46

Avalanche schreef:
Seksueel geweld is idd toegenomen lijkt. De vraag is wel of dat is omdat de drempel tot aangifte lager is geworden. En dan nog lijkt ook daar een dalende lijn over alle jaren te zijn.

Oh ik noemde seksueel geweld en aanranding, ik dacht dat je met jouw bovenstaande bericht daarop reageerde, maar dan las ik het verkeerd ..

VV: precies, het kan in beide gevallen naast elkaar bestaan, dat probeer ik toe te lichten.. :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:55

Dan begreep ik je niet goed.

Maar de nuance zit er ook nog, dat als het iemand overkomt, het gevoel altijd valide is. Je kunt alleen niet een trend indiceren door middel van anekdotes. Dat kan wel door statistieken bij te houden, zoals het CBS doet.

Dus imo valide is: ik voel me steeds meer bedreigd.
Maar daaraan de conclusie verbinden dat geweld toeneemt is niet correct, een anekdote is geen bewijs. Waar je dan wel naar kunt kijken is hoe het komt dat mensen zich steeds onveiliger voelen. En ik denk dat je dan gevoelens wel serieus neemt zonder gelijk een zondebok aan te wijzen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:57

Dan zijn we het wel met elkaar eens geloof ik! Ik vind het ook heel ergerlijk hoor, als 'terecht' en 'valide' door elkaar worden gehaald. Het is niet terecht dat mijn hartslag door het dak schiet van horrorfilms want ik geloof niet dat er ooit iemand gestorven is aan het kijken van zo'n film (onderliggend hartfalen daargelaten...), maar dat betekent toch niet dat ik verkeerd bezig ben door me zo te voelen? :')

De truc zit 'm denk ik in niet direct handelen naar dat gevoel in 't echte leven. Een horrorfilm kun je afzetten en daar doe je niemand kwaad mee. Maar mensen kun je niet afzetten (ethisch gezien) en het zou het mooiste zijn als men zich niet laat leiden door die angst, wat nu helaas zo vaak wel gebeurt. Tasje even extra vasthouden als er een donkere man voorbijloopt, uit voorzorg iemand met een buitenlandse naam maar niet aannemen in het bedrijf... Je angst als voetganger of bedrijfsleider is valide, maar dat betekent niet dat hij ook terecht is en handelen alsof je al weet dat hij terecht is, dát is ethisch niet oké. Want dan handel je naar vooroordelen en niet naar feiten. Menselijk, maar niet onoverkomelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 07:45

Hm, ik open net t nieuws.. na de (dodelijke) schietpartij van vorige week (de 7e dodelijke dit jaar hier blijkbaar) was er vanochtend weer een schietpartij maar dan zonder gewonden..
is een schietpartij zonder gewonden dan wel of niet een geweldsdelict?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 07:58

Die agressie is altijd geweest
Denk alleen dat men tegenwoordig makkelijker aan vuurwapens enz kan komen, mede door internet.

En de mobiele telefoons waarmee men elkaar gaat oproepen om wraak te nemen enz.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 08:59

Ja ik wilde net zeggen, wellicht is het geweld niet hoger maar erger geworden door het gebruik van wapens.

Overigens denk ik niet dat iedere vluchteling automatisch getraumatiseerd is. Er zijn ook veel Veiligelanders die zich niet weten te gedragen. Nederlanders kunnen daar ook getraumatiseerd door raken. Het is niet zo zwart/ wit allemaal. Die veiligelanders verpesten het ook voor de echte vluchtelingen.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/hoe ... -den-haag/

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:20

Ik denk ook niet dat iedere vluchteling getraumatiseerd is. Die veiligelander twee deuren verderop is dat niet voor zover ik kan beoordelen. Van de politie hoorden we dat mensen uit dat land gewoon met het vliegtuig komen en bij aankomst al een heel netwerk hier klaar hebben staan. Maar dat betekent toch niet dat we eerst aan elke vluchteling die we op straat tegen komen moeten gaan vragen of ze getraumatiseerd zijn, voordat we compassie tonen en ze niet meer met de nek aankijken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:35

Nee hoor, maar wat mij betreft..ik kijk iedereen hetzelfde aan. Of het nu Nederlanders zijn of vluchtelingen of veiligelanders, maar ik beoordeel mensen wel op hun gedrag. Dus als mensen zich normaal gedragen is er ook niks aan de hand.

Zo beoordeel ik Nederlanders ook trouwens, getraumatiseerd of niet (daar vragen we het immers ook niet aan) je hebt je gewoon normaal te gedragen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:43

Elisa2 schreef:
Nee hoor, maar wat mij betreft..ik kijk iedereen hetzelfde aan. Of het nu Nederlanders zijn of vluchtelingen of veiligelanders, maar ik beoordeel mensen wel op hun gedrag. Dus als mensen zich normaal gedragen is er ook niks aan de hand.

Zo beoordeel ik Nederlanders ook trouwens, getraumatiseerd of niet (daar vragen we het immers ook niet aan) je hebt je gewoon normaal te gedragen.

eens :j

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 09:58

Maar dat 'normaal te gedragen' komt dus niet zomaar even makkelijk uit de lucht vallen. Als jij je niet veilig voelt en niet de energie hebt om altijd maar extra te compenseren (vraag maar eens aan donkere mensen hoe bizar veel zij glimlachen naar mensen op een dag om maar niet over te komen als engerd), dan vallen dingen volgens ons 'westerlingen' al gauw onder niet normaal gedrag ("want die donkere mannen kijken altijd zo eng uit hun ogen" --> nee, de vorm van hun gezicht is anders, zwaarder, waardoor het lijkt alsof ze boos kijken en kwaad willen).

Plus, wat voor westerlingen niet normaal gedrag is, kan voor een niet-westerling heel normaal zijn. Neem nou die Turkse bruiloftsstoeten om kwaadwillende geesten te verjagen. Voor ons bloedirritant en asociaal ten top, voor hun doodnormaal. Waarmee ik niet wil zeggen dat wij dat dus ook maar normaal moeten gaan vinden, maar ik zeg het alleen maar zodat je inziet dat 'normaal gedrag' niet universeel bepaald is. Wat iemand die dat zegt eigenlijk wilt zeggen is dus: ze moeten zich westers/wit gedragen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 10:17

Ik wou hetzelfde zeggen, "normaal gedrag" is jammer genoeg in geen twee landen hetzelfde :')

Ik zou een boek kunnen schrijven over alles wat voor mij als buitenlander doodnormaal was en in Nederland als asociaal zou worden gezien (en vice versa). Om maar op de werkvloer te beginnen, die hele cultuur van lachend werken, gezellig doen ook tegen je leidinggevende enz en jezelf als werknemer overal mee bemoeien omwille van "betrokkenheid bij het bedrijf" ik snapte er eerst zo niets van := als je in Polen het op z'n Nederlands zou aanpakken ben je juist enorm respectloos en niet serieus bezig :+ in Nederland op z'n Pools werken komt weer over als ongeïnteresseerd, ongemotiveerd en je hebt het blijkbaar niet naar je zin.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-23 10:30

Heb ook een grappig voorbeeld misschien; ik was met m'n moeder, zus, tante en nichtjes in Spanje afgelopen maand. Alle avonden uit eten :o Als de eerste mensen uitgegeten waren (en de rest nog niet), werden er al borden van tafel gehaald. In Nederland niet gebruikelijk, maar daar ging het bij ongeveer elk restaurant zo. Tante boos :') 'Onbeleefd en dat hoort niet zo' was haar commentaar.
Probeerde nog te opperen dat het misschien is Spanje wel 'normaal' is (had er nooit op gelet en kan me ook niet storen aan dergelijke dingen), maar nee, bij het volgende restaurant waar het weer dreigde te gebeuren werd mijn tante zelfs boos op de ober die het mee wou nemen. Gênant..

Ik weet nog steeds niet of het nou wel of niet gebruikelijk is in Spanje, maar vond het wel typisch dat juist mijn tante die nog wel eens sneren wil geven over 'buitenlanders die zich maar aan ons aan moeten passen' zo stellig was over deze kwestie en niet open stond voor de mogelijkheid dat het gebruik in Spanje afwijkt van de onze.