Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:59

Maar die 80% is geen 80% links
Ik denk wat dat betreft de PVV, Ja21, en denk ook vele CDA stemmers daar wel achter BBB in zullen staan, die zijn niet voor niets niet naar links gegaan.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:05

Schaar je nu 80% allemaal links? Sorry maar euh, VVD, hartstikke rechts. Is nog steeds heel groot.
En vergeet niet dat BBB heel veel CDA stemmers heeft, die zijn coalities niet ongewoon.

Momenteel staat BBB een zetel voor ok PvdA-GL zie ik net en er komt waarschijnlijk nog een zetel bij voor ze. Dan komen ze dus op 17 uit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:07

Ja dat las ik ook :):)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:07

17 zou helemaal mooi zijn.
ik heb onze vlag weer omgedraaid :) :)F

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:10

Citaat:
Caroline van der Plas wordt al tijden bedreigd door haar tegenstanders en daardoor beveiligd. Maar even een paar keer nadenken of ze wel wil samenwerken met de andere partijen..

Alle vrouwen in de politiek die hun mond open doen worden bedreigd helaas.
Dat geldt voor Kaag ook.

Diep triest is dat. Heeft natuurlijk niets met samenwerken te maken.
Net zoals de doodskist ( dat is ook bedreiging) maar enkele mensen zijn en niet de hele bbb aanhang ( mag ik hopen)
Laatst bijgewerkt door Eleeke op 16-03-23 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:11

Exitium schreef:
Dat hangt er maar vanaf wat de BBB wil. Als ze mee willen bepalen zullen ze compromissen moeten sluiten, maar voor oppositie voeren hoeft dat in principe niet. Ze zouden dus prima aan hun partijprogramma vast kunnen houden als ze dat willen en enkel met het kabinet mee kunnen stemmen als dat in hun eigen straatje past. Met een vijfde van de zetels heb je ook in dat geval best de nodige invloed.

Ik denk dat als ze het niet doen alles over links moet gaan voor een meerderheid.
Dat is vaak ook niet wenselijk voor BBB-stemmers.

Gok dat het kabinet gaat shoppen per wetsvoorstel, net hoe het uitkomt.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:11

DuoPenotti schreef:
Maar die 80% is geen 80% links
Ik denk wat dat betreft de PVV, Ja21, en denk ook vele CDA stemmers daar wel achter BBB in zullen staan, die zijn niet voor niets niet naar links gegaan.

CDA is de vraag, want de mensen die daarop gestemd hebben weten dat het CDA met de coalitie mee zal stemmen. het CDA heeft altijd een behoorlijk trouwe achterban gehad die nu wegens het gedoe rond Omtzigt en stikstof al flink afgenomen is, dus de mensen die er nu op stemmen doen dat heel bewust.

Daarnaast betekent een stem op PVV, Ja21, FvD of CDA ook niet automatisch dat die persoon tegen het huidige stikstofbeleid is. Immigratie zal bij PVV en FvD bijvoorbeeld ook een belangrijke rol spelen in de keus om daarop te stemmen.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:12

juval schreef:
17 zou helemaal mooi zijn.
ik heb onze vlag weer omgedraaid :) :)F

Misschien wordt het dan toch nog wat met dit land. Ik ben erg blij met deze uitslag. Tijd voor verandering.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:18

Vrouwen in de politiek die hun mond opendoen worden bedreigd en neergehaald.
Goh, het lijkt soms net Bokt.

Dees schreef:
Je bedoelt bijvoorbeeld dat Boer-Zoekt-Vrouw grietje uit Friesland?
Tjong.

Ja, want als je hebt meegedaan aan dat programma ben je niet intelligent?
Wat een neerbuigende en hautaine reactie Dees

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:18

Aangezien we een bizar groot aantal politieke partijen hebben zal uiteindelijk vrijwel iedereen teleurgesteld worden in de politiek.
Om te regeren moet er daardoor namelijk door iedereen water bij de wijn gedaan worden om überhaupt tot een besluit te komen.

Bedenk daarbij nog de afspraken op EU-niveau en de daarbij hoorde plichten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 16:27

Er zit toch ook nog wel een verschil in 'teleurgesteld' en 'teleurgesteld' .

Ik bedoel, de toeslagen affaire, Groningen, etc.... ja... Dan heb je alle recht om teleurgesteld te zijn. De schandalen bij FvD, de manier waarop hij zichzelf profileerde... dat is een teleurstelling.

Maar bijvoorbeeld D66 die zichzelf profileerde als 'er komt een nieuwe bestuurscultuur' /het moet anders. Die krijgt dat gewoon niet voor elkaar doordat ze vast zitten aan de VVD( dit is misschien wat zwart wit, maar als voorbeeld zeg maar).

Een deel van de stemmers loopt dan weg, maar een deel ziet toch ook heus wel dat er inzet is maar dat ze vast zitten.

Als de BBB meer die kant op gaat, dan zouden ze enerzijds dus wat stemmen kunnen verliezen, maar niet geheel hoeven imploderen toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 17:16

Dees schreef:
Elisa2, ik denk dat jij de verkiezingsuitslag nog eens moet nalezen.
Ze zijn de grootste partij, maar alle andere partijen hebben tesamen veel meer stemmen.

De voorlopige uitslag is dat BBB 16 zetels mag gaan bezetten in de Eerste Kamer.
In de Eerste Kamer zijn er 75 zetels te verdelen.
Oftewel: 59 zetels gaan worden bezet door andere partijen.

Ik doelde uiteraard dat zij de grootste partij zijn. En dat is niet voor niks. ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 17:50

cp112 schreef:
SP ben ik jaren geleden al op overgegaan maar dat is nou niet echt een proteststem. Overigens vind ik BBB niet zo enorm rechts. VVD us imo veel “rechtser”

Ik zie ze wel zo, maar geeft niet. Je hebt uiteraard het volste recht om deze keuze te maken.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 18:02

Op de stemwijzer stond de BBB toch echt in het linkerrijtje. Weliswaar net, maar toch links.

Dees, waar komt jouw frustratie vandaan dat BBB de grootste partij is geworden? Ik heb het ook niet gestemd maar het is de kiezer die beslist. Zo werkt het nu eenmaal in een democratie.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 18:08

Ik vind Dees hierboven niet gefrustreerd, maar juist realistisch.

Welke partij, over links of rechts, ook (fors) won in het verleden, er worden altijd grote woorden gebruikt die niet altijd de werkelijkheid helemaal weergeven.

Nu is het BBB die de grootste is geworden.

Maar als we voor het gemak even stellen dat 30% van de kiezers in Nederland kozen voor BBB, dan heeft 70% bewust niet gekozen voor BBB. Of maak er 40/60 van.

Nogmaals BBB is de grootste partij. Veruit. Ere wie ere toekomt.

Maar ook ik vind het goed om een uitslag juist te duiden en de verhoudingen juist te zien nadat de begrijpelijke euforie een beetje is neergedaald. Een ruime meerderheid van de Nederlanders stemde niet voor BBB.

Nogmaals, neemt niet weg dat BBB zich terecht de winnaar mag noemen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 18:16

Fitzroy schreef:
Op de stemwijzer stond de BBB toch echt in het linkerrijtje. Weliswaar net, maar toch links.

Dees, waar komt jouw frustratie vandaan dat BBB de grootste partij is geworden? Ik heb het ook niet gestemd maar het is de kiezer die beslist. Zo werkt het nu eenmaal in een democratie.

en bij Kieskompas staan ze rechts, iets links van de VVD. Er is altijd wat ruimte voor interpretatie bij dat soort staatjes, zie ook de discussie gisteren (dacht ik) over de PVV. Wat betreft de standpunten van de BBB rond zaken als klimaat en vluchtelingen denk ik dat de plek waar ze bij Kieskompas staan (zie onder) redelijk klopt.

Afbeelding

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 18:38

Kieskompas stonden ze bij mij links. Zal per provincie verschillen maar geeft wel aan dat BBB toch redelijk centraal ligt imo.

Overigens moet ik zeggen die online stemwijzer dingen doen mij vrij weinig :')
Laatst bijgewerkt door cp112 op 16-03-23 18:40, in het totaal 2 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 18:39

Afbeelding

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 18:49

Het zou wat zijn als meer dan de helft van de Nederlanders op 1 partij zou stemmen. Dan krijg je Amerikaanse toestanden. De BBB heeft het gewoon erg goed gedaan en alle lof voor Caroline en de mensen die zich hiervoor in hebben gezet.
En verder, in een zo versnipperd partijenlandschap als Nl moet iedere partij water bij de wijn doen, dus ook de BBB.

Voor wat betreft de redenatie dat het blok links (PvdA/Groen Links) bijna net zo groot is, dat is natuurlijk een lachertje. Samen 15 zetels, wow, indrukwekkend. Er zijn tijden geweest dat de PvdA dit alleen had.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 19:12

Fitzroy schreef:
Het zou wat zijn als meer dan de helft van de Nederlanders op 1 partij zou stemmen. Dan krijg je Amerikaanse toestanden. De BBB heeft het gewoon erg goed gedaan en alle lof voor Caroline en de mensen die zich hiervoor in hebben gezet.
En verder, in een zo versnipperd partijenlandschap als Nl moet iedere partij water bij de wijn doen, dus ook de BBB.

Voor wat betreft de redenatie dat het blok links (PvdA/Groen Links) bijna net zo groot is, dat is natuurlijk een lachertje. Samen 15 zetels, wow, indrukwekkend. Er zijn tijden geweest dat de PvdA dit alleen had.

Heeft de BBB het goed gedaan of het kabinet het slecht gedaan? Denk dat de helft van de BBB-stemmers gewoon anti-stemmers zijn en helemaal niet perse pro-BBB. De échte test moet nu komen en ik ben daar heel benieuwd naar. FvD was ook niet voor niets zo groot vorige keer. Dat was exact hetzelfde effect (anti-stemmers). Nu ook niks van over (gelukkig). Dus we gaan het zien. Mijn partij is het zeer zeker niet, maar we moeten het er maar mee doen en als ze het wél goed gaan doen voor iedereen dan is het mooi meegenomen.

Dat van PvdA en GL is natuurlijk helemaal geen winst. Dat is gewoon een optelsom van wat ze al hadden inderdaad. Beetje kansloos om dat als winst te betitelen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 19:19

Tja, maar die anti-stemmers hadden ook nog steeds PVV, FVD of een andere partij kunnen kiezen. Maar ze kozen toch voor de BBB. Dus imo heeft de partij het goed gedaan.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 19:25

Fitzroy schreef:
Tja, maar die anti-stemmers hadden ook nog steeds PVV, FVD of een andere partij kunnen kiezen. Maar ze kozen toch voor de BBB. Dus imo heeft de partij het goed gedaan.

Ja maar die hebben de afgelopen jaren natuurlijk al wat laten zien en dat was niet best :=
Hooguit had JA21 nog wat meer tegengas kunnen geven, maar ook die hadden hun achtergrond niet helemaal mee.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 19:27

Dus was het misschien wel minder proteststem dan gedacht maar een keuze die het beste aansloot :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 19:45

Citaat:

Mij ontgaat iets.

Prognose voor de Eerste Kamer:
16 zetels BBB,
15 zetels voor GL plus PvdA.

Volgens mij is 'bijna zo groot' geen lachertje, maar gewoon waar.
(Ja, sinds dat trieste kabinet Rutte II is de PvdA klein. 'Eigen schuld'.)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 19:50

Trek GL en PvdA ff uit elkaar en dan is het wel degelijk een “lachtertje”. Voorheen haalde PvdA alleen die zetels wel.