Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:40

irmaz schreef:
Pien ik denk goed nieuws! Polen heeft Ukraïne een systeem gegeven (inclusief de training) waarmee ze de Iraanse drones kunnen uitschakelen. Als ik de tweet van Zaluzhnyi tenminste goed interpreteer. Van de 11 drones hebben ze er 9 kunnen uitschakelen *\o/*
https://twitter.com/CinC_AFU/status/1579903146914349056

*\o/* *\o/* ik heb hem geliked natuurlijk!

irmaz, dat zou wel fantastisch zijn als dit waar is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:44

Babootje schreef:
Bron Twitter
https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 0384573441

Der Spiegel: Oekraïne ontvangt Duits IRIS-T luchtverdedigingssysteem.

Volgens het Duitse tijdschrift Der Spiegel is de eerste van de vier nieuwe IRIS-T SLM-luchtverdedigingssystemen in Oekraïne aangekomen. De Duitse ambassadeur in Oekraïne zei dat Berlijn tegen eind 2022 twee systemen zal leveren.

Iemand de moeite genoemen om dat ´systeem´ op te zoeken?

Om 84 raketten te onderschepen is één dergelijk systeem nauwelijks merkbaar.
Verder maar over een heel beperkt bereik.

Klinkt veel beter dan het is helaas -O-

Ben het helemaal eens met de opmerking van Oomens over escaleren. Maar... hoe/wat anders?

Briljante zet van Zelensky om internationale (UM) waarnemers aan de grens uit te nodigen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:50

Huertecilla schreef:
Babootje schreef:
Bron Twitter
https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 0384573441

Der Spiegel: Oekraïne ontvangt Duits IRIS-T luchtverdedigingssysteem.

Volgens het Duitse tijdschrift Der Spiegel is de eerste van de vier nieuwe IRIS-T SLM-luchtverdedigingssystemen in Oekraïne aangekomen. De Duitse ambassadeur in Oekraïne zei dat Berlijn tegen eind 2022 twee systemen zal leveren.

Iemand de moeite genoemen om dat ´systeem´ op te zoeken?

Om 84 raketten te onderschepen is één dergelijk systeem nauwelijks merkbaar.
Verder maar over een heel beperkt bereik.

Klinkt veel beter dan het is helaas -O-

Ben het helemaal eens met de opmerking van Oomens over escaleren. Maar... hoe/wat anders?

Briljante zet van Zelensky om internationale (UM) waarnemers aan de grens uit te nodigen.

De helft van die 84 zijn door andere systemen opgevangen. Verder schijnen er vandaag nog maar 28 raketten afgevuurd te zijn. Geen idee of dat echt zo is. Ik wacht effe af of er morgen raketten afgevuurd worden of dartpijltjes de grens over geslingerd worden.

Maar als antwoord op je vraag: 8 raketten (a euro 400.000/stuk) elke 15 minuten. Bereik 35 km. Ruim voldoende voor een grotere stad.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:52

irmaz schreef:
Een ander (voorzichtig omdat het door Ukraïne zelf wordt gemeld) goede nieuws is dat Rusland aan het shoppen schijnt te zijn voor granaten en onderdelen van het raketwerpersysteem, dat zou kunnen duiden dat ze ook door die voorraden heen aan het raken zijn.
Citaat:
De #Oekraïense Generale Staf meldde dat de #Russische leiding met andere landen onderhandelt om granaten en onderdelen van het raketwerpersysteem aan te schaffen, wat aangeeft dat materieeltekorten verder gaan dan het uitrusten van soldaten.
https://twitter.com/TheStudyofWar/statu ... 9928590336

En er zijn vandaag ook weer een aantal (ik meen 32) Ukraïnse militairen, die krijgsgevangen waren door de Russen, thuisgekomen.

Ja, ik las dat ze ook al aan het shoppen zijn in 3e wereldlanden. Ik weet niet zo snel meer waar ik het gelezen had. (Was nog met vakantie).
Maar hoe desperate ben je dan?

Babootje

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:55

Dit is natuurlijk wat we allemaal willen horen, maar je hoort het nu van alle kanten

Bron SkyNews

Eerder vandaag zei het hoofd van de Britse GCHQ-inlichtingendienst, Sir Jeremy Fleming, dat Rusland een tekort aan wapens, bondgenoten en troepen had, nu het regime van Vladimir Poetin steeds wanhopiger wordt.

Sir Jeremy zei dat het plan van de heer Poetin "de moedige realiteit van de Oekraïense defensie had geraakt" en dat zijn besluitvorming "gebrekkig" was gebleken.

"Het is een strategie met veel inzet die leidt tot strategische beoordelingsfouten", zei hij.

"Hun winsten worden teruggedraaid en de kosten voor Rusland aan mensen en uitrusting zijn duizelingwekkend. We weten en Russische militaire commandanten weten dat hun voorraden en munitie opraken. De Russische troepen zijn uitgeput."

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 22:25

Hey, Boris, wanna buy an RPG, huh?! Good RPG, very dependable. For you special prize because you are good friend.

;)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 23:00

Ik vind dit toch best wel klinken een aanwinst voor Ukraïne:
Citaat:
Duitsland heeft zijn geavanceerde luchtverdedigingssysteem Iris-T SLM aan Oekraïne geleverd. Het systeem van € 140 miljoen kan een hele stad ter grootte van Kiev beschermen tegen elke luchtaanval, inclusief raketten, drones enz. Er zullen er binnenkort nog drie worden afgeleverd

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 23:17

irmaz schreef:
Citaat:
Duitsland heeft zijn geavanceerde luchtverdedigingssysteem Iris-T SLM aan Oekraïne geleverd. Het systeem van € 140 miljoen kan een hele stad ter grootte van Kiev beschermen tegen elke luchtaanval, inclusief raketten, drones enz. Er zullen er binnenkort nog drie worden afgeleverd

Tja….het ‘beperkte’ bereik (bron: HC) van 35 km van de raketten valt best mee als je het spul midden in je stad zet. Dan heb je toch een bereik van 70 km noord-zuid en oost-west en daar dek je een gemiddelde metropool best mee af.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 07:45

irmaz schreef:
Citaat:

Je Kunt er een grote stad bomvrij meehouden werd gisteren tijdens Nieuwsuur door Clingendael vermeld. Daar werd het groter en positiever voorgesteld als hier. Zie Kiev citaat van Irmaz!
*D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:15

pien_2010 schreef:
Je Kunt er een grote stad bomvrij meehouden werd gisteren tijdens Nieuwsuur door Clingendael vermeld. Daar werd het groter en positiever voorgesteld als hier. Zie Kiev citaat van Irmaz!
*D

Raket-/bomvrij is erg positief gesteld. Zelfs voor één stad.
Het is zonder meer heel positief maar het blijft één systeem voor één stad.
Hoeveel steden zijn er in de Oekraïne?
Nogmaals; positiever dan geen, maar het is een druppel op de gloeiende plaat.
Het is een slijtageslag welke nog lang niet over is.

Ook mbt de berichten over de russische kant is het zelfs als die waar zouden zijn nog lang geen ´lente´.
De huidige top onder Putin is prepotent genoeg om én meer middelen/mensen in te blijven zetten én grover geschut in te zetten.
Het bombarderen van puur burgerdoelen is een schokkende blijk van hoever zij willen gaan.

De ´aanslag´ op de Krimbrug is heel wel mogelijk een actie van de russen zelf. De publiciteitswaarde om het escaleren van geweld naar burgers te rechtvaardigen is heel wat groter dan de beperkte en naar het schijnt al gerepareerde schade van de ´terroristische aanlag´ op Rusland.

Even terug naar de raketafweer. Stel rusland schiet een nucleaire raket af op Kiev en daar staat het onderscheppende systeem perfect opgesteld. De nucleaire kop ontploft 20 km boven de stad.
Of ze mikken op één van de andere grote steden. Nucleair of niet, daar helpt een systeem in Kiev niets aan.

Nogmaals, het is allemaal niet zo hosanna als de positieve berichten kunnen doen lijken.
Na een koude winter nog heel wat meer moeten aantrekken van onze economische broekriem over heel 2023 door dat conflict is heel realistisch.

Het is hopen dat binnen de russiche top een omwenteling kan plaatsvinden en Rusland zich terugtrekt. Dat laatste is de enige echte oplossing.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:46

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 10:55

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 11:56

BigOne schreef:
Zelfs in het verspreiden van “ hun” nieuws en onderzoek lopen ze meteen tegen de lamp, domme Russen
https://nos.nl/l/2448023#UPDATE-container-64639039

:D ik had het vanochtend gezien.

Er komen inmiddels meer verhalen rondom de explosie op de Krim brug vrij. De Russen proberen Bulgarije een deel van de schuld in de schoenen te schuiven en er is een verhaal dat er niet 3 mensen zijn omgekomen (vrachtwagenchauffeur + 2 inzittende auto), maar dat er in de auto 4 mensen zouden zitten waarvan 1 een Russische rechter die bekend staat als rechtlijnig, niet omkoopbaar en fair. Deze rechter heeft onlangs een zaak gehad waarbij een dochter van Kadyrov betrokken was (als getuige geloof ik) en heeft eerder ook andere spraakmakende zaken behandeld.
Wanneer het laatste verhaal waar is dan zou de explosie ook een gevolg kunnen zijn geweest van een aanslag op deze rechter, waarbij de aanslagpleger een beetje 'over the top' is gegaan en per ongeluk zoveel schade aan de brug heeft toegebracht.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:24

Het is vandaag Dia de Hispanidad, zeg maar dag van de natie en het is net zo begrijpelijk en voorspelbaar als verontrustend hoe de oorlog in de Oekraïne het nationalisme, militarisme en ultrarechtse naar boven heeft gebracht.
Zonder enig debat van betekenis is dit jaar de begroting van defensie meer dan verdubbeld en gaat nog verder omhoog tot in 2-3 jaar het NATO % van het nationaal product.
Ook gaan er 20.000!!! arbeidsplaatsen bij de strijdkrachten aangevuld worden.
Zelfs herinvoeren van dienstplicht is al een geaccepteerde gedachte geworden :roll:

Let wel, dan hebben we het níet over de wapenindustrie welke nu een gouden tijd in gaat!

Met het conflict met Rusland als perspectief allemaal heel begrijpelijk maar verdorie zeg, éthisch is het vijftig jaar terug in de tijd.
Dat gaat allemaal wel ten koste van openbaar onderwijs en openbare gezondheidszorg om er maar twee te noemen -O-

En ondertussen betalen burgers de prijs in de verschillende conflicten over de wereld nu. Allemaal voor landjepik, exploitatierechten, wapenindustre, macht, meer geld van beneden naar boven, nog grotere kloof tussen arm en rijk.
Dat weten wij, dat weten politici waar we op mogen stemmen en er is NIETS wat we er aan kunnen doen. De bruikriem meer aantrekken in solidariteit met o.a. de arme sloebers in de Oekraïne.
Zucht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:32

Tja HC, dat eerlijk zullen we alles delen (zonder het ik een beetje meer dan jij) is na de kleuterschool wel afgelopen. En dan is het inderdaad bullebakken over wie het meeste mag hebben. Zijn burgers aan de andere kant wel hypocriet, want inleveren, dus eerlijk delen zodat overheid dit niet hoeft is er ook niet bij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:55

Huertecilla schreef:
pien_2010 schreef:
*D

Raket-/bomvrij is erg positief gesteld. Zelfs voor één stad.
Het is zonder meer heel positief maar het blijft één systeem voor één stad.
Hoeveel steden zijn er in de Oekraïne?
Nogmaals; positiever dan geen, maar het is een druppel op de gloeiende plaat.
Het is een slijtageslag welke nog lang niet over is.

Ook mbt de berichten over de russische kant is het zelfs als die waar zouden zijn nog lang geen ´lente´.
De huidige top onder Putin is prepotent genoeg om én meer middelen/mensen in te blijven zetten én grover geschut in te zetten.

Het bombarderen van puur burgerdoelen is een schokkende blijk van hoever zij willen gaan.

De ´aanslag´ op de Krimbrug is heel wel mogelijk een actie van de russen zelf. De publiciteitswaarde om het escaleren van geweld naar burgers te rechtvaardigen is heel wat groter dan de beperkte en naar het schijnt al gerepareerde schade van de ´terroristische aanlag´ op Rusland.

Even terug naar de raketafweer. Stel rusland schiet een nucleaire raket af op Kiev en daar staat het onderscheppende systeem perfect opgesteld. De nucleaire kop ontploft 20 km boven de stad.
Of ze mikken op één van de andere grote steden. Nucleair of niet, daar helpt een systeem in Kiev niets aan.

Nogmaals, het is allemaal niet zo hosanna als de positieve berichten kunnen doen lijken.
Na een koude winter nog heel wat meer moeten aantrekken van onze economische broekriem over heel 2023 door dat conflict is heel realistisch.

Het is hopen dat binnen de russiche top een omwenteling kan plaatsvinden en Rusland zich terugtrekt. Dat laatste is de enige echte oplossing.

Kiev en Zaporizja zijn in ieder geval goede "doelen" om te beschermen. En Odessa wegens de belangrijke havenfunctie. En verder de plaatsen waar de overige energie- en drinkwaterfaciliteiten zitten. Wellicht ook belangrijke spoorknooppunten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 12:59

irmaz schreef:
BigOne schreef:
Zelfs in het verspreiden van “ hun” nieuws en onderzoek lopen ze meteen tegen de lamp, domme Russen
https://nos.nl/l/2448023#UPDATE-container-64639039

:D ik had het vanochtend gezien.

Er komen inmiddels meer verhalen rondom de explosie op de Krim brug vrij. De Russen proberen Bulgarije een deel van de schuld in de schoenen te schuiven en er is een verhaal dat er niet 3 mensen zijn omgekomen (vrachtwagenchauffeur + 2 inzittende auto), maar dat er in de auto 4 mensen zouden zitten waarvan 1 een Russische rechter die bekend staat als rechtlijnig, niet omkoopbaar en fair. Deze rechter heeft onlangs een zaak gehad waarbij een dochter van Kadyrov betrokken was (als getuige geloof ik) en heeft eerder ook andere spraakmakende zaken behandeld.
Wanneer het laatste verhaal waar is dan zou de explosie ook een gevolg kunnen zijn geweest van een aanslag op deze rechter, waarbij de aanslagpleger een beetje 'over the top' is gegaan en per ongeluk zoveel schade aan de brug heeft toegebracht.

Dat kan ik niet geloven en dit lijkt me een broodje AAP verhaal. Dat zou toch wel wat zijn namelijk en wat een idioterie. Zouden de Russen echt zo stom zijn? Enig verstand, merk ik, dicht ik ze toch nog steeds toe.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 13:05

tamary schreef:
Tja HC, dat eerlijk zullen we alles delen (zonder het ik een beetje meer dan jij) is na de kleuterschool wel afgelopen. En dan is het inderdaad bullebakken over wie het meeste mag hebben. Zijn burgers aan de andere kant wel hypocriet, want inleveren, dus eerlijk delen zodat overheid dit niet hoeft is er ook niet bij.

In NL is het wellicht? voor nog niet zóveel burgers ECHT problematisch maar in veel andere Europese landen, o.a. Spanje en de UK is er een heel brede onderlaag die echt niet kan inleveren, nú al van liefdadigheid eet, waarvan de kinderen in schoolvakanties geen warme maaltijd hebben.
Dat terwijl de überluxe markt in Europa harder groeit dan ooit en de grote kapitale buiten elk schot van de belasting blijven. NL is trouwens een belastingparadijs voor grote bedrijven. Stellantis zit niet voor niets in Amsterdam.

Ondertussen heeft de OPEC+ de productie niet opgeschroeft naar terúggeschroefd. Kan je oorlogsspeculatie, ´pofiteering´ noemen.

De oorlog gaat nog HEEL veel vervelende gevolgen voor de burgers, het plebs, krijgen.
De prijs van titaium was na het uitbreken van de oorlog in de Oekraine bijna verviervoudigd. Is nu soort van gestabiliseerd op een verdubbeling maar dat komt door achterdeuren in de blokkade van Rusland.
Dat maakt alle medische spullen van/met titanium nóg duurder, de kosten van een ingreep nog hoger etcetera. Terwijl er door meer aan defensie minder voor openbare gezondheid is/komt. Meer private verzekering. Maar niet voor het plebs. Zie de VS als ons toekomstmodel onder het miltaire complex.
Een US militair complex waarvoor deze oorlog als geroepen kwam na het aan het aan lot overlaten van de Afghaanse bevolking in een ontwicht/verwoest land.
Is voor mijn een horrorscenario voor de Oekraïne: Verwoest na terugtrekking van de Russen en met alle exploitatierechten overdragen aan de wapenleveranciers.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 13:30

Oorlog is ook een symptoom van tekort en ruzie over wie het (meeste er van) mag hebben.
Ik weet dat Unicef al in Londen (UK) kinderen van ontbijt voorziet, dat was al zo voor Corona.

OPEC+ kan dit als profiteur actie doen, MAAR van die 2 miljoen vaten pompten ze er slechts 1 miljoen op. We zitten ook daar waarschijnlijk tegen zgn. peak oil aan te hikken (samen met peak everything) en dan is 2% omlaag elk jaar vanaf peildatum wat? 2005? 2006? (vanaf dit jaar pompte Ghawar, het grootste olieveld van Saudi-Arabie nl meer water dan olie omhoog) 2015 heb ik ook al voorbij zien komen. En als we inderdaad aan de andere kant van die belcurve zitten, dan zullen we heel rap moeten omschakelen naar een andere groene? energievorm, maar ook moeten inzien en accepteren dat we geen echte vervanger hebben voor de voor alles inzetbare energiebron die fossiel is. En gezien hoe moeilijk het blijkt om op internationaal niveau samen te werken en ook nog eens de echt werkende zaken op te starten die geen multinational nodig hebben, zal het wel oorlog en ellende worden tot er geen middelen meer voor zijn. Voorspellingen voor inklappen beschaving gaat uit van geen hersteltijd tussen crises tot er geen veerkracht meer is en alles klapt. En kijkende naar het opstapelen van problemen startende met Coronacrisis (want die is er ook nog steeds), is het de vraag hoe lang het kaartenhuis overeind blijft. Filmpje er over gaf schatting mei 2053.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:17

Overigens heb ik dit Rutte in een interview gisteren ook al duidelijk horen zeggen.

Bron Sky News

Het Westen heeft Rusland al laten weten wat het zal doen als er een nucleaire aanval komt, volgens een analist.

NAVO-leden hebben persoonlijk contact opgenomen met hun Russische tegenhangers om hen te waarschuwen voor een nucleaire aanval, zei professor Michael Clarke, voormalig directeur-generaal van het Royal United Services Institute (RUSI).

Op de vraag wat de reactie van het Westen zou zijn op een nucleaire aanval door Rusland, zei de defensieanalist dat het Kremlin al was gewaarschuwd voor een reactie van het Westen.

Hij zei: "Toen de tactische kernwapendreigingen een paar weken geleden werden geuit, namen de VS en drie of vier NAVO-leden persoonlijk contact op met hun tegenhangers in Rusland en in de Russische generale staf om te zeggen 'er niet eens aan te denken'.

"Ze zullen ons niet vertellen wat ze hebben gezegd en dat ook niet moeten doen, want er moet enige onzekerheid overblijven zijn om een ​​afschrikmiddel te behouden, maar wat ze lijken te hebben gezegd is in de eerste plaats 'we zullen niet passief zijn'.

"'We zullen u niet alleen veroordelen, we hard ingrijpen. Ten tweede zullen we niet nucleair gaan, maar we zullen conventioneel gaan en we hebben de conventionele kracht om al uw nucleaire infrastructuur en faciliteiten te raken. Als we zelfs maar denken dat je nucleair gaat, als we zien dat de voorbereidingen beginnen - kunnen we je aanvallen'.

"Dat lijkt de boodschap te zijn geweest."

Clarke zei dat hoewel hij er niet zeker van kon zijn of dat de boodschap was die naar Rusland was gestuurd, "er een algemeen geloof was dat dit is wat er werd gezegd".

Hij zei verder dat de NAVO Rusland "duidelijk maakte" dat het een grens zou overschrijden als het kernwapens zou gebruiken en waarschuwde hij dat het "Rusland met conventionele middelen als een militaire macht zou opnemen".

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:19

pien_2010 schreef:
irmaz schreef:

Dat kan ik niet geloven en dit lijkt me een broodje AAP verhaal. Dat zou toch wel wat zijn namelijk en wat een idioterie. Zouden de Russen echt zo stom zijn? Enig verstand, merk ik, dicht ik ze toch nog steeds toe.

Nee niet persé stom (alhoewel er vaak een groot leeg gat lijkt te zitten tussen theoretische opdracht en uiteindelijke uitvoering in Rusland) maar mogelijk zijn er verschillende belangen in Rusland. Het zou ook nog zomaar kunnen dat er een stroming in Rusland is die wil dat Rusland in Ukraïne verliest of dat Putin een enorme flater slaat. Of juist de boel op de spits wil drijven voor zwaardere acties.

De snelheid waarmee Rusland op de proppen komt met een verhaal hoe de organisatie rondom de aanslag in elkaar zou zitten geeft mij te denken dat ze een rookgordijn op proberen te trekken.
Wanneer het echt de bedoeling was om de treinbrug onklaar te maken dan had de vrachtwagen beter in tegengestelde richting kunnen hebben gereden, of wanneer het de bedoeling was om de autobrug te vernielen denk ik dat een ander explosief mogelijk handiger was geweest en was de vrachtwagen ook op de linkerweghelft gaan rijden om heen- en teruggaande brug beide te vernielen.
Daarnaast leek de trein op het moment van de ontploffing stil te staan, midden op de brug, dat lijkt mij geen gebruikelijke gang van zaken.

Allemaal vraagtekens en speculatie van mijn kant, dus kan volledige onzin zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 15:24

Vandaar dat je van tijd tot tijd van de geheime diensten o.a. US en de UK hoort dat er nog geen activiteit te bespeuren valt van voorbereidingen voor het gebruik van atoomwapens.

In feite betekent dit ook dat (wat Pien eerder ook al vertelde) dat er doelen in Rusland zelf aangevallen zullen worden. Zodanig dat Rusland verder ook niets meer kan.
In een ander bericht (weet niet meer waar helaas) hoorde ik dat er was gezegd dat het Westen bij machte is om de hele Russische zeevloot naar de bodem van de zwarte zee te sturen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 16:28

Dit lees je inderdaad overal Babootje→ bedankt voor het plaatsen→ dat er nog geen nucleaire activiteit te bespeuren valt. Het westen heeft gelijk na die retoriek op de Russische TV contact met Poetin opgenomen en er is gezegd dat er snel, en keihard met conventionele wapens in Rusland gereageerd zal worden en dat het dan einde nucleair verhaal daaro is. De precieze formulering is onduidelijk maar dit vermoeden is overal heel sterk.

En *\o/* *\o/* Defensie of Oekraïne plaatst het volgende bericht:

En het was vanochtend een zeer vruchtbare en efficiënte morgen voor het Oekraïense leger→ met als gevolg nog minder spullen om mee te vechten voor de Russen := :lol:

https://mobile.twitter.com/home

Het leger heeft 4 gevechtshelikopters uit de lucht geschoten binnen 18 minuten en ze noemen het een "productieve ochtend in Oekraïense stijl". → heerlijke humor, dit werd gedaan "daar de Russische helikopters het zicht op de prachtige herfst lucht in het zuiden van Oekraïne bedierven" :lol:

Citaat:
Productive morning, Ukrainian style.
Today, in just 18 minutes, service members of #UAarmy shot down 4 russian helicopters that were spoiling beautiful autumn skies in the south of Ukraine.
No place for Alligators here.
The local climate is hostile towards them.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:19

Bron Sky News

Russische grootmoeder die een briefje achterliet op het graf van de ouders van Poetin en zei dat ze wenste dat hij zou sterven riskeert een gevangenisstraf van vijf jaar

Een Russische grootmoeder riskeert vijf jaar gevangenisstraf nadat ze naar verluidt een handgeschreven briefje op het graf van de ouders van Vladimir Poetin had achtergelaten waarin stond dat ze wenste dat de leider van het Kremlin zou sterven.

Irina Tsybaneva, 60, werd maandag in haar huis in Sint-Petersburg gearresteerd en beschuldigd van "ontheiliging van de lichamen van de doden en hun begraafplaatsen", meldt The Moscow Times.

De exacte boodschap die op het graf van Maria Putina en Vladimir Poetin senior is achtergelaten, blijft onduidelijk, maar het zou een dag voor de 70e verjaardag van de Russische leider op hun graf zijn achtergelaten.

In een verklaring van de persdienst van Sint-Petersburg staat: "Ze liet een briefje achter met een beledigende inscriptie gericht aan de president van de Russische Federatie, waarmee ze een begraafplaats ontheiligde."

Mevrouw Tsybaneva, die tot vrijdag door de politie wordt vastgehouden, kan nu tot vijf jaar gevangenisstraf krijgen als ze schuldig wordt bevonden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-22 18:28

Irritant bericht. Ten eerste: waarom 'grootmoeder'? Is vrouw niet genoeg?
Ten tweede: ik heb meerdere foto's van dat briefje gezien dus of die zijn fake, of de autoriteiten willen niet vertellen wat erop stond.