Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:22

8nnemiek schreef:
Zelfs al zouden ze de hele accijns eraf halen, wat rond de 80 cent is dacht ik,

De NL krijgt 63% van de prijs aan de pomp. Gaat hoofdzakelijk naar de algemene middelen.

Al zou het ´maar´ 50 ct zijn wat er minder afgeroomd zou worden is dat wel 50 ct /liter die niet betaald hoeft te worden.
Daarbij is het totaal irrelevant of het nog steeds meer is dan vorig jaar, Wat telt is dat 50 ct/l. minder, 25 Euro minder is op 50 liter.
Enneh, met die 50 ct. eraf, krijgt de staat nog stééds meer binnen dan vorig jaar :P

RoWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:23

Ik denk dat het wel zou helpen als de regering tijdelijk de accijns verlaagt. We hebben in Nederland serieus méér dan prima wegen, als we daar een jaar of wat, iets minder aan doen qua onderhoud, dan kan dat best.
Veel mensen komen in de problemen door deze prijsstijgingen. Wanneer je net aan minimum verdient en je moet dagelijks een flink stuk rijden met je oude niet-zuinige auto naar je werk, dan kost dat bakken met geld. Het heeft dan soms bijna geen zin om te gaan werken.

We zagen een tankstation aan de A2: gewoon al €2,45 per liter voor E10.
Wij rijden voor woon-werk al jaren elektrisch (i3), goedkoper rijden bestaat niet. Maar we hadden onze oldtimer net weer ontschorst nu met het mooie weer. Die loopt gemiddeld 1 op 10 met E5, dus dat zijn nu héle dure plezier ritjes..
Ik hoop van harte dat de regering iets gaat doen aan de accijns.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:24

Als ze wat geld kunnen missen dan kunnen ze dat m.i. beter in het OV stoppen, het OV betaalbaar maken, in plaats van in de brandstof. Dat is ook nog eens goed voor de energietransitie. Het is natuurlijk bizar dat voor veel mensen het OV nog steeds duurder is dan de auto.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:28

Ov goedkoper maken daar schiet je in de "buitengebieden" geen biet mee op. :n omdat de ov er domweg groot deels niet is of heel beperkt. Gister mijn medicijnen opgehaald. Geen ov die fatsoenlijk die kant op gaat. Het is dan of de auto of hopen dat ze kunnen bezorgen een keer, te ver om te fietsen en helaas te koud voor de scootmobiel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:32

Dat klopt, maar als de trein een stuk betaalbaarder zou zijn dan kun je veel makkelijker met de auto (of beter nog, met de fiets) naar het station en van daaruit een lange reis door Nederland maken.
Zo ging ik vroeger altijd naar school en naar mijn werk. Twee fietsen; eentje op het station in mijn woonplaats en eentje bij mijn werk.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 10-03-22 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:33

8nnemiek schreef:
Als ze wat geld kunnen missen dan kunnen ze dat m.i. beter in het OV stoppen, het OV betaalbaar maken, in plaats van in de brandstof. Dat is ook nog eens goed voor de energietransitie. Het is natuurlijk bizar dat voor veel mensen het OV nog steeds duurder is dan de auto.

Allereerst stamp je hier in het noorden niet zomaar een adequaat OV-systeem uit de grond, maar het probleem is groter dan dat mensen hun eigen auto niet meer zouden kunnen tanken. Wat te denken van de transportsector? Kuub gasolie voor een binnenvaartschip is meer dan over de kop gegaan in 2 weken tijd, van rond de 600,- twee weken geleden (en dat naderde al een record) naar meer dan 1300,- vandaag. Vrachtwagens hebben hetzelfde probleem. Hoe lang duurt het voordat transporteurs, maar ook fabrieken en winkels die prijzen moeten doorberekenen aan de consument om er zelf niet aan ten onder te gaan? Wat gaat een brood straks kosten, ten gevolge van deze prijsstijgingen?
Dus simpelweg OV creëren is niet reëel en bovendien geen oplossing.

karuna
Drukke kabouter

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:36

https://www.destentor.nl/deventer/loche ... a2a506c65/
Dit is dus een van de problemen. Door oa de snelheidsbeperkingen van 80 naar 60 (waar ook niet om gevraagd is door de bevolking) is de lijn opgeheven. In het weekend is het heel lastig geworden om sommige dorpen met het ov nog uit te komen omdat er geen bus meer rijdt.

De stations die er zijn, op afstand zijn niet berekend op veel autos. En zit je met enorm veel overstap en vertraging.

Ik zou met ov medicatie kunnen ophalen als het er zou zijn en betaalbaar. Maar het is er niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:37

Lalidan schreef:
Allereerst stamp je hier in het noorden niet zomaar een adequaat OV-systeem uit de grond, maar het probleem is groter dan dat mensen hun eigen auto niet meer zouden kunnen tanken. Wat te denken van de transportsector? Kuub gasolie voor een binnenvaartschip is meer dan over de kop gegaan in 2 weken tijd, van rond de 600,- twee weken geleden (en dat naderde al een record) naar meer dan 1300,- vandaag. Vrachtwagens hebben hetzelfde probleem. Hoe lang duurt het voordat transporteurs, maar ook fabrieken en winkels die prijzen moeten doorberekenen aan de consument om er zelf niet aan ten onder te gaan? Wat gaat een brood straks kosten, ten gevolge van deze prijsstijgingen?
Dus simpelweg OV creëren is niet reëel en bovendien geen oplossing.

Er zit geen accijns op gasolie wat schepen gebruiken, toch? Hoe moet het kabinet dat dan goedkoper maken? Subsidie op olie? :')
Geldt ook voor graan. Het kabinet kan niks veranderen aan de hoge inkoopsprijs.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:38

De visserij kan amper uitvaren ivm de belachelijk dure brandstof!
Er zijn zoveel dingen en sectoren afhankelijk van brandstof, ook OV, dat deze echt in de problemen komen.
Mensen die geen vergoeding krijgen vanuit de werkgever kunnen straks amper nog naar hun werk, dan is het of eten of tanken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:39

karuna schreef:
https://www.destentor.nl/deventer/loche ... a2a506c65/
Dit is dus een van de problemen. Door oa de snelheidsbeperkingen van 80 naar 60 (waar ook niet om gevraagd is door de bevolking) is de lijn opgeheven. In het weekend is het heel lastig geworden om sommige dorpen met het ov nog uit te komen omdat er geen bus meer rijdt.

De stations die er zijn, op afstand zijn niet berekend op veel autos. En zit je met enorm veel overstap en vertraging.

Ik zou met ov medicatie kunnen ophalen als het er zou zijn en betaalbaar. Maar het is er niet.

Bij mijn ouders wordt medicatie gratis thuis gebracht. Is dat bij jou niet te regelen? Desnoods voor een klein tarief, wellicht nog steeds goedkoper dan dat je zelf moet rijden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:43

Ze doen het wel, alleen beperkt (ik zit buiten hun brenggebied eigenlijk) en ivm specifieke medicatie is het lastiger, ik moet iedere keer checken of de juiste meegaat. Ze hebben wel eens gebracht en dat ze deels weer konden meenemen omdat het verkeerde geleverd was vanuit de fabrikant

Vanuit een andere plaats brengen ze hier naar de buurtsuper. Alleen alle huisartsen zaten daar vol waardoor ik heb moeten uitwijken naar een huisartsen praktijk een eind verderop met daardoor ook de apotheek flink verder weg. De iets dichterbij optie was niet praktisch omdat ik dan van ziekenhuis had moeten wisselen. Wat een heel eind verder weg ligt dan mijn standaard ziekenhuis. En zij ook geen medicijnen brengen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:04

Zo zie je maar hoe afhankelijk we zijn van brandstof…
De landen die brandstof kunnen leveren hebben leiders die ehm anders over hun land en de rest van de wereld denken als dat hier in het westen het geval is.
De brandstofleveranciers schieten zichzelf trouwens in de voet als deze situatie nog lang aanhoud. Dan zijn er alternatieven bedacht.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:15

Even deze zin eruit pikken hoor ,

Dat doen zo'n 225 mensen die we zelf gekozen hebben.”

In het vorige kabinet zijn deze mensen idd gekozen , maar dit kabinet is gevallen en werd het een demissionair kabinet .

Het kabinet wat er nu zit is door niemand van het volk gekozen , ze zijn gewoon blijven zitten .
Zonder enige vorm van inbreng daarin van het volk .

Hoe democratisch is Nederland dan nog eigenlijk?

16 maart goed opletten op wie je stemt .

Het is duidelijk dat dit kabinet er niet zit voor het Nederlandse volk maar heel graag het beste jongetje van Europa wil zijn

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:19

Ik stem de 16e hier voor de gemeente... dat heeft toch niet heel veel van doen met t huidige kabinet?
Althans, de partijen die ik t liefst per direct uit de kamer zie verdwijen zie ik gelukkig niet bij de gemeenteraadsverkiezingen hier..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:20

N4N4 schreef:
Het kabinet wat er nu zit is door niemand van het volk gekozen , ze zijn gewoon blijven zitten .
Zonder enige vorm van inbreng daarin van het volk .

Hoe democratisch is Nederland dan nog eigenlijk?

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/politie ... -minste-en

Bijna twee miljoen mensen hebben op Mark Rutte gestemd. Dat is dan de minister-president geworden. Zou mijn keuze niet zijn, maar goed, we hebben het ermee te doen. Best democratisch.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:30

8nnemiek schreef:

Allemaal waar en nu niet relevant. NU is de prijs te snel te hoog.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:32

2 miljoen van de 17 miljoen is in mijn opzicht zeker niet democratisch..
Ik heb iig geen oproep gehad om te stemmen …

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:39

N4N4 schreef:
2 miljoen van de 17 miljoen is in mijn opzicht zeker niet democratisch..
Ik heb iig geen oproep gehad om te stemmen …

Niet? Heb jij in 2021 niet gestemd? Bijzonder. Niemand had meer stemmen dan de VVD, niemand had er meer dan Rutte - dan is de man democratisch gekozen. Of heb jij een ander beeld van de democratie?

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:48

Ik heb idd geen oproep gekregen om te stemmen voor een nieuw kabinet toen dit kabinet gevallen is en hij demissionair was .. jij wel ?
Dit “nieuwe kabinet “is dus niet herkozen maar gewoon blijven zitten en dat is het verschil .
Dus democratisch? Niet echt hè :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:50

Ineke2 schreef:
De brandstofleveranciers schieten zichzelf trouwens in de voet als deze situatie nog lang aanhoud. Dan zijn er alternatieven bedacht.

Dat is alsof de plaat de afgelopen halve eeuw in dezelfde groef zit....

Verder wederom NÚ geen schokdemper op de prijsstijgingen.

´Democratie´ is ook alleen maar een afleidingsonderwerp.

Ík ben voor burgerlijke ongehoorzaamheid. Blijf massaal allemaal thuis onder een deken met de verwarming laag. Zal je zien hoe snel sommige politici muteren in volksvriendelijk lui.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:52

N4N4 schreef:
Ik heb idd geen oproep gekregen om te stemmen voor een nieuw kabinet toen dit kabinet gevallen is en hij demissionair was .. jij wel ?
Dit “nieuwe kabinet “is dus niet herkozen maar gewoon blijven zitten en dat is het verschil .

Zeker wel. Kabinet gevallen, demissionair geworden, gestemd op 17 maart 2021, met mondkapje en desinfectie en potloodje mee naar huis. Hele lange kabinetsformatie, met uiteindelijke uitkomst: we krijgen dezelfde partijen, met een aantal nieuwe ministers en een bijzondere shuffle tussen Kaag en Hoekstra. Er is wel een nieuw kabinet, maar het lijkt verdacht veel op het oude.

Een kabinet kiezen we trouwens niet. Wel een Tweede Kamer. En de gekozen partijen proberen dan een werkbaar kabinet te vormen. Daar zitten dan weer wel de twee mensen met de meeste voorkeursstemmen in, dus ja, meeste stemmen gelden is wel redelijk gevolgd.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:52

N4N4 schreef:

Nee hoor, er is een landelijke dag geweest waarop je kon stemmen. Ergens maart vorig jaar.

Alleen wél.... de uitkomst van het stemmen, is niet geheel wat er nu wéér in de kamer zit.... hoop gebakkelei verder, zijn inderdaad de oude partijen wederom diegene die nu aan de touwtjes trekken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:56

N4N4 schreef:

Misschien moet je dan eens nagaan of je adres correct staat bij de gemeente. Want die democratische verkiezingen zijn er gewoon geweest dus roepen dat het ondemocratisch is omdat JIJ als individu geen stempas hebt gehad, is m.i. gevaarlijke misinformatie verspreiden.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 11:56

Prrr, je hebt gelijk , er is idd gestemd in 2021 :)
En ja mijn adres staat goed *\%/* heb ook gestemd en zeker niet op Rutte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 12:05

N4N4 schreef:
Prrr, je hebt gelijk , er is idd gestemd in 2021 :)
En ja mijn adres staat goed *\%/* heb ook gestemd en zeker niet op Rutte

Wat is dat precies nu het probleem?

Dit kabinet is gewoon gekozen. De VVD heeft de meeste stemmen gekregen. Dat jij dat niks vind is wat anders maar het merendeel van Nederland vond het dus wel oke.