Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:40

bigone schreef:
De Olympische vlam is niet uit, de Paralympiërs beginnen net en Poetin had beloofd niets te doen tot zeven dagen na afloop.

Dat zou heel mooi zijn en dikke vette tijdwinst Hij zit aardig onder plak van China dus...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:40

Pareltjes schreef:
bigone schreef:
De Olympische vlam is niet uit, de Paralympiërs beginnen net en Poetin had beloofd niets te doen tot zeven dagen na afloop.

Dat zou heel mooi zijn en dikke vette tijdwinst Hij zit aardig onder plak van China dus...

Nee want hij is allang begonnen .

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:44

Oh dacht dat het een nieuw bericht was. Tja zowel China als Rusland hebben weinig op met gehandicapten. Zei hier 3 dagen terug nog dat ze ze terug moesten halen...

Dat Poetin groots in beeld verscheen op de olympische spelen vond ik al een schoffering. Hopelijk dat de paralympiers niet als speelbal gebruikt gaan worden als China toch een dubbele agenda blijkt te hebben.

Phonix

Re: Oorlog in Oekraïne en de gevolgen voor ons Nederlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:47

WoW sommige van de commentaren hier.

Hoe zou jullie zelf willen overleven als er hier oorlog kwam en niemand wilde jullie helpen?

Ik ben so trots en blij op mijn vrienden in Polen die ons Ukrainse vrienden vandaag heb opgehaald bij de grens.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:49

Phonix schreef:
WoW sommige van de commentaren hier.

Hoe zou jullie zelf willen overleven als er hier oorlog kwam en niemand wilde jullie helpen?

Ik ben so trots en blij op mijn vrienden in Polen die ons Ukrainse vrienden vandaag heb opgehaald bij de grens.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:52

Ik weet niet of mijn vraag hier goed staat, maar ik las dat er veel initiatieven zijn om goederen naar Oekraïne te sturen. Ik heb erg veel verbandmateriaal over. Via de grote organisaties is dit niet te doen (ze nemen het zelfs niet aan), dus als er een Bokker iemand weet die spullen die richting op stuurt op één of andere manier, hoor ik het graag.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 21:55

In Alblasserdam zijn ze verbandmaterialen aan het verzamelen even als krukken, trainingsbroeken, enz. Zag ik op facebook voorbij komen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:09

Ik lees hier mensen die vluchtelingen in huis willen nemen. In de krant las ik ook al zoiets dat er opgeroepen werd om mensen in huis te nemen. Ik vraag me dan af: waarom nu wel voor vluchtelingen uit Oekraine, maar toendertijd niet voor vluchtelingen uit Syrie en Afganistan? Echte vluchtelingen bedoel ik he, die vanuit een oorlog gevlucht zijn, geen gelukszoekers.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:11

fohadie schreef:
Ik lees hier mensen die vluchtelingen in huis willen nemen. In de krant las ik ook al zoiets dat er opgeroepen werd om mensen in huis te nemen. Ik vraag me dan af: waarom nu wel voor vluchtelingen uit Oekraine, maar toendertijd niet voor vluchtelingen uit Syrie en Afganistan? Echte vluchtelingen bedoel ik he, die vanuit een oorlog gevlucht zijn, geen gelukszoekers.

Cultuurverschil denk ik? Ik zou me ook fijner voelen met een familie in huis die het normaal vindt dat ik als vrouw op gelijke hoogte sta als een man

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:11

chevax schreef:
Ik weet niet of mijn vraag hier goed staat, maar ik las dat er veel initiatieven zijn om goederen naar Oekraïne te sturen. Ik heb erg veel verbandmateriaal over. Via de grote organisaties is dit niet te doen (ze nemen het zelfs niet aan), dus als er een Bokker iemand weet die spullen die richting op stuurt op één of andere manier, hoor ik het graag.
Welke regio zit je? Ik weet dat de komende dagen namens de Rotary vrachtwagens met o.a. verbandmiddelen, medicijnen naar Oekraïne gaan. Vandaag werden leden in ieder geval nog om inbreng gevraagd, dus misschien die even contacten? Als je in Twente/Achterhoek woont kan ik je daarbij wellicht helpen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:13

elnienjo schreef:
Echwel schreef:
Er zijn al teveel vluchtelingen en..
Dat zegt ze steeds

Dat is toch ook zo? Snap werkelijk niet dat sommige Nederlanders er nog meer bij willen nemen. Het is vol hier. Waarom kunnen ze niet gewoon in de buurlanden blijven?

Oh wat heb jij makkelijk praten vanuit het luxe Nederland. Ongelooflijk zeg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:13

996981 schreef:
Cultuurverschil denk ik? Ik zou me ook fijner voelen met een familie in huis die het normaal vindt dat ik als vrouw op gelijke hoogte sta als een man

Juist wie uit Afghanistan vlucht,
zou wel eens anders kunnen denken dan de Taliban.

Er moet dus een andere reden voor zijn.

Wellicht 'wij zijn de regio'...?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:16

Echwel schreef:
Echt he momenteel.meer banen dan werkelozen.
Dus werken zou iedereen kunnen
Maar vooral kijken wat je niet kunt ipv oplossingen vinden

In Nederland kun je met een uitkering blijkbaar een woning in eigendom hebben, een auto en huisdieren. Dat is natuurlijk super fijn dat dat kan, maar ik snap niet hoe je je dan drukker over jezelf kunt maken dan over mensen in oorlogsgebieden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:17

chevax schreef:

Welke regio? In Bennekom (Ede, gld) worden ook goederen ingezameld.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:18

Janneke2 schreef:
996981 schreef:

Juist wie uit Afghanistan vlucht,
zou wel eens anders kunnen denken dan de Taliban.

Er moet dus een andere reden voor zijn.

Wellicht 'wij zijn de regio'...?

Zou kunnen, hoeft niet. Dat je je onveilig voelt betekent niet per definitie dat je een andere cultuur ambieert

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:21

996981 schreef:
Ergens ironisch, dat mensen die in levensonderhoud afhankelijk zijn van anderen, doordat ze gebruik maken van onze sociale zekerheid, roepen dat anderen geen hulp in NL zouden moeten krijgen.

+1

Ik kan hier gewoon echt boos om worden. Realiseer je toch eens hoe goed we het in NL hebben!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:23

Overigens vind ik ook dat er te veel vluchtelingen zijn.

Wereldwijd.
De Westelijke Jordaanoever is nog steeds bezet, Tibet is bezet, Hong Kong wordt afgeknepen, oorlog in Syrië, in Ethiopië 'is het weer raak', en in grote delen van het Afrikaanse continent gaat het helaas op allerlei fronten belabberd (woestijnen rukken op door het nieuwe klimaat, honger en oorlog als gevolg - Mali bijvoorbeeld).

... en dan heb je dus heel veel vluchtelingen. Veel te veel, eigenlijk.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:29

Tja er zit een kans in dat wij straks ook vluchteling worden in het slechtste scenario.

Ik vindt dat we iedereen moeten opvangen als het gaat om oorlog en geweld. Ik moet wel bekennen dat ik bij bepaalde bevolkingsgroepen ook wel zoiets had van vol is vol. Maar nu dit weer gebeurd realiseer ik mij dat mijn gedachten daarover flink aan het bijdraaien zijn.

Je wilt zelf ook een dak boven je hoofd als je op de vlucht slaat? Aantal mensen denken duidelijk dat ze zelf nooit op de vlucht hoeven te slaan terwijl dat scenario nu meer aanwezig is als ooit , en ja ook in een goed land als Nederland.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 22:51

Zebrastreep schreef:
Tja er zit een kans in dat wij straks ook vluchteling worden in het slechtste scenario.

Ik vindt dat we iedereen moeten opvangen als het gaat om oorlog en geweld. Ik moet wel bekennen dat ik bij bepaalde bevolkingsgroepen ook wel zoiets had van vol is vol. Maar nu dit weer gebeurd realiseer ik mij dat mijn gedachten daarover flink aan het bijdraaien zijn.

Je wilt zelf ook een dak boven je hoofd als je op de vlucht slaat? Aantal mensen denken duidelijk dat ze zelf nooit op de vlucht hoeven te slaan terwijl dat scenario nu meer aanwezig is als ooit , en ja ook in een goed land als Nederland.

Tis alleen.... als er oorlog uitbreekt in Europa, waar ga je dan heen vluchten?

Zoveel mogelijkheden heb je niet.

Afrika ben je met een beetje pech slechter af ivm dat daar óók veel landen in oorlog zijn.

Blijft Oceanië en Zuid Amerika over.

Beide uitsluitend te bereiken per boot of vliegtuig.

Dus de kans dat je als Nederlander ergens heen kan vluchten waar het veiliger is, is gewoon niet zo groot.

Laten we hopen dat het nooit nodig gaat zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 22:53

Kun je nagaan hoe goed we het hier hebben. Dat er weinig landen veiliger zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:07

Ik ga met 't zinkend schip ten onder. Ik ga liever in eigen huis dood.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:10

In de tweede wereld oorlog bleven de meeste Nederlanders ook in Nederland.
Vluchten doet niet iedereen automatisch.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:12

Even iets heel anders. Ik vroeg mezelf vanmiddag af of t raar was om jodiumtabletten te halen. Inmiddels weet ik van niet want op de website van ethos zijn ze uitverkocht lol. Ik dacht omdat ik tussen 2 kerncentrales in zit sowieso niet onhandig.

Maar wat zou het scenario voor nl zijn als die 60? heb ik gehoord? nucleaire koppen van rusland gebruikt gaan worden? Ik ben benieuwd of iemand een theorie heeft. De vraag is denk ik of je t wel WIL overleven?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:12

Ik denk dat in de tweede Wereldoorlog mensen minder mobiel waren en de informatievoorziening een stuk minder snel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 23:15

996981 schreef:
Ik denk dat in de tweede Wereldoorlog mensen minder mobiel waren en de informatievoorziening een stuk minder snel.

Ik ken hartverscheurende verhalen van Joodse Nederlanders 'dat er maar één auto was', en dan de afweging wie wel en wie niet voor de Blitskrieg uit kon proberen te blijven....