Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cer schreef:En china doet altijd wat ze zeggen?
Laatst een docu gezien over Rusland, en over de 'Stan's", en over Noord Korea.. en iets gelezen over de eilanden onder/naast Australie.. oh ja, Brazilie heb je ook nogSowieso Zuid Amerika (liggen die bossen daar niet? Die er heel rap aangaan?)
Mij hoef je niet te overtuigen, ik ben niet anti.... maar even heel reeël gezien.. hoe goed denken we dat het gaat en hoeveel invloed denken we dat we hebben? En hoe snel denken ze dat het moet?
Als je als 'rest van de wereld' een land (of een paar landen) niet kan overtuigen van mensenrechten, hóe serieus denk je dat je dan genomen wordt over iets als milieu? Ik vraag me dat oprecht af
DuoPenotti schreef:ja op papier doelen halen... en dan nog doen.
Eerst zien dan geloven.
IMANDRA schreef:Nee DP, dat is niet zoals het is.
[ [url=m/hbWiEr.png]Afbeelding[/url] ]
Groen is doelen behalen in 2030. Geel is bezig met verbeteren (aka, verduurzamen).
Dus heel zwart wit zou je, in vergelijking jouw plaatje, alle groene en gele gebieden rood moeten maken en de rest groen.
Geeft toch al een heel ander beeld.
https://dashboards.sdgindex.org/map/goals/SDG13/trendsCer schreef:En china doet altijd wat ze zeggen?
Laatst een docu gezien over Rusland, en over de 'Stan's", en over Noord Korea.. en iets gelezen over de eilanden onder/naast Australie.. oh ja, Brazilie heb je ook nogSowieso Zuid Amerika (liggen die bossen daar niet? Die er heel rap aangaan?)
Mij hoef je niet te overtuigen, ik ben niet anti.... maar even heel reeël gezien.. hoe goed denken we dat het gaat en hoeveel invloed denken we dat we hebben? En hoe snel denken ze dat het moet?
Als je als 'rest van de wereld' een land (of een paar landen) niet kan overtuigen van mensenrechten, hóe serieus denk je dat je dan genomen wordt over iets als milieu? Ik vraag me dat oprecht af
Misschien niet, maar we zien dat ze daad bij woord voeren. Ze zijn wereldleider in clean energy en wekken het dubbele op van de VS. Rusland etc. weet ik zo niet.
Alleen als enige landje hebben we geen invloed. Maar samen met europa en andere landen in de wereld wél.
Nikass schreef:Wat jammer dat een aantal mensen hier zo weinig besef heeft van de geschiedenis en van de samenhang tussen landen.
Landen zijn geen wereldjes op zich, maar hebben invloed op elkaar. En landen die in het verleden of nog steeds structureel worden beroofd van hun grondstoffen en daardoor arm blijven hebben een heel andere positie dan de rijkere landen die daarvan profiteren.
DuoPenotti schreef:Nikass schreef:Wat jammer dat een aantal mensen hier zo weinig besef heeft van de geschiedenis en van de samenhang tussen landen.
Landen zijn geen wereldjes op zich, maar hebben invloed op elkaar. En landen die in het verleden of nog steeds structureel worden beroofd van hun grondstoffen en daardoor arm blijven hebben een heel andere positie dan de rijkere landen die daarvan profiteren.
https://www.parool.nl/nieuws/congo-beta ... ~be1184fa/
Dit bedoel je?
Als wij onze doelen maar halen toch.....Maar wel blijven promoten van die elektrische auto en vooral afstraffen die er geen koopt. Want die er geen koopt is slecht bezig.
Citaat:Tesla has also been working to both reduce the amount of cobalt needed to manufacture its batteries and to procure cobalt from more ethical sources. Since 2012, Tesla has reduced the amount of cobalt in its batteries from 60% to just 3%. Company Founder Elon Musk has also stated that he is hoping to eliminate cobalt altogether in the company’s next generation of batteries. Tesla has also committed to sourcing its cobalt from more ethical sources in North America.
Citaat:[Cobalt] however, is also used to manufacture rechargeable batteries in cellphones, laptops, tablets, and other electronics. The Cobalt Institute reports that about 42% of all cobalt produced globally can be found in these rechargeable batteries. A quarter of that, according to a February 2018 article on Phys.org, is used for electric car batteries. In other words, only about 10% of all cobalt produced globally is used in electric car batteries.
Nikass schreef:Wat jammer dat een aantal mensen hier zo weinig besef heeft van de geschiedenis en van de samenhang tussen landen.
Landen zijn geen wereldjes op zich, maar hebben invloed op elkaar. En landen die in het verleden of nog steeds structureel worden beroofd van hun grondstoffen en daardoor arm blijven hebben een heel andere positie dan de rijkere landen die daarvan profiteren.
Cer schreef:Het rijke westen... wat is dat eigenlijk voor vooringenomen oordeel?
Een rondje google zegt mij dat Kenia de schoonste lucht heeft, en China, Rusland, Mexico het meest vervuild zijn..
Ik denk dat het rijke westen (dat zei ik volgens mij ook) best dingen kan doen om klimaatdoelen te halen, maar het rijke westen gaat dat niet halen voor de hele wereld.
Als wij in NL wat doen qua klimaat, vervuiling, uitstoot etc dan is dat een HEUL klein percentage van de hele aarde... denk ik? (ik heb geen timmermansoog, maar zo lijkt het)
En toen ik voor het eerst begreep wat biomassa inhield, heb ik eigenlijk sowieso alle moed verloren... bomen kappen, wtf echt? Iets met longen van de aarde ofzo?
Daarnaast, wij zitten hier te piepen over drukte, bebouwing en snelwegen en weet ik veel wat, terwijl er landen zijn die bouwen wat ze willen (gloednieuwe steden, zónder inwoners) en waar nog ruimte zat is blijkbaar. En daarmee zeg ik nadrukkelijk niet (!) "omdat zij dat doen hoeven wij niks te doen"... maar ik denk bij mezelf, terwijl ik netjes papier in de papierbak doe.. 'waarom?'.
Waarom zou ik maar 1x per 2 jaar het vliegtuig pakken, als er mensen (bijvoorbeeld) 4x per jaar naar Ibiza vliegen (en groen links stemmen, maakt mij niet uit, is wel een beetje gek) .. Dus nee, dat is ook niet 'omdat zij het doen mag ik het ook', maar meer 'wat heeft het voor zin..'? Wat zou ik mijn levensvreugde beperken voor.. niks...?
China staat blijkbaar op nr 1 qua uitstoot (die zijn aan het verbeteren, meen ik), de (goedkope) kledingindustrie zit, dacht ik, daar. Rusland en India doen ook mee..
Dus nogmaals, ja ik probeer mn steentje bij te dragen, maar ik heb zelf niet de illusie dat alle landen eraan mee gaan doen![]()
Electra, wat 1 boer je verteld heeft, geldt dan toch niet voor alle boeren?
En ik noem verder geen namen, maar er wordt gewoon nogal allergisch gereageerd op alles wat boer is... Ikzelf zou het heel erg vinden als ik mijn landbouwproducten uit andere landen moet gaan halen, vanweer ik niet weet wat er mee gebeurd is...
Nikass: ik noem jouw naam niet, dus ik kom nergens bij
DuoPenotti schreef:Nikass schreef:Wat jammer dat een aantal mensen hier zo weinig besef heeft van de geschiedenis en van de samenhang tussen landen.
Landen zijn geen wereldjes op zich, maar hebben invloed op elkaar. En landen die in het verleden of nog steeds structureel worden beroofd van hun grondstoffen en daardoor arm blijven hebben een heel andere positie dan de rijkere landen die daarvan profiteren.
https://www.parool.nl/nieuws/congo-beta ... ~be1184fa/
Dit bedoel je?
Als wij onze doelen maar halen toch.....Maar wel blijven promoten van die elektrische auto en vooral afstraffen die er geen koopt. Want die er geen koopt is slecht bezig.
DuoPenotti schreef:Nee niet flauw, zoals het is.
Meest vervuilende landen, welke gaan er echt wat doen dat het zin heeft (als dat al heeft, maar laat ik die discussie niet weer aangaan)
China, met meer dan 10.065 miljoen ton CO2-uitstoot
Verenigde Staten, met 5.416 miljoen ton CO2
India, met 2.654 miljoen ton CO2
Rusland, met 1.711 miljoen ton CO2
Japan, 1.162 miljoen ton CO2
Duitsland, 759 miljoen ton CO2
Iran, 720 miljoen ton CO2
Zuid-Korea, 659 miljoen ton CO2
Saudi-Arabië, 621 miljoen ton CO2
Indonesië, 615 miljoen ton CO2
F_Orumster schreef:DuoPenotti schreef:Nee niet flauw, zoals het is.
Meest vervuilende landen, welke gaan er echt wat doen dat het zin heeft (als dat al heeft, maar laat ik die discussie niet weer aangaan)
China, met meer dan 10.065 miljoen ton CO2-uitstoot
Verenigde Staten, met 5.416 miljoen ton CO2
India, met 2.654 miljoen ton CO2
Rusland, met 1.711 miljoen ton CO2
Japan, 1.162 miljoen ton CO2
Duitsland, 759 miljoen ton CO2
Iran, 720 miljoen ton CO2
Zuid-Korea, 659 miljoen ton CO2
Saudi-Arabië, 621 miljoen ton CO2
Indonesië, 615 miljoen ton CO2
Is in een berekening als deze de populatie of omvang van een land meegerekend?
DuoPenotti schreef:Maar is toch logisch dat het nu nog meer voor laptops gebruikt word.
Die heeft iedereen, een Tesla niet.
Het promoten van elektrische auto's is nu te vroeg. En ook betreft recyclen.
Zonnepanelen ook. Toen hier enkele jaren terug veel hagelschade was in de omgeving zijn alle zonnepanelen met de asbest containers mee gegaan....
IMANDRA schreef:DuoPenotti schreef:Maar is toch logisch dat het nu nog meer voor laptops gebruikt word.
Die heeft iedereen, een Tesla niet.
Het promoten van elektrische auto's is nu te vroeg. En ook betreft recyclen.
Zonnepanelen ook. Toen hier enkele jaren terug veel hagelschade was in de omgeving zijn alle zonnepanelen met de asbest containers mee gegaan....
Hoezo te vroeg?
Ten eerste moet men eerst weten dat ze een reëele vervanging zijn en is er dus een verandering in mindset nodig. Als je elektrische auto's gaat promoten duurt het sowieso even voordat íédereen eentje wil en/of kan kopen. Dus met dat promoten moet je vroeg genoeg beginnen. En zodra ook Jan Modaal voor een EV kan gaan, is die kobalt er hoogstwaarschijnlijk al helemaal uit of op zijn minst flink ingeperkt.
Ten tweede is een elektrische auto óók op dit moment voor de meeste mensen een héle goede keuze als je toch voor een nieuwe auto moet gaan. De range is echt prima voor de gemiddelde Nederlander en ook de prijs zakt steeds meer.
Zo ook voor zonnepanelen. Je kan wel wachten tot al die innovaties helemaal perfect en compleet uitontwikkeld zijn, maar dan ben je qua klimaat véél te laat.
Danique_G schreef:In zekere zin zijn we niet te vroeg. Er is niets mis met de elektrische auto’s maar 1 ding weten we al zeker: er komt een auto die nog beter wordt en vervolgens zal deze worden gepromoot als de oplossing. De techniek bestaat allang, ben ik van overtuigd. Maar zolang de meeste bedrijven gedreven worden door financiële impact zal er niets veranderen.
Ik hoop dat er nog eens een auto wordt gemaakt waarvan de onderdelen vrij eenvoudig te vervangen zijn. Een beetje a la fair phone. Het hele idee dat een auto na 6 à 7 jaar wordt afgeschreven is natuurlijk debiel. Zolang dit elementaire onderdeel niet veranderd is wat mij betreft de elektrische auto, ondanks de verbetering tov de benzine auto, geen duurzame oplossing.