Klimaatverandering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:50

Nee niet flauw, zoals het is.

Meest vervuilende landen, welke gaan er echt wat doen dat het zin heeft (als dat al heeft, maar laat ik die discussie niet weer aangaan)

China, met meer dan 10.065 miljoen ton CO2-uitstoot
Verenigde Staten, met 5.416 miljoen ton CO2
India, met 2.654 miljoen ton CO2
Rusland, met 1.711 miljoen ton CO2
Japan, 1.162 miljoen ton CO2
Duitsland, 759 miljoen ton CO2
Iran, 720 miljoen ton CO2
Zuid-Korea, 659 miljoen ton CO2
Saudi-Arabië, 621 miljoen ton CO2
Indonesië, 615 miljoen ton CO2

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:52

En china doet altijd wat ze zeggen?
Laatst een docu gezien over Rusland, en over de 'Stan's", en over Noord Korea.. en iets gelezen over de eilanden onder/naast Australie.. oh ja, Brazilie heb je ook nog :j Sowieso Zuid Amerika (liggen die bossen daar niet? Die er heel rap aangaan?)

Mij hoef je niet te overtuigen, ik ben niet anti.... maar even heel reeël gezien.. hoe goed denken we dat het gaat en hoeveel invloed denken we dat we hebben? En hoe snel denken ze dat het moet?

Als je als 'rest van de wereld' een land (of een paar landen) niet kan overtuigen van mensenrechten, hóe serieus denk je dat je dan genomen wordt over iets als milieu? Ik vraag me dat oprecht af :j

Van gas af... ik heb daar serieus een paar keer naar gekeken.. maar in mijn flatje is dat voor mij niet echt supermakkelijk haalbaar... ik voel me daar eigenlijk geen seconde schuldig over.. maar ik vind het soms wel moeilijk, als er door vermogende mensen lekker belerend over gedaan wordt over hoe iedereen maar even móet veranderen.... Het moet ook wel kunnen hoor.
Met een zelfontworpen nieuwe duurzame woning midden in een moestuin denk ik dat je niet heel goed kunt bepalen wat minima in een flatgebouw kunnen/moeten doen? (edit, ik ben geen minima, even ter verduidelijking)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:00

Nee DP, dat is niet zoals het is.

Afbeelding
Groen is doelen behalen in 2030. Geel is bezig met verbeteren (aka, verduurzamen).
Dus heel zwart wit zou je, in vergelijking jouw plaatje, alle groene en gele gebieden rood moeten maken en de rest groen.

Geeft toch al een heel ander beeld.

https://dashboards.sdgindex.org/map/goals/SDG13/trends

Cer schreef:
Laatst een docu gezien over Rusland, en over de 'Stan's", en over Noord Korea.. en iets gelezen over de eilanden onder/naast Australie.. oh ja, Brazilie heb je ook nog :j Sowieso Zuid Amerika (liggen die bossen daar niet? Die er heel rap aangaan?)

Mij hoef je niet te overtuigen, ik ben niet anti.... maar even heel reeël gezien.. hoe goed denken we dat het gaat en hoeveel invloed denken we dat we hebben? En hoe snel denken ze dat het moet?

Als je als 'rest van de wereld' een land (of een paar landen) niet kan overtuigen van mensenrechten, hóe serieus denk je dat je dan genomen wordt over iets als milieu? Ik vraag me dat oprecht af :j

Misschien niet, maar we zien dat ze daad bij woord voeren. Ze zijn wereldleider in clean energy en wekken het dubbele op van de VS. Rusland etc. weet ik zo niet.

Alleen als enige landje hebben we geen invloed. Maar samen met europa en andere landen in de wereld wél.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:01

ja op papier doelen halen... en dan nog doen.
Eerst zien dan geloven.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:10

DuoPenotti schreef:
ja op papier doelen halen... en dan nog doen.
Eerst zien dan geloven.

China, met meer dan 10.065 miljoen ton CO2-uitstoot Moderately improving
Verenigde Staten, met 5.416 miljoen ton CO2 - Stagnating
India, met 2.654 miljoen ton CO2 - On track
Rusland, met 1.711 miljoen ton CO2 - Stagnating
Japan, 1.162 miljoen ton CO2 - Stagnating
Duitsland, 759 miljoen ton CO2 - Moderately improving
Iran, 720 miljoen ton CO2 - Stagnating
Zuid-Korea, 659 miljoen ton CO2 - Moderately improving
Saudi-Arabië, 621 miljoen ton CO2 - Moderately improving
Indonesië, 615 miljoen ton CO2 - Stagnating

"Stagnating": the rate of score remains stagnant or increases at a rate below 50% of the growth rate needed to achieve the SDG by 2030.

Je ziet dat de helft van deze landen bezig is met verbeteren. Dus, vijf van de ze landen doen echt iets wat zin heeft volgens jou. De andere vijf staan genoteerd als 'stagnating' maar dat wil niet per se zeggen dat ze helemaal niks doen. Ze doen alleen 'te weinig'.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:12

we gaan het zien....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:24

Hoe meten ze dat bij die afrikaanse landen?
Maar goed, zo zien we wel dat het 'rijke' westen niet zoveel hoeft te doen voor corrupte Afrikaanse landen (dat stond hier ergens dacht ik?). Misschien is dat omdat arme landen weinig tot geen industrie hebben, en dus niet veel vervuilen/uitstoten?

Overigens, een paar van die kaartjes vind ik lastig te lezen ... Uitstoot per inwoner ziet er heel anders uit als de helft van je land niet bewoond is (oppervlakte / bewoners verdeling zeg maar). Dan lees ik ergens dat het hoogst CO2 per inwoner voornamelijk in olie producerende landen zit. Ik vind een kaartje wat Mongolie donkerrood maakt, Australie, amerika, canada, kazachstan rood.. en nog wat meer landen met kleuren
( https://ourworldindata.org/co2-emissions ) In ieder geval de landen die ook stagneren met verbeteren.

Nou ja, ik denk dat wereldpolitiek en milieu gewoon heel erg ingewikkeld is..

@Imandra: wie checkt of iets stagneert of niet?
Ik ben ook verbaast over Noord Korea... vermelden die uberhaupt iets? Het halve land sterft van de honger, doen ze geen reet mee, en dan kloppen de klimaatdoelen wel? Het zou kunnen hoor :j het verbaast me alleen..

En zo te zien op de kaartjes, gaat Nederland best lekker :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 12:02

IMANDRA schreef:
Nee DP, dat is niet zoals het is.

[ [url=m/hbWiEr.png]Afbeelding[/url] ]
Groen is doelen behalen in 2030. Geel is bezig met verbeteren (aka, verduurzamen).
Dus heel zwart wit zou je, in vergelijking jouw plaatje, alle groene en gele gebieden rood moeten maken en de rest groen.

Geeft toch al een heel ander beeld.

https://dashboards.sdgindex.org/map/goals/SDG13/trends

Cer schreef:

Misschien niet, maar we zien dat ze daad bij woord voeren. Ze zijn wereldleider in clean energy en wekken het dubbele op van de VS. Rusland etc. weet ik zo niet.

Alleen als enige landje hebben we geen invloed. Maar samen met europa en andere landen in de wereld wél.

Ik zie op die kaart in Europa een heel klein rood vlekje. Moet vast België zijn :')
Maar ik heb mijn brilleke niet bij de hand, dus het wil niet zo heel goed

Edit; laat maar. In de link kan ik het vergroten :D
Is dus idd belgie...stagnating.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 13:24

Wat jammer dat een aantal mensen hier zo weinig besef heeft van de geschiedenis en van de samenhang tussen landen.
Landen zijn geen wereldjes op zich, maar hebben invloed op elkaar. En landen die in het verleden of nog steeds structureel worden beroofd van hun grondstoffen en daardoor arm blijven hebben een heel andere positie dan de rijkere landen die daarvan profiteren.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 13:28

Nikass schreef:
Wat jammer dat een aantal mensen hier zo weinig besef heeft van de geschiedenis en van de samenhang tussen landen.
Landen zijn geen wereldjes op zich, maar hebben invloed op elkaar. En landen die in het verleden of nog steeds structureel worden beroofd van hun grondstoffen en daardoor arm blijven hebben een heel andere positie dan de rijkere landen die daarvan profiteren.

https://www.parool.nl/nieuws/congo-beta ... ~be1184fa/
Dit bedoel je?
Als wij onze doelen maar halen toch.....Maar wel blijven promoten van die elektrische auto en vooral afstraffen die er geen koopt. Want die er geen koopt is slecht bezig.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 14:01

@Cer: moet eerlijk zeggen dat ik niet in de methode achter de research ben gedoken, en daar ook de tijd niet voor heb. Maar misschien weet iemand anders dat hier wel :D. Maar NL is idd best goed bezig (al kan het beter).

DuoPenotti schreef:
Nikass schreef:

Dit bedoel je?
Als wij onze doelen maar halen toch.....Maar wel blijven promoten van die elektrische auto en vooral afstraffen die er geen koopt. Want die er geen koopt is slecht bezig.

Yep promoten van een elektrische auto is goed. Want hoewel de productie nog niet perfect is, zijn daar de afgelopen tijd al grote sprongen in gemaakt. Dat, naast klimaatverandering tegengaan, nog steeds verbetering in 3e wereld landen nodig is, staat buiten kijf.

Citaat:
Tesla has also been working to both reduce the amount of cobalt needed to manufacture its batteries and to procure cobalt from more ethical sources. Since 2012, Tesla has reduced the amount of cobalt in its batteries from 60% to just 3%. Company Founder Elon Musk has also stated that he is hoping to eliminate cobalt altogether in the company’s next generation of batteries. Tesla has also committed to sourcing its cobalt from more ethical sources in North America.

Binnen een paar jaar zullen we batterijen in auto's hebben zonder kobalt.

Ook niet onbelangrijk, gezien er vaak de misvatting is dat kobalt == EV-batterij.
Citaat:
[Cobalt] however, is also used to manufacture rechargeable batteries in cellphones, laptops, tablets, and other electronics. The Cobalt Institute reports that about 42% of all cobalt produced globally can be found in these rechargeable batteries. A quarter of that, according to a February 2018 article on Phys.org, is used for electric car batteries. In other words, only about 10% of all cobalt produced globally is used in electric car batteries.

https://www.snopes.com/fact-check/child ... cars-work/

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 14:15

Nikass schreef:

Ik begrijp niet zoveel van deze post, zou je die kunnen verduidelijken?

Volgens mij is Noord Korea een wereld op zich trouwens, waarbij China op sommige punten een soort verlengstuk is.. En zo zijn er meer landen..

En ik meen wel eens gelezen te hebben dat het in sommige landen niet perse te wijten is aan het 'rijke' westen (ik weet niet zo goed wat die term betekent) dat het intern niet zo goed gaat, maar aan corrupte overheden bijvoorbeeld.

Voor wat betreft CO2 uitstoot denk ik dat landen zonder industrie (zoals het hele middengedeelte van Afrika) niet veel vervuilen.. verder is daar ook niet zoveel denk? Die kunnen dan ook niet superveel qua klimaatdoelen, vermoed ik? Of zie ik wat over het hoofd?

Imanda: tuurlijk, alles kan altijd beter :j

Ik denk dat wereldpolitiek behoorlijk complex is.. oh, dat had ik al een keer geschreven :D dat denk ik nog steeds. Ik denk dat sommige mensen uit het rijke westen vanuit hun positie misschien denken dat iedereen zich aan kan passen en ik denk (maar dat weet ik niet zeker) dat dat soms best tegen kan vallen... :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 15:11

Cer schreef:
Het rijke westen... wat is dat eigenlijk voor vooringenomen oordeel?
Een rondje google zegt mij dat Kenia de schoonste lucht heeft, en China, Rusland, Mexico het meest vervuild zijn..

Ik denk dat het rijke westen (dat zei ik volgens mij ook) best dingen kan doen om klimaatdoelen te halen, maar het rijke westen gaat dat niet halen voor de hele wereld.
Als wij in NL wat doen qua klimaat, vervuiling, uitstoot etc dan is dat een HEUL klein percentage van de hele aarde... denk ik? (ik heb geen timmermansoog, maar zo lijkt het)

En toen ik voor het eerst begreep wat biomassa inhield, heb ik eigenlijk sowieso alle moed verloren... bomen kappen, wtf echt? Iets met longen van de aarde ofzo?

Daarnaast, wij zitten hier te piepen over drukte, bebouwing en snelwegen en weet ik veel wat, terwijl er landen zijn die bouwen wat ze willen (gloednieuwe steden, zónder inwoners) en waar nog ruimte zat is blijkbaar. En daarmee zeg ik nadrukkelijk niet (!) "omdat zij dat doen hoeven wij niks te doen"... maar ik denk bij mezelf, terwijl ik netjes papier in de papierbak doe.. 'waarom?'.
Waarom zou ik maar 1x per 2 jaar het vliegtuig pakken, als er mensen (bijvoorbeeld) 4x per jaar naar Ibiza vliegen (en groen links stemmen, maakt mij niet uit, is wel een beetje gek) .. Dus nee, dat is ook niet 'omdat zij het doen mag ik het ook', maar meer 'wat heeft het voor zin..'? Wat zou ik mijn levensvreugde beperken voor.. niks...?

China staat blijkbaar op nr 1 qua uitstoot (die zijn aan het verbeteren, meen ik), de (goedkope) kledingindustrie zit, dacht ik, daar. Rusland en India doen ook mee..

Dus nogmaals, ja ik probeer mn steentje bij te dragen, maar ik heb zelf niet de illusie dat alle landen eraan mee gaan doen :)

Electra, wat 1 boer je verteld heeft, geldt dan toch niet voor alle boeren?
En ik noem verder geen namen, maar er wordt gewoon nogal allergisch gereageerd op alles wat boer is... Ikzelf zou het heel erg vinden als ik mijn landbouwproducten uit andere landen moet gaan halen, vanweer ik niet weet wat er mee gebeurd is... :n
Nikass: ik noem jouw naam niet, dus ik kom nergens bij :j

China gaat helemaal niks verder verbeteren. Die hebben al bekend gemaakt dat ze verder gaan met hoe ze vanaf 2016 bezig zijn.
Dat was afgelopen week op het nieuws

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 15:17

Bron?

Want ik heb zo'n vermoeden dat je het misinterpreteert. In 2016 hebben ze de regels wbt. kolencentrales teruggedraaid (zodat provincies deze niet meer goed kunnen keuren en er niet een explosieve groei aan centrales blijft) en ze hebben echt hele goede ambities (en zijn goed op weg). Met 'verdergaan hoe ze vanaf 2016 bezig waren' kan ook bedoeld worden dat ze die doelen aanhouden en dus 'verder verbeteren'.

Edit: vrij zeker dat ze in hun vijfjarenplan (gedeeld rond maart dit jaar) ook groene ambities hebben, alleen even geen tijd om op te zoeken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 16:55

DuoPenotti schreef:
Nikass schreef:

Dit bedoel je?

Ja dat bedoel ik. En ook de situatie van Zambia mbt koper.

https://www.bnnvara.nl/onderstebovenvan ... eos/553230

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 17:03

Cer: wat ik, even simpel samengevat, bedoel te zeggen is dat het heel veel verschil uitmaakt of een land vroeger een kolonie was of kolonies hàd.
Je kunt in dat opzicht niet van alle landen dezelfde ontwikkeling en milieumaatregelen verwachten. Sterker nog vind ik dat als je, zoals Nederland, financieel sterk geprofiteerd hebt van je koloniale verleden, je nu wel wat meer mag bijdragen dan de landen die economisch en politiek een gigantische achterstand hebben opgebouwd na generaties lang, en tot recent nog, overheerst te zijn geweest.

Imandra: je Engelse teksten moet ik helaas overslaan, die zijn voor mij niet goed te begrijpen :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 17:09

@Nikass, je kunt de tekst knippen en plakken in Google translate of DeepL. Dan gaat er eea fout maar dat is wel overkomelijk.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 17:42

DuoPenotti schreef:

Meest vervuilende landen, welke gaan er echt wat doen dat het zin heeft (als dat al heeft, maar laat ik die discussie niet weer aangaan)

Is in een berekening als deze de populatie of omvang van een land meegerekend?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 18:08

Geen idee. Net als dat iedereen hier van alles van internet trekt heb ik dat ook gedaan :D
In dat geval van het bij Nederland erg mee denk ik, het meest druk bevolkte land van Europa.
Op de lijst van dichtstbevolkte landenter wereld staat Nederland op nummer 16, met een dichtheid van 418 mensen per vierkante kilometer. Dat is best een hoge positie, in een lijst die bestaat uit 237 landen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 18:47

@Nikass: komt erop neer dat men al flink mindert in kobalt bij EV-batterijen (Tesla is van 60% naar 3% gegaan en heeft het doel het compleet weg te kunnen laten), en de grote spelers hun kobalt sowieso ergens anders vandaan halen. Bovendien wordt de opgegraven kobalt 'slechts' voor 10% in EV's gebruikt, maar juist voor 42% in laptops, smartphones en dergelijke.

F_Orumster schreef:
DuoPenotti schreef:

Is in een berekening als deze de populatie of omvang van een land meegerekend?

Nee dit is totaal denk ik.

Per capita:
Afbeelding
https://data.worldbank.org/indicator/EN ... _desc=true

En op basis van oppervlakte:
Afbeelding
https://www.careourearth.com/list-of-co ... e-in-2017/

(even snel gegoogled dus ik weet niet in hoeverre die cijfers recent zijn en geheel kloppen haha)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 18:50

Maar is toch logisch dat het nu nog meer voor laptops gebruikt word.
Die heeft iedereen, een Tesla niet.
Het promoten van elektrische auto's is nu te vroeg. En ook betreft recyclen.
Zonnepanelen ook. Toen hier enkele jaren terug veel hagelschade was in de omgeving zijn alle zonnepanelen met de asbest containers mee gegaan....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 18:53

Het is wel wat lastig vergelijken wanneer je puur kijkt naar CO2 vrijgekomen in grote landen als VS en China tov Nederland. Niet helemaal eerlijk en niet vreemd dat we dan niet bovenaan staan. Ik zou dan ook wel Europa totaalsom genoemd zien in dat rijtje.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 18:55

DuoPenotti schreef:
Zonnepanelen ook. Toen hier enkele jaren terug veel hagelschade was in de omgeving zijn alle zonnepanelen met de asbest containers mee gegaan....

Hoezo te vroeg?

Ten eerste moet men eerst weten dat ze een reëele vervanging zijn en is er dus een verandering in mindset nodig. Als je elektrische auto's gaat promoten duurt het sowieso even voordat íédereen eentje wil en/of kan kopen (de gedragsverandering die al vaker is besproken). Dus met dat promoten moet je vroeg genoeg beginnen. En zodra ook Jan Modaal voor een EV kan gaan, is die kobalt er hoogstwaarschijnlijk al helemaal uit of op zijn minst flink ingeperkt.

Ten tweede is een elektrische auto óók op dit moment voor de meeste mensen een héle goede keuze als je toch voor een nieuwe auto moet gaan. De range is echt prima voor de gemiddelde Nederlander en ook de prijs zakt steeds meer.

Ten derde zijn de huidige accu's niet compleet afgeschreven als ze uit auto's komen, maar gaan ze een tweede en daarna zelfs derde leven tegemoed. Bovendien zijn wetenschappers druk bezig om te onderzoeken hoe de huidige batterijen het best gerecycled kunnen worden.

Zo ook voor zonnepanelen. Je kan wel wachten tot al die innovaties helemaal perfect en compleet uitontwikkeld zijn, maar dan ben je qua klimaat véél te laat.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 19:00

IMANDRA schreef:
DuoPenotti schreef:

Hoezo te vroeg?

Ten eerste moet men eerst weten dat ze een reëele vervanging zijn en is er dus een verandering in mindset nodig. Als je elektrische auto's gaat promoten duurt het sowieso even voordat íédereen eentje wil en/of kan kopen. Dus met dat promoten moet je vroeg genoeg beginnen. En zodra ook Jan Modaal voor een EV kan gaan, is die kobalt er hoogstwaarschijnlijk al helemaal uit of op zijn minst flink ingeperkt.

Ten tweede is een elektrische auto óók op dit moment voor de meeste mensen een héle goede keuze als je toch voor een nieuwe auto moet gaan. De range is echt prima voor de gemiddelde Nederlander en ook de prijs zakt steeds meer.

Zo ook voor zonnepanelen. Je kan wel wachten tot al die innovaties helemaal perfect en compleet uitontwikkeld zijn, maar dan ben je qua klimaat véél te laat.

In zekere zin zijn we niet te vroeg. Er is niets mis met de elektrische auto’s maar 1 ding weten we al zeker: er komt een auto die nog beter wordt en vervolgens zal deze worden gepromoot als de oplossing. De techniek bestaat allang, ben ik van overtuigd. Maar zolang de meeste bedrijven gedreven worden door financiële impact zal er niets veranderen.
Ik hoop dat er nog eens een auto wordt gemaakt waarvan de onderdelen vrij eenvoudig te vervangen zijn. Een beetje a la fair phone. Het hele idee dat een auto na 6 à 7 jaar wordt afgeschreven is natuurlijk debiel. Zolang dit elementaire onderdeel niet veranderd is wat mij betreft de elektrische auto, ondanks de verbetering tov de benzine auto, geen duurzame oplossing.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 19:04

Danique_G schreef:
In zekere zin zijn we niet te vroeg. Er is niets mis met de elektrische auto’s maar 1 ding weten we al zeker: er komt een auto die nog beter wordt en vervolgens zal deze worden gepromoot als de oplossing. De techniek bestaat allang, ben ik van overtuigd. Maar zolang de meeste bedrijven gedreven worden door financiële impact zal er niets veranderen.
Ik hoop dat er nog eens een auto wordt gemaakt waarvan de onderdelen vrij eenvoudig te vervangen zijn. Een beetje a la fair phone. Het hele idee dat een auto na 6 à 7 jaar wordt afgeschreven is natuurlijk debiel. Zolang dit elementaire onderdeel niet veranderd is wat mij betreft de elektrische auto, ondanks de verbetering tov de benzine auto, geen duurzame oplossing.

Eens, maar dat is imo geen reden om voor nu niet over te stappen (als je dat kan) op de (huidige) elektrische auto's, zodat we wel al iets van verschil kunnen maken qua uitstoot bij auto's. En hopelijk komt een oplossing zoals jij hem noemt ook nog :j