julius_juut schreef:Een term als 'veebaron' komt uit de media. Mensen zoals Adriaan Straathof, die niet 'een' boerderij hebben, maar een hele serie. En die enorme schaal waarop een enkeling dan werkt lijkt me inderdaad niet wenselijk. Dat zijn niet de mensen die zelf op de boerderij werken met de laarzen in de stront.
Wat betreft de boeren die volledig voor de bank werken: Dat hebben ze toch echt zelf gedaan. Ik snap dat dat poedersuiker is, en dat ze vast zitten in hun leningen en plichten, maar dat zijn wel keuzes die ze zelf hebben gemaakt. Niemand dwingt je om een lening af te sluiten, en nog een, en nog een... Wat dat betreft is het wel leuk dat de nationale televisie ook de andere kant een beetje belicht, de andere opties dan steeds maar groter. Programma's als 'onze boerderij' 'onze boerderij in Europa' en 'de kleine boerderij' geven het gepeupel een inkijkje in een wereld die grotendeels afgesloten is.
Nu verzanden we hier wel weer in een discussie die al veel vaker en door dezelfde personen is gevoerd in plaats van het werkelijke onderwerp maar ja, ik denk dat een richting zoals in dat artikel van Trouw geschetst wordt is waar we heen zullen gaan. En ik kan niet wachten, ondanks het feit dat er ongetwijfeld heel wat bedrijven om gaan vallen omdat ze het niet kunnen. Hard als het klinkt, dergelijke maneges, hobbydierhouders en veehouders zie ik graag verdwijnen.
Dat is ook de reden dat schoonouders zelf de stal hebben betaald.
Ze konden wel lening krijgen bij de bank. Maar dan moesten ze vergroten naar 80 melkkoeien. En dat wouden ze niet.
En dat wil ik dus ook niet. Dan kan ik ze veel minder aandacht geven dan bij 25 koeien.
Nu zit ik straks helemaal in een luxe positie. Aangezien vriend 40 uur blijft werken. Dus alles wat ik met de boerderij verdien, kan ik er ook weer in terugstoppen. Dus heb ik straks ook sneller de nieuwe stal bij elkaar gespaard.