Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 07:50

Sizzle schreef:
En dus doen we maar niets?

De overheid heeft er niets aan om boeren volledig op te doeken.
Ik zie dit een beetje als de olie industrie die alles in werking stelt om vooral geen alternatieven te zoeken want oeioei, straks mag je gee olie mee verkopen: bad luck.

Mooie vergelijking!

Anoniem

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 07:55

Er willen genoeg boeren veranderen. Maar als je keer op keer moet investeren en elke keer is er weer een verandering wat geld gaat kosten. Dan is er de rek gegeven moment er wel uit.

Nu vraag ik mij wel af, waarom aantal boeren steeds groter willen worden.

Zelf vind ik mijn 25 dames + jongvee meer dan genoeg. Zou hooguit naar 30 willen. Maar dat is voor mij ook wel de max. Wil graag een goede band hebben met mijn dieren. En tijd in de kalfjes stoppen, zodat ik er later alleen maar gemak van heb.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:02

Dat ik dit nog mag meemaken; een stap in de juiste richting!

De manier waarop de meeste dieren leven is stuitend.... we hebben het hier nu over gekooide solitair levende dieren (die eigenlijk sociaal zijn), maar aangezien we op een paardenforum zitten: hoeveel mensen op dit forum hebben een paard dat nauwelijks vrijheid kent?
Ik denk dat je je in je koffie verslikt als je alle Bokt-paarden bij elkaar ziet die misschien minder dan een handvol uren iets van daglicht zien. En dat is eigenlijk gewoon misdadig.

Er is nog zo ontzettend veel te verbeteren....

En wat boeren betreft. Ik kom uit de provincie en van vaders kant alleen maar boeren, dat was toch een ander slag boeren dan veel van de massale veefabrieken die nu door ons land staan. Als je bijvoorbeeld tussen de Veluwe en Utrechtse heuvelrug in rijdt, zie je massa's enorme stallen waar je maag van omdraait.
Gedwongen schaalvergroting en de ellende die dat met zich heeft meegebracht voor boeren, dieren en onze gezondheid is desastreus en te danken aan politieke flapdrollen.
Toch is het aantal veebaronnen dat daar zichtbaar van geniet (duur wagenpark en villa boerderij) ook niet te verwaarlozen.

Het blijft toch schokkend dat alleen PvdD de overduidelijke link tussen de overbevolking aan vee en zoonosen (we hebben er het afgelopen jaar al een beetje van kunnen genieten hoe zoiets is met Corona) heeft benoemd.

Op kleine schaal (huisdieren en dierenwelzijn) maar ook op grote schaal (schaalverkleining/ boeren voor eigen land/ circulaire landbouw) moet er VEEL veranderen.

Carola Schouten krijg ik trouwens liesbrand van..... ik denk dat haar neus groeit als ze zegt zich te bekommeren om dierenwelzijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:24

Veebaronnen.....ik ken ze niet. Een duur wagenpark? Bedoel je daar trekkers etc. mee?
Het zal je verbazen hoe iets er heel anders uit kan zien dan hoe het werkelijk is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:32

Je post heel veel maar zegt eigenlijk heel weinig. Jouw mening is mij duidelijk. Maar wat wil je precies zeggen met deze post?

Vind het vooral veel stemmingmakerij( ik ken boeren waarvan 0 van hunzelf is, huizen en machines niet, die leven van de bank en zijn op papier misschien voor de buitenwereld miljonair maar kunnen de bakker niet betalen) . En ja, er zijn ook rijke boeren. Daar tussen in zit van alles. Is dat erg? Ik snap je punt daarin niet?

Heb al eerder gezien dat Corona werd gelinkt aan onze veehouderij, heb je daar bronnen van?

Ik vraag mij eerlijk gezegd af of het overgaan naar extensieve veehouderij juist niet meer zoonose in NL oplevert? Zijn daar onderzoeken naar gedaan. Er is niet voor niets ophokplicht bij vogelgriep?

Je mening over Carola is mij ook duidelijk, kan ik ook niet zoveel mee. Ik heb dat met andere politici, denk dat iedereen dat zo heeft met bepaalde mensen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:41

Intensieve veehouderij is gewoon de bekendste reden voor zoonoses.
Er waren dit jaar (niet in NL) al weer 2 influenza stammen van dieren naar mensen overgesprongen.
In beide gevallen heeft niemand zich druk gemaakt omdat het (nog) niet in staat was om van mens te gaan.

Prionenziektes zijn ook typische industrialiseringsproblemen en ook MRSA is een probleem in de veehouderij. Er is al haast geen veehouder meer die niet daarmee besmet is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:50

Maranta schreef:
Er willen genoeg boeren veranderen. Maar als je keer op keer moet investeren en elke keer is er weer een verandering wat geld gaat kosten. Dan is er de rek gegeven moment er wel uit.

Zelf vind ik mijn 25 dames + jongvee meer dan genoeg. Zou hooguit naar 30 willen. Maar dat is voor mij ook wel de max. Wil graag een goede band hebben met mijn dieren. En tijd in de kalfjes stoppen, zodat ik er later alleen maar gemak van heb.

wij hebben nu rond de 90 koeien. iets kleiner dan gemiddeld, maar ook hier hebben we een goede band met de koeien, we kennen ze allemaal en ook voor de kalveren hebben we genoeg tijd.

kun je uit 25 koeien een fatsoenlijk gezinsinkomen krijgen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:55

Ninx schreef:

Het blijft toch schokkend dat alleen PvdD de overduidelijke link tussen de overbevolking aan vee en zoonosen (we hebben er het afgelopen jaar al een beetje van kunnen genieten hoe zoiets is met Corona) heeft benoemd.

.

Het blijft inderdaad schokkend dat Corona gelinkt wordt aan de veehouderij. Wat zijn daarvan je bronnen?
Voor zover mij bekend is de eerste besmetting op een onhygiënische Chinese markt ontstaan waar wilde dieren onder erbarmelijke omstandigheden worden verhandeld en geslacht!
(of de laboratorium theorie)

maar ik heb echt nergens iemand bewijs horen leveren dat het uit de hygiënische nederlandse veebedrijven zou komen.

idd schokkend!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:57

Vee baronnen????? Ik woon hier op de Utrechtse Heuvelrug/Veluwe en zie enkel keihard werkende boeren!! Nooit eens op vakantie en dat wagenpark valt ook wel mee.
Afgelopen week bijv waren ze boven op hun dagelijkse werk ook nog een paar nachten aan het maaien en kuilen. Die gaan dan bijna 24 uur door in samenwerking met loonbedrijven die met de grote wagens komen.

Ben jij ook zo vroeg al uit de veren Ninx en werk je ook 7 dagen zo keihard zonder eens op vakantie te gaan omdat je je dieren niet aan een ander over wil laten??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:58

juval schreef:
Maranta schreef:

wij hebben nu rond de 90 koeien. iets kleiner dan gemiddeld, maar ook hier hebben we een goede band met de koeien, we kennen ze allemaal en ook voor de kalveren hebben we genoeg tijd.

kun je uit 25 koeien een fatsoenlijk gezinsinkomen krijgen?

Wat noem je een fatsoenlijk gezinsinkomen? Schoonouders komen er prima van rond. Hebben door de jaren heen 2 nieuwe stallen er van gezet, oude varkenschuur gerenoveerd, nieuwe trekker en shoveltje gekocht. En financieren de verbouwing van onze woning.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:02

Een term als 'veebaron' komt uit de media. Mensen zoals Adriaan Straathof, die niet 'een' boerderij hebben, maar een hele serie. En die enorme schaal waarop een enkeling dan werkt lijkt me inderdaad niet wenselijk. Dat zijn niet de mensen die zelf op de boerderij werken met de laarzen in de stront.

Wat betreft de boeren die volledig voor de bank werken: Dat hebben ze toch echt zelf gedaan. Ik snap dat dat poedersuiker is, en dat ze vast zitten in hun leningen en plichten, maar dat zijn wel keuzes die ze zelf hebben gemaakt. Niemand dwingt je om een lening af te sluiten, en nog een, en nog een... Wat dat betreft is het wel leuk dat de nationale televisie ook de andere kant een beetje belicht, de andere opties dan steeds maar groter. Programma's als 'onze boerderij' 'onze boerderij in Europa' en 'de kleine boerderij' geven het gepeupel een inkijkje in een wereld die grotendeels afgesloten is.

Nu verzanden we hier wel weer in een discussie die al veel vaker en door dezelfde personen is gevoerd in plaats van het werkelijke onderwerp maar ja, ik denk dat een richting zoals in dat artikel van Trouw geschetst wordt is waar we heen zullen gaan. En ik kan niet wachten, ondanks het feit dat er ongetwijfeld heel wat bedrijven om gaan vallen omdat ze het niet kunnen. Hard als het klinkt, dergelijke maneges, hobbydierhouders en veehouders zie ik graag verdwijnen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:08

juval schreef:
Ninx schreef:

.

Het blijft inderdaad schokkend dat Corona gelinkt wordt aan de veehouderij. Wat zijn daarvan je bronnen?
Voor zover mij bekend is de eerste besmetting op een onhygiënische Chinese markt ontstaan waar wilde dieren onder erbarmelijke omstandigheden worden verhandeld en geslacht!
(of de laboratorium theorie)

maar ik heb echt nergens iemand bewijs horen leveren dat het uit de hygiënische nederlandse veebedrijven zou komen.

idd schokkend!

Dat staat er niet. Lees het nog eens.
Sizzle vult het mooi aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:11

julius_juut schreef:
Een term als 'veebaron' komt uit de media. Mensen zoals Adriaan Straathof, die niet 'een' boerderij hebben, maar een hele serie. En die enorme schaal waarop een enkeling dan werkt lijkt me inderdaad niet wenselijk. Dat zijn niet de mensen die zelf op de boerderij werken met de laarzen in de stront.

Wat betreft de boeren die volledig voor de bank werken: Dat hebben ze toch echt zelf gedaan. Ik snap dat dat poedersuiker is, en dat ze vast zitten in hun leningen en plichten, maar dat zijn wel keuzes die ze zelf hebben gemaakt. Niemand dwingt je om een lening af te sluiten, en nog een, en nog een... Wat dat betreft is het wel leuk dat de nationale televisie ook de andere kant een beetje belicht, de andere opties dan steeds maar groter. Programma's als 'onze boerderij' 'onze boerderij in Europa' en 'de kleine boerderij' geven het gepeupel een inkijkje in een wereld die grotendeels afgesloten is.

Nu verzanden we hier wel weer in een discussie die al veel vaker en door dezelfde personen is gevoerd in plaats van het werkelijke onderwerp maar ja, ik denk dat een richting zoals in dat artikel van Trouw geschetst wordt is waar we heen zullen gaan. En ik kan niet wachten, ondanks het feit dat er ongetwijfeld heel wat bedrijven om gaan vallen omdat ze het niet kunnen. Hard als het klinkt, dergelijke maneges, hobbydierhouders en veehouders zie ik graag verdwijnen.

Dat is ook de reden dat schoonouders zelf de stal hebben betaald.

Ze konden wel lening krijgen bij de bank. Maar dan moesten ze vergroten naar 80 melkkoeien. En dat wouden ze niet.

En dat wil ik dus ook niet. Dan kan ik ze veel minder aandacht geven dan bij 25 koeien.

Nu zit ik straks helemaal in een luxe positie. Aangezien vriend 40 uur blijft werken. Dus alles wat ik met de boerderij verdien, kan ik er ook weer in terugstoppen. Dus heb ik straks ook sneller de nieuwe stal bij elkaar gespaard.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:14

Ik denk dat het ook niet realistisch om te zeggen van ik wil precies weten wat de regels over 10-20-30 jaar zullen zijn....dat weet toch niemand in principe.....

Ik vind dat Sizzle het goed verwoord:

Sizzle schreef:
Wat over 10-20 jaar gebeurd zien we dan wel.
Ik kan er met de pet niet bij dat men nu tegen een wet zou zijn om dieren een wat beter leven te gunnen puur voor het hypothetische idee dat het dan wellicht ooit doorslaat.

Sizzle schreef:
...
Er moet in de tussentijd iets gebeuren en dan helpt het niet als mensen op hun achterste benen gaan staan omdat ze bang zijn dat als flappie van de wet niet meer eenzaam in een hokje mag zitten ze dus vast in de toekomst niet meer mogen paardrijden.

We beseffen toch allemaal dat er dingen moeten veranderen, dat er teveel dieren een klöte-leven hebben in Nederland, en dat er hoognodig betere wetgeving moet komen om die dieren uit hun benarde positie te kunnen halen?

Nu heeft een meerderheid aangegeven dat ze er achter staan om 1 en ander daadwerkelijk aan te gaan pakken, en is het alleen maar officieel gemaakt dat er wat moet gebeuren. Juist omdat de rest nog ingevuld moet worden heb je van de stand van zaken zoals die nu is, weinig te vrezen toch.

Als het gaat over de meest ellendig gehouden dieren, snap ik niet helemaal waarom je meteen bang bent dat het "morgen" doorgetrokken zou worden naar problemen krijgen met je hond die een prima leven heeft en zich dagelijks het kwijl voor de ogen kan rennen en spelen op je eigen perceel :=

Het aannemen van die wet is geen vrijbrief, wat er precies in komt te staan zal allemaal nog ruimschoots bevochten worden :j

Het zou gaaf zijn als vanaf dit punt ook de zaken er omheen aangepakt worden. Zoals het aanpakken van goedkoper import, meer mogelijkheden voor het diervriendelijk inrichten van je perceel enzo.

Sowieso zou je hopen dat er meer geboomte rondom akkers en weides geplant gaat worden om de grond wat te beschermen tegen de droogte en de dieren tegen de zon :)

Overigens geen bomen mogen planten, maar misschien mag er wel het 1 en ander spontaan opkomen en dat je dat dan gewoon niet wegmaait...? O:)

Hier komen elk jaar nieuwe bomen en struiken zoals vlier op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 10:38

Ik denk dat het moment dat vleesvervangers goedkoper zijn dan vlees dat dat weleens het omslagpunt teweeg zal kunnen brengen. Voor de smaak hoef je het niet te laten want ik kan uit eigen ervaring zeggen dat veel vleesvervangers gewoon goed smaken. De ingredienten die vaak ongezond zijn is dan weer een ander verhaal. Uiteindelijk is de prijs voor het grootste deel van de bevolking toch doorslaggevend. Wanneer dit gebeurt doordat het vlees duurder wordt kan de productie van vleesvervangers omhoog. En hopelijk ontstaat er dan niet 1 producent met een monopoly.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... rmarkt-kip

Uiteindelijk is het toch een economisch verhaal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:13

Nu heb ik zelf alleen kennissen met melkveebedrijven en ook alleen daarmee opgegroeid en ervaring mee.

Maar toen wij op de Veluwe een plek zochten voor de paarden kwamen we een paar keer bij een boer die weilanden/stallen etc verhuurde. Ik vroeg daar wat er in de grote stallen was en dan was hun antwoord; mestkalveren.
2x in gesprek geweest hoe dat ging dan en die zeiden beiden dat er maar enkele grote bezitters zijn waar ze door ingehuurd worden. Dieren stonden 24/7 binnen en zagen geen daglicht.
Eentje had er een paar als os in de tuin lopen, omdat hij dat zo een leuk gezicht vond.

Hele andere gang van zaken en wereld dan de melkveebedrijven.

Een andere kennis haar kind had een bijbaantje in het transport van kippen. Wat die daar had gezien en meegemaakt, draaide je maag echt van om. En dat zijn geen dingen die je zomaar verzint of uit je duim zuigt. Een jong iemand die denkt een bijbaantje te hebben en aardig ziek ervan thuis komt.........Waarom het stil wordt gehouden, algemeen geaccepteerd is??? Geen idee, maar het kan echt anders. Tijd is geld, maar ik denk toch echt dat heel veel dierenliefhebbers zouden stoppen met vlees en kip eten, als ze het eens van dichtbij zouden zien. EN horen trouwens.......

Varkens die op transport gezet worden met stroom apparaten, het gillen gaat door merg en been. Varkens bij het slachthuis, het is echt vreselijk. Heb vlakbij een slachthuis op school gezeten en heb nu varkens.
Ik eet al heel lang geen varken, maar het is vooral om HOE voor dierenliefhebbers.

Iedereen snapt de kant van de boeren als je je verdiept, maar veel gaan op ene dusdanige agressieve manier in de verdediging en ook in de slachtofferrol, dat er amper of nauwelijks te praten is. Je mag niet zeggen dat je het dieronvriendelijk vindt, ze stoppen mensen in een hokje en alles wat beter of anders wil, zijn die groene, moeten maar bomen knuffelen en sla eten.......

Sinds mijn jeugd is er al ontzettend veel veranderd, kijk maar naar de legbatterij bijv. Maar altijd is er eerst veel protest.
Ik was denk ik begin 20 dat er al gedoe was over de melkprijs en de boer die ik kende melk liever weg liet lopen in de sloot, dan voor weinig liet ophalen. Ten eerste hoef je dat nu niet te doen, maar ten tweede zijn er echt al jaren problemen.

En vergeet vooral social media en internet niet. Het delen van info, het opzoeken van info etc heeft voordelen, maar ook echt nadelen. Mensen laten zich opstoken, krijgen halve info of heel eenzijdig.
Vroeger kochten mensen in de winkel en werd op het nieuws of in de krant iets verteld en dat was het. De rest was voor de betrokkene, maar stond verder af van het publiek.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 11:56

Tja, en toch blijft iedereen melk drinken, joghurt, kaas, eieren..... lekker Ijs eten...café latte drinken, bonbonnetjes eten, gummy snoepjes nuttigen.....
Of supplementen voeren waar collageen in zit....
Honden en kattenvoer uit blik, pakjes voeren...
Weet ik wat al niet nog meer wat allemaal terug te lijden is naar waarom deze dieren zo gehouden worden. Niemand kan zichzelf heilig noemen met te zeggen enkel biologisch te eten en vegetariër te zijn.
En ja, ik vind het ook niet geweldig al dat leed maar eet ook vlees, kip en kaas. Dus zal wel de laatste zijn die hypocriet gaat lopen ouwenelen hier dat al die boeren maar klootzakken zijn!

Niemand heeft de juiste oplossing en enkel alles verafschuwen en in kwaad daglicht zetten zoals de PvdD doet zet dus ook geen zoden aan de dijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:13

wat ik niet begrijp, als er 'veebaronnen' zijn, mag dat dan niet?
Mogen andere ondernemers dan ook niet rijk zijn?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:26

Popstra, ik vind dat er nogal een behoorlijk groot nuance gebied zit tussen iedere dag een kiloknaller op je bord en alles uit zakjes en pakjes en de mensen die hun vlees en eieren direct vanuit het scharrelland kopen, melk direct bij boer om de hoek afhalen en met verse groeten koken en niet dagelijks vlees.
Ja, ook dan gebruik je wellicht boter en kaas, maar het is niet zo dat omdat je boter gebruikt en af een toe kippensoep eet het dus ook maar gewoon logisch is om plofkippen te fokken en in zulke hoeveelheden in de winkel te leggen dat het 3 dagen later allemaal in de 50% gaat.

Geniet maar drink eet met mate :Y)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:31

Popstra schreef:
Tja, en toch blijft iedereen melk drinken, joghurt, kaas, eieren..... lekker Ijs eten...café latte drinken, bonbonnetjes eten, gummy snoepjes nuttigen.....
Of supplementen voeren waar collageen in zit....
Honden en kattenvoer uit blik, pakjes voeren...
Weet ik wat al niet nog meer wat allemaal terug te lijden is naar waarom deze dieren zo gehouden worden. Niemand kan zichzelf heilig noemen met te zeggen enkel biologisch te eten en vegetariër te zijn.
En ja, ik vind het ook niet geweldig al dat leed maar eet ook vlees, kip en kaas. Dus zal wel de laatste zijn die hypocriet gaat lopen ouwenelen hier dat al die boeren maar klootzakken zijn!

Niemand heeft de juiste oplossing en enkel alles verafschuwen en in kwaad daglicht zetten zoals de PvdD doet zet dus ook geen zoden aan de dijk.

Nee, het is een combinatie van factoren. De politiek moet zorgen dat er goed geboerd kan worden. Daar zit veel te weinig kennis en ervaring van zaken en ze staan te ver van de werkelijkheid af.

Boeren moeten niet in de slachtofferrol gaan en steeds met gestrekt been in discussies.

Men weet dondersgoed dat boeren broodnodig zijn en ze hard werken etc. Maar het is wel een verschil hoe je werkt binnen de regels en mogelijkheden. Het voorbeeld met het kippentransport is vooral HOE men met de kippen omgaat.
Dan mag een kip een fijn leven, maar is het transport echt vreselijke ellende.

De consument raakt door internet en gedeelde beelden steeds meer bewust. Maar hun behoefte verandert daardoor niet gelijk. En er zijn echt mensen die het gewoon niks interesseert hoe dieren gehouden en behandeld worden.

Dat zie je bij mensen die vlees, kip en eieren eten, maar ook mensen die paarden houden/rijden, honden katten, vissen van mijn part........Ze zijn egoistisch en vinden zichzelf boven de dieren verheven.

Voor heel veel mensen is het ook echt de ver van hun bed show en die gaan er vanuit dat de regels binnen Nederland wel goed zijn. Staan er sterretjes op de verpakking, zal het wel goed zijn.

Zoals eerder aangegeven; Mensen vinden honden en katten aaibaar, die mogen op schoot, op bed etc. Maar koeien, varkens en kippen zien ze als product. Dat is puur omdat het ver van ze af staat. laat ze rondlopen op een melkveebedrijf. Zie wat het met een koe doet als het kalf gelijk wordt weggenomen, hoor haar loeien. Ga een tijdje met varkens om en zie hoe gevoelig ze zijn. EN stronteigenwijs, want je krijgt ze vaak niet zomaar op de wagen en nog steeds komen daar stroomstoot apparaten bij kijken, waarop ze enorm gillen.

Ik heb toevallig 2 varkens en zie willen onwijs veel aandacht, net als honden. Raken ze het stroom, zijn ze echt van de leg. Ze hebben elkaar echt nodig.

Als mensen beweren van dieren te houden en het interesseert ze niet, houden ze niet echt van dieren. Zo simpel is het gewoon. Je mag ze best houden en eten, maar het kan wel op een betere manier. En dan eten we maar wat minder vlees of zuivel etc.
Wij aten elke dag behalve zaterdag wel een stukje vlees, maar ik had zat vrienden waar dit niet zo standaard was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:37

Maar dat is het probleem denk ik. Wat is goed voor een dier? De een vind een hok van 1 m bij 50 cm groot zat voor een dwerghamster. En een ander vind dit weer te klein.

Waar trek je de grens?

Hier loeien de koeien niet, als de kalveren weg worden gehaald. Ik heb dus niet de indruk dat ze hier onder lijden. De laatste wist niet hoe rap ze naar buiten moest, na het afkalven en ging meteen staan eten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:39

Kinke schreef:
wat ik niet begrijp, als er 'veebaronnen' zijn, mag dat dan niet?
Mogen andere ondernemers dan ook niet rijk zijn?

Natuurlijk wel. Maar men moet niet ontkennen dat er enkele zeer rijke veebaronnen zijn die een groot deel beheren en onderverdelen bij kleinere boeren. Die kleinere boeren vertellen het ons nota bene zelf.

Men mag best weten hoe het in elkaar steekt, ook de consument.

Sizzle schreef:
Popstra, ik vind dat er nogal een behoorlijk groot nuance gebied zit tussen iedere dag een kiloknaller op je bord en alles uit zakjes en pakjes en de mensen die hun vlees en eieren direct vanuit het scharrelland kopen, melk direct bij boer om de hoek afhalen en met verse groeten koken en niet dagelijks vlees.
Ja, ook dan gebruik je wellicht boter en kaas, maar het is niet zo dat omdat je boter gebruikt en af een toe kippensoep eet het dus ook maar gewoon logisch is om plofkippen te fokken en in zulke hoeveelheden in de winkel te leggen dat het 3 dagen later allemaal in de 50% gaat.

Geniet maar drink eet met mate :Y)

Dat. Ik ga niet zeggen dat alle ontwikkelingen slecht zijn, maar vroeger waren boeren bedrijven ook heel anders dan nu. Die mega stallen zoals nu waren er niet en misschien was dat gewoon prima. Het is door de politiek dat veranderingen nodig waren, maar blijken dus achteraf niet allemaal een vooruitgang ze te zijn.

Winkels kan je ook niet vergelijken met vroeger. Ik zeg het zo vaak tegen mensen; Het aanbod is echt zo vreselijk groot geworden. Alles kant en klaar, bergen pakjes, poeders, verpakt en nog meer smaakjes en soorten.
In een gemiddeld dorp heb je vaak nog maar 1 of 2 slagers en groenteboeren. Een goed stuk kaas vinden is best zoeken, net als vis. En als ik hier bij de keurslager kijk wat ze er allemaal bij moeten verkopen........

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:40

De kalkoen die bij ons in de vriezer lag 2 jaar terug had dit leven:
Afbeelding

Dat hebben de kalkoenen in de supermarkt niet, dus die koop ik niet, ook niet als ik te laat was met het bestellen van een scharrelkalkoen. Dan maar gewoon even niet, je hoeft niet altijd alles (aardbeien in Januari bijvoorbeeld).

Hoeveel ruimte eerlijk is voor een dier zodat ze geen stress ervaren zijn gewoon studies over, daar hoef he niet in het wilde weg over te speculeren.
En ja, dan kan het natuurlijk allemaal nog beter en we kunnen doorslaan etc etc, maar dat nu niet aan de orde, je mag gewoon nog werken als je een huisdier hebt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:45

Maranta schreef:
Maar dat is het probleem denk ik. Wat is goed voor een dier? De een vind een hok van 1 m bij 50 cm groot zat voor een dwerghamster. En een ander vind dit weer te klein.

Waar trek je de grens?

Hier loeien de koeien niet, als de kalveren weg worden gehaald. Ik heb dus niet de indruk dat ze hier onder lijden. De laatste wist niet hoe rap ze naar buiten moest, na het afkalven en ging meteen staan eten.

Als er geld zou zijn, zou je natuurlijk hamsters op diverse manieren kunnen houden en kijken waar ze gezond blijven, hoe oud ze worden, hoe ze zich gedragen etc.

Zelfde als we weten dat paarden op een stal van 3*3 echt niet goed is, maar de mens dat prettig vind en blijft goedpraten. De mens is machtig, niet het dier. Terwijl er zat mensen zijn die bergen problemen hebben met hun paarden en er niet mee om kunnen gaan.

Zelfs als ze hun paard of paarden in hun omgeving kapot zien gaan, blijven ze het goedpraten........Tja.

Je hebt niet de indruk dat ze daar onder lijden, maar je kan natuurlijk kijken wat ze zelf kiezen en het gedrag vergelijken wanneer het kalf direct wordt weggehaald, of wanneer het erbij mag blijven lopen. Er zijn al boeren mee bezig om het kalf er wel bij te laten en te zien wat het effect daarvan is.

Ik ken ook de redenen van het direct weghalen van het kalf. Maar het gaat er uiteindelijk ook dus om wat de mens als diervriendelijk ziet.

Men kan nu wel roepen dat een heel klein deel minder of geen vlees, kip en zuivel eet, maar dat deel groeit wel echt. Dat zie je ook. Aanbod van vegan producten, ook in restaurants bijv wordt groter.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 12:48

Sizzle schreef:
De kalkoen die bij ons in de vriezer lag 2 jaar terug had dit leven:
[ [url=m/4mn3Cu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat hebben de kalkoenen in de supermarkt niet, dus die koop ik niet, ook niet als ik te laat was met het bestellen van een scharrelkalkoen. Dan maar gewoon even niet, je hoeft niet altijd alles (aardbeien in Januari bijvoorbeeld).

Hoeveel ruimte eerlijk is voor een dier zodat ze geen stress ervaren zijn gewoon studies over, daar hoef he niet in het wilde weg over te speculeren.
En ja, dan kan het natuurlijk allemaal nog beter en we kunnen doorslaan etc etc, maar dat nu niet aan de orde, je mag gewoon nog werken als je een huisdier hebt.

Maar als je zelf kippen houdt en die zelf slacht ben je een monster.........Zo hypocriet zijn mensen dan wel. Overigens ik ook. Ik heb geen kippen, maar kan ze ook niet zelf slachten en plukken. Neemt niet weg, dat ik dan wel een bewuste keuze kan maken waar en wat voor kip ik koop.

Leed is gewoon te zien, maar voor veel mensen ver van hun bed. Speculeren hoeft niet, maar ontkennen of goedpraten kan gewoon anno 2021 echt niet.