Elisa2 schreef:Welke politicus liegt er nu niet? alleen de een kan er wat beter mee uit de voeten dan de ander. Er wordt toch ook nog massaal gestemd op de liegende lachende premier die overal mee weg lijkt te komen. Ik vind het typisch dat de FVD zo gebasht wordt ookal heb ik geen intentie om er op te stemmen. Dat zorgt bij mij inderdaad wel voor wantrouwen.
Dat FvD meer 'gebasht' wordt dan andere partijen, lijkt mij niet zo vreemd.
Ten eerste heeft die partij een paar pittige schandalen achter de rug en heeft Baudet nog steeds niet eenduidig afstand genomen van het sluimerende racisme en antisemitisme binnen zijn partij. Gisteren toeterde hij weer eens dat hij de minst racistische politicus is van het hele Binnenhof, maar tegelijkertijd doet hij de racistische appjes die uitgewisseld werden in de veelbesproken FvD-appgroep, en zijn eigen dubieuze uitspraken op dat vlak (homeopathische verdunning enzo) af als onschuldige Spielerei.
Ten tweede doet Baudet er echt alles aan om de gevestigde orde tegen de haren in te strijken door openlijk schijt te hebben aan het coronabeleid en demonstratief mensen handen te schudden en te omhelzen - warm en menslievend als hij is. Je kunt overtuigd tegen het coronabeleid zijn en geloven dat corona een onschuldig griepje is, als politicus zou je dan alleen wel zo volwassen moeten zijn je toch aan de regels te houden, in plaats van burgerlijke ongehoorzaamheid als politiek middel in te zetten. Want daarmee geef je aan niet alleen schijt te hebben aan het coronabeleid maar ook aan handhavers.
Ik begrijp dus prima dat hij meer wind vangt dan de andere lijsttrekkers. Alleen zoals dat gisteren ging bij Jinek, dat verdient geen schoonheidsprijs en is bovendien contraproductief.
Nog even over liegende politici, ik vind dat er wel een onderscheid te maken is tussen opportunisme, van je afduwen, bagatelliseren en gladstrijken (Rutte m.b.t. de toeslagenaffaire) en je kiezers voorliegen door ze een volkomen van de pot gerukt beeld van de werkelijkheid voor te spiegelen, en de waarheid steeds weer verdraaien als jou dat uitkomt (Baudet inzake corona, immigratie etc).
Baudet probeert de Trump-strategie uit. Gelukkig heeft het overgrote deel van de kiezers dat door. Wat dat betreft heeft Wilders weinig van hem te vrezen, dat is een veel betere en consistentere politicus en die heeft dan ook een redelijk trouwe achterban. Punt is alleen dat geen enkele partij met hem en de PVV in zee wil.
Persoonlijk ben ik er nog niet uit wat ik daarvan vind, enerzijds is het te rechtvaardigen omdat Wilders te extreem is wat betreft immigratie en islam en zich eerder al heeft gediskwalificeerd als gedoogpartner, anderzijds vertegenwoordigt de PVV als tweede grootste partij wel een grote groep kiezers.