Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
FiveSports schreef:7
Ik ken heel veel allochtonen en denk dat echt niemand geen Nederlander genoemd wordt, want dat is wat ze zijn. Heb jij weleens een allochtoon gesproken die wil dat als er iets over hem/haar in een artikel staat of nieuwsbericht of whaterever dat diegene geen Nederlander genoemd wil worden?
Als ze op vakantie gaan naar Marokko worden ze ook gewoon als Nederlanders gezien door de mensen in Marokko.
Dat wil niet zeggen dat ze elke dag aardappels, groente en vlees moeten eten en tussen de middag een broodje kroket, je kunt prima verschillende culturen hebben binnen een land. Een doorsnee Fries of Tukker is ook niet hetzelfde als een Amsterdammer.
Mindim schreef:FiveSports schreef:Zou het niet gewoon mooi zijn om Nederlanders, mensen die hier geboren en opgegroeid zijn niet een andere naam te geven? Ik weet het niet zeker, maar misschien helpt het erbij om mensen zich ook echt Nederlands te laten voelen.
Dat zou prachtig zijn, enkel willen veel allochtonen denk ik geen Nederlander genoemd worden, ze zijn erg trots op hun herkomst. En met Nederlanders hebben ze geen betere associatie dan met mensen uit hun eigen land. Dus of ze er nu vrolijk van worden om nederlander genoemd te worden.
Ze willen als elke nederlander behandeld worden, met goed recht.Maar wel met behoudt van eigen identiteit,
ual_95 schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen
Ik geef onder andere Maatschappijleer aan de leeftijdscategorie 13-17 (3e en 4e klas) op het vmbo, in een klas waar toevallig ook veel Turkse en Marokkaanse leerlingen zitten. Ik had eergisteren nog een discussie over discriminatie, waaronder racisme. Ze kwamen tot de conclusie dat voornamelijk de oudere generaties in Nederland racistisch 'zijn', en dat de jonge generatie een stuk meer open-minded is. Daar ben ik het ook eigenlijk mee eens. Ze hechten helemaal geen waarde aan een nationaliteit of afkomst, maar wel aan de stereotypen die hieruit voortkomen. Ze zijn Turks én Nederlands, en daar zijn ze maar al te trots op.
FiveSports schreef:ual_95 schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen
Ik geef onder andere Maatschappijleer aan de leeftijdscategorie 13-17 (3e en 4e klas) op het vmbo, in een klas waar toevallig ook veel Turkse en Marokkaanse leerlingen zitten. Ik had eergisteren nog een discussie over discriminatie, waaronder racisme. Ze kwamen tot de conclusie dat voornamelijk de oudere generaties in Nederland racistisch 'zijn', en dat de jonge generatie een stuk meer open-minded is. Daar ben ik het ook eigenlijk mee eens. Ze hechten helemaal geen waarde aan een nationaliteit of afkomst, maar wel aan de stereotypen die hieruit voortkomen. Ze zijn Turks én Nederlands, en daar zijn ze maar al te trots op.
Mooi om te lezen dat de jongere generatie meer open-minded is
Knert schreef:nou ja ik ben ook niet zo van racisme.
Maar laatst een afscheid van een collega. Turkse roots.
Hij gaf aan alle vrouwen als h**r*n te zien en dat ze echt minder zijn. Hij door roots begrip moest krijgen dat dit zijn gedachtegang was en hij er zeker meer vrouwen op na mocht houden.
Toen dacht ik wel even... blij dat het je vertrek is, anders had ik recht in je gezicht gezeg dat je wat mij betreft ook wel op mag rotten naar je roots.
Ik ben voor gelijke rechten, maar verwacht die gedachtegang ook terug van een ander. En dat laatste is bij turkse/marokkaanse collega's/kennissen zeker niet altijd het geval.
ual_95 schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen
Quebelle schreef:Klopt. In onze gîte hadden we een gezin, zoals gewoonlijk 3 generaties uit België. Opa en oma, waren Marokkanen, vader en moeder waren Belgen die de Marokkaanse cultuur heel vanzelfsprekend in zich droegen. De kinderen, jonge meisjes, waren Belgen die eigenlijk weinig nog hadden met Marokko. Ze vonden het leuk af en toe op vakantie, maar bleven liever in Europa.Mijn klasgenote is belgische, en voelt zich ook zo, maar word door veel mensen marokkaan genoemd, omdat ze niet blank is.
Brainless schreef:Maar dat is toch krom? Ben ik dan opeens ook een Fries, omdat de familie van mijn vaderskant daar vandaan komt? Als in de 4/5 generaties terug?Binnen Nederland zijn er al grote verschillen.
Ik woon in Friesland, maar zal altijd import/westerling blijven (ondanks dat ik van de Veluwe kom), net als mijn kinderen die hier opgegroeid zijn.
Zij worden niet als Fries gezien omdat hun voorouders er niet vandaan komen.
Zelfs aan hun wordt regelmatig gevraagd waar ze vandaan komen.
Als ze dan zeggen: hoezo, gewoon uit Friesland.. dan is het: "nee, waar kom je officieel vandaan".
Waar zijn je ouders geboren?
Electra63 schreef:Dit topic gaat over raçisme![]()
Natuurlijk is er discriminatie, zeker als je een lesbische Marokkaanse vrouw van boven de 50 bent, wat te dik, met een bril en rood haar.
pien_2010 schreef:Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik vind dat je dan als docent moet aangeven, dat dit wel heel erg generaliserend is gesteld en dat je nooit hele generaties over een kam kunt scheren. Als ik nl kijk naar de generatie van mijn ouders (inmiddels al overleden), als ik kijk naar mijn generatie (60++), herken ik dat zelfs totaal niet.
Pareltjes schreef:Electra63 schreef:Dit topic gaat over raçisme![]()
Natuurlijk is er discriminatie, zeker als je een lesbische Marokkaanse vrouw van boven de 50 bent, wat te dik, met een bril en rood haar.
Waar ligt de scheidslijn? Waar begint en eindigt racisme? Bij kleur? Bij Regio? Bij land? Bij stad? Waar begint en eindigt een “ ras “? Dat is uitsluitend met DNA bewijs aan te tonen. Dus mensen vullen dat zelf in. Naar hún persoonlijke waarheden.
ual_95 schreef:pien_2010 schreef:Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik vind dat je dan als docent moet aangeven, dat dit wel heel erg generaliserend is gesteld en dat je nooit hele generaties over een kam kunt scheren. Als ik nl kijk naar de generatie van mijn ouders (inmiddels al overleden), als ik kijk naar mijn generatie (60++), herken ik dat zelfs totaal niet.
Ik geef mijn eigen mening helemaal niet in dergelijke discussies, zeker bij zo'n onderwerp is dat niet verstandig. Ik wil de mening van de leerlingen niet inkleuren. Hun ervaringen zijn anders dan de jouwe en discussiëren dus ook op basis van hun eigen bevindingen. Als voorbeeld gebruikte een leerling de Zwarte Pieten discussie. Hij vindt dat het kinderen niks uitmaakt wat voor kleur de piet heeft. De personen die er een probleem van maken, zijn de volwassenen. En daar heeft hij wel een punt, vind ik.
Electra63 schreef:Waarom is dat alleen met DNA aan te tonen?
Racisme is discriminatie op huidskleur of afkomst (genetische oorsprong).
Dus mensen die buitengesloten/minderwaardig worden gezien op basis van hun kleur of hun (allochtone) afkomst.
Daar gaat dit topic over, volgens mij
Electra63 schreef:Waarom is dat alleen met DNA aan te tonen?
Dus mensen die buitengesloten/minderwaardig worden gezien op basis van hun kleur of hun (allochtone) afkomst.
Mindim schreef:Electra63 schreef:Waarom is dat alleen met DNA aan te tonen?
Racisme is zover ik weet enkel onderscheid op basis van kleur, niet van afkomst.
Electra63 schreef:Mindim schreef:Ik volg enkel de definitie uit het woordenboek.
Woordenboek? Is achterhaald![]()
Racisme is als het ene ras zich superieur voelt boven een ander ras.
Hoeft dus niet met kleur te maken te hebben.