Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 12:05

Ik heb niet het hele topic gelezen

Ik geef onder andere Maatschappijleer aan de leeftijdscategorie 13-17 (3e en 4e klas) op het vmbo, in een klas waar toevallig ook veel Turkse en Marokkaanse leerlingen zitten. Ik had eergisteren nog een discussie over discriminatie, waaronder racisme. Ze kwamen tot de conclusie dat voornamelijk de oudere generaties in Nederland racistisch 'zijn', en dat de jonge generatie een stuk meer open-minded is. Daar ben ik het ook eigenlijk mee eens. Ze hechten helemaal geen waarde aan een nationaliteit of afkomst, maar wel aan de stereotypen die hieruit voortkomen. Ze zijn Turks én Nederlands, en daar zijn ze maar al te trots op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 12:07

FiveSports schreef:
7

Ik ken heel veel allochtonen en denk dat echt niemand geen Nederlander genoemd wordt, want dat is wat ze zijn. Heb jij weleens een allochtoon gesproken die wil dat als er iets over hem/haar in een artikel staat of nieuwsbericht of whaterever dat diegene geen Nederlander genoemd wil worden?
Als ze op vakantie gaan naar Marokko worden ze ook gewoon als Nederlanders gezien door de mensen in Marokko.
Dat wil niet zeggen dat ze elke dag aardappels, groente en vlees moeten eten en tussen de middag een broodje kroket, je kunt prima verschillende culturen hebben binnen een land. Een doorsnee Fries of Tukker is ook niet hetzelfde als een Amsterdammer.

De meeste allochtoonse mensen die ik ken prefereren het om Turks/Marokkaans, Surinaams etc genoemd te worden ipv Nederlander.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 12:08

Mindim schreef:
FiveSports schreef:
Zou het niet gewoon mooi zijn om Nederlanders, mensen die hier geboren en opgegroeid zijn niet een andere naam te geven? Ik weet het niet zeker, maar misschien helpt het erbij om mensen zich ook echt Nederlands te laten voelen.

Dat zou prachtig zijn, enkel willen veel allochtonen denk ik geen Nederlander genoemd worden, ze zijn erg trots op hun herkomst. En met Nederlanders hebben ze geen betere associatie dan met mensen uit hun eigen land. Dus of ze er nu vrolijk van worden om nederlander genoemd te worden.
Ze willen als elke nederlander behandeld worden, met goed recht.Maar wel met behoudt van eigen identiteit,

Dat is ook heel begrijpelijk. De van oorsprong afkomstige Nederlander wil ook de eigen identiteit behouden. Soms leidt dat tot frictie.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 12:12

ual_95 schreef:

Ik geef onder andere Maatschappijleer aan de leeftijdscategorie 13-17 (3e en 4e klas) op het vmbo, in een klas waar toevallig ook veel Turkse en Marokkaanse leerlingen zitten. Ik had eergisteren nog een discussie over discriminatie, waaronder racisme. Ze kwamen tot de conclusie dat voornamelijk de oudere generaties in Nederland racistisch 'zijn', en dat de jonge generatie een stuk meer open-minded is. Daar ben ik het ook eigenlijk mee eens. Ze hechten helemaal geen waarde aan een nationaliteit of afkomst, maar wel aan de stereotypen die hieruit voortkomen. Ze zijn Turks én Nederlands, en daar zijn ze maar al te trots op.

Mooi om te lezen dat de jongere generatie meer open-minded is :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 12:59

FiveSports schreef:
ual_95 schreef:

Mooi om te lezen dat de jongere generatie meer open-minded is :)

Ja.. geeft me toch meer vertrouwen in de toekomst

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 13:57

Knert schreef:
nou ja ik ben ook niet zo van racisme.
Maar laatst een afscheid van een collega. Turkse roots.

Hij gaf aan alle vrouwen als h**r*n te zien en dat ze echt minder zijn. Hij door roots begrip moest krijgen dat dit zijn gedachtegang was en hij er zeker meer vrouwen op na mocht houden.

Toen dacht ik wel even... blij dat het je vertrek is, anders had ik recht in je gezicht gezeg dat je wat mij betreft ook wel op mag rotten naar je roots.
Ik ben voor gelijke rechten, maar verwacht die gedachtegang ook terug van een ander. En dat laatste is bij turkse/marokkaanse collega's/kennissen zeker niet altijd het geval.

Dit komt voor en ook hetzelfde meegemaakt in mijn werk. En ja ook enorme ruzie gehad met die man. Want mij maakt het echt niet uit wat de achtergrond is, maar ik ben voor gelijke rechten van mannen en vrouwen, dus die man was niet blij met mij.
Hij werd zelfs zo grof, dat ik mijn tas gesloten liet staan. Hij wist nog niet wat hem te wachten stond, namelijk dat ik hem niet als klant zou aannemen en aangezien het mijn bedrijf was, kon ik dat zomaar beslissen.
Dus toen hij uitgeraasd was, vroeg hij vrij grof waar hij kon tekenen waarop ik antwoordde niet dus, want dat ik eigen bazin ben en hem niet als klant wilde daar hij mij en dus ook mijn medewerkster onjuist zou bejegenen. De goede man was niet blij ( := → lol, want hij gaf aan dat hij niet bij een ander bedrijf terecht kon). Jammer dan voor hem. Hij dreigde me te slaan, waarop ik hem vertelde dat hij DAT vooral moest doen, want dat ik hem zou aangeven bij de politie en zou zorgen dat ook werkelijk niemand meer met hem zou willen werken uit mijn branche. Hij was echt pislink. Maar niemand bedreigt mij, daar hou ik totaal niet van. En voor mij heeft zo'n incident absoluut niets met rascisme te maken. Die man vertoonde ongewenst vrouw o nvriendelijk gedrag, was zeer vijandig, en niemand hoeft dat te pikken.

Zijn jonge vrouw heb ik achter zijn rug toen ik weg ging een kushandje op afstand gegeven en de duim omhoog gedaan met sterkte meid. Wouw wat een pipo zeg, die vent.

Kadishja mijn medewerkster en ik hebben er later smakelijk om moeten lachen. Wel vond ik het heel erg toen Kadishja, haar baan niet kon voortzetten bij mij. Verdorie, ik had zoveel moeite gedaan om een vrouw te krijgen met dubbele cultuur achtergrond, en die haakte dus af. Enfin, ze heeft wel nog indirect voor ons bureau gewerkt, dus dat was fijn.

MAAR zoals ook in de samenleving met enkelvoudige cultuur, zitten er ook rotzakken tussen hoor. Ik heb met heel vele mensen vanuit verschillende achtergronden, geloven, culturen altijd gewerkt en overal heb je conservatieve mensen en moderne mensen, lieve leuke mensen, slimme mensen en nare mensen, domme mensen of zelfs onbeschofte mensen.
Ik heb heel veel mensen met Antillanse achtergrond, Molukse, Turkse en Marrokaanse achtergrond die voor ons werkten en ik was er erg tevreden over. Mijn mening is door dat nare incident totaal niet veranderd. Ik heb ook jaren als alleenstaande moeder in een wijk gewoond met heel erg veel gezinnen met dubbele culturen. Ik voelde me er veilig, het was leuk, erg sfeervol en soms tijdens het suikerfeest erg zoet (mijn tanden gaan er nog van jeuken), want wij mochten meedelen in de pret. Dus suikerfeest betekende dat alle vriendjes van de kinderen al binnen op de buren zaten te wachten die dan met de volle schalen binnen kwamen lopen. Dat is toch grappig en gaaf zo iets.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:05

ual_95 schreef:

Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik vind dat je dan als docent moet aangeven, dat dit wel heel erg generaliserend is gesteld en dat je nooit hele generaties over een kam kunt scheren. Als ik nl kijk naar de generatie van mijn ouders (inmiddels al overleden), als ik kijk naar mijn generatie (60++), herken ik dat zelfs totaal niet.
Ik heb altijd als kind gespeeld met kinderen die twee culturen in zich droegen, bij ons kwamen kinderen van allerlei geloven al heel vroeg over de vloer etc. En dat niet alleen bij ons, maar ook bij mijn vriendinnen en als het over mijn kennissen cq vrienden gaat, ken ik vrij weinig of geen mensen die racistisch zijn cq zich zo gedragen.

Ik denk nl dat mijn generatie, die kinderen zijn van ouders die de oorlog meegemaakt hebben, maar al te goed weten en opgevoed zijn met "dat nooit weer". Wij weten veel te goed waar populisme, rascisme, uitsluiting van bevolkingsgroepen toe geleid heeft.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:09

Nationaliteit en identiteit (die twee zijn heel nauw verbonden - maar ook niet voor iedereen! ) kun je niet opdringen aan iemand, want het is een heel complex iets. Ik ben officieel Belg, maar ik hier in Belgie ben ik meestal in de eerste plaats vlaming. Mijn vader woont al heel z'n leven hier maar is nog steeds een Brit, en zal dat altijd blijven. Mijn klasgenote is belgische, en voelt zich ook zo, maar word door veel mensen marokkaan genoemd, omdat ze niet blank is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:25

Quebelle schreef:
Mijn klasgenote is belgische, en voelt zich ook zo, maar word door veel mensen marokkaan genoemd, omdat ze niet blank is.
Klopt. In onze gîte hadden we een gezin, zoals gewoonlijk 3 generaties uit België. Opa en oma, waren Marokkanen, vader en moeder waren Belgen die de Marokkaanse cultuur heel vanzelfsprekend in zich droegen. De kinderen, jonge meisjes, waren Belgen die eigenlijk weinig nog hadden met Marokko. Ze vonden het leuk af en toe op vakantie, maar bleven liever in Europa.
Opa was aan het bidden op zijn matje, zijn kleinkinderen joelden er om heen. Op mijn geschokt, meisjes ajb iets meer respect voor opa die aan het bidden is, gingen ze buiten verder. Ik denk zelf dat opa dat niet had moeten riskeren bij zijn eigen opa := . Opa en oma vonden het allemaal wel best.
De meiden wilden paardje rijden op Hercule. Dus we zouden met zijn allen gaan wandelen. Ik ben een beelddenker zien jullie het voor je. In dit afgelegen "blanke "gebied liep ik de gek voorop met merens Hercule <3 met een meiske erop en haar zusje huppelend er naast. Achter mij liepen de ouders, leuke vlotte jonge mensen met mijn man die de merens Polie vast had. Achter hun liep zeer traditioneel opa en oma en oma was gesluierd. De mensen hier hadden zo'n colonne nog nooit gezien. Ik vind dat prachtig, en toen opa op zijn vraag waarom iedereen zijn huis uit kwam hoorde van mij, dat hier gesluierde vrouwen echt nog nooit gezien waren en de mensen zo open zijn en dus kwamen kijken, kon hij er zelf ook smakelijk om lachen. _O- want zag toen dat onze colonne ook wel heel hilarisch was.

Brainless

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:41

Binnen Nederland zijn er al grote verschillen.
Ik woon in Friesland, maar zal altijd import/westerling blijven (ondanks dat ik van de Veluwe kom :+ ), net als mijn kinderen die hier opgegroeid zijn.
Zij worden niet als Fries gezien omdat hun voorouders er niet vandaan komen.

Zelfs aan hun wordt regelmatig gevraagd waar ze vandaan komen.
Als ze dan zeggen: hoezo, gewoon uit Friesland.. dan is het: "nee, waar kom je officieel vandaan".
Waar zijn je ouders geboren?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:44

Brainless schreef:
Binnen Nederland zijn er al grote verschillen.
Ik woon in Friesland, maar zal altijd import/westerling blijven (ondanks dat ik van de Veluwe kom :+ ), net als mijn kinderen die hier opgegroeid zijn.
Zij worden niet als Fries gezien omdat hun voorouders er niet vandaan komen.

Zelfs aan hun wordt regelmatig gevraagd waar ze vandaan komen.
Als ze dan zeggen: hoezo, gewoon uit Friesland.. dan is het: "nee, waar kom je officieel vandaan".
Waar zijn je ouders geboren?
Maar dat is toch krom? Ben ik dan opeens ook een Fries, omdat de familie van mijn vaderskant daar vandaan komt? Als in de 4/5 generaties terug?

Waarom mensen toch altijd alles en iedereen in hokjes willen plaatsen blijft me een groot raadsel.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 14:49

Dat vind imo nu ook geen vergelijkbare zaak Brainless

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 21:25

Discriminatie is van alle tijden van alle origine over andere origines.

Het zal nooit verdwijnen het zal hooguit afvlakken. Mensen willen het liefste binnen een bekend cirquit blijven. Dat is veiligheid. Anders is ingewikkeld, moeilijk, beangstigend. Of het nu gaat om huidskleur, sexuele geaardheid, haarkleur, dik, dun, iq etc etc...Discriminatie zit in iedereen verscholen. Iemand die beweert niet te discrimineren kent zichzelf niet. We doen het allemaal. Op kleine of grote schaal. In het openbaar of achter gesloten deuren.

Kijk die rooie
Zie die dikke
Wat een domkop
Hoor dat accent
Beugelbekkie
Etc...etc....

We sluiten deze mensen uit omdat ze niet in ons straatje passen. Als kind al willen we niet met te anders zijnde anderen spelen. Al dan niet aangemoedigd door de onze ouders. Niet van je sociale klasse, anders opgevoed blablabla....

We discrimineren allemaal! Vele van ons zullen niet meer op kleur discrimineren maar wellicht nog wel op andere verschillen. Bedoeld of onbedoeld.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 21:46

Dit topic gaat over raçisme ;)

Natuurlijk is er discriminatie, zeker als je een lesbische Marokkaanse vrouw van boven de 50 bent, wat te dik, met een bril en rood haar. ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 21:48

Klopt alle mensen discrimineren, eens met Pareltjes.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 21:54

Electra63 schreef:

Natuurlijk is er discriminatie, zeker als je een lesbische Marokkaanse vrouw van boven de 50 bent, wat te dik, met een bril en rood haar. ;)

Waar ligt de scheidslijn? Waar begint en eindigt racisme? Bij kleur? Bij Regio? Bij land? Bij stad? Waar begint en eindigt een “ ras “? Dat is uitsluitend met DNA bewijs aan te tonen. Dus mensen vullen dat zelf in. Naar hún persoonlijke waarheden.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 22:46

pien_2010 schreef:
Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik vind dat je dan als docent moet aangeven, dat dit wel heel erg generaliserend is gesteld en dat je nooit hele generaties over een kam kunt scheren. Als ik nl kijk naar de generatie van mijn ouders (inmiddels al overleden), als ik kijk naar mijn generatie (60++), herken ik dat zelfs totaal niet.

Ik geef mijn eigen mening helemaal niet in dergelijke discussies, zeker bij zo'n onderwerp is dat niet verstandig. Ik wil de mening van de leerlingen niet inkleuren. Hun ervaringen zijn anders dan de jouwe en discussiëren dus ook op basis van hun eigen bevindingen. Als voorbeeld gebruikte een leerling de Zwarte Pieten discussie. Hij vindt dat het kinderen niks uitmaakt wat voor kleur de piet heeft. De personen die er een probleem van maken, zijn de volwassenen. En daar heeft hij wel een punt, vind ik.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 22:50

Pareltjes schreef:
Electra63 schreef:

Waar ligt de scheidslijn? Waar begint en eindigt racisme? Bij kleur? Bij Regio? Bij land? Bij stad? Waar begint en eindigt een “ ras “? Dat is uitsluitend met DNA bewijs aan te tonen. Dus mensen vullen dat zelf in. Naar hún persoonlijke waarheden.

Waarom is dat alleen met DNA aan te tonen?

Racisme is discriminatie op huidskleur of afkomst (genetische oorsprong).
Dus mensen die buitengesloten/minderwaardig worden gezien op basis van hun kleur of hun (allochtone) afkomst.

Daar gaat dit topic over, volgens mij ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 22:51

ual_95 schreef:
pien_2010 schreef:

Ik geef mijn eigen mening helemaal niet in dergelijke discussies, zeker bij zo'n onderwerp is dat niet verstandig. Ik wil de mening van de leerlingen niet inkleuren. Hun ervaringen zijn anders dan de jouwe en discussiëren dus ook op basis van hun eigen bevindingen. Als voorbeeld gebruikte een leerling de Zwarte Pieten discussie. Hij vindt dat het kinderen niks uitmaakt wat voor kleur de piet heeft. De personen die er een probleem van maken, zijn de volwassenen. En daar heeft hij wel een punt, vind ik.

Zo moet het ook, vind ik!

Goed gedaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 23:07

Electra63 schreef:

Dus mensen die buitengesloten/minderwaardig worden gezien op basis van hun kleur of hun (allochtone) afkomst.

Racisme is zover ik weet enkel onderscheid op basis van kleur, niet van afkomst.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 23:28

Electra63 schreef:

Iemand met 'n ander kleurtje kan prima hardstikke westers zijn natuurlijk. Het gaat vaak om culturele verschillen dat groepen elkaar niet zo liggen anno nu.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 23:32

Mindim schreef:
Electra63 schreef:

Racisme is zover ik weet enkel onderscheid op basis van kleur, niet van afkomst.

Daar verschillen de meningen over, geloof ik.
Kan ook op basis zijn van nationaliteit of genetische oorsprong/etnische afkomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 23:55

Electra63 schreef:
Mindim schreef:

Daar verschillen de meningen over, geloof ik.
Kan ook op basis zijn van nationaliteit of genetische oorsprong/etnische afkomst.

Ik volg enkel de definitie uit het woordenboek.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 00:31

Mindim schreef:

Woordenboek? Is achterhaald :D

Racisme is als het ene ras zich superieur voelt boven een ander ras.
Hoeft dus niet met kleur te maken te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 00:37

Electra63 schreef:
Mindim schreef:

Woordenboek? Is achterhaald :D

Racisme is als het ene ras zich superieur voelt boven een ander ras.
Hoeft dus niet met kleur te maken te hebben.

Niet mee eens, de Van Dale is niet achterhaald ook ;)

ra·cis·me (het; o)
1
opvatting dat mensen met een bepaalde huidskleur beter zouden zijn dan mensen met een andere kleur, gebruikt als rechtvaardiging om mensen met een andere kleur slecht te behandelen
2
discriminatie op grond van huidskleur; = rassendiscriminatie