Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:28

Ik hou me strikt aan de maatregelen (en wellicht nog strenger) omdat ik een risicopatient ben, maar ik kan me levendig voorstellen dat jonge fitte mensen nu massaal schijt krijgen aan de maatregelen. Het geeft zó'n enorm fout beeld af al die massale demonstraties.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 04-06-20 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:28

Sakura789 schreef:
_Penotti schreef:
Om het moment dat hier agenten ongewapende zwarte mensen vermoorden omdat ze zwart zijn, zullen we dan verder gaan praten over dat het genoeg is.
Nu kunnen deze acties ook levens op het spel zetten. En die dikke middelvinger naar de zorg, fijne gedachte.
Als er iemand nu in deze tijd mag zeggen het is wel genoeg, is het de zorg!!

Volgens mij is die ene vermoorde man niet de reden, meer de honderden jaren van stelselmatig achterstellen en het vele racisme wat nu ook nog in onze samenleving zit.

Daarnaast is leed niet meetbaar volgens mij. Het leed van de zorg en racisme is niet te vergelijken en het één staat niet boven of onder het ander. Als het nu een feestje was geweest, dan was er geloof ik geen discussie geweest.

We leven niet in een dictatuur, dus we zullen hier een modus voor moeten vinden. Wat Halsema ook had gedaan, volgens mij had ze het op geen enkele manier goed kunnen doen.

Precies !!

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:29

LadyMadonna schreef:
Mand schreef:
Misschien niet iedereen inderdaad, maar sommige mensen wel hoor. Ik en mijn vriendinnen zijn twee weken in quarantaine. En ja, dat hadden we van te voren al besloten.

Mag ik jou vragen wat jou heeft bewogen mee te doen? Om aanwezig te zijn bij deze demonstratie (s?)

Nee. Eigenlijk niet. Niet in dit topic waar je toch niks goed kan zeggen :')

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:32

bigone schreef:
Het ergste aan het niet ingrijpen op de Dam is dat Halsema hiermee alle politieagenten en boa's in een spagaat drukt wat betreft bekeuren op de regels omtrent corona. Iedereen gaat het aanvechten want op de dam gebeurde er niets en ik wel?

Er zijn inderdaad al ondernemers en horeca die geroepen hebben, o, als dat op de dam mag zonder bekeuringen, dan hoeven wij ons er ook niet meer aan te houden.
Zou ik (nog) een boete krijgen, dan betaal ik die niet...

Dat schept wellicht precedenten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:33

Mand schreef:

Want dit helpt om begrip te creëeren +:)+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:33

Mand schreef:

Jammer, was een oprechte vraag zonder oordeel

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:36

Destination schreef:
Mand schreef:

Want dit helpt om begrip te creëeren +:)+

Ik denk dat het heel weinig zin heeft om begrip te proberen te creëren in dit topic. Er zitten hier een paar mensen die zich zo ontzettend tegen het onderwerp verzetten dat wat ik zeg toch niet goed is. Ik verdien een klap op mn bek en hopelijk krijg ik corona volgens sommige hier. Ondertussen is dit geen discussie topic meer of iets maar een "kijk wat een domme mensen die gaan we eens lekker de grond in stampen" topic.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:38

Sansevieria schreef:
bigone schreef:
Het ergste aan het niet ingrijpen op de Dam is dat Halsema hiermee alle politieagenten en boa's in een spagaat drukt wat betreft bekeuren op de regels omtrent corona. Iedereen gaat het aanvechten want op de dam gebeurde er niets en ik wel?

Er zijn inderdaad al ondernemers en horeca die geroepen hebben, o, als dat op de dam mag zonder bekeuringen, dan hoeven wij ons er ook niet meer aan te houden.

Ja de deur naar anarchie is op een kier gezet door de demonstranten.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:40

Mand.

Maar vond jij zo dicht op elkaar staan dan wel een slimme actie dan? Waarom vind jij het geen middelvinger naar de zorg en naar mensen die dierbaren hebben verloren aan corona?
Dat zijn er denk ik zo'n 5990 meer dan doden door onrechtvaardig politie doden gedaan uit racisme in Nederland.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:41

Ik meen dat het 'rel'-gehalte bij de nederlandse demonstraties wel meeviel.. echter, geheel geweldloos was het weer niet want er is een Rotterdamse vlogger tegen de grond geslagen na afloop van Rotterdam.

Daarnaast, wat als nou blijkt (want gedane zaken nemen geen keer) dat het met die superspread meevalt.. dat zou dan wel wellicht meer mogelijkheid bieden voor openlucht zaken (want het was vooralsnog openlucht, en niet in een auto, althans, ik weet niet hoe de demonstranten van en naar de demo's gereisd zijn).. Het is een soort van per ongeluk experiment geweest zeg maar.. :+
Na

Na de paniek van Hemelvaart en Pasen is er ook niet een golf aan besmettingen gekomen (met alle bijgevoegde suggestieve social media foto's) ?

Dat de demonstraties wereldwijd gevoerd worden, snap ik wel.. en wat dat betreft is het weer een voordeel dat het hier juist niet zo gegaan is zoals in Amerika of Parijs..
Maar de uitvoering kan beter overdacht worden, zoals bijv op het Malieveld, daar was de onderlingen ruimte best prima..

Precedenten voor buiten kan ik me misschien voorstellen, precedenten voor binnen kunnen hier denk ik niet uit volgen..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:45

Sansevieria schreef:
bigone schreef:

Als privé persoon kom je daar waarschijnlijk wel mee weg, maar ik ben bang dat je als bedrijf echt van een koude kermis thuis gaat komen. Als bedrijf heb je nou eenmaal andere rechten en plichten dan als burger.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:48

_Penotti schreef:
Shadow0
Dan begrijp ik je wel.

Maar ik ben ook zo iemand die zich braaf aan de regels heeft gehouden.
Ook niet begrijp dat mensen massaal in een bos gingen wandelen. Als je dat de parkeerplaats vol is rij je toch door?!

Ik heb me ook echt braaf aan de regels gehouden, en het er wel moeilijk mee gehad. Dus het liefst zou ik niets over die demonstratie zeggen, want ik vind die samenscholing persoonlijk ook niet echt ok.

Er is alleen een grote maar. En dat is het enthousiasme waarmee dit wordt aangegrepen om (voor de zoveelste keer) een heel specifiek onderwerp te polariseren. Ik wil niet dat mijn bezwaren tegen de samenscholing (vanwege corona) worden gebruikt voor extra racisme, of hardhandig ingrijpen, of meer brute regels, of ronde 23 van 'het is allemaal de schuld van Femke Halsema' of wat dan ook.

Daarom probeer ik de dingen te scheiden. Ik kan bezorgd zijn om corona en willen dat deze demonstratie niet gebruikt wordt voor oneigenlijke doelen. Ik kan het er moeilijk mee hebben dat ik weken binnen heb gezeten en toch niet willen dat dat aanleiding is om meer frictie in de samenleving te geven.

Ik vind het niet makkelijk, maar proberen om de dingen op de juiste waarde te schatten helpt daarbij wel.
Dat is dus beseffen dat het een vreedzame demonstratie en hoe waardevol is het om in een samenleving te leven waar dat kan, waar zoiets dus niet uit hoeft te lopen op rellen en vernielingen en traangas en geweld.
Dat is dus beseffen dat ik me zorgen maak om corona, maar dat ik ook heb gemerkt dat ik me niet de hele tijd druk kan maken om wat anderen wel of niet doen, en dat ik uiteindelijk vooral mijn eigen keuzes moet verantwoorden naar mijzelf.
Dat is ook nadenken over hoe het nou werkt met de virusverspreiding zelf, en constateren dat ik niet weet hoe groot het risico is, maar dat het ook mee kan vallen. (Want bij de rij bij Ikea vroeg ik me ook af hoe dat kon werken, zeker omdat dat niet eens echt buiten was, maar de gevolgen lijken mee te vallen. Dus... onzekerheid. Meer kan ik daar niet van maken.)

Dat is oneerlijk en frustrerend, maar andere vormen van oneerlijk en frustrerend zijn precies de reden dat mensen daar staan, en dat is er ook.
Niet mijn keuze, nadrukkelijk niet, maar ik wil dus niet dat het gebruikt wordt om te stoken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:51

Karl66 schreef:
Als privé persoon kom je daar waarschijnlijk wel mee weg, maar ik ben bang dat je als bedrijf echt van een koude kermis thuis gaat komen. Als bedrijf heb je nou eenmaal andere rechten en plichten dan als burger.

Het zou mij niet verbazen als gedupeerde evenementenorganisaties besluiten te gaan demonstreren vóór festivals en stad na stad een dj op een plein wegzetten.
Rutte zei gisteren immers dat Nederlanders te allen tijden voor of tegen vanalles mogen demonstreren.

_Penotti

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:53

Dat gaat niet gebeuren, daar geloof ik niets van, die hebben meer verstand vermoed ik zo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:56

Is een demonstratie vergunningplichtig, net zoals een evenement?
Geen idee trouwens, Den Haag heeft al een openluchtconcert gedaan met max 30 toeschouwers, als je een demonstratiefestival buiten organiseert en iedereen blijft op 1,5 meter van elkaar en je hebt geen drank, toilet, garderobe, wie weet ?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:57

@shadow0,
Ik was ook voor de boerenprotesten, op de opstootjes na.
Maar als die nu op het malieveld gaan staan, ondanks de ruime 1,5 meter door hun trekkers. zal ik ook tegen zijn.
Gebruik internet, tv spotjes, weet ik veel, ben niet de meest creatieve persoon, maar op die 5000 moeten er toch wel een paar zitten die wat goeds weten te verzinnen zonder de huidige corona regels te negeren.

Dus of het direct tegen deze groep is? Ik denk toch echt meer dat het om het NU gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:01

Mand , selectief lezen , mensen hier zeggen allemaal dat racisme bestaat en dat dat erg is maar ze de manier veroordelen waarmee KOPZ daar gestalte aan heeft gegeven in deze vreemde tijd . Wanneer jij meteen in de slachtofferrol duikt wat heeft discussie of praten over dan voor zin, met deze houding los je het ook niet op en volgens mij was het een gewone vraag.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:07

_Penotti schreef:
Mand.

Maar vond jij zo dicht op elkaar staan dan wel een slimme actie dan? Waarom vind jij het geen middelvinger naar de zorg en naar mensen die dierbaren hebben verloren aan corona?
Dat zijn er denk ik zo'n 5990 meer dan doden door onrechtvaardig politie doden gedaan uit racisme in Nederland.

Ik stond niet dicht op andere mensen. Ik was vroeg, en stond midden op de dam, allemaal met 1,5 meter op een eigen kruisje. De opstoppingen begonnen pas ver achter ons. Het duurde ook lang voor dat ik uberhaupt door had hoe dicht mensen een stuk achter ons op elkaar stonden.

En ja, als ik dat had geweten had ik niet gegaan. En ik blijf nu twee weken binnen, dat had ik sowieso van te voren al bedacht. Ik heb constant een mondkapje opgehad en 90% van de tijd handschoentjes aan gehad.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:08

elnienjo schreef:
Karl66 schreef:

Het zou mij niet verbazen als gedupeerde evenementenorganisaties besluiten te gaan demonstreren vóór festivals en stad na stad een dj op een plein wegzetten.
Rutte zei gisteren immers dat Nederlanders te allen tijden voor of tegen vanalles mogen demonstreren.

Dit is echt 1 grote onzin. Ik werk zelf in de muziekindustrie en al mijn collegas staan zelf achter het protest en snappen het heel goed.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:09

Mand schreef:
_Penotti schreef:
Mand.

Ik stond niet dicht op andere mensen. Ik was vroeg, en stond midden op de dam, allemaal met 1,5 meter op een eigen kruisje. De opstoppingen begonnen pas ver achter ons. Het duurde ook lang voor dat ik uberhaupt door had hoe dicht mensen een stuk achter ons op elkaar stonden.

En ja, als ik dat had geweten had ik niet gegaan. En ik blijf nu twee weken binnen, dat had ik sowieso van te voren al bedacht. Ik heb constant een mondkapje opgehad en 90% van de tijd handschoentjes aan gehad.

+:)+
Heel goed van je dat je nu binnen blijft.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:13

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:35

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:38

Loretta schreef:
Burgemeester Bruls van Nijmegen is niet blij met het feit dat dit app gesprek op straat is komen te liggen.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf2020060 ... en-halsema

Wel fijn dat hij voor alle mensen die het hier niet begrijpen nog even benoemd dat het niet de minister is die bepaald bij demonstraties, maar de driehoek. ;)

Verder ben ik voorstander van openheid van zaken.
Hier blijkt opnieuw dat notabene de burgemeester van de grootste stad van Nederland er voor om dit soort zaken liefst onder de pet te houden en als dat niet lukt de nationale politiek te vragen om haar in te dekken. (We hebben ruggenspraak gehad toch, verklaar jij dat even aan de pers?)
Als ze dat zo makkelijk vragen zal het vaker gebeuren..dus hoe meer openheid hoe beter.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:48

Maar om nou direct als burger Femke Halsema te willen afzetten is wel een ander uiterste...
Ik vind het terecht dat er vragen worden gesteld en dat Graperhaus ook hier vragen over beantwoord (en ik ben normaal echt geen Wilders aanhanger) maar als alle burgers hier toch al iets over vinden dan mag hij ook vragen beantwoorden over deze conversatie.
En aan de andere kant vind ik dat deze conversatie niet zo op straat had moeten liggen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:52

elnienjo schreef:
Karl66 schreef:

En dan?