George Floyd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:02

De VS is het land met procentueel gezien de meeste gevangenen ter wereld. Tegelijkertijd hebben ze het gevangeniswezen geprivatiseerd. Die private gevangenissen moeten natuurlijk geld verdienen, Dus worden de gevangenen aan de slavenarbeid gezet. Om dat draaiende te houden, heb je natuurlijk een continue toestroom van gevangenen nodig, om die arbeid te leveren. Alleen daar gebruik je natuurlijk niet de veroordeelde vriendjes van Trump voor, daar gebruik je de onderklasse van de samenleving voor. En waar bestaat die onderklasse in de VS voornamelijk uit? Juist uit Afro Amerikanen. Die groep wordt de hele tijd gecriminaliseerd, dan is het natuurlijk ook niet zo raar dat ze op gegeven moment ook echt criminaliseren. Het is gewoon een extreem fout systeem, dat de Afro Amerikanen extreem benadeeld en ze via gevangenisstraffen voor een deel ook nog in slavernij houdt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 17:20

Matheno schreef:
Ik begrijp het hele "Black lives matter" allemaal niet zo. Doe mij maar "All lives matter".

Dit overkomt niet alleen zwarte mensen. Tussen 2013 en 2018 zijn er in Amerika in totaal 7.666 mensen door de politie vermoord waarvan het overgrote deel niet zwart is.

Als je nog steeds blijft hangen in All lives matter dan heb je het niet gesnapt en zal dat ook niet lukken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:43

Citaat:
Er wordt op gehamerd dat zwarte mensen slechts 13% van de bevolking zijn, maar toch 2,5 keer meer kans hebben door de politie te worden vermoord dan blanken.

Dat klopt, maar wat er dan voor het gemak niet bij wordt vermeld is dat hoewel zij slechts 13 procent van de bevolking vormen er in de periode 1980 tot 2008 in 52,5 procent van alle gepleegde moorden in Amerika sprake was van een zwarte dader.

George Floyd, say his name.

Op zijn Hollands: laten we Rishi Chandrikasing niet vergeten.

Hoeveel gerechtelijke dwalingen en wat al niet hier bij zaten vermelden we voor het gemak ook maar niet, he.
Citaat:
Ook blijkt uit cijfers (bron) dat van alle Amerikanen die worden gearresteerd voor een incident waar wapens bij zijn betrokken dit voor de overgrote meerderheid zwarte Amerikanen betreft. Berovingen van blanke Amerikanen door zwarte inwoners komt 12 keer vaker voor dan andersom.

Ja, en wat dan nog?

Witte mensen roven waarschijnlijk veel meer geld, maar via witte boorden criminaliteit.
Dus dat zwarten crimineler zijn wordt niet bewezen maar wel gesuggereerd.

Ondertussen doe jij gezellig mee met het idee dat het 'all lives matter' zou moeten zijn, alsof het politiegeweld niet specifiek tegen de zwarte bevolking gericht zou zijn.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 18:58

@janneke2: ja want wegrennen en naar je broeksband/zakken grijpen terwijl de politie naar je roept dat je je handen moet laten zien is echt wel een situatie waarin je als agent even achterover kan gaan leunen als je melding een bedreiging met een vuurwapen was. Als hij was blijven staan en zijn handen had laten zien was hij nu niet overleden.

Buiten dat had Richie een avondklok ivm vele gepleegde inbraken en had hij daar zowieso niet kunnen zijn als hij zich aan zijn avondklok hield.

Het is een hele trieste zaak en dat de kogel in zijn hals kwam is vreselijk. Maar dit valt imo zeker niet onder politiegeweld. De politie wordt gevraagd naar voren te stappen en op te treden als iemand bedreigd wordt met een vuurwapen. Niet om weg te lopen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 19:42

Cer schreef:
Ik vind het lastig om uit te leggen.. maar er wordt gesteld dat een witte nooit kan invoelen wat een donker iemand meemaakt.. toch? je kan als witte nooit begrijpen hoe dat zit.. want je bent niet zwart.. toch?
Je kan allicht iets bedenken en daar (voor jezelf of met anderen) iets (proberen te) veranderen.

Maar ik heb toch wel soms het gevoel dat er witte mensen zijn die precies weten hoe zwarte mensen zich voelen.. ze voelen de pijn, ze leven mee en ze voeren hun strijd.. En dat kan ik dan niet helemaal rijmen....

Ik heb daar overigens op twitter ook teksten over voorbij zien komen, vnl van gekleurde Amerikanen (het waren vnl amerikaanse draadjes) . Dat de whiteman hun strijd niet moet voeren, ze weten nl niet waar ze het over hebben...

Dat kan ook niet denk ik. Je kunt je niet volledig inleven. Het is ook niet de strijd van de blanke mens. Dat is het gewoon niet. Maar dat betekend niet dat je niet kunt helpen, dat je geen ally kan zijn. Dat je niet kan helpen door te dringen tot je blanke mede mens.

“Ik begrijp hoe je je voelt”... nee... dat kun je simpelweg niet. Je kunt empatisch zijn, je kunt proberen je in te leven. Je kunt het gevoel van onrechtvaardigheid kennen. Maar echt begrijpen kan simpelweg niet. Dat is niet erg, maar de erkenning dat je dat niet kunt betekend waarschijnlijk nog het meeste.

Steun, support, erken, maar neem de strijd niet over. Het gaat nu even niet om “jou”/de blanke mens, plaats jezelf gewoon even niet in het middelpunt. Ik denk dat dat is waar veel donkere Amerikanen op dit moment over vallen. Super dat je een ally bent, maar dat maakt je niet bijzonder. Dat maakt je niet speciaal. Het verdient geen applaus.

Op dat gebied vind ik dit YouTube kanaal heel erg verfrissend. Zelf kritisch, eerlijk, down to earth. Maar ondertussen hebben ze wel heel valide punten. Het volgende filmpje raakt dan ook wel de vraag die jij stelt: https://youtu.be/iUp-atAEFEs

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:41

Shiloh schreef:
Steun, support, erken, maar neem de strijd niet over. Het gaat nu even niet om “jou”/de blanke mens, plaats jezelf gewoon even niet in het middelpunt. Ik denk dat dat is waar veel donkere Amerikanen op dit moment over vallen. Super dat je een ally bent, maar dat maakt je niet bijzonder. Dat maakt je niet speciaal. Het verdient geen applaus.

Hoe kan het onze strijd niet zijn als wij zo een groot deel uitmaken van de strijd? Waarom verdient een witte 'ally' die goed werk levert in verband met de strijd tegen racisme geen applaus? Omdat hij wit is?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:01

Gini schreef:
Shiloh schreef:

Hoe kan het onze strijd niet zijn als wij zo een groot deel uitmaken van de strijd? Waarom verdient een witte 'ally' die goed werk levert in verband met de strijd tegen racisme geen applaus? Omdat hij wit is?

Zie dat dan. Wij moeten buigen, knielen, kruipen en nog veel meer.

https://youtu.be/fdX6aVzPgHs

De nieuwe gelijkheid LOL

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:04

Ja joh Loretta, heeft Wilders je dat wijsgemaakt?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:29

Gini schreef:
Shiloh schreef:

Omdat het gewoon goed fatsoen is. Waarom moet iets dat normaal zou moeten zijn applaus krijgen. Dat vind ik dus echt heel raar. “Kijk mij goede dingen doen, daar moet ik wel erkenning voor krijgen hoor”.... hou toch op.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:45

Magrathea schreef:

Waar slaat dat nu weer op?

Racisme komt van twee kanten helaas. Niet enkel de PVV aanhang maar ook is er genoeg blankenhaat.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:55

Loretta schreef:
Magrathea schreef:

Waar slaat dat nu weer op?

Racisme komt van twee kanten helaas. Niet enkel de PVV aanhang maar ook is er genoeg blankenhaat.

En waar zou dat door ontstaan zijn??? ......
Dan kom je een beetje in de buurt van de pijn van zwarte mensen.
Werkelijk gelijkwaardig eye-level contact begint met het erkennen daarvan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:04

senna21 schreef:
En waar zou dat door ontstaan zijn??? ......
Dan kom je een beetje in de buurt van de pijn van zwarte mensen.
Werkelijk gelijkwaardig eye-level contact begint met het erkennen daarvan.

Ik wil dat prima erkennen. Mensen zijn ook allemaal gelijk. Maar de retoriek van de afgelopen dagen vol van haat zijn niet verbindend. Ik ben tegen racisme en dan ook tegen alle racisme. Dus als ik dan allemaal racistische uitspraken hoor tegen blanken dan ga ik dat zeker niet onderstrepen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:57

Shiloh schreef:
Gini schreef:

Omdat het gewoon goed fatsoen is. Waarom moet iets dat normaal zou moeten zijn applaus krijgen. Dat vind ik dus echt heel raar. “Kijk mij goede dingen doen, daar moet ik wel erkenning voor krijgen hoor”.... hou toch op.

Omdat het nu dus blijkbaar niet normaal is, dus iedereen die toont hoe het wel moet en daarvoor meestrijdt verdient respect en waardering en applaus, of die persoon nu wit, zwart, rood of geel is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:00

Loretta, asjeblieft zeg. Doe nu niet alsof racisme tegen witte mensen een structureel maatschappelijk probleem is.
Of misschien is het dat wel, in dat geval, enlighten me, op welke manieren ervaar jij (of personen in jouw omgeving) als wit (veronderstel ik) persoon racisme en discriminatie op dezelfde schaal als dat gekleurde mensen in Nederland dat ervaren?
Ik moet de eerste demonstratie nog meemaken van witte mensen die in hun basisbehoeften worden onderdrukt vanwege hun huidskleur (veiligheid, baanzekerheid etc.). En nee, dan heb ik het niet over Zwarte Piet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:12

Magrathea schreef:
Loretta, asjeblieft zeg. Doe nu niet alsof racisme tegen witte mensen een structureel maatschappelijk probleem is.
Of misschien is het dat wel, in dat geval, enlighten me, op welke manieren ervaar jij (of personen in jouw omgeving) als wit (veronderstel ik) persoon racisme en discriminatie op dezelfde schaal als dat gekleurde mensen in Nederland dat ervaren?
Ik moet de eerste demonstratie nog meemaken van witte mensen die in hun basisbehoeften worden onderdrukt vanwege hun huidskleur (veiligheid, baanzekerheid etc.). En nee, dan heb ik het niet over Zwarte Piet.

Het gaat om de uitspraken die gedaan zijn op deze demonstraties.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:16

Loretta schreef:
Magrathea schreef:

Het gaat om de uitspraken die gedaan zijn op deze demonstraties.

Genoeg witte mensen waarvoor deze uitspraken wel gelden.
Als jij ervaart dat hiermee jij en jouw dierbaren worden aangezien voor dit gedrag, maak jij nu ietsepietie mee wat gekleurde mensen al jarenlang en generaties lang ervaren...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:31

Verder gaat racisme (ook) over macht, en die is (helaas) nog steeds ongelijk verdeeld.

Als in: bij gelijke geschiktheid gaat de mooiste baan naar de witte meneer.
(Soms zelfs: die witte meneer krijgt die baan ondanks dat een witte of gekleurde mevrouw betere papieren had, mooier cv etc. etc.)

Bij pure coöptatie kun je als lid van een club die minder macht (aanzien etc) heeft errug lang 'buitenstaander' zijn.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:41

Matheno schreef:
Ik begrijp het hele "Black lives matter" allemaal niet zo. Doe mij maar "All lives matter".

Dit overkomt niet alleen zwarte mensen. Tussen 2013 en 2018 zijn er in Amerika in totaal 7.666 mensen door de politie vermoord waarvan het overgrote deel niet zwart is.

Afbeelding

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:47

En in plaats van zo te denken zou je ook naar de persoon kunnen luisteren, wat hij eigenlijk te zeggen heeft.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:52

En zou men zich dan minder verheven kunnen voelen als iemand iets zegt waarvan je vindt dat het niet de goede intentie heeft, omdat alleen het clubje dat precies hetzelfde zegt als jij het goed heeft. Terwijl de intentie goed kan zijn, de terminologie is niet logisch als je die letterlijk neemt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:46

Goed voorbeeld van alledaags racisme:
Citaat:
"[...]Rondom Sinterklaas is het altijd raak. Je wil niet weten hoe vaak ik op straat in Emmen al Zwarte Piet ben genoemd door kinderen die langslopen. Heel veel kleine dingen worden dan een heel groot ding. En iets dat voor de één klein is, kan voor een ander heel groot zijn. Mensen vragen me ook vaak wat ik eigenlijk van Zwarte Piet vind. Ik snap niet waarom ik daar altijd wat van moet vinden. Maar als ik dan mijn mening geef, en zeg dat ik Zwarte Piet niet leuk vind, worden mensen boos. Die mening mag je niet hebben."
(bron: rtv Drenthe)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:50

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:05

Gini schreef:
Shiloh schreef:

Omdat het nu dus blijkbaar niet normaal is, dus iedereen die toont hoe het wel moet en daarvoor meestrijdt verdient respect en waardering en applaus, of die persoon nu wit, zwart, rood of geel is.

Sorry maar nee. Ik vind dit echt heel erg raar. Ga geen schouderklopje lopen verwachten als je iets voor een ander doet en wat normaal zou moeten zijn. Dat alsmaar belangrijk, speciaal en geweldig gevonden moeten worden... wat is dat toch. Dat is net zoiets als iets voor een ander doen, maar het vervolgens gaan lopen filmen en op YouTube zetten. Iets goed doen kan tegenwoordig blijkbaar niet meer zonder erkenning.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:37

Gini schreef:
Gini schreef:

Ik vind dit echt een aparte insteek. Het is niet over de gehele wereld de norm om vrouwen goed te behandelen. Moeten we nu mannen die vrouwen wél goed behandelen een schouder klopje gaan geven?

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:42

Is dit toevallig George Floyd?
Afbeelding